ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با پرداخت ۱۵ دلار صاحب کامپیوتر تک بردی و ۶۴ بیتی PINE A64 شوید

به لطف کامپیوترهای تک بردی همانند «رزبری پای»، ساخت پروژه های خانگی و اموری که صرفا توسط خود کاربر انجام می گیرد بسیار ارزان تر از سال ها پیش شده است. در ابتدای همین ماه ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

به لطف کامپیوترهای تک بردی همانند «رزبری پای»، ساخت پروژه های خانگی و اموری که صرفا توسط خود کاربر انجام می گیرد بسیار ارزان تر از سال ها پیش شده است. در ابتدای همین ماه بود که بنیاد رزبری، از کامپیوتر تک بردی جدید خود با عنوان Pi Zero پرده برداشت که با قیمت ۵ دلار در دسترس کاربران قرار گرفته بود.

حال دیگر تصمیم گرفتن برای ایجاد یک پروژه خانگی و بهره گیری از ریز رایانه ها، هزینه ای معادل با خرید یک فنجان قهوه دارد اما زمانی که رزبری از توان مورد نیاز شما برخوردار نباشد چه باید کرد؟ این دقیقا همان جاییست که PINE A64 وارد میدان می شود. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

شکی نیست که سازنده PINE A64، (شرکتی که PINE64 نام دارد) از ایده های بنیاد غیر انتفاعی رزبری الهام گرفته است اما با اینحال، همانگونه که احتمالا حدس زده اید، عدد ۶۴ در نام این ریز کامپیوتر تک بردی، از عبارت ۶۴ بیتی وام گرفته شده و به نظر می رسد حرف A نیز در نامش به کار رفته تا بتوان نمونه های بعدی را از آن متمایز کرد. برد یاد شده از یک چیپ پردازشی ARMv8 Cortex-A53 بهره می برد و قیمت آن ۱۵ دلار در نظر گرفته شده است.

pine64peripherals-w600

در PINE A64 از فناوری های توسعه یافته توسط کمپانی ARM بهره گرفته شده و از هسته های کم مصرف ۶۴ بیتی کورتکس A53 در قالب ۴ هسته با فرکانس کاری ۱.۲ گیگاهرتز استفاده گشته. پردازشگر گرافیکی این برد هم از نوع Mali 400 MP2 و دو هسته ای است. از سوی دیگر خریدار این کامپیوتر تک بردی قادر است تا ۲ گیگابایت حافظه RAM به آن اضافه کند و این در حالیست که یک درگاه کارت حافظه نیز در نظر گرفته شده که از کارت هایی تا حجم ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی به عمل می آورد.

اتصال اترنت، دو عدد پورت USB 2.0 و یک اتصال HDMI 1.4 که از قدرت خروجی 4K برخوردار است نیز از سایر بخش های موجود در ریز کامپیوتر یاد شده هستند.

PINE A64 با سیستم عامل های اندروید لالی پاپ نسخه ۵.۱، Ubuntu Linux، openHAB، OpenWRT یا Kodi هماهنگی دارد. در نهایت لازم به ذکر است که کامپیوتر تک بردی PINE A64 در سه نوع در اختیار کاربرن قرار گرفته است که جدول مشخصات نمونه های متفاوت را در زیر مشاهده می کنید و می توانید با پرداخت نهایتا ۲۹ دلار، بهترین نمونه از برد یاد شده را ابتیاع نمایید.

pine64pricing-w600

این پروژه اکنون در وب سایت جمع سپاری کیک استارتر مطرح گشته و هدف اش نیز جذب سرمایه عمومی معادل ۳۱۴۱۶ دلار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alirezarng
    alirezarng | ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    داخل سایت گفته که مدل 5 دلاری هم ساخته اگه ما هرکدوم از این مدل هارو بخواهیم باید چی کنیم من رایانه دارم ولی این وسیله در بعضی مواقع لازم میشه

    • حامد
      حامد | ۲۵ آذر ۱۳۹۴

      دوست عزیز این بردا درسته که کاربردای عمومی زیادی هم دارند، اما در بیشتر مواقع به درد کارهای دولوپری سخت افزاری و نرم افزاری می خورند. البته بردی رسپری پای 2 کاربردای عمومی خیلی خوبی داره که من توصیه می کنم اگه دولوپر سخت افزار یا نرم افزار نیستید اون رو تهیه کنید.

  • حامد
    حامد | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    جالبه جداً. امیدوارم به تولید برسه و برخلاف رسپری ها که تو ایران با 10 برابر قیمت میرسن، با قیمت مناسبی اینجا برسه.

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    این عالیه!
    امیدوارم زودتر سرمایشو جذب کنه و تولیدشو شروع کنه

مطالب پیشنهادی