ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Leagoo Elite 1 [به همراه بررسی ویدیویی]

سرعت پیشرفت و میزان رقابت در دنیای فناوری به حدی رسیده که مجال چندانی برای ثبات و جا افتادن عمیق مفاهیم باقی نمی ماند. امروز دیگر ترکیب شیشه و فلز به محصولات گران قیمت اختصاص ندارد ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۹ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۵

سرعت پیشرفت و میزان رقابت در دنیای فناوری به حدی رسیده که مجال چندانی برای ثبات و جا افتادن عمیق مفاهیم باقی نمی ماند. امروز دیگر ترکیب شیشه و فلز به محصولات گران قیمت اختصاص ندارد و شرکت تازه واردی مثل لیگو، پرچمدار زیبای خود را در رده قیمت زیر ۲۰۰ دلار به بازار عرضه می نماید.

هرچند تردیدی در مورد زیبایی Leagoo Elite 1 وجود ندارد، اما آیا دیگر بخش های عملکرد این تلفن هوشمند نیز از شایستگی اطلاق عنوان پرچمدار برخوردار هستند؟

برای رسیدن به پاسخ، در ادامه این مطلب با بررسی دیجیاتو از تلفن هوشمند «لیگو الیت ۱» همراه باشید.

بررسی ویدیویی

برای مشاهده با کیفیت ۷۲۰p روی دکمه HD در گوشه تصویر کلیک کنید.

طراحی

IMG_0540

لیگو از شیشه و فلز برای ساخت بدنه این تلفن هوشمند استفاده کرده است، ترکیبی که هرچند ظاهری شایسته یک پرچمدار را برای «الیت ۱» به ارمغان آورده است، اما از سوی دیگر موجب شده ظاهر دستگاه در نگاه اول محصولاتی مثل آیفون ۴ و تلفن های هوشمند سری Z سونی را به ذهن متبادر سازد.

IMG_0514

سازنده البته برای بخشیدن جلوه بیشتر، خطوط مورّبی روی شیشه پشت بدنه ایجاد کرده که در نور می درخشند. در نمای روبروی دستگاه نیز بخش بالایی به لنز و فلش دوربین جلو اختصاص داده شده و حاشیه نه چندان باریک پایین نمایشگر نیز برای حسگر اثر انگشت در نظر گرفته شده است.

هرچند دسترسی به حسگر در این حالت نسبت به کنار یا پشت بدنه دشوار تر است، اما در عوض هنگامی که تلفن هوشمند روی میز قرار داشته باشد، می توانید با استفاده از اثر انگشت به سادگی قفل دستگاه را باز کنید.IMG_0504

لیگو برای ساخت فریم پرچمدار خود، استیل ضد خش را تحت ۱۲ مرحله تراشکاری با دستگاه CNC قرار داده و برای بدنه دستگاه نیز، آلیاژ آلومینویم-منیزیم را در نظر گرفته. چنین خصوصیاتی موجب شده سازنده اعلام کند که بدنه «الیت ۱» در مقابل سقوط از فاصله تا ۱.۵ متر مقاوم است.

نسخه سفید این تلفن هوشمند با نوار فلزی طلایی یا نقره ای قابل خرید است و برای نسخه مشکی نیز یک نوار سیاه رنگ در نظر گرفته شده است. درگاه Micro USB و اسپیکر مونوی دستگاه در بخش پایین این نوار فلزی قرار دارند و درگاه کارت حافظه و سیم کارت نیز در سمت چپ قرار گرفته است.

IMG_0488

دکمه های صدا و پاور نیز در سمت راست قرار دارند، اما سازنده علاوه بر آن یک دکمه هوشمند نیز در بخش پایین این قسمت تعبیه کرده که عملکرد آن توسط کاربر قابل تعیین است، یعنی مشابه آنچه پیشتر در تلفن هوشمند Honor 7 هواوی (بررسی دیجیاتو) مشاهده کرده بودیم.

IMG_0499

اما یک تفاوت وجود دارد، اینکه لیگو دکمه را در محلی قرار داده که دسترسی به آن به سادگی انجام نمی گیرد و دکمه هوشمند در نهایت، بیش از هرچیز به عنوان شاتر دوربین و در حالت افقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما بر خلاف دکمه هوشمند که به شکل مناسبی طراحی نشده، این تلفن هوشمند با ابعاد حدود ۱۴۴ در ۷۰ میلی متر و ضخامت ۷.۵ میلی متر از ارگونومی مناسبی برخوردار است و به سادگی می توانید با یک دست از آن استفاده کنید.

IMG_0486

لیگو ضمناً با وجود قیمت اقتصادی محصولاتش، تلاش می کند با قرار دادن اقلامی مثل هدفون، کابل OTG، محافظ نمایشگر و بدنه، تجربه مناسبی برای خریداران فراهم آورد، موردی که پیشتر در بررسی «الیت ۵» نیز به آن اشاره کردیم.

IMG_0602

در مجموع می توان گفت «الیت ۱» در زمینه طراحی از خصوصیات قابل قبولی برخوردار است و شرکت تازه وارد چینی در این بخش موفق عمل کرده است.

نمایشگر

IMG_0519

لیگو برای پرچمدار خود از یک نمایشگر ۵ اینچی IPS ساخت Japan Display استفاده کرده است، یعنی همان شرکتی که صفحه نمایش آیفون های اخیر را نیز تولید می کند.

این نمایشگر با رزولوشن ۱۰۸۰ و تراکم ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ از وضوح مناسبی برخوردار است و نحوه نمایش رنگهای آن نیز قابل قبول است. البته از سوی دیگر میزان کنتراست صفحه نمایش کافی به نظر نمی رسد و حداکثر روشنایی دستگاه نیز می توانست بیشتر باشد.

IMG_0516

لیگو ضمناً یک قاب مشابه Dot View های HTC برای پرچمدار خود طراحی کرده که هرچند عملکرد مناسبی دارد، اما به دلیل نقطه ضعف های یاد شده در بالا، این قاب نیز عملاً در محیط های پر نور خوانایی و کاربرد چندانی ندارد.

IMG_0601

سازنده ضمناً در رابط کاربری، امکان تغییر دستی یا انتخاب از بین موارد پیش فرض را برای نحوه نمایش رنگهای نمایشگر در نظر گرفته که می توانید آن را مطابق سلیقه خود تنظیم نمایید.

در پایان لازم است اشاره کنیم که سازنده برای حفاظت از این نمایشگر، نسل قبلی شیشه محافظ Corning یعنی گوریلا گلس ۳ را در نظر گرفته است.

نرم افزار

IMG_0494

«الیت ۱» از اندروید آب نبات چوبی نسخه ۵.۱ بهره می برد که البته سازنده، نسخه ۱.۱ رابط کاربری خود با نام Leagoo OS را روی آن مورد استفاده قرار داده است.

ظاهر این رابط کاربری نسبت به اندروید خام متفاوت است و لیگو در آن مثل بسیاری از دیگر تولید کنندگان کشور چین تلاش کرده تجربه کاربری نزدیک به iOS فراهم آورد.

با ورود به صفحه قفل ۴ میانبر برای مراجعه به بخش های دوربین، تماس، پیام رسانی و باز کردن قفل در اختیار خواهید داشت، اما بر خلاف معمول، نوار تنظیمات سریع دستگاه با کشیدن انگشت از بالای صفحه در این قسمت پدیدار نخواهد شد.

Digiato Leagoo Elite 5 SC03

پس از ورود به صفحه خانگی می توانید به نوار تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید که البته گزینه های آن قابل تغییر نیست و به موارد ارائه شده به شکل پیشفرض محدود هستید.

Digiato Leagoo Elite 5 SC04

صفحه خانگی نیز عمده ترین بخش تفاوت رابط کاربری لیگو با اندروید خام به شمار می رود، چرا که کشوی اپلیکیشن ها در این قسمت حذف شده و برای دسترسی به نرم افزارهای نصب شده روی تلفن هوشمند، می توانید بین صفحات موجود اسکرول کنید.

Digiato Leagoo Elite 5 SC05

البته سازنده برای این بخش عملکردی فراتر از نمایش آیکون اپلیکشن ها در نظر گرفته و با اسکرول به سمت چپ به ویجتی اختصاصی و تمام صفحه برای پخش موسیقی دسترسی خواهید داشت.

Digiato Leagoo Elite 5 SC06

آخرین صفحه نیز برای ویجت گالری در نظر گرفته شده که در آن علاوه بر مشاهده تصاویر موجود، می توانید بدون باز کردن اپلیکیشن دوربین، از کادر موجود در بالای این قسمت برای گرفتن عکس استفاده نمایید.

البته باید در نظر داشته باشید که تنظیمات دوربین از طریق این قسمت قابل تغییر نیستند و تنها دکمه ای برای انتخاب دوربین عقب یا جلوی دستگاه در اختیار خواهید داشت.

Digiato Leagoo Elite 5 SC07

Gesture ها اما مهمترین ویژگی رابط کاربری لیگو به شمار می روند که سازنده تمرکز زیادی روی آنها داشته است. برخی از این Gesture ها لمسی هستند. برای نمونه می توانید با نوشتن حروف مختلف روی صفحه قفل دستگاه، به سرعت به اپلیکیشن هایی که سازنده در این بخش در نظر گرفته دسترسی داشته باشید.

Digiato Leagoo Elite 5 SC09

Gesture های دیگری نیز برای گرفتن اسکرین شات با ۳ انگشت یا تعویض theme با ۲ انگشت وجود دارند و فرمان های حرکتی دیگر نیز به سایلنت کردن دستگاه با پشت و رو کردن یا پاسخ به تماس با نزدیک کردن به گوش اختصاص دارند.

Digiato Leagoo Elite 5 SC08

Gesture های باقی مانده اما نیازی به لمس ندارند. برای مثال می توانید با حرکت دادن دست در بالای نمایشگر، بین تصاویر گالری عقب و جلو بروید، موردی که برای پخش موسیقی، ناوبری در رابط کاربری، مکالمه و رادیو نیز کاربرد دارد.

Digiato Leagoo Elite 5 SC10

لیگو در رابط کاربری خود برای امنیت نیز اهمیت قائل شده و امکاناتی را در این زمینه ارائه کرده است که از جمله آنها می توان به امکان تعیین گذرواژه برای باز کردن اپلیکیشن ها اشاره کرد.

Digiato Leagoo Elite 5 SC11

ظاهر رابط کاربری لیگو ضمناً از قابلیت شخصی سازی نیز برخوردار است و با استفاده از تنظیمات موجود می توانید افکت ها و انیمیشن های موجود در رابط کاربری را تغییر دهید. علاوه بر این اپلیکیشنی نیز برای دانلود theme های متنوع در نظر گرفته شده است.

Digiato Leagoo Elite 5 SC12

هرچند این رابط کاربری در مجموع از امکانات متنوع و جذابی برخوردار است، اما در حین بررسی آن با چندین مورد باگ و هنگ برخورد کردیم، موردی که امید می رود در آینده نزدیک با ارائه بروزرسانی های نرم افزاری مرتفع گردد.

برای مشاهده عملکرد رابط کاربری لیگو در دنیای واقعی، می توانید نسخه ویدیویی بررسی را در بالای صفحه مشاهده نمایید.

دوربین

IMG_0544

لیگو برای پرچمدار خود، سنسور ۱۶ مگاپیکسلی ساخت سونی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 را در کنار امکاناتی مثل فلش LED دوگانه در نظر گرفته است. رابط کاربری دوربین این محصول طراحی قابل قبولی دارد و علاوه بر امکانات معمول، از امکان تنظیم دستی ISO، White Balance و Exposure نیز پشتیبانی می کند.

Screenshot_2015-11-30-00-37-44

از جمله حالت های تصویربرداری در این تلفن هوشمند می توان به Panorama برای عکاسی پانوراما، Face Beauty برای روتوش خودکار صورت و Multi Angle View برای ثبت چند تصویر از زوایای مختلف اشیاء اشاره کرد.

این تلفن هوشمند در شرایط نوری مناسب، تصاویری با جزئیات متوسط، نویز نسبتاً زیاد و رنگهای نزدیک به واقعیت ثبت می کند. البته عملکرد نور سنجی و فوکوس دوربین به شکل خودکار چندان قابل اطمینان نیستند و بهتر است چنین تنظیماتی را به شکل دستی به انجام برسانید.

IMG_20151129_210520

و اما در شرایط تاریک، عملکرد دوربین کاملاً ناامید کننده است و به هیچ عنوان نمی توان روی «الیت ۱» در این زمینه حسابی باز کرد. سنسور دوربین دستگاه در جذب نور کافی عاجز است و فلش نه چندان قدرتمند دستگاه نیز فاقد نیروی کافی برای روشن کردن فواصل دور است.

IMG_20151229_222730

IMG_20151229_222743

حتی در فواصل نزدیک نیز استفاده از فلش دوگانه دستگاه به ایجاد تغییر شدید در رنگها و ثبت تصاویری غیرواقعی خواهد انجامید، خصوصیتی که فلش دوگانه ایجاد شده تا از اتفاق افتادن آن جلوگیری نماید!

سنسور ۱۳ مگاپیکسلی جلوی دستگاه نیز شرایط مشابهی دارد. این دوربین با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 و زاویه عریض ۷۷ درجه، در محیط های پر نور تصاویر قابل قبولی به ثبت می رساند، اما با در شرایط تاریک عملکرد مناسبی ندارد و فلش جلوی دستگاه نیز تنها در صورتی عمل می کند که سوژه در فاصله کاملاً نزدیک قرار داشته باشد.

پرچمدار لیگو در مجموع عملکرد چندان مناسبی در این بخش از خود نشان نمی دهد و تنها می توانید برای ثبت تصاویر قابل قبول در محیط های روشن روی آن حساب باز کنید.

سخت افزار

IMG_0529

لیگو برای پرچمدار خود چیپست ۶۴ بیتی MTK6753 مدیاتک را در نظر گرفته که قدرت ۱.۳ گیگاهرتزی آن توسط ۸ هسته Cortex-A53 تامین می گردند. هسته های متعدد در کنار ۳ گیگابایت حافظه رم موجب شده رابط کاربری دستگاه به شکل کاملاً روان اجرا شده و مشکلی در زمینه اجرای اپلیکیشن های متعدد در کنار یکدیگر وجود نداشته باشد.

برای بررسی دقیق تر موضوع از بنچمارک Geekbench 3 استفاده کردیم و این تلفن هوشمند امتیاز  حدود ۶۳۰ را به شکل تک هسته و حدود ۳۰۰۰ را به شکل چند هسته ای کسب کرد، موردی که هرچند با هیچ پرچمداری قابل مقایسه نیست، اما با توجه به رده قیمت زیر ۲۰۰ دلاری دستگاه قابل پذیرش است.

Digiato Leagoo Elite 1 Geekbench

سازنده ضمناً واحد پردازش گرافیکی Mali-T720 را برای پرچمدار خود در نظر گرفته که هرچند از پس اجرای اکثر بازی های موجود بر می آید، اما در موارد سنگین لازم است آمادگی مواجهه با افت فریم را داشته باشید.

از دیگر خصوصیات سخت افزاری این تلفن هوشمند نیز می توان به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد که حدود ۲۵ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار دارد، اما در صورت نیاز می توانید این میزان را با استفاده از درگاه کارت حافظه تا ۶۴ گیگابایت دیگر افزایش دهید.

حسگر اثر انگشت

IMG_0505

«الیت ۱» از یک حسگر اثر انگشت با روکش محافظ یاقوت کبود بهره می برد که بخش پایین نمایشگر را به خود اختصاص داده است. این حسگر در مجموع از عملکرد سریع و نسبتاً دقیقی برخوردار است.

قفل دستگاه با استفاده از حسگر ظرف کمتر از یک ثانیه باز می شود و اثر انگشت نیز تقریباً از تمام جهات شناسایی می گردد، اما این حسگر در صورت خاموش بودن نمایشگر عمل نمی کند و این خصوصیت را می توان عمده ترین نقطه ضعف دستگاه در این بخش به حساب آورد.

صدا

IMG_0522

هرچند بخش پایین بدنه «الیت ۱» به اسپیکر اختصاص داده شده، اما فقط بخش سمت چپ برای پخش صدا از اسپیکر مونوی دستگاه کاربرد دارد. این اسپیکر در حالتی که روی آخرین درجه بلندی قرار نداشته باشد، از میزان تفکیک و شفافیت قابل قبولی برخوردار است.

اما بلندی صدا به هیچ عنوان در این حالت برای استفاده در محیط های خارجی و شلوغ مناسب نیست و به محض بلندتر کردن صدا، دیستورشن به شکل محسوسی افزایش یافته و از کیفیت صدا کاسته خواهد شد.

در مجموع اما می توان عملکرد دستگاه در این بخش را با توجه به رده قیمتی زیر ۲۰۰ دلار، قابل قبول به حساب آورد.

سازنده علاوه بر این یک هدفون داخل گوشی را نیز همراه دستگاه ارائه می کند که هرچند از قدرت بیس مناسبی برخوردار است، اما تفکیک صدای چندان مطلوبی ندارد و فرکانس های بالا در آن به شکل کاملاً خفه و بم به گوش می رسند.

امکانات ارتباطی

IMG_0500

پرچمدار لیگو از ۲ سیم کارت 4G میکرو پشتیبانی می کند که البته جایگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی است و باید برای استفاده از بین آن دو، یکی را انتخاب نمایید. این تلفن هوشمند به لطف اندروید ۵.۱ به خوبی از زبان فارسی برای کیبورد و منوهای دستگاه پشتیبانی می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

هرچند «الیت ۱» فرستنده NFC ندارد، اما به جای آن از فناوری HotKnot بهره می برد که با استفاده از آن می توانید داده ها را به شکل بی سیم به ابزارهای دیگر انتقال دهید. این فناوری برخلاف NFC به آنتن و فرستنده مجزا نیازی ندارد و نحوه عملکرد آن به این شکل است که با نزدیک شدن ۲ نمایشگر خازنی به یکدیگر، از مدار ایجاد شده در این حالت، برای ارسال اطلاعات استفاده می کند.

البته باید توجه داشته باشید که این فناوری به چیپست های مدیاتک محدود است و برای تبادل اطلاعات لازم است هر دو دستگاه از فناوری HotKnot پشتیبانی کنند. «الیت ۱» ضمناً از قابلیت OTG پشتیبانی می کند و کابل مورد نیاز هم درون جعبه دستگاه ارائه شده تا با استفاده از آن بتوانید حافظه های فلش را به این فبلت متصل نمایید.

از دیگر امکانات دستگاه در این بخش نیز می توان به میکروفن دوم اشاره کرد که قادر است هنگام مکالمه، نویز محیط را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

باتری

IMG_0538

هرچند ظرفیت ۲۴۰۰ میلی آمپر ساعتی دستگاه با توجه به توان پردازشی و خصوصیات نمایشگر کافی به نظر می رسد، اما باید توجه داشت که «الیت ۱» از ۲ سیم کارت 4G پشتیبانی می کند.

در نتیجه لازم است بدانید که در صورت استفاده از این قابلیت دستگاه، «الیت ۱» شما را بیشتر از یک روز همراهی نخواهد کرد. سازنده البته در رابط کاربری، امکانات مختلفی را برای افزایش بهره وری در این بخش تدارک دیده که با فعال کردن آنها، مصرف انرژی در این تلفن هوشمند به شکل بهینه تری انجام خواهد شد.

جمع بندی

IMG_0546

«الیت ۱» بدون تردید تلفن هوشمند زیبایی است که از حداقل های لازم برای رفع نیازهای اکثر کاربران برخوردار است. عملکرد بخش های مختلف این محصول از جمله نمایشگر، حسگر اثر انگشت و قدرت پردازش دستگاه با توجه به رده قیمت قابل قبول هستند و رابط کاربری لیگو نیز از امکانات متنوعی برخوردار است.

اما نقاط ضعفی مثل عملکرد نامناسب دوربین در شرایط تاریکی و باگ های نرم افزاری نیز وجود دارند که در تجربه کاربری دستگاه اخلال ایجاد کرده و یادآوری می کنند که این سازنده چینی در ابتدای راه خود قرار دارد.

در صورتی که لیگو بتواند چنین نقاط ضعفی را با بروزرسانی نرم افزاری بهبود بخشد، ارزش خرید پرچمدار خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده و نام خود را در میان تولید کنندگان موفق کشور چین، به ثبت خواهد رساند.

در پایان لازم به ذکر است که تلفن هوشمند «الیت ۱» با قیمت ۱.۰۹۹.۰۰۰ تومان و گارانتی یکساله نیک سرویس در بازار ایران به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • طراحی و کیفیت ساخت
  • حسگر اثر انگشت

نکات منفی

  • عملکرد دوربین در شب
  • محل قرار گیری دکمه هوشمند
  • اختلال در عملکرد رابط کاربری

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • Azam Boosaeed
    Azam Boosaeed | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من این گوشی رو با قیمت 854 هزار تومان از نمایندگی خریدم
    گوشی خوبیه ولی زیاد هنگ میکنه، اگه کسی سوال داره بگه من تست کنم جواب بدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی