ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلاشی برای برتر ماندن؛ آیا اپل تبدیل به مایکروسافت قدیمی شده است؟

اپل و مایکروسافت؛ شرکت هایی که کوچکترین رفتارهایشان در گذر زمان، مورد تحلیل بوده و سابقه ای طولانی در جنگ های گرم و سرد با هم دارند. «اپل، شرکتی که چند ماه تا ورشکستگی فاصله ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اپل و مایکروسافت؛ شرکت هایی که کوچکترین رفتارهایشان در گذر زمان، مورد تحلیل بوده و سابقه ای طولانی در جنگ های گرم و سرد با هم دارند. «اپل، شرکتی که چند ماه تا ورشکستگی فاصله داشت حالا با ارزش ترین کمپانی جهان است». این جمله اگرچه حقیقت دارد اما بدل به یک کلیشه شده.

پرسشی که در این میان تازگی دارد، این است که اپل تا چه زمانی می تواند همین عنوان را برای خود حفظ کند؟ به طرق مختلف، شرکت ساکن کوپرتینو اکنون بر همان نقاطی انگشت گذاشته و در حال افزودن بر موفقیت خود است که مایکروسافت یک دهه پیش در آنها پیشتازی می کرد و اکنون، به یک نیم-شکست خورده می ماند.

مایکروسافت، تلاش می کرد تا شاهراه اصلی درآمدهایش را از محل «ویندوز» کسب کند؛ نوعی از استراتژی که برای مقطع زمانی چند ساله، عالی بود. تقریبا برای ۱۵ سال، مایکروسافت از سلطنت خود نهایت لذت را برد. در آن مطقع زمانی، مایکروسافت برای بسیاری از کاربران به معنای خود «پردازش کامپیوتری» بود.

در بلند مدت ولی مشخص شد که استراتژی مایکروسافت چندان هم موفق نیست. در سال ۲۰۰۷، استیو جابز در MacWorld، از آیفون پرده برداشت و باعث آغاز هجرت از کامپیوترهای شخصی به سوی دستگاه های همراه [تلفن هوشمند و تبلت] برای انجام امور و پردازش کامپیوتری شد. بعد از این داستان ها بود که مایکروسافت ماند و ویندوزی که دیگر همانند سابق، خریدار نداشت.

به امروز می رسیم؛ زمانی که باز هم باید همین جمله کلیشه ای را تکرار کرد: «اپل با ارزش ترین کمپانی جهان است». شرکتی که دو سوم از درآمدهایش، از شاهراه «آیفون» کسب می شود. پیش از این برایتان نوشته ایم که اپل، راهکاری را دنبال می کند که همه محصولاتش، به فروش بالاتر آیفون منجر شوند. این کمپانی در سال ۲۰۱۵، دقیقا شبیه به مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ شد؛ شرکت هایی که تلاش می کردند همه درآمد خود را از فروش یک محصول / سرویس به دست آورند. حال سوال این است: آیا اپل هم روزی مانند مایکروسافت، از تخت سلطنت تکنولوژی پایین کشیده می شود؟ با دیحیاتو همراه باشید.

راه و روش اپل و مایکروسافت در حفظ سلطنت متفاوت است. در آن زمان، اهالی ردموند اختیار ویندوز را به دست سخت افزار سازها و توسعه دهندگان بسیاری سپرده بودند در حالی که اپل، خودش توسعه دهنده و سازنده سودآورترین محصولش است و تصمیمی مبنی بر از دست دادن این کنترل ندارد.

این در حالیست که اپل، با ایده «اپ استور» توانست فروشگاهی اختصاصی را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا به نرم افزارهای دلخواهشان دسترسی پیدا کنند.

در آن روزهایی که ویندوز تاخت و تاز می کرد، مایکروسافت درب های قصر خود را گشوده بود و به هر کسی اجازه می داد تا از راه رسیده، و برای سیستم عاملش، نرم افزار تهیه کند. همین موضوع باعث شد تا کنترل بر کیفیت نرم افزارها، به حداقل برسد. به طور کلی تهیه و توزیع نرم افزارها به منابع شخص ثالث سپرده شده بود، آن هم با روش توزیع نامشخص. مایکروسافت نام این گروه، شخص یا شرکت ها را «فروشندگان مستقل نرم افزار» یا «ISV» گذاشته بود.

در آیفون ولی، خبری از این مسائل نبود و توسعه دهندگان یا اپلیکیشن نویسان مستقل، مجبور بودند تلاش خود را از طریق اپ استور به دست کاربر نهایی برسانند. این در حالیست که برای کیفیت نرم افزارها، اپل سخت گیری هایی انجام می داد و جالب تر اینکه از هر نقل و انتقال مالی، ۳۰ درصد آن را برای خود کنار می گذاشت که بعدا تبدیل به درآمدی بسیار عظیم برای شرکت مورد بحث شد.

کاربران، عاشق «اپ استور» شدند، چرا که اهالی کوپرتینو مدعی گشتند که هر اپلیکیشنی که در آن قرار می گیرد، عاری از هرگونه ویروس یا تاثیر مخرب است. از همه مهم تر، دیگر نیاز نیست فروشندگان مستقل نرم افزار که تعدادشان بی اندازه زیاد است، شماره های نقش بسته روی کارت اعتباری شما را دریافت کرده و آنها را در اختیار داشته باشند.

جدا از کاربران، توسعه دهندگان نیز با این مقوله مشکلی نداشتند چرا که بیشتر امور، از جمله پرداخت ها، بروز رسانی ها و سایر قسمت های آزاردهنده از سوی اپل پیگیری می شد.

ap070109070253-w600

مسئله بعدی که باید به آن پرداخت، این است که اپل، خودش هر آیفون یا آیپد یا محصول دیگری که از iOS بهره می برد را توسعه می دهد. از طرف دیگر مایکروسافت -و حتی اندروید گوگل- با یک مشکل بزرگ رو به روست به نام «دسته بندی ناهماهنگ محصولات». هیچ دو کامپیوتر ویندوزی دقیقا شبیه به هم نیستند؛ همان سیستم عاملی که به خوبی، به پیکر Dell XPS 13 جان می بخشد، باید به شکلی صحیح در Lenovo Yoga Pro 3 هم به اجرا درآید.

همین موضوع یکی از مزیت های بزرگ اپل است. آن آیفون ۶ که شما دارید، با آیفون ۶ دوستتان هیچ تفاوتی نداشته و از یک تفکر سرچشمه گرفته است. همین موضوع باعث می شود تا کاربران در نهایت به تجربه پویاتری دست پیدا کنند. اپل هم در این میان نگرانی ندارد که نکند یک روز، سازنده ای گمنام از پلتفرم نرم افزاری اش در محصول سخت افزاری خود استفاده ای نامناسب کرده و باعث بدنامی سیستم عاملش گردد. در نهایت کار به جایی می رسد که اگر شما جدیدترین نسخه از iOS یا اپ ها را می خواهید، باید به سراغ خرید یک آیفون جدیدتر بروید. همین موضوع، چرخه را به نفع اپل ادامه می دهد.

جای «آیپد پرو» در این آشفته بازار کجاست؟

اپل با در اختیار داشتن سخت افزار، سیستم عامل و اپلیکیشن ها، از هر سفره ای برای خود سهمی چرب کنار گذاشته است. اما در این میان یک نکته وجود دارد. اپل، کنترل بیش از حدی بر دنیای محصولات همراه داشته،‌ اما در زمینه کامپیوترهای سنتی، هیچ شرکتی، نه اپل و نه مایکروسافت، نمی تواند چنین محدودیت هایی را ایجاد کند. زمانی که دنیای کامپیوترهای شخصی شکل گرفت، کانسپت «اپ استور» هنوز وجود خارجی نداشت و منابع بسیاری برای تهیه نرم افزار وجود داشتند، و نکته اینجاست که هنوز هم وجود دارند.

راهکار مایکروسافت برای این موضوع، ارائه «اپلیکیشن های یونیورسال» بوده که به شما اجازه می دهد اپلیکیشن دریافتی را در کامپیوتر، تبلت، موبایل یا اکس باکس خود اجرا کنید. آینده مشخص نیست اما در این زمان کوتاه، توسعه دهندگان علاقه چندانی به استفاده از این راهکار مایکروسافت از خود نشان نداده اند.

IMG_9512

حالا مایکروسافت به جای قرار دادن ویندوز در مرکز توجهات [امری که دیگر به واقع، همانند گذشته شدنی نیست]، تصمیم دارد در سایر پلتفرم های نرم افزاری، با سرویس های مختلف و جذابش جلب توجه کند.

اما اپل، تمام تلاش خود را به کار بست تا «اپ استور مک» را همانند «اپ استور iOS» پویا کند، و موفق نبود چرا که توسعه دهندگان و کاربران، چند دهه است که اپ های خود را به شکل های دیگر توزیع و دریافت می کنند. اپل زمانی به فکر ایجاد یک اپ استور برای مک افتاد که دیگر خیلی دیر شده بود. شاید حالا بهتر درک کنید که شرکت مورد بحث چرا تلاش می کند تا «آیپد پرو» را به عنوان جایگزین یک لپ تاپ به شما معرفی کند.

به کلامی دیگر، حالا که فروش کامپیوترهای شخصی با رکود مواجه شده و کاربران حاضر به خرید لپ تاپ ها نیستند، اپل آمده و تبلتی را معرفی کرده که هم قابلیت های بدیهی تبلت ها را داراست و هم می تواند اپلیکیشن ها را اجرا کند و در آینده نیز، شرکت ساکن کوپرتینو آن را بهبود می دهد تا بتواند بیشتر کارهای همان لپ تاپ ها را انجام دهد، صرفا به این دلیل که نتوانسته اپ استوری با پایه های استوار برای مک ایجاد کند.

اگر چنین ایده ای با موفقیت مواجه شود، می توان گفت که حاکمیت فعلی اپل بر دنیای تکنولوژی ادامه ای طولانی تر خواهد داشت و در کنار آیفون، توسط آیپد پرو، این کمپانی می تواند تسلط بیشتری بر دنیای پر از هرج و مرج پردازش کامپیوتری داشته باشد؛ مخصوصا در این روزهایی که خط متمایز کننده تبلت و نوت بوک ها، روز به روز باریک تر می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • محمود
    محمود | ۱۰ دی ۱۳۹۴

    یه روزی میرسه که دیگه همه نمیخوان تو دنیا فقط چهارتا محصول اپل دستشون باشه نمیخوان موبایل همسایه و فامیلشون مثه اونا باشه یه روزی میرسه که تو ایران تحریم اپل برداشته میشه اون موقع چون تو ایرا چیزا خز میشن بعد چند مدت ایفون خز میشه مثه ۶۶جواد و دیجیاتو دیگه روش نمیشه بگه ای ایفون وای اپل اخ ایمک جون ایپد اوف ای او اس

    و مردم دنیا هم کمک دیگه از ایفونای زیاد خسته میشن درست اپل انحصار داره ولی مردم برای خرید انحصاری جلو خودشون نمیبینند

  • me
    me | ۱۰ دی ۱۳۹۴

    مایکی 4تا تبلت فروخته طرفداراش زمینو زمانو بهم دوختن این اگه ایفون یا ایپد داشتن چی کار میکردن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی