ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۶ چه «باید» بکنند؟

«والت مازبرگ» یکی از با سابقه ترین خبرنگاران دنیای تکنولوژی به شمار رفته و پیش از این سال ها در وال استریت ژورنال قلم زده است. وی همچنین با برگزاری کنفرانس های All Things Digital، میزبان رهبران ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

«والت مازبرگ» یکی از با سابقه ترین خبرنگاران دنیای تکنولوژی به شمار رفته و پیش از این سال ها در وال استریت ژورنال قلم زده است. وی همچنین با برگزاری کنفرانس های All Things Digital، میزبان رهبران دنیای تکنولوژی نظیر استیو جابز، بیل گیتس، ایلان ماسک و بسیاری دیگر بوده. آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد، به قلم وی و از وب سایت جدیدش به نام «ری/کد» است. 

در ابتدای ژانویه هر سال، این نمایشگاه CES است که همه نگاه ها را به سوی خود مجذوب می کند اما حالا، CES ۲۰۱۶ به اتمام رسیده و اتفاقا، شرکت های بزرگ و نوآور دنیای تکنولوژی هم در آن حضور خاصی به هم نرساندند.

اکنون بد نیست نگاهی داشته باشیم به سالی که هنوز به شکل کامل در برابر ماست اما به جای گمانه زنی، بیایید کمی بزرگان و نوآوران این جهان را نصیحت کرده و ببینیم این برندهای چند صد میلیارد دلاری، در سال ۲۰۱۶ چه کارهایی باید انجام دهند تا موفق تر باشند.

گوگل

غول جستجوی اینترنتی پیش از این گفته که قرار است برخی از مهندسان تیم های توسعه کروم OS و اندروید را با هم ادغام کند. مقامات گوگل به من گفته اند که این رخداد، به معنای آن نیست که احتمال توسعه پلتفرم دیگری وجود داشته باشد.

همین حالا، در کروم می توان اپلیکیشن های اندروید را به شکل بسیار محدود اجرا کرد اما تصورش را بکنید که هنگام خرید یک کروم بوک، بتوانید از همان ابتدا و به راحتی، تمام اپلیکیشن های اندروید را در آن اجرا کنید.

حتی اگر این اتفاق در سال ۲۰۱۶ رخ ندهد، گوگل باید فکری برای اندروید در نمایشگرهای بزرگ کند. زمانی که به تبلت Pixel C نگاه می کنید، کاملا مشخص است که سیستم عامل برای استفاده در یک تبلت بهینه نشده.

مورد آخر هم مربوط می شود به مقاله ای که چند وقت پیش منتشر کرده بودیم؛ تولید موبایل های کاملا خانگی برای گوگل در سال ۲۰۱۶، یک الزام است.

 

اپل

اپل سخت افزار ساز خوبی است و بیراه نیست اگر بگوییم که در سال های اخیر تمرکز ویژه ای بر ارائه محصولات با کیفیت قرار داده اما همین برند، در سال ۲۰۱۶ نیاز دارد تا فکری به حال خدمات نرم افزاری اش بکند.

هسته اپلیکیشن هایی نظیر Mail یا Calendar و سایر اپ هایی که در آیفون، آیپد یا حتی مک به شکل پیشفرض مشاهده می کنید، مدت ها و می توان گفت سال هاست که تغییری نیافته و تفکر عمیق تری در موردشان صورت نپذیرفته.

نرم افزار iTunes در OS X و اپلیکیشن Music در iOS نیاز به ساده و نوسازی دارند.

مدیریت فضای ابری در اکوسیستم اپل نیز یکی دیگر از نقاط ضعفی است که این برند مدت هاست نتوانسته فکری برایش داشته باشد. ۲۰۱۶ زمان مناسبی برای برطرف کردن مشکلات فضای ابری به نظر می رسد.

راستی، خیلی خوب است که اپل، Siri را در Apple TV جدیدش قرار داده،‌ آنچه خوب نیست، کارکرد نیمه کاره اش است.

 

مایکروسافت

پادشاه نرم افزاری جهان هنوز از شیرجه ای که در دریای سخت افزار زده مسرور است؛ از تلفن های هوشمند گرفته تا تبلت و یا حتی لپ تاپ هیبریدی.

آن ویندوز قدیمی هم همچان به سینه ای رو به جلو، در حال رفتن به پیش است اما این نسخه از ویندوز که البته با نمایشگرهای مدرن و لمسی به خوبی هماهنگ شده،‌ هنوز هم از فقدان اپلیکیشن های شخص ثالث رنج می برد. این مشکل، بیش از بقیه به قسمت تلفن های هوشمند مایکروسافت زیان رسانده است.

در سال های اخیر، مایکروسافت بارها با پرداخت هزینه های هنگفت، تلاش کرده بود تا نظر توسعه دهندگان را جلب کرده و برای ویندوز، اپلیکیشن دست و پا کند. راهکار جدید این شرکت یا به قولی Plan B اما، اپ های «پونیورسال» نام دارد که قرار است بر همه محصولات مبتنی به ویندوز ۱۰ قابل اجرا باشند.

هنور برای قضاوت در خصوص اینگونه اپ ها زود است اما اگر Plan - نقشه B مایکروسافت هم تا پایان تابستان امسال جواب ندهد، این شرکت باید به سراغ Plan C خود برود. حال نقشه سوم مایکروسافت چیست؟ نمی دانیم.

اما بیایید امیدوار باشیم نقشه B مایکروسافت جواب بدهد؛ داشتن یک پلتفرم سوم قدرتمند در بازار تلفن های هوشمند به نفع کاربران است.

 

آمازون

آمازون همین حالا عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین را در دست دارد و از طرفی، نمی توان گسترش دامنه اشتراک های سرویس استریم آنلاین Prime را نیز نادیده گرفت.

سوالی که پس از شنیدن نام آمازون به ذهنمان می رسد، این است که آیا این برند می تواند دوباره محصولی فوق العاده موفق همانند کتابخوان کیندل ارائه دهد؟

تبلت های کیندل مجهز شده به نمایشگر رنگی، عملکردی معمولی داشته اند و تجارت تلفن هوشمند این برند هم یک شکست کامل بود.

ستاپ باکسی که آمازون برای استریم ویدیو در اختیار کاربران قرار می دهد هم بسیار پیچیده تر از Apple TV و Roku است.

در این میان البته اسپیکر هوشمند «اکو» محصولی هیجان انگیز بود اما به نظر من، این محصول از راه رسید تا آمازون هم دستیار دیجیتالی خود به نام «Alexa» را به رخ سایرین بکشد. این اسپیکر، آنطور که به نظر می رسد محصول کارآمدی نیست که هر کس بخواهد یکی از آنها را در منزل اش داشته باشد.

امیدوارم در سال ۲۰۱۶،‌ آمازون بحث سخت افزار را جدی تر از پیش دنبال کند. شاید هم بتواند تلفن هوشمندی دیگر توسعه دهد که با دستیار دیجیتالی Alexa همراه شده باشد. شاید هم بهتر باشد گونه ای دیگر از «اکو» را توسعه دهد که کل سیستم صوتی خانگی را در اختیار خود گیرد.

 

فیسبوک

تصورش را بکنید: یک میلیارد کاربر فعال به شکل روزانه. فیسبوک اکنون در چنین جایگاهی ایستاده و به شدت موفق است؛‌ موفقیتی که البته با شلوغی بسیاری هم همراه گشته و می توانید این موضوع را از مطالب زیادی که در فید خبری قابل مشاهده هستند، حس کنید.

زمانی که تعداد دوست هایتان از مرز ۱۰۰ نفر عبور کند، به راحتی می توان اتفاقات مهم پیش آمده برای اطرافیان را از دست داد.

مدتی پیش فیسبوک ابزاری را فراهم آورد که توسط آن، کاربر می توانست نکات مهم در مورد افرادی که مشخص می کند را در ابتدای فید خبری خود مشاهده کند. من فکر می کنم چنین قابلیتی، بیشتر به ندیده شدن برخی دیگر از مطالب و تیترهای خبری و دفن بیشتر آنها کمک می کند.

امیدوارم در سال ۲۰۱۶، فیسبوک فکری به حال فید خبری اش کرده و آن را به شکل گسترده بازسازی کند. در این تفکر عمیق، فیسبوک بهتر است کنترل وسیع تری در اختیار کاربر قرار دهد و البته همین قابلیت ها نیز به شکلی ساده در اختیار افراد قرار گیرند تا هر شخص بتواند در صورت نیاز به راحتی از آنها بهره گیرد.


حرف آخر

در سال ۲۰۱۵، تحول عظیم بعدی از راه نرسید و مشخصا من هم مانند بسیاری از عاشقان دنیای تکنولوژی، مشتاق هستم تکنولوژی و گجت های نو و تازه ای را مشاهده کنم.

در این میان ولی فکر می کنم بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، همان پنج کمپانی نوآوری که در فوق به آنها اشاره کردیم، همان هایی که هیچ غرفه ای در CES نداشتند، همچنان می توانند پلتفرم و سرویس های خود را بهبود بخشیده و آنها را بهتر از امروز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • کامران
    کامران | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    چرا توپ دسته تیم کوک هست ؟

    • arsham
      arsham | ۲۲ دی ۱۳۹۴

      کسی که گل خورده باید شروع کنه خو D:

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    برای سال 2016 دوست دارم مایکروسافت یه بازی انحصاری توی سبک Disney infinity و Skylanders و .... بسازه برای ایکس باکس وان ، همچنین ورود پر قدرت تر داخل اینترنت اشیا با سخت افزار های جدید و حضور پر قدرت تر توی ماشین ها

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    سال 2015 به نظرم یه سال فوق العاده و عالی بود ، مخصوصا مایکروسافت که حسابی ترکوند / سرفیس بوک ، سرفیس هاب ، ویندوز 10 ، HoloLens , elite controller دستگاه ها و سیستم هایی که هر کدوم بخش متفاوتی رو بوجود اوردن / از اون طرف pixel c , iPad pro و اپل تی وی و OnHub و ....

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۲ دی ۱۳۹۴

      از نظر گیم هم فوق العاده بود سال 2015 و مطمئنا توی امسال و سال های دیگه مثل سال 2015 نخواهد بود ، چه بازی های بزرگ و عالی پس از سال ها انتظار معرفی شدن

      • :|
        :| | ۲۲ دی ۱۳۹۴

        برادر من
        چطور 2015 سال فوق العاده ای واسه گگیمینگ بود؟ یه witcher یه fallout
        اگه 2015 فوق العاده بود
        2013 چی بود؟
        bioshock infinite
        gta v
        خودش به نظرم میارزید به تک تک بازیای امسال...
        داستان توی گیم داره بی رنگ میشه...
        خدا بیامرزه گیمینگ رو...
        حتی سال 2007 هم بهتر از 2015 بود :|

        • Divan Greedy (thankyouaj)
          Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۳ دی ۱۳۹۴

          متال گیر یادت رفته ؟؟ halo 5 یادت رفته ؟؟ معرفی doom و dishonored 2 هم یادت رفته ؟؟ mirror edge رو هم همین طور و gears 4 و مس افکت بعدی و ghost recon و .... اینا همه توی سال 2015 معرفی شدن / امسال هم بعد مدت ها just cause و rainbow اومدن و ....

        • Divan Greedy (thankyouaj)
          Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۳ دی ۱۳۹۴

          دو تا بازی یه سال رو نمی سازه عزیز / سال 2013 مطمئنن از سال 2015 پایین تره /

          • shahryar
            shahryar | ۲۳ دی ۱۳۹۴

            2013 همون سالی بود که the last of us اومد و ۲۵۰ تا جایزه برد و بهترین بازی سال هم شد ، تا اران هم حرف میزنن در موردش
            اونوقت تو با ۲۰۱۵ مقایسش میکنی؟
            اصن میفهمی که ۲۵۰ تا جایزه بی سابقه ست؟

        • STarZ
          STarZ | ۲۳ دی ۱۳۹۴

          داداش آخه gta چي داره اين همه دوستش دارن ، نه گرافيك قوي نه داستان خوب ، بايوشاك هم گيم پليش در حد داستانش قدرتمند نبود

        • arsham
          arsham | ۲۳ دی ۱۳۹۴

          داستان تو گیم بی رنگ داره میشه؟سری متال گیر رو بازی کن نظرت100درصد عوض میشه/به بازی هایی مثل اسسین و کال آو نگاه نکن اونا بازی نیستن فقط موتور پول سازن

      • یه بد بخت
        یه بد بخت | ۲۲ دی ۱۳۹۴

        یه نظر دادم... حتما ببین
        در انتظار تاییده

    • هادی
      هادی | ۲۲ دی ۱۳۹۴

      حیف، دیجیاتو این سیستم منفی دادن رو برداشت…وگرنه خیلی دوست داشتم به تک تک نظرات مغرضانه و تعصبیت که تو این سایت میذاری، منفی بدم…

      • Divan Greedy (thankyouaj)
        Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۳ دی ۱۳۹۴

        مغرضانه و تعصبیت ؟؟؟؟؟ کدوم بخش کامنت من از نظر جنابعالی متعصبانه و ... هست ؟؟؟

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    مایکروسافت حضورخاصی داخل ces نداشته ؟؟؟ چی ؟؟؟؟ پس این همه همکاری چی بود ، این اقا مطمئنه که اخبار نمایشگاه رو دنبال کرده ؟؟؟ بعدشم نمی دونم چرا هنوز برای بعضی ها سخته بفهمن که ویندوز 10 به خوبی با برنامه های ویندوز معمولی یا کلاسیک به صورت تاچ کار می کنه

    • حامد
      حامد | ۲۲ دی ۱۳۹۴

      داداش شمام دیگه کاسه داغ تر از آش نشو. گفته غرفه ای برای خودش نداشته. سخت نگیر انقد. اون برنامه ها هم که گفتی این منظورش برنامه های استور ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل بوده. در ضمن تاچ برای خیلی از کارا به درد نمی خوره.

      • Divan Greedy (thankyouaj)
        Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۳ دی ۱۳۹۴

        دقیقا بدرد چه کارا نمی خوره ؟؟ در ضمن توی حالت موس و ... هم عالی جواب می دن ، گفته برنامه های ویندوز 10 ، پس برنامه های کلاسیک ویندوز هم حساب می شن ، دلیل نمی شه هر کی اومد یه چرتی گفت بیاییم بگیم اشکال نداره و حساس نشو و ....

        • حامد
          حامد | ۲۳ دی ۱۳۹۴

          نه دیگه خب اون که معلومه که برنامه های دسکتاپ برای ویندوز خیلی زیاده و قطعاً وقتی یکی میگه ویندوز برنامه کم داره و اسم از یونیورسال میاره قطعاً منظورش استور هست. برنامه های دسکتاپ که یونیورسال نداره.
          برای تاچ هم اگه من اشتباه قضاوت می کنم ببخشید، اما با توجه به کامنتای شما که توی سایت خیلی زیاده، به نظرم شما با کامپیوتر کار خاصی نمی کنید و نهایت بازی و اینترنت گردی هست کارتون (بازم عذرخواهی می کنم). اما برای عدم کاربرد تاچ هزارتا مثال از نرم افزارهای مختلف هست. خلاصش اینکه من شرایطی بوده که نیاز به فشردن همزمان Shift و Ctrl و کلیدهای چپ و راست موس و چرخوندن اسکرول داشتم (به جان خودم دروغ نمی گم). شما اینو چطوری می خوای با تاچ در بیاری؟

    • هادی
      هادی | ۲۲ دی ۱۳۹۴

      حیف، دیجیاتو این سیستم منفی دادن رو برداشت...وگرنه خیلی دوست داشتم به تک تک نظرات مغرضانه و تعصبیت که تو این سایت میذاری، منفی بدم...

  • mohammad
    mohammad | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    کاملا موافقم

مطالب پیشنهادی