ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلطنتی رو به پایان؛ سرنوشت سامسونگ در سال 2016 چگونه رقم خواهد خورد؟

2015 سالی پر سر و صدا برای بسیاری از توسعه دهندگان اندرویدی بود و سالی که در آن هستیم برای برخی از آن ها شدیدا حیاتی خواهد بود؛ بازار تلفن های همراه به اشباع رسیده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

2015 سالی پر سر و صدا برای بسیاری از توسعه دهندگان اندرویدی بود و سالی که در آن هستیم برای برخی از آن ها شدیدا حیاتی خواهد بود؛ بازار تلفن های همراه به اشباع رسیده و رقبای جدید و تازه نفس در اشکال مختلف وارد بازار می شوند.

با در نظر گرفتن این مسئله، جایگاه سامسونگ از هر شرکت دیگری اهمیت بیشتری دارد. هیچ کمپانی اندرویدی دیگری نیست که تا این حد بتواند موبایل به بازار عرضه کند و از پرچمدار تا میان رده و اقتصادی اش محبوب باشند؛ در عین حال شاخ به شاخ شدن با رقیبی چون اپل هم کار دشواری است.

برای طرفداران سامسونگ بسیار دلپذیر است که بگوییم، این کمپانی کره ای محبوب ترین و پرفروش ترین تلفن های همراه اندرویدی را می سازد و حالا سرنوشت آن طی یک سال آینده، زمانی که رقبای چینی از راه می رسند ممکن است تغییرات بسیاری کند.

سامسونگ در سال 2015

IMG_01921

برخلاف گذشته که سامسونگ یک دنبال کننده ی صرف به حساب می آمد، کره ای ها در 2015 دوباره اثبات کردند که می توانند کمپانی خلاقی لقب گیرند. تقریبا از سال 2011 که سری نوت معرفی شده بود، تا همین سال پیش، سامسونگ مسبب هیچ اتفاق بزرگ دیگری نبود و حتی طراحی تلفن های همراه اش با افت خاصی مواجه شد.

در سال 2015، سامسونگ سری Edge را به بازار معرفی کرد که به نوعی، بازطراحی ویژه ی پرچمداران سری S با نمایشگری خمیده از حواشی است. گلکسی نوت 5 هم این طراحی را چند ماه بعد دنبال نمود و اشاراتی از آن را می توان در تلفن های همراه اقتصادی و میان رده مثل Galaxy J و Galaxy A هم مشاهده کرد.

رابط کاربری TouchWiz از بنیان دگرگون شد و طراحی جدیدی یافت و اگزینوس 7420 قلب تپنده پرچمدارهای کره ای شد. از برخی جهات، 2015 سالی بود که سامسونگ دوباره متولد گشت.

سامسونگ جدید

IMG_4393

تلالو تولد دوباره سامسونگ و دمیده شدن جانی تازه به محصولات این شرکت را می توان در چارچوب مدیریتی کمپانی کره ای هم مشاهده کرد. از ماه مه سال 2014، لی کان هی، رئیس هیئت مدیره شرکت در بیمارستان بستری شد و تحت پرچم فرزندش، لی جی یانگ، سامسونگ نشانه هایی از امید نسل نو را به خود دید.

بزرگ ترین تغییر مدیریتی، جایگزینی مدیر بخش موبایل سامسونگ، جی. کی. شین با کوه دانگ جین، مدیر پیشین Samsung Pay و Knox و همچنین ناظر تولید گلکسی اس 6 و نوت 5 بود. پیشینه دانگ جین در زمینه توسعه Samsung Pay و Knox نشان می دهد که کمپانی کره ای قصد دارد تا تمرکز بیشتری روی بنیان های اقتصادی، نرم افزار و تامین قطعات به عنوان تجارت اول خود داشته باشد و مادامیکه بازار اشباع می شود، اندکی از اهمیت تولید سخت افزار بکاهد.

نتیجه تغییر ساختار مدیریتی به سبک کره ای را می توان در محصولاتی نظیر Gear VR و Gear S2 مشاهده کرد. اولی هدستی واقعیت مجازی و ارزان قیمت که با تلفن های سامسونگ کار می کند و دومی ساعتی هوشمند و بسیار جذاب که از سیستم عامل تایزن بهره می برد.

برای بقا، شرکتی چون سامسونگ نیاز به واقع بینی دارد و خوش بختانه کره ای ها تصمیم های اقتصادی عاقلانه ای می گیرند، همانطور که در گزارش مالی فصل سوم سال 2015 می خوانیم: «انتظار می رود در 2016، نرخ رشد بازار اسمارتفون ها به شکلی متداوم کاهش یابد... کمپانی [سامسونگ] در تلاش است تا گسترش جهانی Samsung Pay را تسهیل کرده و برای پاسخگویی به نیازهای بازار، رقابت پذیری دستگاه های پوشیدنی را تقویت کند.»

اتکا بر فروش قطعات

0003

اما در حال حاضر، فروش قطعات، زیانی که بخش تلفن های همراه وارد می سازد را برطرف کرده است. Greg Noh، تحلیلگر HMC Investment Securities می گوید: «سود حاصل از فروش نیمه هادی ها و پنل های نمایشگر، عملکرد ضعیف تلفن های همراه و محصولات الکترونیکی را در سال 2015 جبران می کند.»

سخنان Noh درست زمانی مطرح شد که سامسونگ گزارش تخمینی فصل چهارم اش را منتشر کرده بود (گزارش کامل و دقیق، اواخر ماه ژانویه اعلام می شود). علی رغم کاهش سود بخش تلفن های همراه که در نتیجه ی کاهش قیمت پرچم دارها و افزایش هزینه بازاریابی بود، سامسونگ انتظار دارد که شاهد 15 درصد رشد سود عملیاتی نسبت به بازه زمانی مشابه نسبت به سال 2014 باشد.

احتمالا به یاد دارید که چند ماه پیش، کره ای ها اعلام کردند پس از تقریبا دو سال، بالاخره در سه ماهه مالی خود شاهد رشد سود عملیاتی بوده اند. بنابراین هیچ بعید نیست که در سه ماهه چهارم، باز هم این اتفاق تکرار شود.

شرایط دشوار تجاری

IMG_3461

با این حال، شرایط چندان هم بر وفق مراد نیست. به اواخر سال 2014 بازگردید، زمانی که سامسونگ اعلام کرد تولید تلفن های همراهش را تا 30 درصد کاهش می دهد. اگرچه گلکسی اس 6 و نوت 5 فروشی فوق العاده داشتند اما این کمپانی باز هم اواسط سال مجبور به کاهش قیمت دستگاه هایش شد.

در سه ماهه سوم سال 2015، سامسونگ اعلام داشت که رشدی قابل توجه در فروش پرچمداران خود داشته اما کاهش قیمت همزمان به معنای کاهش سالانه بخش موبایل نیز هست. خوش بختانه، این کمپانی تلفن های همراه میان رده بیشتری به بازار فرستاد تا سود بیشتری روانه حساب های بانکی خود کند اما باز هم کره ای ها «شرایط دشوار تجاری» را برای بخش موبایل خود پیش بینی کرده اند.

این را هم باید در گوشه ی ذهن داشت که پیش بینی اصلی سامسونگ برای فصل چهارم سال 2015، رقم 6.8 میلیارد دلار بود، رقمی که بعدها به 6.4 میلیارد دلار کاهش یافت و حالا هم مدیران کره ای شرکت به 6 الی 6.2 میلیارد دلار رضایت داده اند.

مسئله اینجاست که سامسونگ اشتباهی مرتکب نشده، بلکه عکس آن در حال رخ دادن است.

بازاری رو به کما و رقابتی سلطه جویانه

IMG_3676

در حقیقت سامسونگ برای بقا در این بازار دست و پا نمی زند، بلکه آگاهانه خود را آماده تجارت های نو کرده و اتکا به هسته درآمدی خود را که شاید امروزه بخش موبایل باشد، روز به روز کمتر می کند. در عوض، واقعیت مجازی و پوشیدنی ها اهمیت یافته اند، Samsung Pay راه اندازی می شود و Knox هم گسترش می یابد.

حتی فراتر از این، گزارش هایی مبنی بر تولید نمایشگرهای خمیده OLED توسط سامسونگ برای آیفون 7 شنیده می شود. با این وجود، فروش نیمه هادی ها و حافظه های داخلی به شرکای دیگر ادامه دارد و جریان پول و سرمایه را به حساب های بانکی تزریق می کند.

اما مشکل اصلی این روزهای سامسونگ و هر توسعه دهنده با سابقه تلفن همراه دیگر، ضعیف شدن بازار و رشد سریع دیگر رقبای اندرویدی است. کمپانی هایی نظیر شیائومی در حال تضعیف جایگاه موبایل های اقتصادی سامسونگ هستند و آیفون های بزرگ تر اپل هم نیاز به نمایشگری استاندارد را برای بسیاری از طرفداران برطرف ساخته.

کره ای ها دست روی دست نگذاشته اند تا تکه و پاره شدن خود توسط رقبا را تماشا کنند اما تلاش های شان کافی نیست. همانطور که مدیرعامل سامسونگ، کُن اوه-هیون در گردهمایی سال نوی شرکت اشاره داشت، آن ها انتظار کاهش رشد در سال 2016 را دارند و شرایط بسیار سختی پیش روی شان قرار گرفته.

به هر روی، این شرایط بحرانی صرفا برای سامسونگ نیست. شیائمی ضعیف عمل می کند، سونی و اچ تی سی دور باطل می زنند، ال جی سرعت بالایی در رشد و تصاحب بازار ندارد و موتورولا هم که در حال بلعیده شدن است.

مسئله اینجاست که فضای اندروید به شدت اشباع شده و از سوی دیگر، رقیب اصلی تمامی این شرکت ها، اپل، طی یکی دو سال اخیر عملکردی فوق العاده داشته. با عرضه آیفون 6 و آیفون 6 پلاس که نمایشگرهای بزرگی داشتند، اپل حالا بیش از پیش در سراسر جهان محبوبیت یافته.

سامسونگ در سال 2016

IMG_3457

مسلما سامسونگ طی سال آتی فروش قطعات خود را ارتقا خواهد بخشید اما تحلیلگران پیش بینی کاهش تقاضای این بخش را هم در سال 2016 دارند. حالا، با وجود اینکه کره ای ها قرار است در هر دو بخش تامین قطعات و تلفن های همراه ضعیف عمل کنند، مدیران کره ای حداقل از این بابت خیال شان راحت است که یک بخش ثانی هم دارند؛ عمده رقبای سامسونگ همین بخش تامین قطعات را هم ندارند که در صورت افت فروش تلفن های همراه شان به آن اتکا کنند.

همه چیز به گلکسی اس 7 وابسته است

IMG_4475

با وجود چنین پیش زمینه ای، واضح است که چرا سامسونگ می خواهد درگاه microSD را دوباره به گلکسی اس 7 بازگرداند (این تلفن همراه احتمالا اواخر فوریه رونمایی می شود). سامسونگ به یک برگ برنده در بازار نیازمند است و بازگرداندن قابلیتی که تاثیر به سزایی روی فروش دارد، ایده بدی نیست. لازم است اشاره کنیم که استاندارد UHS-II در microSD ها، سرعت خوانش و ذخیره بیشتری نسبت به حافظه داخلی فعلی گلکسی اس 6 دارد.

طراحی گلکسی اس 6 به قدری خوب بود که سامسونگ بخواهد روی موارد مهم دیگری تمرکز کند. اگزینوس 8890 و اسنپدراگون 820، نسل بعدی پرداز را به S7 می آورند و با 4 گیگابایت رم، این تلفن همراه بدون شک مشکل سابق را نخواهد داشت. اگر مشکل اجرای اپ ها همچنان سر جای خود باقی بماند، سامسونگ استحقاق واکنش های تند را خواهد داشت.

خوش بختانه، شایعات خبر از وجود باتری های بزرگ تر روی سری های S7 داده اند و عجیب نیست که بگوییم این تلفن ها ضد آب هستند. همچنین، این انتظار می رود تا S7 مجهز به سنسورهایی باشد که عملکردی مشابه با Force Touch یا 3D Touch را به نمایش می گذارند.

با توجه به رشد بی سابقه هوآوی، ال جی و موتورولا در زمینه دوربین های بهتر، سامسونگ باید خود را آماده شرایطی دشوار کند. گزارش ها حاکی از آن هستند که کره ای ها هر چه که در توان دارند گذاشته اند، از مجهز کردن تلفن همراه به سنسورهای به روز گرفته تا افزایش مگاپیکسل و ایجاد قابلیتی مشابه Live Photos (که اولین بار در آیفون 6 اس و 6 اس پلاس دیده شد).

پوشیدنی ها، تایزن و Samsung Pay

samsung-gear-s2-2

امسال، پوشیدنی ها از هر سال دیگری پر اهمیت تر خواهند بود و سامسونگ باید جایگاه خود را در این میان پیدا کند. Gear S2 و سیستم عامل موبایل تایزن (که روی ساعت به خوبی اجرا می شود) یک پاشنه آشیل اساسی دارند: کمبود اپلیکیشن. دریافتن این مسئله و عملکرد پایاپای سامسونگ با Android Wear، یکی از چالش های اساسی امسال سازندگان Gear S2 است.

مادامیکه کمپانی با چالش فروش بیشتر نرم افزار دست و پنجه نرم می کند، منتظر نمایش های بیشتر سامسونگ در زمینه واقعیت مجازی و سیستم Samsung Pay باشید. تولید سخت افزار شاید کاهشی اساسی داشته باشد اما با این حال شایعه تولید 3 یا 4 مدل از Galaxy S7 نیز شنیده می شود.

روزگاری که سامسونگ تعداد کثیری تلفن همراه تولید می کرد به پایان رسیده و حالا مدیران باید بدانند که نیاز به محصولات واقعی دارند.

پیش بینی ها

IMG_4547

2016 یه تغییر اساسی در نحوه کسب و کار و درآمدزایی سامسونگ ایجاد خواهد شد؛ تجارت اول این کمپانی دیگر تولید سخت افزا نخواهد بود، بلکه نرم افزار و تامین قطعات دیگر کمپانی ها اولویت کره ای ها خواهد شد. تغییرات داخلی مدیریتی نیز احتمالا ادامه خواهد یافت تا اینکه ایده های نو و لازم برای بقا به تیم تزریق شود.

جایگاه سامسونگ به عنوان «تولید کننده همه چیز»، خوشبختانه آینده بهتری را هم به نسبت دیگر کمپانی هایی که صرفا موبایل می سازند پدید خواهد آورد.

آیا دوران اوج بخش موبایل سامسونگ به پایان رسیده؟ بله، اما از خاکسترهای آن ممکن است شاهد خیزش شرکتی باشیم که شکوه پیشین را باز می گرداند. این حباب هنوز از بین نرفته اما سامسونگ موبایل، همانند دیگر کمپانی های کوچک تر، باید فراتر از چند قدمی خود را بنگرد.

شاید واقعیت مجازی، شاید پوشیدنی ها و یا هر «چیز بزرگ دیگری»، سرنوشت و هویت آینده ی سامسونگ را شکل دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (84 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۸ بهمن ۱۳۹۴

    سامسونگ خوبه همه ی گوشی های سامسونگ من تا چند وقت پیش طرف دار سونی بودم اما با شرایطی که پسر عموم گفت به سمت سامسونگ رفتم ولي اپل هم به نظر من در برابر سامسونگ هیچه وسامسونگ بهترین گوشيه به نظرتون صفحه زنده خوبه یا با نور زیاد خوب معلومه همه از صفحه نمایش زنده خودشون مياد بنطر تون سونی که صفحه LCD داره بهتره یاسامسونگ که LED بنظرمن سامسونگ شاه میدانه هرکی ميگه نیست جواب منو بده. اپل بنظر من اصلا اپل به پای سامسونگ نمی رسه وسونی و نوکیا و... هرکی ميگه سامسونگ بده خره

    • دانیال
      دانیال | ۹ بهمن ۱۳۹۴

      تیترو درست بخون نوشته : (( سلطنتی رو به پایان ...))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی