ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مقایسه فنی؛ هیوندای سوناتا پریمیوم 2016 در برابر کیا اپتیما GT 2016

معمولا در رقابت‌های نفس‌گیری که برسر فروش محصولات مختلف در یک منطقه خاص حاکم است، درکنار تفاوت‌های فاحش بین شرکت‌های رقیب، یکسری شباهت‌ها و نقاط مشترک ریز در محصولات و خط‌ مشی این کمپانی‌ها دیده ...

سروش پویان فر
نوشته شده توسط سروش پویان فر | ۲۷ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

معمولا در رقابت‌های نفس‌گیری که برسر فروش محصولات مختلف در یک منطقه خاص حاکم است، درکنار تفاوت‌های فاحش بین شرکت‌های رقیب، یکسری شباهت‌ها و نقاط مشترک ریز در محصولات و خط‌ مشی این کمپانی‌ها دیده می‌شود. این موارد تشابه درصورتی که دو شرکت در زیر چتر یک کمپانی بزرگتر قرار داشته باشد طبیعتا بسیار بیشتر می شود.

در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید.

نمونه جالبی از این مساله را می‌توانید در رقابت بین کیا و هیوندای ببینید. به این صورت که بین محصولات این دو خودروساز بزرگ درعین تفاوت‌های متمایز کننده، می‌توانید تعدادی از المان‌های مشابه را ببینید.

مقایسه پیش‌رویتان بر مبنای این تفاوت‌ها و درعین حال شباهت‌هاست و می‌خواهیم در این نوشتار به تقابل کیا اپتیما GT و هیوندای سوناتا پریمیوم بپردازیم.

1-kia-optima-hyundai-sonata-dec2015-5

معرفی

امروزه هرچند در بازار داخل کره، کیا به‌شکلی کاملا مقتدرانه هیوندای را با نسبت فروش سه به یک از میدان بدر می‌کند اما در بازارهای جهانی رقابت این دو خودروساز نه‌تنها از لحاظ فروش بلکه از لحاظ سیاست حضور در مارکت‌ کلاس‌های مختلف نیز بسیار بهم نزدیک است.

البته باید این را هم در نظر بگیرید که تعدادی از این خط مشی‌ها و نزدیکی‌ها به ارتباطات و پیوند زیرپوستی این دوکمپانی برمی‌گردد.

hyundai-sonata-premium-dec2015-2

در کلاس سدان‌های سایز متوسط که دو خودرو مورد مقایسه ما در آن قرار می‌گیرند نیز، این حرکتِ هم راستای کیا و هیوندای بطور کلی دیده می‌شود.

قیمت دو خودرو تنها 2 هزار دلار اختلاف دارد به‌شکلی که کیا اپتیما جی‌تی 44 هزار دلار و سوناتا پریمیوم 42 هزار دلار در بازار استرالیا قیمت خورده است.

مشخصات فنی

hyundai-sonata-premium-dec2015-5

پیشرانه‌های این دوقلوهای همسان، کاملا یکسان است و هردو از یک نیروگاه بنزینی چهارسیلندر به حجم 2 لیتر درکنار بهره‌گیری از توربوشارژر سود می‌برند. پیشرانه مورد بحث در 6 هزار دور دقیقه، 241 اسب‌بخار نیرو را در کنار گشتاور 350 نیوتن‌متری در دوری بین 1400 تا 4000 RPM به گیربکس 6 سرعته و اتوماتیکی انتقال می‌دهد.

البته در بازار ایران این خودروها با موتور متفاوت 2.4 لیتری با قدرت 188 اسب بخار عرضه می شوند.

kia-optima-gt-dec2015-2

باتوجه به اینکه پیشرانه‌ و سیستم انتقال قدرت دو خودرو، همانند هم است و هردو گزینه دیفرانسیل جلو هستند؛  پس قائدتا نباید در بخش مصرف سوخت تفاوت خاصی داشته باشند اما با این وجود، توفیری کوچک اما قابل اندازه گیری بین اعداد و ارقام مصرفشان وجود دارد.

این تفاوت به این صورت است؛ اپتیما جی‌تی در هر صد کیلومتر 8.5 لیتر و سوناتا پریمیوم 9.2 لیتر بنزین‌ را در سیکل ترکیبی می‌سوزانند. در خصوص این اختلاف باید این نکته را هم در نظر بگیرید که وزن دو مورد مقایسه نیز تقریبا یکسان هستند و تفاوتشان در حد 5 کیلوگرم است. 5 کلیویی که بنظر می‌رسد برای کیا با 1650 کیلوگرم اندکی اضافه وزن محسوب می‌شود!

kia-optima-gt-dec2015-6

تجربه رانندگی

با وجود پیشرانه‌های یکسان، حس‌وحال رانندگی با این دو خودرو اندکی تفاوت دارد.

سوناتا و اپتیما هر دو عطش خوبی برای سرعت و شتاب دارند اما انگار که سوناتا ظاهرا می‌خواهد اندکی خود را اسپرت‌تر نشان دهد هرچند که در عمل اپتیما خوی اسپرتی‌تری را به راننده منتقل می کند.

این مساله را می‌توان از تفاوت صدای تولیدی پیشرانه در فشارهای مختلف از داخل و بیرون خودروها مقایسه کرد. جایی که صدای بیشتری به داخل کابین سوناتا راه می یابد.

اما همانطور که گفتیم در عمل اپتیما درعین حفظ حس راحتی، علاقه کمتری برای افزایش دنده‌ها دارد.

درکنار این موضوع گیربکس هیوندای سوناتا نیز در سرپایینی‌ها خیلی زود سعی می‌کند دنده‌ها را کاهش دهد.

hyundai-sonata-premium-dec2015-42

با وجود نقاط یکسان و مشابه بسیار، کاملا مشخص است که هر کمپانی تلاش کرده تا به قشر خاصی از خریداران را هدف قرار دهند.

به‌عنوان مثال اپتیما نسبت سوناتا تعلیق خشک‌تر و هوشیارتری دارد اما با این وجود در هنگام مواجه با ناهمواری‌های مسیر راننده را آزار نمی‌دهد و حس راحتی را آنطور که پیش‌تر نیز اشاره شد از یاد نبرده است.

سیستم فرمان اپتیما سنگینی و واکنش‌های معقولی دارد و حس اطمینان خوبی را هنگام سواری به شما می‌دهد. البته گاها هنگام حرکت در مسیر مستقیم فرمان اندکی لرزش پیدا می‌کند و اگر رهایش کنید اندکی از خط بینابینی خارج می‌شود.

1-kia-optima-hyundai-sonata-dec2015-2

از لحاظ چسبندگی برخلاف انتظارمان سوناتا اندکی بهتر عمل می‌کند که بخش قابل توجهی از آن را می‌توانیم به استفاده از تایرهای چسبنده‌تر میشلن پایلوت اسپرت مرتبط بدانیم.

با این‌همه 5 کیلوگرم سنگینی اپتیما و درعین حال نویز بیشتر موجود در داخل کابین سوناتا برایمان عجیب که در آخر کاشف به عمل آمد که این 5 کیلوگرم می‌تواند به‌دلیل استفاده کیا از مواد مرغوب‌تر در داخل کابین و خصوصا عایق‌های صوتی باشد که سوناتا یا از آن برخوردار نیست یا حداقل عملکردی ضعیف‌تر را در این بخش دارد.

kia-optima-gt-dec2015-8

در زمان آزمایش هرچه که بیشتر پیش‌ می‌رفت انتخاب یک برنده نهایی برایمان سخت‌تر می‌شد اما درعین حال احساس نزدیکی بیشتری را با اپتیما داشتیم و در آخر هم به‌نتیجه رسیدیم که کیا در این مقایسه می‌تواند در جایگاهی بالاتر از هیوندای بایستد.

این به هیچ‌وجه به معنای ضعیف بودن سوناتا پریمیوم نبود و نیست. این خودرو یک سدان عالی است که از لحاظ تجهیزات چیزی کم ندارد و لیست تنظیمات و آپشن‌های پیش فرضش بلند است.

خصوصا که در بحث اندازه‌ کابین شاید به اندازه سدان‌های سایز بزرگ  (یک رده بالاتر) به شما فضا بدهد.

hyundai-sonata-premium-dec2015-7

در بخش‌های مختلف هر خودرو حس‌وحال و آن خط مشی خود را دارد؛ راحتی برای سوناتا و خوی اسپرتی برای کیا!

حتی در کابین خودروها، اپتیما از جلوه‌ای‌ جوان‌پسندانه‌تر سود می‌برد. طرح‌های فلزی، درکنار خط دوخت‌های قرمز رنگ در اپتیما در شکل‌گیری این حس نقش داشته است.

حتی غربیلک‌های فرمان هم این خط مشی را نیز برخود یدک می‌کشند. سوناتا سعی کرده تا احساس فضایی جدی ‌تر را در عین راحتی به شما بدهد هرچند که از لحاظ کیفیت و وضعیت کلی کابین در جایگاهی پایین‌تر از کیا قرار می‌گیرد.

kia-optima-gt-dec2015-40

در بخش ذیلِ سیستم ناوبری، سوناتا به شما از وضعیت سیستم‌هوای دوگانه خود را بصورت دیجیتالی به راننده اطلاع می‌دهد.

در این قسمتِ خاص، سوناتا قطعا بهتر عملکرده چرا که بطور کلی شیوه تسلط راننده بر روی گرم و سردکردن هوای داخل و همچنین گرم و سردکن صندلی بسیار بهتر وضعیت داخل اپتیما و کنترلگرهای آن است.

سوناتا برای مسافران عقب سیستم روشنایی را درکنار آینه‌ها در آفتاب‌گیرها و همچنین سیستم پخش استریو با چندین بلندگوی خوب قرار داده است. کیا البته دو اسپیکر و درکنار یک ساب‌ووفر، گرم کن صندلی، پدال تعویض دنده از پشت‌فرمان را به مسافران اعطا می‌کند.

hyundai-sonata-premium-dec2015-40

ارتفاع خودرو برای اپتیما قاعدتا کمتر از سوناتاست و بطور کلی برجستگی‌هایش نشان از خوی خشن‌ترش دارد با این وجود انتخاب برتری در بخش زیبایی قطعا مساله‌ای سلیقه‌ای است و به عهده شماست.

تجهیزات رفاهی

درکنار نکاتی که در بالا ذکر کردیم، یکسری از تجهزیات در هردو گزینه دیده می‌شوند.

در این میان می‌توان به تنظیمات الکترونیکی برای صندلی‌ها مجهز به حافظ، افزایش ارتفاع نور بصورت خودکار، نمایشگر 8 اینچی لمسی برای سیستم ناوبری، امکان یکپارچه سازی خودرو با تلفن‌همراه از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب، ترمز الکتریکی ویژه پارک کردن خودرو، چراغ‌های LED، سانروف، ریم‌های آلیاژی 18 اینچی درکنار تریم چرمی برای داخل را می‌توان اشاره کرد.

kia-optima-gt-dec2015-43

در بحث ایمنی سوناتا از 5 امتیاز تست‌های تصادف، نتایجی درخشان را با وجود 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، بخش‌های کناری و... ثبت کرده است.

هرچند که اپتیما نیز باوجود اینکه هنوز امتحانش را نداده اما از همان 6 کیسه هوای سوناتا را درکنار کروز کنترل راداری، سیستم تشخیص نقطه کور، اخطار انحراف از مسیر و ترافیک عقب، هشدار پیش از برخورد درکنار ترمز خودکار، بهره می‌برد.

هیوندای سوناتا پریمیوم را هنگام خرید با 5 سال گارانتی (بدون تعیین مسافت/کارکرد) تحویل خواهید گرفت که در اینجا از کیا با هفت سال گارانتی اندکی عقب می‌افتد.

hyundai-sonata-premium-dec2015-20

هر دو خودرو از سازوکار قیمت مقطوع خدمات پس‌از فروش برخوردارند (که برای اپتیما هفت ساله، اما برای سوناتا مادام العمر است).

درعین حال هیوندای هزینه کمتری برای حفظ و نگهداری از سوناتای پریمیومش را بر روی دستتان می‌گذارد. خصوصا که با خرید سوناتا در هر دوره خدمات پس از فروش کمتر از 200 دلار صرفه جویی می‌شود.

12509804_10153809704718771_2092606151244314122_n

راستی اگر شما بخواهید بین این دو گزینه یکی را به پارکینگ خانه خود ببرید؛ کدام را انتخاب می‌کنید؛ سوناتای راحت و جدی یا اپتیمای اسپرت و هوشیار؟

[این مطلب توسط نویسنده مهمان، سروش پویان فر، به رشته تحریر در آمده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • hadi ranjdoost
    hadi ranjdoost | ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

    سلام. اقا تو مشخصات فنی و ایمنی و امکانات و حتی خیلی از قطعات هیچ فرقی باهم ندارن و فقط کیا اسپرت تر و هیوندا خانوادگی تره. اینقدر الکی تفاوت ها رو بولدش نکنین.

  • Sepehr Az
    Sepehr Az | ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

    نميفهم چرا هنوز سوناتا و اپتيما خودرو هاى لوكسى تو بازار ايرن محسوب ميشن!؟
    همين رنج قيمت خودروى سوناتا ٢٠١٦ صفر ميشه خودروهاى فرانسوى و ژاپنى خريد كه هم از لحاظ كيفيت و هم از لحاظ عمر ماشين و بازار خريد دست دوم خيلى خيلى سرتر از خودروهاى كره اى هستن...

  • حسين
    حسين | ۶ فروردین ۱۳۹۵

    ما يه اپتيما ٢٠١٥ و همين سوناتا نيو كه امسال اومده بازهم اپتيما كه يك سال پايين تَر از سوناتا هست ميخورتش توي سرعت واقعا خيلي زور داره و پيش اپتيما ٢٠١6 واقعا پايين تره از هر نظر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی