ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار مجاورت Elliptic Labs جایگزین سنسور مجاورت موبایل ها
تکنولوژی

امواج فراصوت می توانند جایگزین سنسور مجاورت موبایل ها شوند

در نمایشگاه CES سال 2014 فناوری بسیاری جالبی معرفی شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در آن سال لابراتوار تکنولوژیک Elliptic Labs از نوعی سنسور مبتنی بر امواج فراصوت (ultrasonic) پرده برداری ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

در نمایشگاه CES سال 2014 فناوری بسیاری جالبی معرفی شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. در آن سال لابراتوار تکنولوژیک Elliptic Labs از نوعی سنسور مبتنی بر امواج فراصوت (ultrasonic) پرده برداری کرد که می توانست برخی حرکات را در فضای سه بعدی تشخیص داده و سیگنال های متناسب با آن را ارسال نماید.

این فناوری جدید به کاربران اجازه می داد تا با حرکات دست به حرکت میان نرم افزارها، کنترل پخش موسیقی و پاسخ به تماس های ورودی بپردازند.

در طی یک سال گذشته هیچ خبر تازه ای Elliptic Labs و سنسور فراصوتشان منتشر نشد. اما اخیراً نوع استفاده تازه ای برای این تکنولوژی پیدا شده که بسیار کاربردی تر است: فناوری تشخیص مجاورت (proximity) بدون استفاده از سنسور مجزا.

ایده تازه Elliptic Labs می تواند سنسورهای مجاورت مبتنی بر امواج فروسرخ (اینفرارد) فعلی را که در تمام موبایل های امروزی وجود دارد، بازنشسته کند. بر اساس این طرح بلندگوی مکالمات موبایل امواج فراصوت را ایجاد می کند، سپس میکروفون دستگاه به نحوه انعکاس این امواج از اجسام اطراف گوش فرا می دهد و از این طریق موقعیت اجسام قرار گرفته در مقابل صفحه موبایل تعیین می شود. این قابلیت نرم افزاری می تواند به خوبی دریابد که تلفن همراه کی در کنار گوش کاربر قرار گرفته است.

شاید تصور کنید که چنین قابلیتی قبل از این هم در تمام موبایل ها موجود بود، اما باید در نظر گرفت که این روش جدید نیاز به تعبیه سنسوری مجزا برای این کار را مرتفع می سازد.

Elliptic Labs اطمینان داده که راهکار آنها از لحاظ دقت و میزان مصرف انرژی به خوبی با سنسورهای فروسرخ فعلی قابل رقابت است، و در عین حال هزینه های تولید و دشواری های طراحی را کمتر خواهد کرد.

البته انجام این کار به راحتی نصب یک نرم افزار در تمام تلفن ها نیست و می بایست برخی قابلیت ها به بلندگو و میکروفن موبایل ها افزوده شوند، اما Elliptic Labs معتقد است که طرحش با استقبال خوبی از طرف سازندگان مواجه می شود. آنها پیش بینی می کنند که اولین نمونه از چنین موبایل هایی در سال جاری روانه بازار خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mahmood
    mahmood | ۱ بهمن ۱۳۹۴

    ایول من همیشه دوس داشتم بلندگوی گوشیم بتونه فراصوت و فروصوت بفرسته و میکروفونش هم بتونه این امواجو دریافت کنه ^_^

  • حسين
    حسين | ۳۰ دی ۱۳۹۴

    عالي بود واقعا ايده خيلي خوبيه، باعث كاهش هزينه، كاهش ميزان مصرف باتري بشه و تو بعضي گوشي ها ممكنه باعث تغييرات ظاهري كوچكي هم بشه

    • پژمان
      پژمان | ۱ بهمن ۱۳۹۴

      به خصوص تو گوشی هایی با پنل جلویی سفید رنگ میتونه خیلی موثر باشه ...
      دو تا نقطه سوراخی سیاه رنگ رو حذف میکنه ...
      البته دوربین سلفی همچنان با قوت سر جاش باقی هست ... دی :

مطالب پیشنهادی