ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ARM از چیپ گرافیکی Mali-DP650 پرده برداشت

آیا مبحث 4K بدل به یک استاندارد در صنعت تلفن های هوشمند شده است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم برای فراگیر شدن محصولاتی مانند اکسپریا Z5 پریمیوم شاید می بایست قدری دیگر نیز صبر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

آیا مبحث 4K بدل به یک استاندارد در صنعت تلفن های هوشمند شده است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم برای فراگیر شدن محصولاتی مانند اکسپریا Z5 پریمیوم شاید می بایست قدری دیگر نیز صبر کنیم، ولی هر چه که زمان می گذرد با محتوای دارای رزولوشن 4K و خصوصاً‌ ویدئوهای بهره مند از چنین کیفیتی بیشتر و بیشتر سر و کار خواهیم داشت.

شاید به همین خاطر است که شرکت ARM پیش از سایرین دست به کار شده و امروز از یک چیپ گرافیکی جدید ویژه ی موبایل ها با نام «Mali-DP650» پرده برداشته، که نه تنها می تواند نمایش محتوای 4K روی -صفحه نمایش- اسمارت فون ها را میسر سازد، بلکه قادر است استریم آنها بر روی نمایشگرهای دیگر ابزارهای جانبی را نیز مدیریت نماید.

در روزهایی که هنوز به کارگیری صفحه نمایش هایی با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ در تبلت ها و اسمارت فون ها مزیت خاصی را در پی ندارد، به نظر می رسد تمرکز ARM بیشتر بر استریم بی نقص محتوای 4K از موبایل به دیگر دیوایس ها قرار گرفته.

در این ایام بسیاری از تلفن های هوشمند قادر به ضبط ویدئوهای 4K هستند و تماشای این ویدئوها روی تلویزیون های بزرگ با چنین رزولوشنی لذتی دو چندان دارد. استریم ویدئو از اسمارت فون به یک نمایشگر جانبی 4K مانند تلویزیون دو چالش اساسی را با خود به همراه می آورد، یکی اینکه رزولوشن صفحه نمایش این دو ممکن است با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و دوم اینکه نرخ دوباره سازی تصاویرشان فرق کند که این امور سبب تداخل در استریم و نمایش صحیح محتوی خواهد شد.

اینجاست که Mali-DP650 وارد صحنه شده و مسائلی که در بالا به آنها پرداختیم را از سر راه بر میدارد. پردازنده ی مورد بحث برای نمایشگرهای موبایلی ۲.۵K (دارای رزولوشن های ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ و ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰) بهینه شده ولی از صفحه نمایش های با رزولوشن بالا تر مانند ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسلی و با وضوح پایین تر مثل ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی هم پشتیبانی می کند.

ARM هنوز در رابطه با تاریخ عرضه ی Mali-DP650 و اینکه کدام چیپ ها به آن مجهز خواهند بود حرف خاصی را به میان نیاورده و برای مشخص شدن این جزئیات می بایست قدری دیگر نیز منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی