ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

11 رباتی که شبیه به حیوانات و حشره ها طراحی شده اند

بیومیمتیک، شاخه از علوم است که به طراحان و مهندسین اجازه می دهد با بررسی الگوهای زیستی و عملکرد فیزیولوژیکی آن ها، ابزارها و دستگاه های جدیدی بسازند که چه از لحاظ ساختاری و چه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

بیومیمتیک، شاخه از علوم است که به طراحان و مهندسین اجازه می دهد با بررسی الگوهای زیستی و عملکرد فیزیولوژیکی آن ها، ابزارها و دستگاه های جدیدی بسازند که چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ عملکردی بسیار شبیه به مدل های زنده باشند.

سال های سال است که سازندگان ربات ها از بدن انسان و دیگر موجودات زنده برای ساخت ابزارهای خود الگو گرفته اند و حقیقتا تاکنون موفق به ساخت ربات های شگفت انگیزی هم شده اند. ربات هایی با ظاهر حیوانات و حتی حشره ها می توانند در شرایط خاص به کمک انسان ها بیایند و برطرف کننده نیازهایی باشند که ما به سادگی نمی توانیم انجام شان دهیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا 11 ربات تاثیر گذار را به شما معرفی کنیم.

123

این ربات بزرگ Cabster نام دارد (ترکیبی از Crab و Lobster) و به گونه ای طراحی شده که همانند خرچنگ و لابستر بتواند در شرایط شدید و فشار زیاد زیر آب حرکت داشته باشد. پایایی ربات به او کمک خواهد کرد تا در بدترین شرایط هم بتواند دوام بیاورد. در ماه آوریل، کربستر برای حفاری در زیر آب حوالی شهر مادو کره جنوبی مورد آزمون قرار گرفت. ربات کربستر توسط انستیتو کره ای علوم اقیانوس و تکنولوژی طراحی شده است.

Pleurobot، ربات سمندر مانندی است که به محققین کمک می کند تا تکامل حیوانات را درک کنند تا برای درمان ستون فقرات از آن بهره بگیرند. توسعه دهندگانی از EPFL، انستیتو فدرال تکنولوژی سوئیس، برای ساخت این ربات، 64 نقطه از ستون فقرات سمندر را شناسایی کردند. این ربات می تواند در عملیات های نجات و همچنین تحقیقات به کار آید.

Festo یک تامین کننده اتوماسیون آلمانی است که هر ساله براساس طبیعت، یک ربات می سازد. سال گذشته، Festo این ربات کانگورویی را طراحی کرد که می تواند پریدن را درست همانند کانگوروی واقعی شبیه سازی کند. این ربات قرار بود راهی باشد برای درک چگونگی بازیابی هوشمندانه انرژی.

321

شرکت Boston Dynamics که حالا تحت تملک گوگل است، رباتی ساخته به نام Spot. اسپات رباتی است شبیه به یک سگ درشت هیکل با 72 کیلوگرم وزن. این ربات توسط یک اپراتور که حداکثر در فاصله 500 متری آن قرار دارد، توسط یک کنترلر و لپ تاپ، کار دیده بانی خود را انجام می دهد.

مهندسین دانشگاه هاروارد و کالج پزشکی Weil Cornell حین طراحی این ربات، از نحوه پریدن غورباقه ها کمک گرفته اند. اما طراحی ظاهر ربات بیشتر شبیه لارو حشرات و مارها بوده. همه بخش های این ربات با پرینتر سه بعدی به دست آمده اند.

Flipperbot رباتی است که براساس یک لاک پشت دریایی ساخته شده. این ربات به محققین اجازه می دهد تا نحوه استفاده از باله ها روی زمین را توسط حیواناتی نظیر لاک پشت بررسی کنند. دانشمندان جورجیا تک امید دارند تا Flipperbot به آن ها در فهم بهتر تکامل بال و باله ها کمک کند.

این ربات از روی سوسک الهام گرفته شده و در عملیات های جستجو و نجات مورد استفاده قرار می گیرد. لاک دایره مانند آن به ربات اجازه می دهد تا همانند سوسک مانور حرکتی بالایی داشته باشد. این ربات توسط دانشگاه برکلی ساخته شده.

چیتای دانشگاه MIT تنها ربات چهار پایی است که می تواند بدون کنترل از راه دور بدود و از روی موانع بپرد. ربات چیتای دانشگاه MIT با سرعت 46.6 کیلومتر بر ساعت، سریع ترین ربات دنیا بوده و DARPA یکی از حامیان آن است.

این ربات شبیه به دایناسور ولوسیراپتور طراحی شده و با سرعت 45 کیلومتر در ساعت، فاصله چندانی با ربات چیتای MIT ندارد. این ربات توسط انستیتو پیشرفته دانش و تکنولوژی کره جنوبی ساخته شده که دم آن سبب حفظ تعادلش می شود.

213

هاروارد به مدت 7 سال است که روی ربات زنبوری خود کار می کند و تاکنون پتانسیل های فوق العاده ای از خود نمایش داده. RoboBee می تواند در زمینه گرده افشانی، عملیات های مخفی ارتشی و حتی عملیات های جستجو و نجات مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید که RoboBee می تواند شنا هم بکند.

http___www.bostondynamics

بوستون داینامیکز Big Dog را طراحی کرده. ربات چهارپایی که قدرتی ستودنی در حرکت آهسته و پیوسته در هر شرایطی دارد. سرعت آن تا 8 کیلومتر بر ساعت هم بالا می رود و DARPA یکی از حامیان مالی اصلی آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    حیف لز سنجاقک فستو گذشتی،هنرمندانس

  • amirmahdi
    amirmahdi | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    سلام دیجیاتو میدونم اینجا جاش نیست ولی خواستم بگم یه نقد برای اپدیت جدید کلش بزارید ممنون

مطالب پیشنهادی