ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

فاصله شما با سحرخیزی تنها همین 5 قدم است

اینکه روز خود را چگونه آغاز می کنید، بافتار و چارچوب ذهنی باقی روزتان را رقم می زند. با این حال اغلب افراد روز خود را با تعلل و فشردن دکمه ی Snooze شروع می ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اینکه روز خود را چگونه آغاز می کنید، بافتار و چارچوب ذهنی باقی روزتان را رقم می زند. با این حال اغلب افراد روز خود را با تعلل و فشردن دکمه ی Snooze شروع می کنند و با این کار به ناخودآگاه خود این پیام را می فرستند که حتی آنقدر نظم شخصی ندارند که بتوانند صبح ها از رختخواب بیرون بیایند؛ چه برسد به اینکه بخواهند برای سلامت روانی و جسمانی و موفقیت خود کاری انجام دهند.

شوخی دمتری مارتین کمدین با این مقوله، موضوع را به بهترین شکل ممکن بیان می کند: فشردن دکمه ی اسنوز هنگام صبح اساساً بی معنی است. مثل این است که بگویید من از صبح بیدار شدن متنفرم، با این حال بارها و بارها این کار را تکرار می کنم».

وقتی ساعت زنگدار شما هنگام صبح شروع به زنگ زدن می کند، آن را به مثابه اولین هدیه ی زندگی به خود در نظر بگیرید. این هدیه چیزی نیست جز «زمان» لازم برای خلق یک زندگی مطلوب، و تلاش برای رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان؛ آن هم در حالی که باقی دنیا در خواب آرام خود به سر می برد.

اما وقتی انگیزه ی بیدار شدن شما از 10 چیزی در حد یک یا دو باشد، چگونه می خواهید انگیزه ی لازم برای صبح زود بیدار شدن و خلق یک روز فوق العاده را برای خود به وجود بیاورید؟

برای این کار می توانید استراتژی 5 مرحله ای زیر را به کار بگیرید. این استراتژی بی نهایت ساده و انجامش بی اندازه آسان است، به قدری که هیچ توجیهی برای انجام ندادن آن و سحرخیر نشدن نخواهید داشت.

قدم اول: شب قبل راجع به صبح روز بعد درست فکر کنید

اولین فکر شما هنگام صبح می تواند آخرین فکر شب قبل باشد. حتماً برای شما هم پیش آمده است که شب سال نو و یا شب قبل از یک سفر فوق العاده، از شدت هیجان خوابتان نبرده است. فردای آن شب به محض اینکه ساعت زنگ می زند چشمانتان را با اشتیاق باز می کنید، از رختخواب بیرون می پرید و روز خود را آغاز می کنید.

از طرف دیگر، اگر آخرین فکر شما در شب قبل این باشد که «خدای من! باز هم فردا باید شش صبح از خواب بیدار شوم»، اولین فکر شما بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت چیزی شبیه این خواهد بود که «خدای من! به این زودی ساعت شش شد؟ می خواهم بخوابم ...».

بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که هر شب با هدف خلق انتظاری مثبت نگرانه از صبح روز بعد، آگاهانه و فعالانه راجع به صبح فردا فکر کنید.

قدم دوم: ساعت زنگ دار خود را در سمت دیگر اتاق قرار دهید

اگر تا به حال این کار را نکرده اید، ساعت زنگ دارتان را تا جایی که می توانید دور از تخت خود قرار دهید. این کار باعث می شود برای خاموش کردن آن از رختخواب خود بیرون بیایید و حرکت کنید؛ این حرکت می تواند به شما انرژی بدهد. اما اگر ساعت زندگدارتان را در دسترس خود و کنار تختتان قرار دهید، احتمالاً با شنیدن صدای زنگ، دکمه ی اسنوز را فشار خواهید داد.

قدم سوم: مسواک بزنید

هنگام صبح، پس از آنکه ساعت خود را خاموش کردید به بدن خود زمان بدهید از حالت خواب بیرون بیاید. بعد از خاموش کردن ساعت مستقیم به دستشویی بروید، دندان های خود را مسواک کنید و کمی آب ولرم یا خنک به دست و صورت خود بزنید. فعالیت های ساده ای مثل این می توانند سطح انگیزه ی بیدار شدن شما را از یک یا دو، به سه یا چهار برساند.

قدم چهارم: یک لیوان کامل آب بنوشید

این کار خیلی مهم است. بعد از شش تا هشت ساعت آب نخوردن، بدن شما تا حدودی دچار بی آبی می شود که این می تواند به شما احساس خستگی بدهد. اغلب مواقع وقتی افراد احساس خستگی می کنند، به اندکی آب بیشتر احتیاج دارند نه خواب بیشتر.

شما با نوشیدن یک لیوان آب و آب رسانی به بدن خود، سطح انگیزه ی بیدار شدنتان را از 3 یا چهار به پنج یا شش می رسانید.

قدم پنجم: لباس ورزشی خود را بپوشید

لباس خواب خود را عوض کنید و به جایش لباس ورزشی بپوشید. خیلی ها دوست دارند روز خود را یکراست با دوش گرفتن شروع کنند. اما کمی ورزش یا نرمش صبحگاهی پیش از استحمام می تواند گزینه ی بسیار بسیار مؤثرتری باشد.

ورزش صبحگاهی کمک می کند از لحاظ ذهنی، جسمانی و احساسی در حالت اوج خود قرار بگیرید تا بتوانید روز خوبی برای خود رقم بزنید.

در نهایت اگر نکته ای وجود دارد که به شما در سحرخیز شدن کمک می کند، همینجا آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    خیلی خیلی مفید بود
    ممنون

  • محمد
    محمد | ۱ بهمن ۱۳۹۴

    من هر روز صبح براي اينكه خانومم رو برسونم به سرويس كارش ساعت 5:30 بيدار مي شم.الان اذان صبح 5:50 است.سحر خيزي خوبه.

    • علي
      علي | ۱ بهمن ۱۳۹۴

      من سعي مي كنم شما رو الگو قرار بدم و سحر خيز بشم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی