ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراژی های موثر League Of Legends؛ جنگل

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۵ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا خریدهای ریز و درشت درون بازی در مطرح ترین و نامدارترین عناوین.

اما در این صنعت بی رحم یک نام هم روز به روز بزرگ تر و عظیم تر می شود و پای خود را به تمامی پلتفرم ها باز می کند: Free to Play. این نام به بازی هایی گفته می شود که برای بازی کردن شان نیاز نیست حتی یک ریال هم پول بپردازید، اما متاسفانه باز هم به دلیل برخی سیاست های سودجویانه، F2P چندان مورد پسند بازیکنان نیست.

صحبت از F2P که می شود یاد بازی های Freemium تلفن های هوشمند می افتیم که برای خرید کوچک ترین آیتم ها هم باید مبلغ های گزاف پرداخت کنیم، یاد عنوان هایی می افتیم که پول خرج کردن به مهارت و کار تیمی می چربد. انکار نمی کنیم، حتی بازار F2P هم آبروی چندانی ندارد.

اما نباید تیشه به ریشه تمامی بازی های این سبک بزنیم، بزرگ ترین عناوین عرصه Free to Play یعنی Dota 2 و League of Legends، روز به روز عظیم تر می شوند، بازیکنان بیشتری به سمت خود جذب می کنند و به محبوبیت شان می افزایند.

League of Legends در حال حاضر یکی از عظیم ترین بازی های رقابتی است. عنوانی F2P و در سبک MOBA که بیش از 6 سال از عرضه اش می گذرد. توسعه دهندگان LoL در تمام این سال ها و با فراهم کردن نه یک بازی، بلکه یک دنیای مستقل و بدون سیاست های نادرست بازی های رایگان، جایگاه خود را در پلتفرم PC مستحکم کرده اند.

محبوبیت سبک MOBA در ایران روز به روز در حال افزایش است، بنابراین بر آن شدیم با معرفی مطرح ترین عنوان این سبک یعنی League of Legends کمکی به جایگاه این ژانر بازی ها کنیم. در این سلسله مقالات ابتدا با مفهوم سبک MOBA آشنا می شوید و سپس به سراغ یکی از بزرگ ترین نام های این سبک می رویم.

با مراجعه به وبسایت League of Legends و دانلود رایگان این بازی می توانید ما را با این مقالات همراهی کنید و تجربه های تان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Baron_Nashor_OriginalSkin

همان طور که در مطالب قبلی گفتیم، مپ کلاسیک لیگ آو لجندز یعنی Summoner’s Rift شامل، سه لاین مختلف و پایگاه دو تیم رقابت کننده در آن می شود. اما هر فضایی خارج از این ها، به جنگل معروف است. این جنگل، پر شده است از واحد هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند و به عنوان هیولا شناخته می شوند.

در مقاله قبلی هم که جایگاه بازیکنان را بررسی می کردیم، گفتیم که استاندارد ترین و معمول ترین حالت در لیگ آو لجندز این است که از هر تیم پنج نفره، یک نفر به لاین بالا، یک نفر به لاین وسط و دو نفر به لاین پایینی می روند. نفر پنجم هر تیم وظیفه دارد که به جای ورود به لاین ها، وارد جنگل شود و از منابع آن بهره گیرد.

این نفر پنجم که به Jungler موسوم است، برای کسب پول و امتیازات تجربه، به جای مینیون هایی که هر چند ثانیه احضار و به لاین ها وارد می شوند، به هیولا ها تکیه می کند و وظیفه دارد هر زمانی که برایش امکان دارد یا سایر هم تیمی هایش از او تقاضا می کنند، برای کمک به آن ها به لاین ها بشتابد تا به نفرات تیم مقابل تا جایی که می تواند آسیب برساند و در صورت امکان آن ها را بکشد که اصطلاحا به این عمل، Gank کردن می گویند.

Ancient_Krug_OriginalSkin

اما سوالی که احتمالا برای شما پیش می آید این است که اصلا فایده ورود به جنگل و کشتن هیولا ها چیست؟ چرا به جای این کار، نفر پنجم از همان ابتدا وارد لاین ها نمی شود؟ دلیل آن بهره گیری از تمامی منابع موجود است. جنگل، پول و امتیازات تجربه بسیار زیادی را برای یک تیم به ارمغان می آورد و به همین دلیل لازم است یک نفر از هر تیم، مسئول کشتار این هیولا ها بشود.

این فرد با رفتن به جنگل، این فرصت را ایجاد می کند که دو تا از لاین ها، یعنی بالا و وسط، لاین های تکی باشند و فردی که به این لاین ها وارد می شود، بتواند پول و امتیاز تجربه بیشتری کسب کند و در نتیجه، سریع تر لولش بالا رود و آیتم بخرد.

بگذارید دقیق تر بررسی کنیم، در هر زمان مشخص در Summoners’ Rift، مقدار مشخصی منبع مجود دارد که می توان آن ها را فارم کرد و پول و امتیاز تجربه کسب کرد. اولین موج مینیون ها، در مجموع می توانند 333 واحد پول برای تیم شان به ارمغان داشته باشند، 20 واحد به ازای هر یک از سه مینیون نزدیک زن و 17 واحد به ازای هر یک از سه مینیون دور زن در هر لاین.

Rift_Scuttler_OriginalSkin

به عبارتی اگر اعضایی از تیم که وارد لاین ها شده اند، بتوانند آخرین ضربه را وارد تمامی این مینیون ها کنند، هر لاین 111 و در مجموع کل تیم 333 واحد پول پاداش می گیرد و اگر هر 5 نفر تیم وارد لاین ها بشوند، نهایت پولی که تیم به ازای موج اول مینیون ها می تواند بدست بیآورد از 333 تجاوز نمی کند و این مقدار بین 5 نفر تقسیم می شود.

ولی حالا فرض کنید که یکی از این 5 نفر، لاین را رها کند و وارد جنگل بشود و شروع به سلاخی هیولا ها کند، در این صورت 333 پول ذکر شده به جای 5 نفر، بین چهار نفر تقسیم می شود و نفر پنجم از منابع موجود در جنگل تغذیه می کند. حداکثر پولی که می توان از جنگل بدست آورد، برابر 441 واحد است و به این ترتیب، مقدار پولی که تک تک اعضای تیم در واحد زمان کسب می کنند (Gold Per Minute یا GPM) بالاتر می رود.

طبیعتا هم هرچه پول کسب شده توسط تیم در واحد زمان بیشتر باشد، می توانند در مدت زمان کمتری، آیتم های بهتری را خریداری کنند و به همین ترتیب شانس بردشان افزایش می یابد.

Rift_Herald

اما بهره بردن از منبع جنگل، تنها فایده این فرایند نیست. همان طور که قبلا گفته شده، تمامی Summoner’s Rift توسط مهی که به Fog of War معروف است پوشانده شده و آن چه درون این مه قرار می گیرد، اگر در شعاعی از قهرمانان، برج ها و مینیون های تیم خودی یا زیر سایر آیتم هایی که یک منطقه را روشن می کنند نباشد برای بازیکنان قابل رویت نیست.

بازیکنان دو تیمی که وارد لاین ها می شوند، از آن جایی که رو در روی یک دیگر و در کنار مینیون ها قرار می گیرند، برای همدیگر قابل رویت هستند، اما جانگلر از آن جایی که وارد جنگل می شود، در مینی مپ تیم مقابل مشاهده نمی شود و به همین دلیل می تواند با گنک های بجا و به موقع، تیم حریف را سورپرایز کند و با کمک هم تیمی هایش آن ها را بکشد.

دلیل نهایی نفر پنجم برای ورود به جنگل، کشتن هیولاهای عظیم، یعنی اژدها، هرالد و بارون نشر است. با کشتن این هیولا ها باف هایی قوی به اعضای تیم تعلق می گیرد و بنابراین از اولویت های جانگلر، سلاخی کردن این موجودات در زمان مناسب است.

رفتار هیولا ها

Gromp_OriginalSkin

هیولا ها، واحد هایی خاص در لیگ آو لجندز هستند و بر خلاف مینیون ها، به هیچ تیمی تعلق ندارند و بی طرف هستند و تا زمانی که مورد آزار قهرمانان قرار نگیرند به آن ها حمله نمی کنند. این هیولا ها هم مانند قهرمان ها، لول مشخصی متناسب با لول قهرمانان دارند و هر چه لول ان ها بالاتر رود، میزان Health، دمیج و همچنین پول حاصل از سلاخی ان ها هم بیشتر می شود.

جانگلر برای کسب پول و امتیازات تجربه، از آن جایی که به لاین مشخصی تعلق ندارد و وارد آن ها نمی شود، به این هیولا ها تیکه می کند و با کشتن آن ها علاوه بر گرفتن منابع، برخی باف های قدرتمند و ضروری را هم کسب می کند.

در Summoner’s Rift، شانزده کمپ و جایگاه مختلف برای هیولا اختصاص داده شده که هر کمپ مختص گونه خاصی از آن ها است. در اغلب این کمپ ها بیش از یک هیولا زندگی می کند که یکی از آن ها، اصلی و بزرگ تر از سایرین است. جز هیولا های عظیم که جایگاه خاص خود را دارند، کمپ سایر هیولا ها نسبت به وسط نقشه کاملا متقارن طراحی شده و در نتیجه دو جانگلری که در بازی حاضر هستند و هر یک به یکی از دو تیم تعلق دارند، به منابع یکسانی از هیولا ها در جنگل های خود دست رسی دارند.

Blue_Sentinel_OriginalSkin

هیولا ها در کمپ های خود ثابت اند و تا زمانی که مورد حمله قرار نگیرند، از جای خود تکان نمی خورند. اما هر زمان که به آن ها کوچک ترین ضربه ای وارد شود، به نزدیک ترین قهرمان حمله می کنند. اگر قهرمانی در برد ضربه زنی آن ها نباشد، از جایگاه خود خارج می شوند و به سمت نزدیک ترین قهرمان، حرکت می کنند.

حدکثر فاصله ای که آن ها می توانند از جایگاه اصلی خود داشته باشند، با نام Leash Distance شناخته می شود و اگر از این شعاع خارج شوند، در حالی که Health شان به سرعت پر می شود به جایگاه خود باز می گردند. بنابراین جانگلر ها، به خصوص جانگلر های دور زن، همواره باید دقت کنند که آن ها را زیاد از جایگاه خود دور نکنند.

وقتی بازی شروع می شود، جانگلر به سراغ کمپ ها  می رود و سایر اعضای تیم وارد لاین های خود می شوند. اما جانگلر از آن جایی که لازم دارد تا با حداقل تعداد دفعات بازگشت به مقر تیمش برای بازیابی Health، بتواند حداکثر هیولا ها را از پای در آورد، برای کشتن هیولا های اولین کمپ از هم تیمی هایش در یکی از لاین ها کمک می گیرد.

Red_Brambleback_OriginalSkin

طی این فرایند، جانگلر و هم تیمی هایش به سراغ نزدیک ترین کمپ به آن لاین می روند و شروع می کنند به آسیب رساندن به هیولای اصلی آن کمپ. زمانی که مقدار Health آن هیولا کم شد، سایرین از آن دور می شوند تا جانگلر بتواند با وارد کردن ضربه نهایی، پول و امتیاز تجربه کسب کند، در حالی که به لطف کمک هم تیمی هایش کمترین اسیب ممکن از آن هیولا را دریافت کرده.

بعد از این که هر کمپ کاملا خالی شد و تمامی هیولا های آن سلاخی شدند، مدت زمان معینی تحت نام Respawn Time، طول می کشد تا هیولا های آن کمپ مجددا ظاهر شوند. این تایمر، تا زمانی که تمامی هیولاهای یک کمپ کشته نشده اند، آغاز نمی شود، مثلا فرض کنید کمپی بیش از یک هیولا دارد و هیولای اصلی آن کشته شده، اما بقیه موجودات زنده اند، در این صورت تایمر ظاهر شدن هیولاهای آن کمپ شروع نمی شود.

Greater_Murk_Wolf_OriginalSkin

حال، فرض کنید که شما جانگلر تیم خودتان هستید، همان طور که گفتیم باید برای کسب منابع به سراغ هیولا های جنگل بروید. اما باید به یاد داشته باشد که نه برای شما و نه برای جانگلر تیم مقابل، لزومی ندارد که حتما محدود به جنگل خودتان باشید (جنگل هر تیم، قسمتی از جنگل است که پشت رود قطری نقشه قرار دارد).

چه شما و چه جانگلر تیم مقابل می توانید به جنگل دیگری تجاوز کنید و از منابع آن استفاده کنید، هر چند این عمل خطر شناسایی شدن توسط جانگلر دیگر را دارد، اما در صورت موفق بودن برد بزرگی برای بازیکن به شمار می رود. حتی جانگلر متجاوز می تواند با زنده نگه داشتن یکی از هیولاهای کمپ تیم حریف، مانع آغاز شدن تایمر ظاهر شدن مجدد هیولاهای آن کمپ بشود.

Smite

اگر به یاد داشته باشیم گفتیم هر قهرمان علاوه بر 5 قابلیت منحصر به فرد خودش، دو قابلیت دیگر هم تحت نام Summoner Spell دارد که قبل از هر بازی و توسط بازیکن از میان مجموعه اسپل ها انتخاب می شود. یکی از این ها قابلیتی است به نام Smite که بر اساس لول بازیکن، بین 390 تا 1000 آسیب خالص به واحد های مختلف، اعم از مینیون ها و هیولا ها وارد می کند و با رسیدن سطح بازیکن به ده در لیگ آو لجندز آزاد می شود.

اسمایت یکی از ابزار های مهم جانگلر است و به خاطر قدرت بالایش، کمک شایانی به تخلیه هر چه سریع تر جنگل از هیولا ها می کند. استفاده از Smite روی هیولا های معمولی، باعث آزاد شدن برخی باف ها و بونس های مختلف می شود که فقط هم یک بار در هر دوره حیات این هیولا ها می توان آن ها را آزاد کرد.

Crimson_Raptor_OriginalSkin

قهرمانانی که با اسمایت به صحنه نبرد می آیند، می توانند آیتم های مخصوصی تهیه کنند که لازمه خرید آن ها به همراه داشتن Smite است. اولین این آیتم ها Hunter’s Machete نام دارد که امتیازات تجربه ناشی از کشتن هیولا ها را تا 15% افزایش می دهد. این آیتم قابل ارتقا به یکی از دو آیتم کلیدی Skirmisher’s Sabre یا Stalker Blade است که موجب می شوند قابلیت Smite روی قهرمان های دشمن هم قابل استفاده شود.

  • Channeling Smite که با خرید Skirmisher’s Sabre به دست می آید، در صورت استفاده روی قهرمان ها، آنها را حتی اگر نامرئی شوند برای 4 ثانیه نمایش می دهد و 20% از قدرت ضرباتشان در برابر وارد کننده اسمایت می کاهد. همچنین برای مدت سه ثانیه، به ازای هر ضربه معمولی که از وارد کننده smite دریافت می کنند، آسیب خالص هم می بینند.
  • Chilling Smite نوعی از اسمایت است که با ارتقا Hunter’s Machete به Stalker Blade آزاد می شود، در صورت استفاده روی قهرمانان دشمن، به آن ها آسیب خالص وارد می کند و برای 2 ثانیه، 20 درصد از سرعت آن ها می کاهد.

هیولا های Rift

Jungle_camps_SR

  • Murk Wolf: کمپ این هیولا از سه هیولا تشکیل شده که یگی بزرگ تر از سایرین است و با نام Greater Murk Wolf شناخته می شود. استفاده از اسمایت روی این هیولا، باعث فراخوانده شدن یک روح می شود که بخش کوچکی از جنگل را روشن می کند و در صورت وارد شدن هر قهرمانی از تیم دشمن به این منطقه از جنگل، آن ها را برای مدت کوتاهی دنبال می کند و به این ترتیب به قهرمانان تیم خود از ورود یک متجاوز خبر می دهد.
  • Krug: کمپی تشکیل شده از دو هیولا که هیولای اصلی Ancient Krug نام دارد. با وارد کردن اسمایت روی این هیولا، بافی برای 90 ثانیه به جانگلر تعلق می گرد و باعث می شود هر 6مین ضربه معمولی او، باعث Stun شدن مینیون ها یا هیولا ها، به معنی گیج شدن آن ها و عدم توانایی حرکت و ضربه زدن شود.
  • Raptor، هیولا هایی پرنده مانند هستند و کمپ آن ها تشکیل شده از سه هیولای کوچک، و یک هیولای بزرگ تر به نام Crimson Raptor. با استفاده از اسمایت روی این هیولا، بافی به مدت 90 ثانیه به جانگلر تعلق می گیرد که هر بار که توسط Ward تیم حریف دیده شود به مدت 10 ثانیه، می تواند آیتم های مخفی را شناسایی و نابود کند.
  • Gromp: کمپی که شامل یک هیولا است و با زدن اسمایت روی او، تا مدت 90 ثانیه تمامی واحد هایی که به شما ضربه وارد کنند، برای مدت سه ثانیه به مرور آسیب می بینند.

Monsters_Summoners_Rift

  • Blue Sentinel: یکی از کمپ های مهم بازی است که از سه هیولا تشکیل شده، دو هیولای کوچک به نام Sentry و یک هیولای بزرگ تحت نام Blue Sentinel. این کمپ به دلیل باف قدرتمندش، از اولویت های جانگلر ها به شمار می رود. با استفاده از اسمایت روی Blue Sentinel، طی دو ثانیه بخش اعظمی از مانا قهرمان پر می شود. اما باف مهم این هیولا به قاتل آن تعلق می گیرد که موجب می شود Mana Regeneration او به طرز قابل توجهی افزایش یابد. این باف در صورت کشته شدن صاحبش از دست می رود و به قاتل او تعلق می گیرد.
  • Red Blambleback: دیگر کمپ مهم بازی که ساختاری مشابه Blue Sentinel دارد. تشکیل شده است از دو Cinderlings و یک Red Blambleback. وارد کننده اسمایت به این هیولا، فورا بخش اعظمی از Health اش پر می شود و به قاتل آن، بافی تعلق می گیرد که با وارد کردن ضربه های معمولی به قهرمانان تیم مقابل، حرکت آن ها را آهسته می کند و همچنین طی مدت زمان مشخصی، به مرور آسیب وارد می کند. این باف هم با کشته شدن قهرمانش، به قاتل او پاس داده می شود.
  • Rift Scuttler: هیولایی غیر عادی نسبت به سایر هیولا ها. دو Scuttler در ریفت وجود دارد که هر کدام در یکی از دو نیمه رود نسبت به وسط زمین قرار دارند. این هیولا بر خلاف سایرین، هیچ آسیبی به قهرمان ها وارد نمی کند و تنها از آن ها فرار می کند. با کشته شدن او، دقیقا وسط آن نیمه رود محدود به این هیولا، تا شعاع محدودی روشن می شود و قهرمانان تیم کشنده او با ورود به این محیط، برای مدت کوتاهی سرعت حرکت شان افزایش می یابد.
  • Rift Herald: هیولایی قدرتمند که به لطف Health و قدرت ضربات نسبتا زیادش به راحتی از پای در نمی آید و جانگلر باید از هم تیمی هایش کمک بگیرد. با کشته شدن او باف بسیار قدرتمندی برای مدتی به یکی از اعضای تیم تعلق می گیرد که به لطف این باف، قدرت دارنده آن 10% و سرعت حرکتش 40 واحد افزایش می یابد و مدت زمانی که برای Recall لازم دارد از 7 به 4 ثانیه کاهش پیدا می کند. همچنین اگر قهرمان دارای این باف در شعاعی از مینیون های خودی باشد، آن مینیون ها بزرگ تر و قوی تر می شوند.

Dragon

  • Dragon: یکی از قدرتمند ترین هیولا ها و در حقیقت دومین آن ها. اژدها در کنار برج ها و نکسوس، یکی از اهداف بازی به شمار می رود و سلاخی آن در دستور کار هر تیمی است. با هر بار کشتن اژدها، تا 4 بار، یک باف به خصوص و دائمی برای تیم آزاد می شود و از بار پنجم به بعد، یک باف 180 ثانیه به اعضای تیم تعلق می گیرد که با کشته شدن شان از دست می رود. ترتیب این باف ها به شکل مقابل است.
  1. قدرت اژدها: افزایش 6 درصدی Attack Damage و Ability Power
  2. خشم اژدها: افزایش 15 درصدی آسیب وارد شده با برج ها
  3. پرواز اژدها: افزایش 5 درصدی سرعت حرکت
  4. سلطه اژدها: افزایش 15 درصدی آسیب وارد بر مینیون ها و هیولاها
  5. جوانب اژدها: دو برابر شدن همه باف های قبلی و وارد شدن 150 آسیب خالص طی 5 ثانیه با ضربه زدن به قهرمانان مقابل

Baron_Nashor_VU

  • Baron Nashor: قوی ترین هیولای بازی که از دقیقه 20 به بعد جای Herald را می گیرد. همانند اژدها هم یکی از اهداف بازی به شمار می رود و با کشته شدندش بافی بسیار قوی به تمامی اعضای تیم تعلق می گیرد. این باف میزان Ability Power و Attack Damage و سرعت حرکت هر قهرمان را افزایش می دهد، مدت زمان لازم برای Recall را کاهش می دهد و مینیون هایی که در شعاعی از قهرمانان دارای این باف قرار دارند، به طرز چشمگیری از همه ی جوانب، مانند سرعت حرکت، مقاومت در برابر آسیب ها چه از سمت قهرمانان چه از سمت برج ها و قدرت ضرباتشان قوی تر می شوند. زمان سلاخی Nashor، بسیار اهمیت دارد و از آن جایی که با کشته شدن قهرمان ها این باف از بین می رود، نباید بی خود و بی جهت به سراغ بارون رفت. همچنین بارون بسیار قدرتمند است و کمتر پیش می آید که یک قهرمان به تنهایی بتولند از پس آن بر بیاید، بلگه اغلب کمک سایر هم تیمی ها نیاز است.

اگر به لیگ آو لجند علاقه دارید باید سعی کنید در تک تک نقش ها و جایگاه های مختلف حداقل چند بار قرار بگیرید تا بتوانید نقش مورد علاقه خود را پیدا کنید. در جنگل شاید بر خلاف لاین ها خبری از دوئل میان قهرمانان دو تیم نباشد، اما اصلا نباید فکر کنید که کار جانگلر نسبت به هم تیمی هایش آسان تر و ساده تر است. یک جانگلر می تواند در اویل بازی روند را کاملا به نفع تیم خودش تغییر دهد تا در اواخر بازی، هم تیمی هایش بتوانند کاملا روند بازی را کنترل کنند.

گنک های به موقع، ورود به جنگل تیم حریف برای خالی کردن آن از هیولا و خیلی موارد دیگر، وظایفی هستند که جانگلر تیم باید آن ها را در نظر داشته باشد و این ها فقط با بازی کردن و کسب تجربه به دست می آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امین
    امین | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    سلام اقای دانشور میشه نحوه جنگل رفتن باkindred رو توضیح بدین خیلی نیاز دارم

  • علی
    علی | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    لطفا برای بازی dota 2 هم بزارید

  • amirmahdi
    amirmahdi | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    چرا برای dota 2 بررسی نمیزارید؟

  • mohammad
    mohammad | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    برای اندروید هم هست؟

  • SH
    SH | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    دوستان کسی میدونه چرا نمیشه به سایت Udemy رفت ؟

مطالب پیشنهادی