ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل سال سختی پیش روی خود دارد

در سال ۲۰۱۵، اپل بهترین عملکرد مالی در تاریخ کمپانی اش را به ثبت رساند. حال اما این سال به پایان رسیده و وارد سال ۲۰۱۶ شده ایم؛‌ زمانی که ناگهان، همه نگران شده اند ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

در سال ۲۰۱۵، اپل بهترین عملکرد مالی در تاریخ کمپانی اش را به ثبت رساند. حال اما این سال به پایان رسیده و وارد سال ۲۰۱۶ شده ایم؛‌ زمانی که ناگهان، همه نگران شده اند که اپل در سال پیش رو، اوضاعی پر از بی ثباتی را تجربه خواهد کرد.

حق هم دارند؛ بر اساس آخرین تحلیل ها، شیب رشد فروش آیفون برای اولین بار در تاریخ فروش این تلفن هوشمند متوقف می شود. فروش آیپد که مدت هاست جالب نیست و هیچ نشانه ای نیز از رشد دوباره آن یافت نمی شود، اپل واچ آنگونه که پیش از عرضه به نظر می رسید، هیاهو ایجاد نکرده. اپل تی وی جدید محصولی خوب است اما انقلابی نبود، درآمدهای این شرکت از سرویس هایی نظیر موزیک، مپس، سلامتی و... «معمولی» است.

می بینید؟ حق دارند. اوضاع اپل در سال پیش رو بعید است به شکل مناسبی و برابر با سال ۲۰۱۵ پیش رود. با دیجیاتو همراه باشید.

پیش از اینکه ادامه دهیم، جا دارد برخی حقایق دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

  • ارزش کلی اپل اکنون برابر با ۵۹۵ میلیارد دلار برآورد می شود که همین موضوع، آن را بدل به با ارزش ترین کمپانی جهان می کند.
  • نقدینگی اپل اکنون برابر با ۲۰۶ میلیارد دلار است.
  • سرمایه در گردش اپل به ۱۳.۵ میلیارد دلار می رسد.
  • برآورد می شود که درآمدهای اپل در دوره سه ماهه فعلی به ۷۷ میلیارد دلار برسد.

همین «سال سخت برای اپل» می تواند یک «رکورد شکنی» برای سایر کمپانی های تکنولوژیک به شمار رود.

اما اپل چگونه درآمدهای حیرت انگیزی کسب می کند؟ می توان گفت شرکت یاد شده، بهترین محصول در هر رده بندی را برای کاربران ارائه می دهد. آیفون به تنهایی از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، بهترین اسمارت فون است. حال اپل سالانه میلیون ها عدد از همین تلفن هوشمند را با حاشیه سود بالا به فروش می رساند و به همین شکل، درآمدهای کلانی کسب می کند.

فروش راکد

bii apple revenue by segment 3q15-w600

کمپانی های بزرگ تکنولوژیک که سهام آنها به شکل عمومی در بازار بورس ارائه گشته، بر اساس مقدار توانایی برای رشد خود در آینده ارزش گذاری می شوند. حال برای اولین بار در تاریخ آیفون، به نظر می رسد که سال ۲۰۱۶، همان سالی باشد که شیب رشد درخواست برای آن دیگر نسبت به سال پیش، عمودی نباشد.

همه این تحلیل ها، از گزارش موسسه مالی و اعتباری «مورگان استنلی» آغاز شد؛ این موسسه خبر داده بود که در سال ۲۰۱۶، آیفون با ۶ درصد کاهش تقاضا نسبت به سال ۲۰۱۵ رو به رو خواهد بود. سپس خبرگزاری تایوانی به نام «دیجی تایمز» گزارش داد که تولید کنندگان قطعات با کاهش سفارش قطعه ها از سوی اپل مواجه شده اند. این خبرگزاری از همین موضوع نتیجه گیری می کند که در سال جاری آیفون های کمتری به فروش خواهند رسید.

در این میان موسسه «Brean Capital» نیز گزارش داده بود که فروش آیفون در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ با کاهشی ۱۰ درصدی رو به رو خواهد شد.

حال اگر آیفون واقعا با کاهش تقاضا مواجه گردد، اپل در دردسر بزرگی افتاده چرا که در همین مقطع زمانی سه ماهه گذشته، ۶۲ درصد از درآمدهای اپل را، آیفون تشکیل داده. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، سود اپل به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و همین موضوع در مورد سایر محصولات و سرویس هایی که شرکت ساکن کوپرتینو به فروش می رساند نیز تاثیر خواهد داشت.

فروش آیپد در دو سال گذشته با نوسانات ناخوشایندی برای اپل به همراه بوده؛ تقاضا برای این محصول در دو سال گذشته یا به شکل مداوم کاهش داشته و یا صرفا حالتی راکد را تجربه نموده است.

bii apple ipad sales yoy growth 3q15-w600

فروش مک بالاست اما کامپیوترهای شخصی، آینده دنیای تکنولوژی نیستند، کار اپل همینجا می لنگد

اپل درآمد مناسبی از فروش «مک» به دست می آورد اما نکته اینجاست که این فروش، آنقدر بالا نیست که جای آیفون را بگیرد. درآمد شرکت مورد بحث از فروش کامپیوترهای مک در سه ماهه گذشته، ۴ درصد افزایش را بیانگر بود اما صرفا ۸ درصد از درآمدهای اپل را شامل می شد. در حالی که مک اکنون درخشان تر از هر زمان دیگری به جلو پیش می رود، حتی خود ساکنین کوپرتینو نیز اعتقاد دارند که کامپیوترهای شخصی، آینده دنیای تکنولوژی نخواهند بود و دقیقا همان نقطه ایست که یک جای کار اپل، می لنگد.

اپل واچ، محصول کاملا جدیدی است که به شکل مناسبی [در قیاس با سایر ابزارهای پوشیدنی] فروش می رود اما فروش آن هنوز به حدی نیست که پاسخگوی سهام داران شرکت مورد بحث باشد. به طور کلی، تصور عمومی اکنون چنین است که اپل در بهترین شرایط، در سال جاری میلادی می تواند درآمدهایش را به شکل راکد نگه دارد و اگر بخواهیم صرفا کمی عینک بدبینی را بر چشم نهیم، باید بگوییم که رشد اپل در این سال نزولی خواهد بود.

همین موضوع، باعث می شود که ارزش سهام این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کنند و شاهد داستان هایی باشیم با عناوینی که می گویند «کار اپل تمام است». از حالا آماده مطالعه آنها باشید.

اما حقیقت این است که فعلا، کار اپل با تمام شدن فاصله بسیار زیادی دارد؛ درآمدهایش را نگاه کنید، گویی بزرگترین ماشین های چاپ پول را در کوپرتینو قرار داده اند.

محصولات جدید، اما معمولی

apple-watch-people-w600

«نیلای پاتل»، سردبیر وب سایت ورج، چند روز پیش مطلب جالبی به رشته تحریر درآورد. وی معتقد بود که محصولات سخت افزاری و سرویس های نرم افزاری که از سوی اپل در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند، همه در حالت «بتا» بودند. اما بتا چیست؟ حالتی که هنوز کار یک سرویس یا سخت افزار به اتمام نرسیده و برای عرضه عمومی مناسب نیست.

پاتل می نویسد: «اپل در سالی که گذشت، بیش از هر زمان دیگری محصولات و سرویس های مختلف ارائه کرد؛ محصولاتی که همه آنها، حس خام بودنشان را به شما القا می کردند. آنها صرفا "خوب" یا در حد محصولات دیگر شرکت ها بودند.»

نکته اینجاست که توسعه محصولاتی که صرفا «خوب» باشند، با DNA اپل در تضاد بوده و با ماموریتی که استیو جابز و ساکنین کوپرتینو پیشتر برای خود تعریف کرده اند، یکی نیست.

تیم کوک در گذشته گفته: «هدف اصلی ما، ساخت "بهترین" است. قرار نیست محصولی را با طراحی غیر معقول، در مقطع زمانی مشخص و با قیمت از پیش تعیین شده ای عرضه کنیم. قرار نیست X تعداد تلفن هوشمند به فروشگاه ها ارسال کنیم. قرار است همیشه بهترین ها را بسازیم.»

اکنون، این نگرانی وجود دارد که به علت معمولی بودن محصولات اخیر اپل، در واقع مواردی که به اندازه آیفون عالی نیستند، توسعه دهندگان نیز به غنی سازی پلتفرم آنها روی نیاورند. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از همین محصولات.

  • اپل واچ: این ساعت هوشمند به گونه ای طراحی شده که اصلی ترین وظیفه آن، اطلاع رسانی نوتیفیکیشن ها و پایش وضعیت فیزیکی شماست. همین حالا، ابزارهای دیگری وجود دارند که پایش وضعیت سلامتی را به شکلی بهتر برایتان انجام می دهند.
  • Apple TV: محصولی که به نظر می رسد نسل جدید آن، کمی زودتر از موعد به بازار عرضه شده است.
  • اپل موزیک: واقع بین که باشیم، می بینیم که اپل موزیک، یک بهم ریختگی اساسی است.

ap_635130786657-w600

در این میان آقای Ben Thompson، یکی از تحلیلگران دنیای تکنولوژی و رسانه، خبر می دهد که در سال ۲۰۱۵، اپل تلاش های بسیاری برای جذب کاربران نموده و عدم مدیریت صحیح آنها می تواند باعث زده شدن کاربران از پلتفرم های اپل گردد. وی می گوید:

  • تعدادی از سرویس های جدید اپل، قابلیت های تازه ای دارند که در زمان کنونی، به شکل صحیحی کار نمی کنند. کارکرد صحیح و بدون مشکل محصولات، همان موضوعی بوده که شرکت ساکن کوپرتینو را پیشتر به درجه یکتایی رسانده بود.
  • اصولی که اپل قبلا ثابت کرده به آنها باور دارد، در محصولات تازه این شرکت به آن شدت به چشم نمی خورند.

خود «اپل واچ»، یکی از بهترین مثال هاست؛ معمولا زمانی که اپل نسل اول از یک محصول را ارائه می دهد، در آن ناتوانی هایی دیده می شود. اپل واچ، برعکس است. پنداری اپل تلاش کرده تا همه نوآوری هایش را در آن قرار دهد و همین موضوع، منجر گشته تا پلتفرم نرم افزاری حاضر در این محصول در بررسی ها نتواند نظر کسی را جلب کرده و برای کابران جدید هم تا حد زیادی گیج کننده باشد.

نگرانی بعدی مربوط می شود به دانش نرم افزاری در اپل. این شرکت یک سخت-افزار-ساز قهار است و بهترین ها را تولید می کند اما در بخش نرم افزاری، در سال های اخیر ضعف هایی از خود بر جای گذاشته. به سرویس هایی نظیر سیری، اپل موزیک، اپل نیوز، اپل مپس و ... نگاه کنید. هیچ کدام از موارد یاد شده، در کلاس خود بهترین نیست. اکنون اسپاتیفای بهتر از اپل موزیک است، گوگل مپس بهتر از اپل مپس است و... .

در صورتی که تقاضا برای آیفون در سال جاری با کاهش رو به رو شود، اپل با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. این شرکت اکنون نیاز دارد تا با سرویس هایی عالی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، از مهاجرت آنها به سایر پلتفرم ها جلوگیری به عمل آورد. سپس، از همان کاربران و به واسطه سرویس ها، کسب درآمد نماید.

باید منتظر ماند و عملکرد اپل در سال جاری را مشاهده کرد؛ آیا این شرکت می تواند در کنار سخت افزار عالی خود، سرویس های نرم افزاری اش را به شکل شایسته ای بهینه سازد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • hhh
    hhh | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    اپل باتمام زیباییهاش و دقتش در تولید محصول و کیفیت انحار طلبیش یک چیزو نمیخواد قبول کنه که دنیای کار و شغل دیگه محدود به بزرگسالان نیست و حتی بچهای کوچیکتر از دبستانی وارد حیطه صنعت شدن پس اینجاست که انحصار طلبی اپل مانع تولید اپلیکیشنهایی برای ساخت مثلا ربات بشه ولی در ویندوز تنوع محصول زیاده.بعدش اشتباه در مورد تبلت بزرگش که هیچ کاری جز نقاشی کشیدن رو تو تبلیغش نشون نمیده.این تبلت حداقل باید یه چیزی مثل سرفیس میشد نه ای او اس بزرگ.خلاصه تو دنیای سازندگی بجز اپلیکیشن بازی و سرگرمی نمیشه رو رو محصولاتش حساب کرد من مک بوکشو فقط برا سبکیش و بیشتر اینترنت بکار میبرم...البته همش اینترنت کعر دیگه ایی نمیکنه.گوشیش هم که مثل اندرویدیا نمیشه روش برای تکمیل مقاله یا دانلودهای سنگین حساب کرد.کلا بخاطر زیبایشه که میپسندم وگرنه فبلت سونیم و لپتاپ اچ پیم تمام کارامو دارن میچرخونن از کتاب نوشتن تا طراحی و برنامه نویسی میکرو کنترلی

  • آرمین
    آرمین | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    مقاله بیان یک‌سری فکت واقعی با نتیجه‌گیری عجولانه هست. به نظر من اپل سال خیلی روشنی به دنبال داره، سالی که گذشت اپل درخصوص دو محصول محبوب خودش یعنی آیفون و مک‌بوک حرف جدیدی نزد و این رکود کلی قابل پیش‌بینی بود، اما سال پیش رو با درنظر گرفتن مک‌بوک‌های Skylake و آیفون ۷، به نظر من خبرهای خوبی از اپل خواهیم شنید.
    در خصوص مسئله قیمت، نمیدونم چرا دوستان فکر میکنن اپل موقع قیمت‌گذاری ایران رو جزو بازار فروش خودش حساب می‌کنه که اینطور از گرونی محصولاتش میگن! با در نظرگرفتن Contractهای متنوع و خیلی خوب و میانگین درآمد کشورهای اروپایی و امریکایی، به نظر نمیرسه محصولی مثل آیفون، محصول لوکس یا خیلی گرونی باشه.

  • مرتضی
    مرتضی | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    اصلا موافق نیستم . سیاست های اپل رو اصلا دوست ندارم ولی این افت فروش اصلا ی بحران نیست.
    اسمارت فون ها از اون هیجان اولیه خارج شدن و قطعا همه شرکتا رشد فروششون کم کم تموم میشه
    اپل هم همینطور . در عوض تو این هیجان اولیه اپل اندوخته ی وحشتناک سنگینی برا خودش جمع کرده و توی سایر بازارها میتونه با قدرت وارد بشه

  • امیر
    امیر | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    اپلی که هر آیفون براش حدود 250 دلار در میاد رو کلی میکشه روش به جز گرون فروش اسم دیگه ای براش نمیشه گذاشت که

    • محسن
      محسن | ۱۳ دی ۱۳۹۴

      اگه گرونه شما نخر بجاش هواوی بخر!

      • مهراد
        مهراد | ۱۸ دی ۱۳۹۴

        زيبا ترين پاسخ ممكن بود محسن جان

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    با سلام مبنای قرار ندادن نظرات چیست چون من چندین نظر را ثبت اما تایید نشده است با تشکر.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی