ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه بر سر ترندهای CES 2015 آمد؟

هر سال در ماه ژانویه، شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی به لاس وگاس می آیند تا در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی شرکت کنند و در آن از دستاوردهای خود در سال قبل و برنامه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

هر سال در ماه ژانویه، شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی به لاس وگاس می آیند تا در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی شرکت کنند و در آن از دستاوردهای خود در سال قبل و برنامه هایشان برای سال جدید بگویند.

اما پیش از آنکه خود را برای آغاز CES 2016 آماده کنیم، بهتر است نگاهی بیاندیم به تکنولوژی هایی که سال قبل معرفی شدند و نوید آینده ای متفاوت را به مخاطبان خود دادند.

در 12 ماه گذشته، چه بر سر محصولات و اختراعاتی آمد که در CES 2015 خبر ساز شدند؟ در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

Dell XPS 13

dell-xps-13-2015-product-photos-01

بهتر است با محصولی شروع کنیم که نسبت به سایر تکنولوژی های ارائه شده در سال گذشته از جنجال خبری کمتری برخوردار بود. XPS 13 محصول دل، ظاهرا آمده بود تا آینده لپ تاپ های ویندوزی را به تصویر بکشد و در سالی که گذشت، جزو بهترین گزینه های پیش روی کاربران بود.

نمایشگر تقریبا بدون حاشیه این محصول و مواد خوبی که در ساخت بدنه آن به کار رفته بود، عملکرد عالی و طراحی ارگونومیکش از جمله مواردی بودند که باعث شدند XPS 13 در نخستین برخورد به دل مخاطبان بنشیند.

هیچیک از ویژگی های مثبت و درخشان این لپ تاپ آلومینیومی در جریان سالی که گذشت کمرنگ نشدند و به روز رسانیش به پردازنده های سری Skylake در اواخر سال قبل نیز باعث شد که همچنان جایگاه خوب خود را حفظ نماید.

دل همچنین از نمایشگرهای لبه به لبه Infinity خود در لپ تاپ XPS 15 نیز بهره گرفت تا موفقیت و محبوبیتی که در جریان CES 2015 به دست آورد را بار دیگر تکرار نماید.


اسکوتر هوشمند Gogoro

gogoro-012-1020.0

این اسکوتر که از نگاه برخی خبرگزاری ها و سایت ها بهترین محصول معرفی شده در جریان CES 2015 بود به حق شایستگی دریافت این عنوان را داشت و در سالی که گذشت به موفقیت های خوبی دست پیدا کرد.

شرکت سازنده این اسکوتر برنامه هایی بلند پروازانه و جامع برای آن دارد. این استارتاپ تایوانی، در ماه ژانویه از برنامه هایش برای این وسیله نقلیه الکتریکی گفت و در ماه جولای، توانست مقامات تایپه (پایتخت تایوان) را برای اجرای ایده های خود در مورد آن مجاب نماید.

به دنبال اجرای موفقیت آمیز طرح پایلوت این شرکت در تایوان، اعلام شد که در سال 2016، Gogoro به شهرهای مختلف اروپا نیز راه می یابد و در ابتدا نیز به آمستردام می رسد.

طراحی این اسکوتر به گونه ای ایست که قابلیت اتصال آن به ایستگاه های مرسوم شارژ الکتریکی وجود ندارد و صرفا می توان باتری اش را تعویض کرد به همین خاطر لازم است که پروژه فروش Gogoro به صورت شهر به شهر پیاده سازی شود تا همزمان شبکه های تعویض باتری در سطح این شهرها نیاز اجرا شود.

این پروسه البته نه ارزان است و نه ساده، اما شرکت سازنده اش به پیشرفته های سریعی در این زمینه ها دست یافته و آینده ای روشن در انتظارش است. پیش بینی شده که همزمان با آغاز به کار CES 2016، طرح فروش این اسکوتورها در سان فرانسیسکو نیز کلید بخورد.


AscTec Firefly

SONY DSC
SONY DSC

یکی از تم های اصلی نمایشگاه CES 2015 پیشرفت های سریعی بود که در تکنولوژی و توانمندی پهپادهای ایجاد گردیده بود. در جریان این رویداد، شرکت های متعددی، دستگاه های پرنده خود را با قابلیت دنبال کردن کاربرانشان و حتی گرفتن سلفی های 360 درجه در معرض دید عموم قرار دادند.

در آن میان اما، شرکت آلمانی Ascending Technologies یکی از جالب ترین پهپادها را با خود همراه آورده بود. درون شش پره آن شرکت به نام Firefly قادر بود از برخورد با موانع پیشگیری کند و در جریان نطق اینتل چشم حاضران را به خود خیره کرده بود.

با گذشت زمان، امید می رفت که شاهد ارائه محصولاتی (عمدتا با مصارف صنعتی و تحقیقاتی) از سوی این شرکت آلمانی باشم که برای استفاده همراه با پهپادهای تجاری همخوانی بیشتر و بهتری داشته باشند.

محصول DJI با نام Matrice 100 که در تابستان گذشته معرفی شد عنوان نخستین پهپاد تجاری با قابلیت پیشگیری از برخورد با موانع و مشاهده محیط پیرامونی اش را به دست آورد و اغلب تکنولوژی هایی که در جریان رویداد سال قبل برای این پرنده های بدون سرنشین نمایش داده شدند، به دِرون های مختلف راه پیدا کردند و حالا بستر مناسب فراهم آمده تا گام بزرگ بعدی در این صنعت برداشته شود.

بی تردید AscTec هم قصد دارد که از دستاوردهای یک سال اخبر خود بگوید چراکه چندی پیش، MIT با معرفی پهپادی که می تواند راهش را در میان شاخه های درختان پیدا کند و سرعتی بالغ بر 48 کیلومتر بر ساعت دارد، رکوردهای آن را پشت سر گذاشت.


ZBoard 2

WMEN07.0

امروز دیگر تخته های شناور یا همان هاوربردها، تبدیل به یک تکنولوژی عادی شده اند که تا کنون از سوی کاربران بسیاری با استقبال بالا مواجه گشته اند. به نوعی حتی می توان ۲۰۱۵ را سال چنین فناوری هایی نامید؛ محصولاتی که می توانستید روی آنها ایستاده و حرکت کنید.

در نمایشگاه CES سال گذشته ولی یکی از این محصولات به نوعی ویژه جلب توجه می کرد: ZBoard 2 که در واقع یک اسکیت الکتریکی بود.

ZBoard در پی یافتن سرمایه عمومی به نمایشگاه CES پا گذاشت. در آن زمان، سازنده ZBoard 2 اعلام کرده بود که توانسته ۸۶۰ هزار دلار سرمایه از ۸۵۸ کاربر پشتیبان این پروژه در وب سایت جمع سپاری «Indiegogo» به دست آورد.

متاسفانه روند پیشرفت پروژه مورد بحث بیش از اندازه کند بود و به تازگی سازنده، نمونه های بتا را برای اولین افراد آزمایش کننده ارسال نموده است. می توان گفت اکنون در حالی که یک سال از رونمایی اش در CES می گذرد، هنوز این محصول به مرحله نهایی نرسیده و در حال آزمایش شدن است.

استفاده از اسکیت های الکتریکی البته همواره بحث ایمنی و نحوه استفاده صحیح از آنها را نیز به همراه داشته اما قیمت مناسب این اسکیت ها باعث گشته تا اهمیت موارد یاد شده در مورد این وسیله تفریحی، اندکی رنگ بازد. در این میان البته ZBoard تصمیم دارد محصول نهایی خود را با ضریب ایمنی بالا عرضه کند و خود را به این شکل از سایرین متمایز کند.


webOS در ساعت های هوشمند

vs01-08_0147cxs-3.0.0

پیش از گیر اس ۲ از سامسونگ، یکی از جذاب ترین ساعت های هوشمند با نمایشگر دایره ای، متعلق به ال جی بود؛ ساعتی مرموز که در آن از پلتفرم نرم افزاری webOS بهره گرفته می شد.

نکته جالب اینکه در نمایشگاه CES سال گذشته، ساعت هوشمند ال جی توسط شرکت Audi معرفی شد نه خود ال جی. در واقع شرکت اتومبیل ساز، با این ساعت نشان داد که چگونه می توان به صورتی آینده نگرانه، درب خودرو را گشود.

در این میان آنچه بیشتر از خودرو و تکنولوژی یاد شده که توسط NFC کار می کرد، جلب توجه نمود، ساعت هوشمند توسعه یافته از سوی ال جی با پلتفرم نرم افزاری webOS بود.

طراحی رابط گرافیکی webOS به نمایشگر گرد دستگاه جلوه ای زیباتر می بخشید؛ گویی برای اولین بار ساعتی هوشمند از راه رسیده بود که نرم افزارش می توانست بهترین استفاده را از تمام نمایشگر کوچک دستگاه داشته باشد.

شرکت آئودی خبر داد که ساعت هوشمند ال جی با پلتفرم webOS در سال ۲۰۱۶ از راه می رسد و خود ال جی هم بیان می کند که همچنان در حال توسعه این محصول است. حال بعید نیست که شرکت کره ای، در روزهای جاری نمونه تازه ای از این ساعت را به نمایش بگذارد.


رویای HTC برای آینده ای پر از ابزارهای متصل به هم

HTC-Vive-w800-w600

شرکت تایوانی در CES گذشته محصول قابل ذکری را معرفی نکرد و تنها از ایده پردازی هایش گفت. همانند بیشتر شرکت های کوچک و بزرگ حاضر در CES 2015، اچ تی سی هم به دنبال آن بود تا سهمی از سفره اینترنت اشیا بردارد اما راهکار مناسبی ارائه نداد.

برنامه های آینده نگرانه اچ تی سی شامل خانه هوشمند، زندگی هوشمند و حتی ابزارهای سرگرم کننده متصل به اینترنت بودند. در آن زمان مشخص نبود که تایوانی ها چه می گویند اما یکی دو ماه بعد، در کنگره جهانی موبایل، HTC از هدست واقعیت مجازی Vive پرده برداشت.

قرار بود این هدست در فصل تعطیلات [دسامبر] ۲۰۱۵ به شکل انبوه عرضه شود اما برنامه های کمپانی یاد شده به طور کامل عوض شده اند. در این میان HTC دستبند سلامتی Grip را نیز به تاخیر انداخت. حالا به نظر می رسد که تایوانی ها تصمیم دارند با همان محصولات که حالا از نام های تازه ای برخوردار گشته اند، بار دیگر به وگاس سفر کنند.


LG G Flex 2

IMG_5960000

LG در تولید G Flex 2 (بررسی دیجیاتو) تقریباً همه چیز را همانطور که باید به انجام رسانده و بهبودهای هوشمندانه ای در طراحی نسل دوم این تلفن هوشمند خمیده ایجاد کرده بود. اندازه کوچکتر به ارگونومی بهتر این محصول زیبا منجر شده بود و قدرت سخت افزاری دستگاه نیز تردیدی برای کاربران باقی نمی گذاشت.

بدنه پشتی دستگاه علاوه بر این، از نسل دوم فناوری خود ترمیمی LG برخوردار بود که در عرض ۱۰ ثانیه خط و خش های ایجاد شده را تا حدی به حالت اول باز می گرداند.

شرکت کره ای می گوید محصولات سری Flex بیش از هرچیز، نشان دهنده سطح توانایی های این شرکت هستند، فناوری های بسیار پیشرفته که از جمله آنها می توان به نمایشگر OLED خمیده ساخت LG Display و باتری خمیده ساخت LG Chem اشاره نمود.

با وجود همه این خصوصیات اما در نهایت ظاهر G Flex 2 برای همه کاربران چشم نواز نبود، قدرت سخت افزاری دستگاه در دنیای واقعی با وعده های سازنده همخوانی نداشت و قیمت گذاری اشتباه نیز تیر آخری بود که به پیکر این محصول مبتکرانه وارد شده از موفقیت آن در بازار جلوگیری به عمل آورد.

سامسونگ نیز البته در این بین بیکار نبوده و با عرضه تلفن هوشمند خمیده Galaxy Round تلاش کرد توانایی های خود در این زمینه را به نمایش درآورد، اما بر اساس آنچه به نظر می رسد، کاربران در حال حاضر بیش از بدنه خمیده، به مواردی مثل عمر باتری و توان پردازشی بالاتر نیاز دارند و این موضوع، ادامه عرضه تلفن های هوشمند خمیده را حداقل در آینده نزدیک در هاله ای از ابهام قرار خواهد داد.


Audeze EL-8

audeze_el8_review

این هدفون قیمتی معادل با 699 دلار داشت و می توان آن را گامی مهم از سوی Audeze برای کاهش قیمت محصولاتش خواند. اما شرکت سازنده با ساخت مدل دیگری از این سری به نام EL-8 Titanium گامی مهم را در جهت بهبود هدفون های رونمایی شده در جریان CES 2015 برداشت.

الایت به یک آمپلی فایر و تبدیل کننده دیجیتال به آنالوگ برخوردار بود و در نتیجه بهترین و بلندترین صدا را برای کابرانی به ارمغان می آورد که برای گوش دادن به موسیقی صرفا از تلفن های هوشمند خود استفاده می کردند.

EL-8 را می توان محصولی موفق خواند که از سوی Audeze معرفی شد؛ شرکتی که با فراهم نمودن سازگاری های لازم میان گجت های تولیدی خود و ابزارهای موبایل، نامش را پیشتر بر سر زبان ها انداخته بود.

روشن است که Audeze در جریان رویداد سال قبل، جایگاه خود را به عنوان نخستین شرکتی که کالاهای صوتی پیشرفته را برای ابزارهای موبایل ارائه کرد، مسجل نمود و پیش بینی می شود که در سال جدید، از تلاش های دیگر خود در این راستا پرده بردارد.


پلیر پونو

ponoplayercolours

پلیر Pono که ظاهر آن شبیه تکه ای از شکلات توبلرون به نظر می رسد، یکی از جذاب ترین محصولاتی بود که در CES 2015 رونمایی شد. دستگاه پخش موسیقی با کیفیت بالای نیل یانگ (ترانه سرا، خواننده و موسیقیدان کانادایی) با دکمه ها، نمایشگر و مأموریتی ساده عرضه شد: ارائه ی موسیقی با کیفیت بالا به بخش گسترده تری از مخاطبان عام موسیقی.

همین مأموریت قابل توجه آن بود که باعث شد حتی پیش از رسیدنش به لاس وگاس، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر مبلغی در حدود ۶.۲ میلیون دلار را برای به نتیجه رساندن کمپین کیک استارتر آن کمک کنند.

اما اقبال پلیر Pono در سالی که گذشت چندان مشخص نبوده است. عرضه ی این دستگاه با انتقادات بسیاری همراه بود. اغلب این انتقادات حول این محور بودند که شنونده ی عام نمی تواند تفاوت خاصی بین صدای شفاف پونو و فایل های معمولی MP3 احساس کند.

با در نظر گرفتن قیمت ۳۹۹ دلاری پلیر پونو در کنار یک سرویس خرید موسیقی که برای هر آهنگ ۲ دلار از کاربر خود طلب می کند، و در نتیجه عدم موفقیت شرکت ارائه کننده در اثبات کیفیت استثناییِ مورد نظرش ظاهرا به قیمت پایان حیات آن تمام شده است.

متاسفانه مشکلات مالی در ماه آگوست این شرکت را از ادامه ی راه بازداشت. نیل یانگ در آن زمان اعتراف کرد او و تیمش هر کاری که از دستشان بر می آمده برای «زنده نگه داشتن پونو» انجام داده اند.

البته او در عین حال اشاره کرد که ده ها هزار دستگاه از این پلیر و صدها هزار آهنگ فروخته شده، و اواخر همین امسال نیز خبر از گسترش فعالیت پونو به کانادا و بریتانیا داده بود.

با این همه، پونو سال خود را با دریافت چند جایزه به پایان رساند، بنابراین به نظر می رسد کیفیت برتری که یانگ قولش را داده بود به نوعی توجیه شده است. با این وجود مزایای این کیفیت بالا در بهترین حالت نامعلوم تلقی می شود.


مرسدی بنز F-015

mercedes-f015-concept-1200-1

در CES 2015 به نظر می رسید اتومبیل خودران مرسدس مورد توجه همه ی بازدید کنندگان قرار گرفته باشد، اما ظاهرا شرکت سازنده آن، در بلندپروازی های آینده نگرانه ی خود زیاده روی کرده بود.

خودروی مفهومی F-015 این شرکت به عنوان یک اتومبیل لوکس آینده نگر، از چهار صندلی چرخان، چند نمایشگر لمسی، و خصوصیات بسیار پیشرفته ای مثل تشخیص حالت بدن و حرکت چشم بهره می برد.

این خودرو با استفاده از سوخت هیدروژنی و بدنه ی پلاستیکی تقویت شده با فیبر کربن، تمام واقعیات متداول خودروهای امروزی را پس می زند و به واقع یک خودروی تحقیقاتی و آزمایشی محسوب می شود.

شرکت مرسدس چند ماه پس از رونمایی جنجالی این ماشین در CES 2015، خبر از سواری آزمایشی با نمونه ی عملیاتی این خودرو داد. از زبان طراحی آن نیز برای طراحی تمام خودروهای مفهومی پس از F015 الگوبرداری شد.

کلیت خودروی F-015 بسیار از زمان فعلی دور است، اما عملی ترین عناصر آن را احتمالاً در خودروهای تولید شده توسط این شرکت در آینده ی نزدیک شاهد خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی