ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا علت وجود نقطه های نورانی در سطح سیاره کوتوله سرس را توضیح داد

ناسا در تحقیقات اخیر خود که نتیجه آن در نشریه نیچر منتشر شده است اعلام کرده که نقاط نورانی موجود روی سیاره کوتوله سرس (Ceres) احتمالاً از نمک تشکیل شده باشند و البته احتمال دیگری ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

ناسا در تحقیقات اخیر خود که نتیجه آن در نشریه نیچر منتشر شده است اعلام کرده که نقاط نورانی موجود روی سیاره کوتوله سرس (Ceres) احتمالاً از نمک تشکیل شده باشند و البته احتمال دیگری نیز وجود دارد که به خاک رس سرشار از آمونیاک اشاره دارد.

ناسا اعتقاد دارد هردوی این نظریه ها در نهایت به ایجاد پرسش های جدیدی در مورد نحوه شکل گیری این جرم آسمانی منجر می گردند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این نقاط نورانی که تعدادشان به بیش از ۱۳۰ عدد می رسد، توسط تکنیک پردازش رنگ False Color کشف شده و بیشتر آنها را می توان حفره هایی به شمار آورد که در اثر برخورد اجرام آسمانی ایجاد شده اند.

بر اساس آنچه در مقاله آمده، پس از برخورد سنگ های آسمانی با سطح سرس، لایه زیرین خاک این سیاره کوتوله پدیدار شده که از آب شور یا یخ حاوی نمک تشکیل شده است.

در این میان، سطح بسیار تیره و آسفالت مانند سیاره سرس نیز بی تاثیر نیست که موجب شده نقاط نورانی با روش های پردازش رنگ کاملاً مشهود بوده و توجه را به سوی خود جلب نمایند.

به گفته ناسا یکی از این حفره ها که Occator نام دارد حاوی بیشترین حجم از ماده نورانی روی سطح سیاره است. قطر این حفره به ۹۰ کیلومتر می رسد و حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز آن را بخش نورانی به عمق نیم کیلومتر تشکیل داده است.

این بخش نورانی البته کاملاً یک دست نیست و رگه های تیره در آن مشاهده می شود که احتمالاً ترک هایی در اثر شکستی سطح سیاره پس از برخورد شهاب سنگ عظیم هستند و بقایای یک قله مرکزی نیز در این بخش وجود دارد که حدود نیم کیلومتر ارتفاع داشته است.

سرس نخستین سیاره کوتوله کشف شده و بزرگ ترین سیارک در سامانه خورشیدی به شمار می رود که ناسا کاوشگر Dawn را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به مدار ۳۸۶ کیلومتری آن اعزام کرده و در ماه های آینده به ثبت تصاویر و کاوش بیشتر به این وسیله ادامه خواهد داد.

در پایان می توانید تصاویر بیشتری از نقاط نورانی موجود روی سطح سیارک سرس که توسط ناسا منتشر شده اند را مشاهده نمایید.

nasa-ceres-bright-spots-001-1280x720

nasa-ceres-bright-spots-003-1280x720

nasa-ceres-bright-spots-002-1280x720

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • رضا
    رضا | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    یاد mass effect افتادم

  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    چقدر این نقطه های نورانی زیباست

مطالب پیشنهادی