ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل در سال 2015 بودجه ای 12 میلیارد دلاری را صرف طراحی و توسعه چیپست کرده است

چیپ های نیمه رسانا بنیاد و پایه اصلی زندگی مدرن بشر امروزی را تشکیل می دهند. همین حالا که این مطلب را می خوانید احتمالا از دستگاهی برای این منظور استفاده می کنید که دربرگیرنده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

چیپ های نیمه رسانا بنیاد و پایه اصلی زندگی مدرن بشر امروزی را تشکیل می دهند. همین حالا که این مطلب را می خوانید احتمالا از دستگاهی برای این منظور استفاده می کنید که دربرگیرنده چند چیپ نیمه هادی است؛ اگر آن دستگاه تلفن هوشمند شما باشد، علاوه بر سیستم روی چیپ (همان چیپست)، چندین قطعه دیگر نیز درون بدنه آن قرار دارند که یکی از همین تراشه های نیمه رسانا را در خود جای داده اند.

این چیپ ها در کنار تکنولوژی های مرتبط با آنها، مرتبا توسعه یافته و به لطف تلاش کارشناسان امر بهبود داده می شوند. زمانی که یک چیپست در قالب دستگاه موبایل یا هر وسیله دیگری به دست ما می رسد، شانس اینکه شرکت سازنده آن تراشه مشغول ارزیابی امکانات و خصوصیات نسخه جایگزین و حتی طراحی و ساخت خانواده چیپست های بعدی خود باشد بسیار بالاست.

در واقع باید بگوییم که پول های هنگفتی در صنعت تولید چیپ خرج می شوند. سوال اینجاست: چه مقدار پول در پروسه طراحی این ترشه ها صرف می گردد و چه کسی بیشترین میزان را خرج می کند؟

سه تولید کننده اصلی چیپ های نیمه رسانا در دنیا (به ترتیب سرمایه گذاری شان در این حوزه) عبارتند از سامسونگ که با صرف بودجه 3.13 میلیارد دلاری در سال 2015، جایگاه سوم جدول را در اختیار داشت. این یعنی نرخ فروش به تحقیق و توسعه سامسونگ برابر با 7.5 درصد است و آنطور که گزارشات مالی منتشر شده از سوی این شرکت می گویند، رقم 3.13 میلیارد دلار عنوان شده افزایشی 5 درصدی را نسبت به سرمایه صرف شده این شرکت در سال 2014 نشان می دهد.

جایگاه دوم این جدول در اختیار شرکت آمریکایی کوالکام قرار دارد که مبلغ 3.7 میلیارد دلار با با نسبت 23.1 درصدی فروش به تحقیق و توسعه در این بخش سرمایه گذاری کرده است.

با این همه، رقم صرف شده از سوی دو کمپانی مذکور در مقایسه با 12.1 میلیارد دلار صرف شده توسط اینتل با نسبت فروش به تحقیق و توسعه 24 درصدی ابدا به چشم نمی آید.

از دیگر بازیگران اصلی صنعت توسعه چیپست می توان به Broadcom اشاره کرد که در جایگاه چهارم نشسته است و پس از آن شرکت تایوانی TSMC، میکرون، توشیبا، مدیاتک، SK hynix و STMicroelectronics قرار دارند که به ترتیب جایگاه های پنجم تا دهم این جدول را به خود اختصاص داده اند.

از میان  این اسامی اما، TSMC با افزایش سرمایه 10 درصدی خود در سال 2015 بیشترین رشد را داشته است و علاوه بر این، در میان ده عنوان یاد شده در این لیست، این کمپانی تایوانی بیشترین نرخ فروش به تحقیق و توسعه را از آن خود کرده است.

این اطلاعات علاوه بر این اینکه دانش ما در مورد بازیگران اصلی صنعت را بالا می برد، چشم اندازهای خوبی را در مورد یکی از اصلی ترین بازیگران و البته مشتریان صنعت چیپست در اختیارمان قرار می دهند آن شرکت کسی نیست جز اپل.

اپل نیز یکی دیگر از نام هایی است که سرمایه قابل ملاحظه ای را در حوزه تحقیقات نیمه رسانا صرف نموده است. سامسونگ و TSCM دو شرکتی هستند که برای دریافت سفارشات هنگفت اپل مدت هاست با یکدیگر می جنگند و افزایش 10 درصد سرمایه گذاری TSCM در این بخش را هم می توان تا حدودی به خاطر بالا رفتن شانس آن برای عقد قرارداد همکاری با اپل دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    راستی اشاره ای به ibm نشده

  • s.s.b
    s.s.b | ۶ بهمن ۱۳۹۴

    اینتل گرون فروشه ولی هیچ وقتم ندیدم ضرر بده
    تنها چیزی که اینتل نداره رقیب خوب هست به این خاطر میشه دست نیافتنی میشه

مطالب پیشنهادی