ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماجرای فروش پارس خودرو به رنو و رویای بزرگ رقابتی شدن بازار خودرو

از مدت ها قبل از به سرانجام رسیدن توافق هسته ای و امضای برجام، امید فراوانی وجود داشت که به لطف رفع محدودیت های بین المللی شاهد سرمایه گذاری کمپانی ها بزرگ در ایران و ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

از مدت ها قبل از به سرانجام رسیدن توافق هسته ای و امضای برجام، امید فراوانی وجود داشت که به لطف رفع محدودیت های بین المللی شاهد سرمایه گذاری کمپانی ها بزرگ در ایران و ایجاد رقابت و اشتغال از این طریق باشیم.

حالا چند ماهیست که رنو حتی قبل از اجرایی شدن برجام، پیشنهاد خرید پارس خودرو را روی میز مدیران سایپا (به عنوان مالک سهام پارس خودرو) قرار داده است، اما ظاهرا تمایل چندانی برای فروختن این کارخانه به رنو وجود ندارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

رنو خود را تنها خودروسازی می داند که در زمان سخت تحریم ها به حضورش در بازار ایران ادامه دارد و پشت پروژه تولید تندر 90 را خالی نکرد.

REN-2

به گفته مدیران شرکت رنو پارس، این کمپانی تاکنون حدود 80 میلیون دلار را صرف زیر ساخت های تولید و ساخت قطعات تندر 90 کرده و با حواشی بسیاری برای تنظیم بازار و حفظ تیراژ تولید این محصول مواجه بوده است.

از سوی دیگر شرکت های خودروسازی ایران به خصوص در سال های 93 و 94 با افت تیراژ و کمبود منابع نقدی مواجه بوده اند و این مسئله در خرید قطعات رنو و پرداخت تعهدات مالی آن ها تاثیر پر رنگی به دنبال داشته است.

REN-4
تندر 90 علیرغم ظاهر ساده و امکانات رفاهی اندک خود، توانسته با کیفیت بالا رضایت اغلب مشتریان ایرانی را جلب کند.

با این شرایط، متاسفانه تاکنون تیراژ تولید تندر 90 به حد تعیین شده در قراردادهای مابین رنو و ایران نرسیده است و حتی به دلیل عدم توانایی مالی شرکت ها در پرداخت مطالبات رنو، تیراژ تولید خودرو و موتورهای K4M که در شرکت مگاموتور مونتاژ می شوند، نیز مدام تغییر می کند.

در چنین شرایطی حالا که در آستانه رفع تحریم ها قرار داریم، رنو پیشنهاد خرید پارس خودرو و حتی خط تولید موتورهای K4M مگا موتور را به طرف ایرانی ارائه کرده است.

REN-3

این پیشنهاد به معنای سرمایه گذاری مستقیم رنو در شرکت ایرانی پارس خودرو و در دست گرفتن استقلال تولید خودروهای رنو در ایران است که می تواند به رقابت کیفی و کمی در بازار منجر شود.

در واقع بازار خودرو ایران به خصوص در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپاست و به نظر نمی رسد که مدیران این دو شرکت تمایل چندانی برای ایجاد یک قطب سوم قدرتمند در این بازه قیمتی داشته باشند.

REN-5

به هرحال در آستانه سفر رئیس جمهور به فرانسه، باید منتظر تحولاتی در زمینه صنعت خودروسازی باشیم، ظاهرا قرار است قرداد جدید ایران خودرو و پژو طی این سفر امضا شود و پیشنهاد رنو برای خرید پارس خودرو نیز به شکل رسمی در این سفر مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که در نهایت این قراداد امضا شود و پارس خودرو به کارخانه اصلی رنو در ایران مبدل شود، می توان انتظار ایجاد رقابت واقعی در بازار خودروهای ارزان قیمت را داشت.

REN-6
رنو هم اکنون خودروهای گران قیمت و جدید خود را از طریق یک شرکت خصوصی وارد می کند و در ساخت تندر 90 و فروش برخی مدل ها نظیر کپچر هم با ایران خودرو و سایپا همکاری دارد.

جایی که رقابت با تندر 90 و محصولات منتج شده از آن برای خودروهای چینی و نمونه های قدیمی و کم کیفیت به راستی سخت خواهد شد و انگیزه بهبود کیفیت و عرضه محصولات جدید را برای ایران خودرو و سایپا ایجاد می کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • ARMY_READ
    ARMY_READ | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    مملکتی که تا میای بگی این ماشینی که میزنی برا پنجاه سال پیشه انگلیسه بزار فناوری وارد کشور شه...ی سریا میگن راهه نفوذوجاسوسیو با وارد شدن خودروسازی های اروپایی باز میکنی به کشور...

    حقه مردمش همون پیکانه که هفتاد ساله پیش انگلیس زد..

  • آرمین
    آرمین | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    آقای رییس جمهور لطفا ابن انحصار خودرو رو بردار

  • کامران
    کامران | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    ایران خودرو ، سایپا تمام تلاششون رو میکنند که بازار رقابتی به وجود نیاد بخصوص با خودرو سازارن اروپایی .

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    امکان نداره اینجوری بشه...اخه کی دلش میخواد واسه خودش دشمن تراشی کنه...اینایی که محصولات 1970 تا 1990 رو با قیمت های نجومی و بصورت انحصاری به زور قالب مردم میکنن زرنگ تر از این حرفان....مردم ایران به اتومبیل علاقه زیادی دارن و بازار ایران تو زمینه اتومبیل کشش بالایی داره ولی حیف افتاده دست یه مشت سود جو کم فروش.....اونایی هم که از شرکت ها و تولید ایرانی حمایت میکنن یا دارن سود میبرن که دهنشون بستس یا کور هستن و نمی بینن که چجوری شرکتایی که سالانه نصف شرکت های ایرانی فروش میکنن و هر سال محصولات و نواوری ها جدیدی دارن واسه رونمایی کردن ولی شرکتای ایرانی با اونهمه فروش و البته سود فوق العاده بالا تا الان فقط چراغ ماشینا رو هر سال عوض میکنن با دو برابر قیمت تو پاچه مردم بیچاره میکنن تازه اگه میزان سود اقساطو هم بیای روش دوبرابرم بانک سود میکنه این وسط جالبه که همه این سازمان ها و شرکتا دولتی ان و سود اونا غیر مستقیم وارد خزانه میشه ولی بازم واسه بازسازی کشور و اموزش و پرورش بودجه نیس...........

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی