ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بلو اُرجین یا اسپیس اکس؛ کدام یک از تکنولوژی پیشرفته تری در موشک چند بار مصرفشان استفاده کرده اند؟

در حال حاضر، دو شرکت Blue Origin و Space X تا کنون موفق به پرتاب موشک به فضا و سپس نشاندن آن بر روی سطح زمین شده اند. چنین موضوعی به معنای آن است که بشر یک قدم دیگر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در حال حاضر، دو شرکت Blue Origin و Space X تا کنون موفق به پرتاب موشک به فضا و سپس نشاندن آن بر روی سطح زمین شده اند. چنین موضوعی به معنای آن است که بشر یک قدم دیگر به سفرهای فضایی ارزان قیمت نزدیک شده.

صرفا تا ماه گذشته، به بیشتر بخش های موجود در موشک هایی که به فضا ارسال می شدند به عنوان زباله فضایی نگریسته می شد؛ قسمت هایی که در میانه راه و پس از جدا شدن از بدنه اصلی، به شکل کامل از بین می رفتند یا در مدار گم می شدند.

شب گذشته ولی کمپانی اسپیس اکس ثابت کرد که می توان دوباره موتور و بخش اصلی موشک را مورد استفاده قرار داد اما همین شرکت رقیبی تازه وارد پیدا کرده به نام بلو اورجین که از سوی جف بیزوس، مدیر عامل آمازون اداره می شود و جدال این دو کمپانی غیر دولتی، حالا و پس از موفقیت تازه اسپیس اکس به مرحله تازه ای وارد شده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

150430133224-blue-origin-rocket-780x439-w700

حقیقت این است که موشکی که از سوی شرکت بلو اورجین به فضا پرتاب شد و دوباره روی سطح زمین فرود آمد، ساختار بسیار ساده تری از فالکون ۹ اسپیس اکس دارد و کارایی هایش نیز به هیچ عنوان در حد فالکون نیستند.

Blue-origin-new-shepard-diagram-w700

موشک New Shepard از بلو اورجین، صرفا قادر است از جو زمین خارج شود و برای مدتی کوتاه در مدار فضا باقی بماند. این موشک همچنین در تمام مراحل، از ابتدای پرتاب گرفته تا پرواز و سپس فرود آمدن، به شکل عمودی حرکت می کند.

Falcon_9_rocket_cores_under_construction_at_SpaceX_Hawthorne_facility_(16846994851)-w700

بخش اصلی موشک اسپیس اکس که موتور راکت به همراه سوخت در آن جای گرفته، به ۴۱ متر می رسد و قطر آن نیز ۳.۶ متر است. آمازون و بلو اورجین، اندازه و مشخصات راکت New Shepard را ارائه نداده اند اما به نظر می رسد که اندازه این موشک به طور کلی، کمتر از نصف بخش اصلی موشکل فالکون ۹ باشد.

Launch_of_Falcon_9_carrying_CASSIOPE_(130929-F-ET475-012)-w700

فالکون ۹، قابلیت آن را دارد تا از سطح زمین، ۲۰۰ کیلومتر فاصله گرفته و سپس قسمت های اضافی اش را رها کرده و به سوی زمین بازگردد. این در حالیست که موشک «نیو شپرد» قادر به فاصله گرفتن از سطح زمین به اندازه ۱۰۰ کیلومتر است. فالکون ۹ همچنین سرعت بسیار بیشتری دارد. سرعت این راکت به ۵.۵ الی ۷.۵ ماخ می رسد در حالی که نیو شپرد، قادر به دستیابی به سرعت ۳ ماخ است.

اسپیس اکس همین حالا از فالکون ۹ برای ارسال محموله های سنگین نظیر ماهواره ها به مدار فضا استفاده می کند در حالی که نیو پشرد به گونه ای طراحی شده که صرفا می تواند چند نفر را برای «۴ دقیقه» در سطح فضا ببرد تا بتوانند شرایط را مورد بررسی قرار دهند. به همین شکل می توان گفت که کاربرد این دو راکت به شکل کامل از هم متفاوت بوده و فالکون ۹ از تکنولوژی های بسیار پیشرفته تری بهره می برد.

CRS-6_first_stage_booster_landing_attempt-w700

کمپانی اسپیس اکس صرفا با موشک فالکون خود، تا کنون ۱۱ ماهواره را برای شرکت ORBCOMM در مدار قرار داده است. این در حالیست که بسیاری از گروه ها از پرتاب موشک های چند بار مصرف به فضا استقبال به عمل خواهند آورد؛ در این میان SpaceX و Blue Origin هر دو به نظر شرکت هایی معتمد برای ارسال ماهواره های مختلف به فضا به نظر می رسند هرچند که بلو اورجین برای انجام این کار، به مدتی زمان نیاز خواهد داشت.

باید توجه کرد که هر دو شرکت یاد شده، خصوصی (غیر دولتی - سهام اسپیس اکس در سال ۲۰۱۲ در بازار بورس به شکل عمومی عرضه شدند) هستند و یک شرکت خصوصی، چه بخواهد مردم را به فضا ببرد و برگرداند یا وظیفه ارسال ماهواره ها را بر عهده داشته باشد، باید قادر شود هزینه های خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

SpX_CRS-2_launch_-_further_-_cropped-w700

بخش ابتدایی موشک فالکون ۹، که هم اندازه با یک ساختمان ۱۴ طبقه است، گران قیمت ترین قسمت این موشک به شمار می رود. سوخت و موتور در همین قسمت جاسازی شده اند اما ایلان ماسک به همین تک بخش اصلی قانع نیست. وی می خواهد در آینده، همه قسمت های راکتی که به فضا پرتاب شده قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد را داشته باشند.

البته باید خاطر نشان کنیم که پس از موفقیت دیشب و در جریان یک کنفرانس خبری، آقای ماسک بیان نموده بود که همین موشک که قادر به نشستن بر سطح زمین شده بود را دیگر به فضا ارسال نخواهد کرد چرا که به نوعی «یکتاست».

در این میان نباید از یاد برد که شرکت هایی نظیر Boeing و Lockheed Martin نیز اکنون در پی راهکارهایی برای استفاده مجدد از موشک هایشان هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • منصور
    منصور | ۲ دی ۱۳۹۴

    ماخ به معناي سرعت صوته و ما ٣ ماخ و ٥ ماخ و ... نداريم
    چون وقتي هواپيما به سرعت ماخ رسيد يعني ديوار صوتيو شكسته و مسلما نميتونه با افزايش سرعت ٣ يا ٥ يا ٧ بار ديوار صوتيو بشكنه!
    براي بيان سرعتهاي بالاتر يا پايينتر از ماخ ميتونيم از كيلومتر يا مايل استفاده كنيم

    • Sajad
      Sajad | ۲ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز ماخ از نظر علمی به معنای سرعت صوت نیست. در واقع به نسبت(حاصل تقسیم) سرعت حرکت یه وسیله در یک سیال(مثلا هوا) به سرعت صوت در همون سیال، ماخ گفته میشه. گفتن اینکه سرعت فلان وسیله چند ماخ هست کاملا درسته و بیانگر اینه که اون وسیله در اون سیال میتونه چند برابر سرعت صوت حرکت کنه.

    • arsham
      arsham | ۲ دی ۱۳۹۴

      همونجوری که خودت هم اشاره کردی ماخ سرعت صوته و یکی از واحد های غیر رسمی سرعت به ویژه برای موشک های کروز و بالستیک و هواپیماهای غالبا جنگی هست/یک ماخ سرعت صوت در جو رمینه و برای شکستن دیوار صوتی رسبدن به این سرعت لازمه 2 و3 ماخ هم یعنی 2 و 3 برابر سرعت صوت

  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۲ دی ۱۳۹۴

    خب البته شکی در این نیست که راکت های کمپانی اسپیس ایکس پیشرفته تر و پیچیده تر از New Shepard هستن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی