ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان از فناوری باطری، برای تولید برق از حرکت استفاده کرده اند

ایده ی تولید انرژی رایگان از فعالیت های روزانه مثل راه رفتن، با وجود تلاش شرکت های متعدد در این زمینه، خواب و خیالی بیش نبوده است. با این وجود، دانشمندان MIT راه جدیدی برای تولید انرژی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

ایده ی تولید انرژی رایگان از فعالیت های روزانه مثل راه رفتن، با وجود تلاش شرکت های متعدد در این زمینه، خواب و خیالی بیش نبوده است. با این وجود، دانشمندان MIT راه جدیدی برای تولید انرژی با ستفاده از خمش ابداع کرده اند که می تواند این رؤیا را دست یافتنی کند.

تیم مذکور به جای استفاده از ابزار های مکانیکی برق فشاری (پیزو الکتریک)، بر پایه ی فناوری الکتروشیمیایی مورد استفاده در باتری، مواد جدیدی خلق کرده اند که با خم شدن، با بازدهی شگفت انگیز جریان برق متناوب تولید می کنند. معنای این موضوع این است که روزی قادر خواهید بود برای تولید برق مورد نیاز دستگاه های خود، به انرژی جنبشی خودتان متکی باشید.

فناوری های الکتروجنبشی فعلی، از جمله برق فشاری و برق اصطکاکی، برای تولید برق به انرژی مکانیکی نیاز دارند. اما این سیستم ها نیازمند منبع حرکتی پر بسامدی هستند و به همین دلیل با فعالیت هایی مثل تمرین های ورزشی عملکرد خوبی ندارند. در عوض، سیستم پیشنهادی دانشمندان ام آی تی از لایه های نازک آلیاژ لیتیوم به عنوان الکترود و یک پلیمر منفذ دار به عنوان مایع الکترولیت استفاده می کند.

فشار ایجاد شده در صورت خم شدن این مجموعه، یون های لیتیوم را از میان پلیمر رد می کند. این باعث ایجاد جریان الکتریکی میان الکترودها می شود که می تواند برای کار کردن یک دستگاه یا شارژ یک باطری مورد استفاده قرار بگیرد. جالب اینجاست که سیستم یاد شده به خاطر خمش الکترودها به سمت جلو و عقب، جریان متناوب تولید می کند.

به گفته ی پروفسور جو لی از دانشگاه MIT، این سامانه «با قانون دوم ترمودینامیک محدود نمی شود ... بنابراین از لحاظ نظری می تواند بازده صد درصدی داشته باشد». این بازده در حال حاضر ۱۵ درصد است، اما لی انتظار دارد این میزان بهبود پیدا کند. تا اینجای کار نمونه های آزمایشی حتی بعد از ۱۵۰۰ چرخه ی خمش، عملکرد خوبی داشته اند.

از به کار گیری این سامانه برای تولید برق مهم تر، استفاده از آن به عنوان حسگر های کششی در جاده ها و پل هاست. این فناوری هنوز در آغاز راه است اما به راحتی می تواند در اندازه ها ی مختلف تولید شود، چرا که اساس آن بر فناوری باطری بنا شده است که درک خوبی از آن وجود دارد. به این ترتیب با در نظر گرفتن اتکای بیش از حد ما به فناوری، شاید بالاخره انگیزه ی لازم برای پرداختن به ورزش و پیاده روی فراهم شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ دی ۱۳۹۴

    در واقع این مینی نیروگاه هست
    فکرشو بکن در کشورهای جهان سوم یا فقیر مردمی که کار ندارند میتونند این وسیله با یه باتری (باتری اینده )بگیرند راه برند کار کنند و برق تولید کنند این برق رو به شبکه برق منتقل کنند و پول بگیرند باشگاه های ورزشی میتونند برق چند خونه رو تامین کنند

مطالب پیشنهادی