ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگویی با «جیم ویکس»، طراح ارشد موتورولا

از زمانی که «جیم ویکس» در سال ۲۰۰۱ به شرکت موتورولا پیوست، تلفن های همراه تغییرات گسترده ای را به خود دیده اند. حال دیگر موبایل های هوشمند لقب دلبندترین گجت ها را به خود تعلق ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

از زمانی که «جیم ویکس» در سال ۲۰۰۱ به شرکت موتورولا پیوست، تلفن های همراه تغییرات گسترده ای را به خود دیده اند. حال دیگر موبایل های هوشمند لقب دلبندترین گجت ها را به خود تعلق داده اند؛ تغییری که توسط توسعه آیفون و سپس فراگیر شدن اندروید ایجاد شد.

موتورولا هم تلاش کرده با این نسیم همراه گردد؛ شرکتی که تمرکزش را از موبایل های ساده به محصولی زیبا همچون RAZR معطوف ساخت و سپس در قلمرو اولین پیشگامان اندروید، درویدها را عرضه کرد و امروز هم که از «موتو»های متنوعی برخوردار است.

در مورد شرکتی با سابقه اما بی ثبات مطالعه می کنید که در همین چند سال اخیر، یکی دو باری بین غول های تکنولوژی دست به دست هم شده؛ ابتدا گوگل و حالا هم لنووی چینی. همین موضوع باعث گشته تا سرعت ایجاد تغییرات در موتورولا شدت بیشتری به خود گیرند.

موتورولای امروز، در پی اندروید خالص، طراحی ارگونومیک و البته پوشیدنی های بکر تحت برند ۳۶۰ خود است. جیم ویکس، معاون و طراح ارشد بخش موبایل موتورولا و نماینده بخش تجربه کاربری دستگاه های این شرکت به تازگی در مصاحبه ای جامع شرکت نموده و از دیدگاه هایش برای آینده برند مورد بحث و اتفاقاتی که در سال های اخیر رخ دادند می گوید. با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم او چه برای گفتن دارد.

موتورولا سابقه ای طولانی در امر توسعه و تولید تلفن های همراه دارد. در سال ۲۰۱۱ این شرکت به دو بخش Motorola Mobility و Motorola Solutions شد که بخش اول وظیفه ساخت تلفن های همراه و بخش دوم نیز بر لوازم رادیویی، شبکه و تجهیزاتی از این دست تمرکز کرد. سپس هنوز یک سال نگذشته بود که Motorola Mobility توسط گوگل خریداری شد. این مقطع برایتان چگونه گذشت؟

جیم ویکس: راستش، خوش گذشت! البته در اینجا همیشه خوش گذشته و اتفاقات هیجان انگیز رخ داده. اما آنچه جالب بود اینکه گوگل فرهنگ کاریمان را به چالش کشید. ما را به چالش کشیدند تا بهترین محصولاتی که توسعه داده بودیم را بهتر کرده و باز هم در آینده به پیش برانیم.

سپس به ما اجازه دادند تا تغییرات گسترده ای را اعمال نماییم. در آن زمان محصولات زیادی تولید می کردیم با تمرکز ویژه ای بر شبکه های مخابراتی و جلب رضایت آنها. این رویه را تغییر دادیم و تمرکز خود را بر خواسته های کاربران قرار دادیم.

سالی که منتهی به خریده شدن توسط گوگل شد هم به نظر می رسید در حال آزمایش کردن مواردی هستید؛ برای مثال Motorola Atrix یا Xoom. اولین تبلتی که با اندروید ۳ عرضه شد. همچنین بازگشت برند RAZR. چه مواردی در آن شرایط باعث می شد تا این آزمایش ها شکل گیرند؟ 

atrix_lapdock-w600

خب، آن دوره... Atrix موبایلی بسیار جذاب بود چرا که در آن زمان، مردم تازه داشتند متوجه می شدند که تلفن های هوشمند اندرویدی تا چه حد می توانند قدرتمند باشند.

زمانی که کاربران را می دیدیم که برای انجام کارهای مختلف مجبور بودند دستگاه های متفاوتی را به همراه داشته باشند، پیش خود می گفتیم چرا نباید دستگاهی وجود داشته باشد که همه کار را برای افراد انجام دهد. چرا نباید تلفن همراه در حدی باشد که بتواند در نقش دستگاه اصلی و جایگزین کامپیوتر کاربر ظاهر شود؟

همین مسئله به دو بخش تقسیم می شد. این که شما تا چه حد قدرت سخت افزاری را بالا بتواند و از طرف دیگر، تا چه حد قادر باشید قابلیت های مختلف را به آن اضافه نمایید. این همان موضوعی بود که در آن مقطع زمان سعی در کشف اش داشتیم. آزمون و خطا می کردیم تا به مسیر صحیح برسیم. می خواستیم ببینیم واقعا که هستیم و داریم چه می کنیم و مشتری هایمان از ما چه می خواهند.

تحت نظر گوگل، اولین دستگاه قدر Moto X بود که محصولی کاملا متفاوت از ساخته های پیشین موتورولا به شمار می رفت؛ یک طراحی تا حدی خمیده، اندرویدی تقریبا خالص با چند حربه نرم افزاری از جنس موتورولا و البته گونه ای از طراحی که کاربران می توانستند رنگ و طرح های مختلفی را در میان نمونه های بسیار انتخاب کنند. چه امری موجب این تغییرات گسترده در توسعه این تلفن همراه شد؟

moto-google-2048-w600

باید در مورد سه موضوع مختلف برایتان توضیح دهم تا پاسخ به سوالاتتان به شکلی کامل داده شود؛ شخصی سازی هایی که با استفاده از Moto Maker در اختیار کاربران قرار دادیم، طراحی دستگاه و گونه ای از استراتژی که آن را برای بخش نرم افزاری برگزیدیم.

صرفا باید بگویم که آن دوره، یکی از جذاب ترین مقاطع مدیریتی ام در این کمپانی بوده. با کنار گذاشتن دستگاه های اضافی و تمزکز بر خواسته کاربران و اپراتورها... همه باورهای قدیمی را کنار گذاشتیم و پیش خود گفتیم "به عنوان یک کمپانی، به چه ارزش هایی اعتقاد داریم؟" و سپس به این فکر کردیم که مشتری های ما واقعا چه می خواهند.

در نتیجه، به موتو اکس و زبان طراحی موتو رسیدیم که در آن زمان، با نام «Leaf - برگ» شناخته شد. این زبان طراحی حکایت از سادگی داشت؛ همانند یک وزنه تعدیل بخش میان روابط انسانی و ماشینی.

زمانی که آن را در دست می گرفتید مشخص می شد که پشت طراحی آن، تفکر زیادی صورت گرفته و برای شخص شما طراحی شده. در نهایت هم به این سوال رسیدیم که چرا ما باید به جای مصرف کننده تصمیم بگیریم؟ چرا به خودشان اجازه انتخاب ندهیم؟ این یک تغییر بزرگ بود.

Moto-X-2014-wood-backs-w600

همین شد که از ابتدا، سری موتو حالتی بسیار شخصی پیدا کرد و به کاربر اجازه می داد بخش نهایی طراحی را خودش انتخاب کند.

توسعه بخش نرم افزاری هم در نوع خود بسیار جذاب بود چرا که قبل از توسعه موتو اکس، در فکر پرورش دادن یک رابط کاربری خانگی بودیم. در آن زمان همه در حال توسعه چنین رابط هایی بوده و آن را روی اندروید قرار می داند، در کنار هزارو یک قابلیت عجیب و غریب و بدرد بخور و نخور. ما اما پیش خود گفتیم این کارها بی فایده است. خود اندروید اصیل در همان زمان داشت به یک بلوغ کامل می رسید و از ظاهری زیبا برخوردار می شد. پیش خود گفتیم چرا باید به جنگ آن برویم؟ ما باید همین طراحی را در آغوش بکشیم.

تصمیم بر این شد که از همان زبان طراحی گوگل برای توسعه اندروید استفاده کنیم. از همان جا بود که به ایده اندروید خالص متعهد شدیم چرا که به این شکل هم می شد قابلیت های مختصری را به آن افزود و هم امکانش وجود داشت تا بروز رسانی های نرم افزاری را در زمان های مقرر و بسیار سریع تر از دیگران عرضه کرد. در صورتی که ما هم می خواستیم آن همه اپلیکیشن اضافی به همراه رابط کاربری سنگین در موبایل هایمان قرار دهیم، نمی توانستیم آنها را بروز رسانی کنیم. در نتیجه همه اش را دور ریختیم تا تجربه کاربری عالی حفظ شود و از طرفی نیاز نباشد تا صدها مهندس را درگیر چنین کاری کرد.

آیا هیچوقت اشکالاتی هم به این استراتژی نرم افزاری وارد شد؟ با پیروی از همین روش شما قید استفاده از موتو اپس را هم زدید و کاربر را یک راست به گوگل پلی هدایت کردید.

moto-g-2015-5-w600

از زمانی که چنین کاری را آغاز کنید، همه چیز سریع تر به جلو رانده می شود. همین موضوع به ما اجازه داد تا برخی اپ ها را به شکل جداگانه و خارج از بروز رسانی های کلی آپدیت کنیم.

حقیقتا من شخصا تا کنون هیچ مشکلی در این استراتژی مشاهده نکرده ام. ما کارهایی را انجام دادیم که کاربران به آنها نیاز داشتند. برخی دیگر اقداماتی را انجام می دهند و آنها را ادامه می دهند صرفا چون زمانی آغازشان کرده اند.

ما اگر بخواهیم، با اطمینان خاطر به کاری پایان می دهیم چرا که خاطر جمع هستیم مشتری دیگر به فلان مورد علاقه ای ندارد. از سوی دیگر می توانیم واقعا به سراغ آن مواردی برویم که کاربر چراغ سبز به آنها نشان داده.

شما در سال ۲۰۱۳ کاری کردید که در آن زمان مرسوم نبود. سرهم بندی نهایی موتو اکس را به ایالات متحده آورده و در کارخانه ای در همین کشور این کار را انجام دادید. چرا چنین اتفاقی رخ داد و سپس چرا نسل دوم خارج از ایالات متحده سرهم بندی می شود؟ 

moto-x-red-leather-screenshot-w600

راستش طراحی، مهندسی و سپس سرهم بندی دستگاه در ایالات متحده بیش از اندازه برایمان جذاب بود. از طرفی هم به دلیل سیاست Moto Maker مجبور به انجام چنین کاری شدیم. کاربران از موتو میکر استقبال کردند و از سوی دیگر نمی خواستند تحویل موبایل هایشان بیشتر از ۶ روز طول بکشد.

این مشکل را درک می کردم، در واقع هم همینطور بود. زمانی که یک موبایل را به شکل اینترنتی و به گونه ای که مایل هستید آن را شخصی سازی می کنید و سپس سفارش می دهید باید در مقطع زمانی ۵ الی ۷ روز به دستتان برسد. برای همین مجبور شدیم سرهم بندی موبایل ها را به همینجا منتقل کنیم.

تصور می کردیم که از طرفی، همین موضوع می تواند بر نظر کاربران تاثیر بگذارد غافل از اینکه در همان زمان، کمپین های بسیار بزرگ تبلیغاتی در جریان بودند و این کار در آن مقطع از زمان برای ما به صرفه نبود. البته به کارمان باور داشتیم و آن را امتحان کردیم اما همانطور که گفتم، در آن مقطع شدنی نبود.

پس از اینکه زیر نظر لنوو رفتیم، متوجه شدیم که می توانیم همه این کارها را در چین انجام داده و باز هم از قالب زمانی مد نظر فراتر نرفته و سفارشات را نهایتا تا ۶ روز به دست کاربر برسانیم.

اگرچه موتو اکس از سوی بسیاری از گیک ها محصولی قابل احترام است، اما بازار واقعا به موتو جی پاسخی مثبت داد. آیا موفقیت Moto G و Moto E برایتان شگفتی ساز شد؟ 

moto-g-2015-1-w600

بله و خیر. آنچه انجام می دادیم و البته هنوز هم می دهیم، تلاشی است برای هم تراز کردن این سه موضوع: محصولات، برند و فرهنگ داخلی کمپانی. در توسعه Moto X این سه موضوع به شکلی کاملا صحیح در کنار هم قرار گرفتند. اما زمانی که آمدیم همین تفکر را برای موتو جی به کار گیریم، داستان کمی تغییر کرد.

بیشتر به این سو سوق یافتیم که به مشتری طعم یک محصول عالی با قیمتی اندک را چشانده و نیازهایش را برطرف کنیم. می دانستیم که کاربران معمولا با پرداخت چنین قیمتی، مجبور به فدا کردن برخی امکانات می شوند. از طرفی تکنولوژی به جایی رسیده بود که بتوان در آن رنج قیمتی محصولی کامل و بدون مشکل و ضعف کاربری را به دست خریدار رساند. در نتیجه با اطمینان خاطر زیادی به سراغ توسعه اش رفتیم.

Screen Shot 1394-09-25 at 15.18.13-w600

تحقیقات بسیاری در برزیل و هند انجام دادیم تا ببینیم کاربران واقعا چه می خواهند. همین خواسته ها را در طراحی و البته خصوصیات موبایل یاد شده قرار دادیم. از طرفی موتو جی برادر کوچک تر موتو اکس بود؛ موبایلی که خودش تبدیل به یک نماد شد. به دلیل تبدیل شدن موتو اکس به نمادی قدر، زبان طراحی اش را در بقیه محصولات ادامه دادیم.

در نهایت نیز از کیفیت محصولات و اینکه مشتریان انقدر از آنها استقبال کردند متعجب نشدیم. فروش بسیار گسترده موبایل های اقتصادی بیشتر برایمان لذت بخش بود. در هند و برزیل عالی عمل کردیم و نام خود را سر زبان ها انداختیم. همین موجب شگفتی شد چرا که فکر نمی کردیم به این حد استقبال گسترده باشد اما اینکه مردم آنها را دوست داشتند را پیش بینی می کردیم.

پرچمداران اندروید معمولا با قیمتی معادل ۶۰۰، ۷۰۰ یا حتی ۸۰۰ دلار به فروش می رسند و در سوی دیگر، موبایل های اقتصادی را داریم که معمولا تجربه جالبی را نیز در اختیار کاربر قرار نمی دهند. پرچمدار شما ولی با سخت افزار بروز، تنها ۴۰۰ دلار قیمت گذاری شده. علت چیست؟

moto-x-style-1-w600

این یک تصمیم آگاهانه بود. موتو اکس موبایلی است که برای مردم توسعه یافته و کاربران خودشان از کیفیت آن به خوبی آگاه هستند. در نتیجه نیازی به هزینه های گزاف تبلیغاتی ندیدیم.

در این موبایل تلاش نشده تا با اعداد و ارقام بازی شود. موتو اکس یک موبایل معتبر و سرشار از حقیقت است که فرهنگ غنی ما را به گوش مشتری می رساند.

moto-x-style-31-w600

البته نمی توان نقش Moto G را در توسعه و قیمت گذاری نسل جدید موتو اکس نادیده گرفت؛ اینکه می شود محصولی فوق العاده ساخت که مشتریان نیز به خوبی نسبت به آن علاقه نشان دهند. این همان محصولی است که کاربران می توانند در توسعه اش مشارکت داشته و با طرحی که دوست دارند، آن را دریافت نمایند و همچنان قیمتی معقول را نیز برایش پرداخت کنند.

نمی توانیم و نباید مردم را وادار کرد بی دلیل، ۲۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنند.

در سال ۲۰۱۱ گوگل بخش موبایل موتورولا را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۴، لنوو صاحب این شرکت شد. اگرچه هنوز زمان زیادی از خرید دوم نگذشته اما در همین مدت، چه تغییراتی را احساس کرده اید؟ 

lenovorola-w600

تغییر ملموسی وجود نداشته. دقیقا مانند پنج سال اخیر بوده و مورد خاصی دست خوش تغییر نشده که قابل ذکر باشد.

می دانید، جالب است. تصور می کنم اینکه برای مدتی، بخشی از گوگل بودیم مقطعی عالی برای موتورولا به شمار می رود. راستش یکی از بهترین زمان ها، وقتی بود که در حال گذر از گوگل به موتورولا بودیم و در واقع هیچ شرکتی سرپرست ما نبود. در چنین شرایطی فرهنگ یک شرکت است که نقش اصلی را بازی می کند.

از طرفی تصور می کنم لنوو هم لطف های بسیاری به ما داشته چرا که صرفا به ما اجازه داد هر کاری که تا پیش از این می کردیم را ادامه دهیم. حالا هم که می بینید بخش موبایل آنها به نوعی زیر نظر موتورولا کار می کند. به طور کلی معتقد هستم اتفاقاتی که تا کنون رخ داده اند باعث رشد بیشتر ما شده اند.

لنوو یک سخت افزار ساز بزرگ است. آنها سرویس های ابری بسیار گسترده ای را در چین مدیریت می کنند، تجارت های زیادی در زمینه سرورها در آسیا دارند اما با این حال، فرهنگ کاریشان با فرهنگ ما شباهت های بسیاری دارد و به همین دلیل، خیلی خوب با هم کنار آمدیم.

موتورولا به شکلی عمومی خبر داد که به آپدیت های اندروید متعهد است اما Moto E نسخه ۲۰۱۵ و موتو اکس ۲۰۱۴ که از سوی برخی اپراتورها به فروش رسیده اند، قرار نیست به نسخه ششم اندروید بروز رسانی شوند. می توانید بگویید چنین تصمیمی چگونه گرفته شده است؟

moto-android-figure-w600

مطمئن باشید صبر مشتریان برای دریافت بهترین و آخرین نسخه از این سیستم عامل را درک می کنیم. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که بروز رسانی ها را برای اکثریت دستگاه های خود ارائه دهیم اما برخی اوقات سرویس دهنده های مخابراتی هم در این میان نقش پر رنگی را ایفا می کنند.

بروز رسانی دستگاه ها به عنوان بخشی بزرگ از استراتژی ما باقی خواهد ماند، چرا که می دانیم همین موضوع برای مشتریان دارای اهمیت بسیاری است.

می دانم که بروز رسانی ها همیشه به شکل گسترده، دربرگیرنده همه محصولات نمی شوند اما بخشی که همواره به آن متعهد خواهیم بود، سری Pure Edition است. حالا همین استراتژی را در پیش گرفته ایم و تلاش می کنیم تا جای ممکن، آن را ادامه دهیم.

تا اینجای مصاحبه زیاد در مورد تلفن های هوشمند صحبت کردیم اما یکی از محصولاتی که نام موتورولا را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته، یک موبایل نیست و از طرفی هم، تبدیل به یک نماد گشته. در مورد موتو ۳۶۰ صحبت می کنیم؛ ساعتی هوشمند که توسط شما ساخته شد و از اندروید ور بهره گرفت. چرا تصمیم به استفاده از اندروید ور گرفتید؟ 

Screen Shot 1394-09-25 at 15.18.45-w600

پنج سال پیش ما یک گجت پوشیدنی به نام MotoActv را توسعه دادیم. پس از آن طرح توسعه دستگاهی به نام ۳۶۰ را ریختیم که از نمایشگری گرد در آن استفاده شده بود. در بازار آن زمان، تنها چنین نمایشگر و طراحی کلاسیکی می توانست کاربران را راغب به خرید دستگاه نماید.

نرم افزار اختصاصی خودمان را هم برایش توسعه داده بودیم اما پس از تحقیقات گسترده تر و با توجه به سرمایه گذاری کلانی که گوگل در زمینه پوشیدنی ها انجام داده بود، درک کردیم که اندروید ور بهترین انتخاب برای افراد خواهد بود.

دلیل هم به طور کلی آن بود که هدف یک کاربر از خرید ساعت هوشمند، متصل کردنش به موبایل هوشمندش است. در صورتی که این دو از یک پلتفرم استفاده نکنند هماهنگی میان آنها دشوار خواهد شد. از موقعیت استفاده کردیم و موتو ۳۶۰ را با اندروید ور توسعه دادیم تا تجربه ای هماهنگ میان ساعت و موبایل های اندرویدی ایجاد کنیم. تصور کنید... می توانستید با ساعت به همه سرویس های عالی گوگل متصل شوید. همین موضوع باعث برتری اندروید ور نسبت به پلتفرم خانگی خودمان شد.

در این میان نکته جالب اینجاست که ما تصمیم داشتیم موتو ۳۶۰ را با نمایشگری گرد عرضه کنیم اما اندروید ور در ابتدای کار، از نمایشگرهای گرد پشتیبانی نمی کرد. زمانی که گوگل دید ما چه ساخته ایم و چگونه در حال پیشبرد تکنولوژی ها در یک ساعت دایره ای هستیم، به تیم توسعه اندروید ور دستور داد که سریعا آن را برای چنین نمایشگرهایی هم بهینه کنند.

راستش را بخواهید، همین موضوع با همکاری مهندسان ما با مهندسان گوگل محقق شد. کارمندان ما در این پروژه گوگل مشغول شدند و اولین رابط کاربری اندروید برای نمایشگرهای گرد به وجود آمد و سپس، توانستیم آن را به کاربران عرضه نماییم. اما حالا اگر به بازار نگاه کنید، می بینید که بیشتر ساعت ها اکنون از نمایشگری دایره ای بهره می برند نه مستطیل شکل.

این داستان بسیار هیجان انگیزی برایمان بود. همکاری ما و گوگل در این زمینه عالی بود و می توان گفت اندروید ور با موتو ۳۶۰، شروع خوبی داشت.

موتو ۳۶۰ از نمایشگری گرد بهره می برد، به شکل بی سیم شارژ می شد و طراحی بسیار خوبی هم داشت. چه چالش هایی در ساختش وجود داشت؟

moto_360_charging_dock_0-w600

از همان ابتدا، اولین تصمیم این بود که نمایشگر گرد باشد. نکته جالب اینکه در آن زمان یک طراح و یک مهندس داشتیم که به شدت تلاش می کردند این موضوع را عملی کنند و اعتقاد داشتند باید چنین محصولی ارائه دهیم. با این حال تصمیماتی که در آن زمان گرفتیم، می توانستند به شکل های دیگری هم اتخاذ شوند.

آنچه واقعا می خواستیم، این بود که با همین محصول اعتبار برند خود را یادآور شویم و به مردم بگوییم که این، همان زبان طراحی موتو است. همانند شرکتی وارد عمل شدیم که می داند می خواهد چه کند و در این میان رقیبی هم برایش وجود ندارد. به همین دلیل مشتریان هم بازخورد بسیار خوبی نسبت به دستگاه داشتند و بیشتر اوقات آن را به دست می کردند.

Moto-360-Expanded-w600

این در حالیست که با مشاورین خارج از کمپانی هم صحبت می کردیم. گاهی با آنها در مورد صنعت ساخت ساعت و محصولاتی که در آن بیشتر توجه افراد را جلب می کنند گفتگو می کردیم. به گفته هایشان گوش داده و محصول خود را آنطور که تحقیق کرده بودیم با نمایشگری دایره ای توسعه دادیم.

شما از سال ۲۰۰۱ تا کنون در موتورولا بوده اید و بسیاری از محصولات این شرکت از زیر دست شما عبور کرده اند تا سپس به دست کاربران برسند. حال اگر به گذشته نگاه کنید، دستگاه خاصی وجود دارد که با تمام وجود به آن عشق ورزیده و شخصا به آن علاقه بسیاری داشته باشید؟ 

pebl-w600

تلفن همراه Pebl.

راستش در موتورولا هر هفته چنین جلسه ای داریم و در مورد محصولات قدیمی تر صحبت می کنیم. هر روز دوشنبه یک نفر برای بقیه صبحانه خریداری کرده و پس از خوردن مقدار زیادی کالری و قهوه، در مورد آنها حرف می زنیم. همین هفته پیش داشتیم در مورد RAZR صحبت می کردیم.

ولی خب حقیقت این است که بزرگترین اتفاق برای موتورولا تا کنون Moto بوده است. از همان اولین موتو اکس و موتو میکر، همه چیز تغییر کرد. آنچه ما انجام دادیم تا کنون در این صنعت بی سابقه بوده و حسابی به چشم می آید و به همین دلیل هم، آن را ادامه خواهیم داد.

پیشتر هم اگر به خاطر آورید، سری RAZR بود که تلفن های همراه را از وسایلی ارتباطی، به وسایلی زینتی تبدیل کرد.

اما در این میان محبوب ترین محصول برای من «Pebl» است. طراحی آن به شکلی تاشو بود و می توانستید به راحتی آن را باز کنید. ما همان موقع هم بدطور از طراحی RAZR دفاع می کردیم اما حس می کنم با اینکه Pebl سادگی بیشتری در استفاده داشت، کمی مظلوم واقع شده بود.

تلفن همراه Pebl در واقع ریشه همان چیزی است که شما امروز در اسمارت فون هایی نظیر موتو اکس می بینید. آن موبایل هنوز هم بیانگر حس زیبایی شناسی و گرایش اصلی تیم طراحی ماست. به همین دلیل است که موتو اکس اکنون به اینجا رسیده و هم ما، و هم مردم عاشقش شده اند. همانطور که گفتم، ریشه پرچمدار فعلی ما، از زبان طراحی موبایل Pebl برگرفته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۸ آذر ۱۳۹۴

    تشکر بسیار بابت ترجمه این مصاحبه.
    موتورولا بی نظیره. به همه دوستان محصولاتشو پیشنهاد میکنم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی