ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر چینی خبر از وجود ترکیبات مختلف در پوشش صخره ای ماه می دهد

چندی پیش ماه پیمای Yutu متعلق به چیین اطلاعاتی را از عملیات های اکتشافاتی خود برای زمین مخابره کرد و حالا ظاهرا تحلیل این داده ها به اتمام رسیده است. ظاهرا صخره هایی که این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ دی ۱۳۹۴ | ۰۵:۳۰

چندی پیش ماه پیمای Yutu متعلق به چیین اطلاعاتی را از عملیات های اکتشافاتی خود برای زمین مخابره کرد و حالا ظاهرا تحلیل این داده ها به اتمام رسیده است.

ظاهرا صخره هایی که این کاوشگر (نام دیگرش Jade Rabbit است) از روی سطح ماه جمع آوری کرده است، اطلاعات بیشتری را در مورد سال های جوانی ماه و زمانی که فوران های آتش فشانی کوچکی در آن رخ می داده، در خود دارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این کشور در سال 2013 فضاپیمای Chang'e-3 را به ماه فرستاد تا روی یک دهانه برخوردی «نسبتا جوان» و قابل رویت از روی زمین فرود بیاید و به این ترتیب، این شانس برای Yutu فراهم شد تا نمونه هایی را از روی ماه جمع آوری کند که تنها 3 میلیارد سال قدمت داشتند.

اما نمونه هایی که از طریق ماموریت های آپولو برای زمین فرستاده شدند حدود 4 میلیارد سال قدمت دارند.

چون نمونه های سنگی موجود در آن دهانه حاوی ذرات پسماند و گرد و غبار نبودند، کاوشگر موفق شد نمونه های خالصی را از سطح ماه جمع آوری کند که ترکیب سنگ بستر آتش نشانی آن را به تصویر می کشند.

روی زمین نیز تیم های مختلفی از پژوهشگران تشخیص دادند که نمونه های دریافتی غنی از تیتانیوم دی اکسید و ماده معدنی الیوین است. آنها می گویند که کشف این نکته نشان می دهد سنگ ها و صخره های موجود روی ماه یکسان نیستند و به مراتب متنوع تر و پیچیده تر از چیزی هستند که تصور می شد. علت این اعلام نظر هم آن است که نمونه های دریافتی از آپولو مواد معدنی دیگری را در خود دارند.

بردلی جالیف از اساتید دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس است که کمک کرد داده های دریافتی از Yutu تحلیل گردند. وی در ادامه گفت که این نتایج فوق العاده اند چراکه «تنوع کشف شده» نشان می دهد پوشش سطحی ماه از نظر ترکیبی نسبت به زمین یکپارچگی کمتری دارد.

وی اینطور ادامه داده: و اگر ما مواد شیمیایی ماه را به سن و سال و قدمت آن نسبت دهیم می توانیم دریابیم که فعالیت ها و خصوصیات های آتش فشانی آن چطور بر اثر گذر زمان تغییر یافته است.

با در نظر داشتن اینکه برخی باور دارند ماه تکه ای از سیاره خودمان است که بعد از برخوردش با یک جرم آسمانی هم اندازه با مریخ از آن جدا شده، این داده ها میتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد گذشته زمین فاش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد
    محمد | ۶ دی ۱۳۹۴

    این همون ماه نوردی نبود که رفته بود مریخ؟؟؟؟ خخخ

مطالب پیشنهادی