ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا حافظه مجازی «RAM Drive» می تواند جایگزین مناسبی برای SSD باشد؟

همه معمولا به دنبال آن هستیم تا سرعت کامپیوتر شخصی خود را به شکل ملموسی افزایش دهیم؛ گاهی به منظور تحقیق بخشیدن به همین امر، هزینه های گزافی پرداخت کرده و به سراغ جدیدترین سخت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

همه معمولا به دنبال آن هستیم تا سرعت کامپیوتر شخصی خود را به شکل ملموسی افزایش دهیم؛ گاهی به منظور تحقیق بخشیدن به همین امر، هزینه های گزافی پرداخت کرده و به سراغ جدیدترین سخت افزارها می رویم اما پیش از آن، بهتر است به این نکته توجه داشت که با تغییراتی کوچک در کامپیوتر شخصی خود و بدون صرف هزینه های زیاد، گاهی می شود سرعت خواندن و نوشتن فایل ها یا لود شدن اپلیکیشن ها را تا چندین برابر افزایش داد.

برای انجام همین کار و بالا بردن سرعت سیستم بدون صرف هزینه، می توان از حافظه های مجازی «RAM Drive» استفاده کرد. در اصطلاح به این نوع از حافظه ها، «RAM disk» هم گفته می شود.

 RAM Drive چیست؟

این نوع حافظه، سرعت بسیار بیشتری از HDD [دیسک های ذخیره سازی گردان و متحرک] یا SSD [دیسک های ذخیره سازی ثابت و جامد] دارد اما متاسفانه چیزی نیست که بتوانید با مراجعه به فروشگاه، تهیه اش کرده و آن را در کامپیوتر خود نصب کنید.

رم درایو یک حافظه مجازی است که از RAM سیستم شما بهره می گیرد و آن را در قالب یک فضای ذخیره سازی و درایو جدید در اختیار شما قرار می دهد.

ram-w600

ایده استفاده از «رم درایو» از جایی سرچشمه می گیرد که به طور کلی، حافظه های RAM سرعت نوشتن و خواندن بسیار بالاتری از سایر حافظه های فیزیکی دارند. در نتیجه اگر فایل هایی در آن قرار داده و یا اپلیکیشنی را در آن نصب کنید، با افزایش سرعت چشم گیری رو به رو خواهید شد.

هرچند ایده استفاده از رم درایو برای همه نمی تواند مناسب باشد چرا که این حافظه مجازی، از منابع سیستم شما ساخته شده و انجام اینکار، شاید باعث آن شود که در سایر امور با کاهش سرعت رو به رو گردید چرا که بخشی از حافظه RAM سیستم را به آن اختصاص داده اید. اما اگر کامپیوتر شما از حافظه رم مناسبی بهره می گیرد، می توانید این راهکار را مورد استفاده قرار دهید.

چگونه باید از این حافظه مجازی استفاده کرد؟

راه اندازی و ایجاد یک رم درایو بسیار آسان بوده و گویی در حال نصب یک اپلیکیشن جدید هستید. برای این منظور می توانید در ویندوز از نرم افزار SoftPerfect RAMDisk و در مک، از RAMDisk Manager بهره بگیرید و سپس مشخص نمایید که چه میزان از حافظه رم را می خوهید به عنوان یک درایو مجازی در اختیار داشته باشید.

ramdiskmanager-w600

همانگونه که گفتیم، رم درایو از حافظه رم شما بهره می گیرد و پس از ایجاد درایو مجازی، دیگر قادر نخواهید بود از تمام مقدار RAM دستگاه خود استفاده کنید و به همین دلیل صرفا باید از فضای غیر مورد نیاز برای ایجاد این حافظه مجازی بهره گیرید.

تصور کنید کامپیوتری دارید که دارای ۸ گیگابایت حافظه RAM است و شما نیز استفاده سنگینی از سیستم خود ندارید. به همین ترتیب می توانید ۴ گیگابایت را به رم درایو خود اختصاص دهید یا اگر کامپیوتر شما ۱۲ گیگابایت رم دارد و استفاده سنگینی هم از آن دارید، می توانید ۲ الی ۴ گیگابایت به رم درایو اختصاص داده و ۸ الی ۱۰ گیگابایت را نیز برای خود RAM باقی بگذارید.

زمانی که این کار را انجام دادید، صرفا باید تصمیم بگیرید که حالا می خواهید با این فضای مجازی چه کنید.

استفاده از رم درایو چه مزیتی دارد؟

چندین مزیت وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

  • سرعت خواندن و نوشتن سریع تر

مزیت اصلی RAM Drive این است که سرعت بالاتری در هنگام خواندن یا نوشتن در قیاس با HDD یا SSD دارد. در حال حاضر حتی سریع ترین نمونه های SSD هم نمی توانند به سرعت یک رم درایو برسند.

برای درک بهتر همین موضوع، به چارتی که از بنچمارک «XBench» توسط استفاده از یک «مک بوک ایر» به دست آمده توجه کنید. در این نمودار می توانید ببینید که سرعت نوشتن تا ۴.۵ برابر، و سرعت خواندن تا ۶.۵ برابر بیشتر از SSD به کار رفته در خود MacBook Air است.

benchmarks-w600

اگر مقدار مناسبی رم در اختیار داشته باشید و بتوانید این حافظه مجازی را برای خود ایجاد کنید، قادر هستید بسیاری از امور وقت گیر را با سرعت فوق العاده بالاتری انجام دهید. تصور کنید چندین فایل ZIP با سرعتی بالا استخراج می شوند یا فوتوشاپ و تصاویر چند لایه را با سرعتی بالاتر رندر می کنید.

این در حالیست که به طور کلی، ساختار حافظه RAM به گونه ای است که در حالت کار کردن، حرارت بسیار کمتری ایجاد کرده و از خود ساطع می کند. در این میان خبری از چرخه های نوشتن و خواندن اطلاعات که در حافظه های فیزیکی وجود دارد هم نیست.

  • امنیت بالاتر

استفاده از رم درایو امنیت بالاتری از حافظه های فیزیکی دارد چرا که پس از خاموش کردن کامپیوتر، حافظه رم به طور کلی پاک می شود.

البته همین موضوع، زمانی که نیروی الکتریسیته با نوسان همراه شده و به شکل ناخواسته کامپیوتر شما را خاموش می کند، یک نکته بسیار منفی است اما اگر اطلاعات حساس خود را در آن قرار ندهید، مشکلی نخواهید داشت و صرفا سرعت بالاتر را تجربه می کنید.

جنبه های منفی رم درایو چه هستند؟

تا اینجای کار احتمالا به نظرتان می رسد که ایده کنار گذاشتن چند گیگابایت از حافظه رم بی استفاده برای ایجاد یک درایو مجازی، جالب است اما پیش از اینکه تصمیم خود را بگیرید، بهتر است نگاهی داشته باشید به مشکلاتی که این نوع حافظه ها ایجاد می کنند.

  • ظرفیت اندک

کامپیوترهای شخصی معمولا تا ۱۶ گیگابایت حافظه RAM دارند و همین موضوع به شما می گوید که در بهترین حالت، صرفا می توانید از یک حافظه مجازی چند گیگابایتی بهره بگیرید. این در حالیست که اگر رم کامپیوتر شما در حد ۴ گیگابایت باشد، به سختی می توانید یک گیگابایت برای این کار از آن جدا کنید.

availableram-w600

به همین علت نمی توان «رم درایو» را جایگزین مناسبی برای SSD دانست. صرفا از این روش استفاده کنید تا برخی امور وقت گیر و سنگین خود را به شکلی سریع تر انجام دهید.

  • حافظه RAM، فرار است

نکته بسیار مهم در استفاده از این نوع حافظه مجازی، فرار بودن RAM است. به معنای آنکه شما تا زمانی که نیروی الکتریسیته مورد نیازش را فراهم آورید، اطلاعات خود را خواهید داشت و پس از قطع شدن آن، همه محتویاتش نیز پاک می شوند.

در نتیجه «رم درایو» به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای قرار دادن فایل های مهم نیست چرا که با خاموش کردن کامپیوتر، به سادگی آنها را از دست خواهید داد.

البته در این میان یک راهکار نیز اندیشیده شده است. برای مثال نرم افزاری که این درایو مجازی را در اختیار شما قرار می دهد، زمانی که قصد خاموش کردن کامپیوتر را داشته باشید اقدام به کپی کردن محتویات «رم درایو» به حافظه اصلی کامپیوتر کرده و سپس، زمانی که سیستم را روشن می کنید دوباره آنها را از حافظه اصلی به رم درایو انتقال می دهد. این راهکار، تا حدی مشکل فرار بودن حافظه RAM را حل کرده اما سرعت خاموش و روشن شدن سیستم را به شکل قابل توجهی نیز افزایش داده است.

ramdisk-w600

برخی اپلیکیشن ها نظیر Primo Ramdisk یا نسخه Pro از RAMDisk، در مقاطع زمانی مختلف که با سیستم کار نمی کنید این اقدام را انجام می دهند تا سرعت خاموش شدن کامپیوتر افزایش پیدا نکند اما در هر صورت همیشه باید احتمال و خطر قطع ناگهانی جریان برق را در نظر داشت.

RAM Drive در برابر SSD

مشکلاتی که در خصوص کارکرد رم درایو در بالا به آنها اشاره کردیم انقدر بزرگ هستند که نمی توان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد؛ ظرفیت اندک و خطر از دست دادن داده ها بسیار با اهمیت هستند و باعث می شوند از همان فضای محدود نتوان استفاده ای بهینه داشت.

در چنین حالتی، اگرچه RAM Drive به سادگی در بحث سرعت SSD را پشت سر می گذارد اما شاید انتخاب مناسبی برای اکثریت کاربران نباشد.

hybrid-drive-w600

اگر کامپیوتر شما هارد HDD دارد و از سرعت اندکش به ستوه آمده اید، می توانید از راهکار ارائه شده به شکل کوتاه مدت استفاده کنید تا در نهایت بعدا سیستم خود را به SSD مجهز نمایید. به یاد داشته باشید که در این زمینه، صرف هزینه در دراز مدت انتخاب بهتری است.

در این میان اگر با فایل های حجیم سر و کار دارید، با RAM Drive بهبود شرایط را به شکل قابل لمسی احساس خواهید کرد. در هر حال، این کار با نرم افزارهایی که در فوق به آنها اشاره کردیم، بسیار ساده است و می توانید به راحتی بعدا آنها را حذف کنید. در نتیجه امتحان کردن روش مورد بحث در مقطع زمانی کوتاه، زیانی برای شما به همراه نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • حصـــــــــین
    حصـــــــــین | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    با استفاده از VirtualMemory کامپیوتر اطلاعاتی که روی RAM برای مدتی بدون استفاده مانده است را به هارد دیسک انتقال می‌دهد و با این کار فضای نسبتاً زیادی را برای سیستم خالی می‌کند.

    البته باید به دونکته توجه کرد که :

    اولاً سرعت هارد از رم واقعی بسیار کمتر است.
    دوماً رم قادر نیست که بیش از یک و نیم برابر خود از حافظه ی مجازی استفاده کند.
    استفاده از virtual memory از لحاظ اقتصادی کمک بزرگی به شما م کند, زیرا قیمت RAM با Hard Disk قابل مقایسه نیست.

    حال چگونه مقدار virtual memory را تنظیم کنیم:

    به My computer بروید و در فضای خالی راست کلیک کنید.
    Properties رو انتخاب کنید.
    زبانه‌ی Advanced را انتخاب کنید.
    در قسمت Performance بر روی Settings کلیک کنید.
    در این پنجره‌ای که باز شده زبانه‌ی Advanced را انتخاب کنید.
    در قسمت Virtual Memory روی دکمه Change کلیک کنید.
    حال در قسمت Paging file size for selected drive روی Custome size کلیک کنید، حالا در کادر جلوی Initial size MBفضای دلخواهتون رو بر حسب مگا بایت تعیین کنید و روی دکمه Set کلیک کنید و سپس روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال بشه.
    یک ترفند که می تواند کارایی Virtual Memory را بهبود بخشد ( خصوصا در زمانی که مقادیر بالای Virtual Memory مورد نیاز است) آن است که مقدار مینیمم و ماکزیمم Virtual Memory را مشابه اختیار نمایید. این کار سیستم عامل را مجبور می نماید تا تمامی فضای مربوط به paging file را در زمان شروع به کار سیستم بکار بگیرد. برای بسیاری از برنامه های ویدیویی این عمل پیشنهاد می شود تا از توقفهای زمان خواندن و نوشتن اطلاعات ویدیویی بین hard disk و tape جلوگیری نماید.

  • علیمحمدی
    علیمحمدی | ۲۸ دی ۱۳۹۴

    با تشکر از نویسنده محترم
    البته این یک راهکار بسیار موقتی هست و معتقدم قیاس راهکار RamDrive با ذخیره‌سازهای جامد، غیر متعارف هست. اما موضوع مهمتر، این هست که خیلی از مواقع، امکان اینکه بتوان حدس زد که سیستم عامل و نرم‌افزارها چه میزان از حافظه Ram رو مورد استفاده قرار میدن، منتفی هست. پروسه‌هایی در ویندوز هست که در بک‌گراند و در بازه‌های زمانی مختلف شروع به فعالیت می‌کنن و همه اینها برای اجرا و بهترین نتیجه، به حافظه رم نیازمند هستن.

  • همایون
    همایون | ۲۷ دی ۱۳۹۴

    یه چیزی هم توی سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس داریم به اسم zRam.
    کارش به این صورته که به جای این که عمل Swap کردن رو بین ram و HD انجام بده، میاد اطلاعاتی که قراره Swap بشن رو فشرده می‌کنه و تو خود رم نگه می‌داره.
    سرعت فشرده سازی و Extract، از سرعت رایت و خوندن اطلاعات روی HD خیلی بیشتره.

  • هادی
    هادی | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    بزرگترین مشکل Ram Drive‌اینه که شما نمی تونی سیستم عاملت رو روش نصب کنی، چون بیشترین بار خواندن و نوشتن تو یک کامپیوتر با استفاده معمولی، دست سیستم عامل هست و وقتی شما سیستم عاملت رو روی یک هارد با سرعت بالاتر نصب می کنی، تفاوت روونی رو به وضوح حس می کنی...اما متاسفانه Ram Drive به همون دلیل فرار بودن و وابسته بودن به اپلیکیشن، امکان نصب سیستم عامل روش وجود نداره و این یعنی فاجعه...مگر اینکه یه Ram با حجم بالا مثلا ۳۲ گیگ داشته باشی و ۲۰ گیگش رو جدا کنی و با VM روش سیستم عامل نصب کنی، که البته باز بخاطر محدود بودن دیگر منابع سیستمی تو VM اونقدرا نمی تونی از روونی سیستم عاملت لذت ببری...

مطالب پیشنهادی