ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در سال 2015 میلادی Mac OS X اپل بیشترین تعداد آسیب پذیری را داشته است

تا به حال فکر کرده اید، در سالی که گذشت، کدام نرم افزار بیشترین تعداد آسیب پذیری (که به صورت علنی هم اعلام شده باشد) را دارد؟ حتما تعجب خواهید کرد اما برنده این عنوان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

تا به حال فکر کرده اید، در سالی که گذشت، کدام نرم افزار بیشترین تعداد آسیب پذیری (که به صورت علنی هم اعلام شده باشد) را دارد؟ حتما تعجب خواهید کرد اما برنده این عنوان چیزی نیست جز Mac OS X اپل با 384 آسیب پذیری. می خواهید بدانید جایگاه دوم از آن کدام نرم افزار است؟ به شما می گوییم: iOS اپل با ثبت 375 آسیب پذیری.

چنانچه مشتاقید بدانید 5 جایگاه اول این جدول از آن کیست باید بگوییم که فلش پلیر ادوبی با 314 آسیب پذیری، کیت توسعه نرم افزاری AIR ادوبی با 246 مورد و خود AIR هم با 246 آسیب پذیری جایگاه های بعدی این جدول را در اختیار دارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

برای آنکه درک بهتری از این اطلاعات داشته باشید، بهتر است مقایسه ای انجام دهید با آمار و ارقام اعلام شده در سال قبل. در سال 2015 میلادی، اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، Mac OS X اپل، هسته لینوکس، مرورگر کروم از گوگل و iOS اپل به ترتیب جایگاه های اول تا پنجم را در اختیار داشتند.

این اطلاعات از سوی شرکتی به نام CVE Details منتشر شده که در واقع داده های ارائه شده توسط دیتابیس ملی آسیب پذیری های آمریکا را سازماندهی می کند.

سیستم شرکت CVE Details (برگرفته از سرواژه های عبارت Common Vulnerabilities and Exposures به معنای آسیب پذیری ها و اکسپوژرهای رایج) آسیب پذیری هایی را دنبال می کند که در رابطه با امنیت اطلاعات وجود دارند و به صورت علنی اعلام می گردند.

در این بخش می توانید لیستی متشکل از 50 محصول نرم افزاری را مشاهده نمایید که به تشخیص این شرکت در سال 2015 میلادی بیشترین میزان آسیب پذیری را داشته اند.

jadval1

jadval2

همانطور که متوجه شدید، در این لیست، نسخه های مختلف ویندوز به صورت مجزا در نظر گرفته شده اند و این در حالی است که با OS X چنین برخوردی نشده. از طرفی، بسیاری از آسیب پذیری هایی که در نسخه های مختلف ویندوز گزارش شده اند یکسان هستند و به همین خاطر تردیدی نیست که این اطلاعات همپوشانی هایی هم با هم دارند.

احتمالا استدلال این شرکت برای جداسازی آنها، سهم شان از بازار بوده و چون نسخه های مختلف اندروید و iOS هم اینطور در نظر گرفته نشده اند، چنین استدلالی نمی تواند قابل قبول باشد.

لازم است اضافه کنیم که هسته لینوکس نیز از توزیع های مختلف آن جدا شده و احتمالا علت این بوده که می شود هسته لینوکس را به صورت مجزا از باقی بخش های سیستم عامل به روز رسانی کرد و در نتیجه آسیب پذیری های آن نیز تفکیک خواهند شد.

اگر لیست پنجاه تایی یاد شده را طبقه بندی نماییم، می توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که سه جایگاه نخست از آن مایکروسافت، ادوبی و اپل است.

jadval3

این را هم باید در نظر داشت که شرکت های مختلف سیاست های گوناگونی را برای اعلام حفره های امنیتی در محصولات خود دنبال می کنند و در نتیجه لیستی که مشاهده می کنید، تصویری کلی است از تعداد آسیب پذیری هایی که به صورت علنی اعلام شده اند نه تمامی آنها و در نتیجه نمی توان آن را به معیاری برای تعیین امنیت کلی یک نرم افزار بدل نمود.

دست آخر باید اضافه کنیم، اگر در بخش های آی تی کار می کنید یا امنیت سیستم های متعددی بر عهده شماست، باید به یاد داشته باشید که دریافت پچ و آپدیت برای سیستم های عامل، مرورگرها و محصولات رایگان ادوبی را حتما در برنامه کاری خود قرار دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • ali
    ali | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    سیستم عامل iOS مثل یه زندان میمونه تازه دارن بهش آزادی میدن مشکلات امنیتی و باگ پیدا کرده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی