ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرگ فرمت فلش در اینترنت
تکنولوژی

عمر فلش تا دو سال آینده خاتمه می یابد

اگر شما هم بی صبرانه منتظر ریشه کن شدن آفتی هستید که شرکت ادوبی سال هاست به جان اینترنت انداخته، می توانید اکنون خوشحال باشید زیرا به نظر می رسد بالاخره تاریخی برای بازنشسته شدن این ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

اگر شما هم بی صبرانه منتظر ریشه کن شدن آفتی هستید که شرکت ادوبی سال هاست به جان اینترنت انداخته، می توانید اکنون خوشحال باشید زیرا به نظر می رسد بالاخره تاریخی برای بازنشسته شدن این تکنولوژی در فضای اینترنت مشخص شده است.

بر اساس گزارش سایت  Encoding.com، در سال 2015 از فرمت فلش تنها در 6 درصد از کل ویدیوهای به نمایش در آمده در وب و موبایل ها استفاده گشته. این سهم در سال 2014 حدود 21 درصد بود. وبسایت فوق باور دارد که با این روند، فلش بیش از دو سال دوام نخواهد آورد. اما سوالی که در این میان پیش می آید این است که چه چیزی قرار است جای آن را بگیرد؟

در حال حاضر «H.264» همچنان فرمت پیشتاز در فضای وب است، چرا که حدود 72 درصد از سهم پخش ویدیوهای آنلاین را به خود اختصاص داده. البته H.264 چندان هم جدید نیست. عمر این فرمت به بیش از 13 سال می رسد. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر ببینیم که فرمت های تازه تری در حال بریدن تکه های بزرگی از سهم آن هستند. به عنوان مثال فرمت «WebM» ظرفیت آن را دارد که در آینده تاج پادشاهی را از H.264 برباید. این فرمت با پشتیبانی کامل از کدهای «HTML5»، در حال حاضر 12 فرمت درصد از ویدیوهای آنلاین را تشکیل می دهد.

البته فرمت «H.265» یا همان «HEVC» را نیز نباید از نظر دور داشت. فرمتی که توسط «اتحادیه بین المللی ارتباطات» یا (ITU) به عنوان وارث H.264 معرفی شده و در حال حاضر سهمی 6 درصدی را در اختیار دارد. یکی از دلایل عدم رشد سریع H.265 را می توان به غیر رایگان بودنش نسبت داد. چراکه بر خلاف WebM، شرکت ها می بایست برای استفاده از این کدک مبلغی را به صاحب پتنت آن پرداخت کنند.

اما عواملی چون توانایی تولید محتوایی با نرخ بیت ریتی بسیار کمتر، همچنین بهره گیری نت فلیکس از آن برای استریم ویدیوهای 4K خود و استفاده اپل از آن در مکالمات تصویری بین ابزارهایش، این نوید را می دهد که HEVC در آینده در کنار WebM محبوب ترین فرمت های پخش ویدیوی آنلاین را تشکیل دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۹ بهمن ۱۳۹۴

    تازه میخاستم برم فلش یاد بگیرم

  • هادی
    هادی | ۹ بهمن ۱۳۹۴

    آفتی که شرکت ادوبی به جان اینترنت انداخته؟؟؟ هیچ یادم نمیره، ۷-۸ سال پیش، که استیو جابز آیفون و سیستم عامش رو بدون پشتیبانی فلش وارد بازار کرد، خیلی ها بزرگترین مشکل آیفون رو ساپورت نکردن فلش می دونستن...چند سال بعد اندروید به این می نازید که سیستم عامل من فلش ساپورت میکنه، البته چیزی که زیاد پایدار نبود و خیلی سریع تو اندرویدهای جدید هم فلش کنار گذاشته شد...اون موقع استیو جابز یه مصاحبه جالب هم در مورد Adobe داشت که این شرکت رو تنبلی و بی خیالی متهم کرده بود و گفته بود هیچ کاری برای بالا بردن امنیت و سرعت فلش نمی کنه...الحق که این مرد، واقعا ۱۰ سال آینده رو می دید ... چیزی که اون زمان هیچ فرد دیگه ای بهش فکر نمی کرد، از بین رفتن فلش...

    • دانیال
      دانیال | ۹ بهمن ۱۳۹۴

      دقیقا, خوشم اومد از نظرت

  • Rt
    Rt | ۸ بهمن ۱۳۹۴

    چه بهتر

مطالب پیشنهادی