ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایرباس A380؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در راه ایران

خبر خریداری 114 فروند هواپیمای نو ایرباس شامل طیف گسترده از محصولات این کمپانی اروپایی، روز گذشته به سرتیتر اخبار بسیاری خبرگزاری ها مبدل شده بود، اما شاید جالب ترین نکته این خبر خوشحال کننده، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

خبر خریداری 114 فروند هواپیمای نو ایرباس شامل طیف گسترده از محصولات این کمپانی اروپایی، روز گذشته به سرتیتر اخبار بسیاری خبرگزاری ها مبدل شده بود، اما شاید جالب ترین نکته این خبر خوشحال کننده، انتخاب 12 فروند از بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی ایرباس A380 باشد.

استفاده از این غول بی شاخ و دم صنعت هوانوردی در نوع خود یک افتخار محسوب می شود اما از سوی دیگر آماده سازی فرودگاه ها و مجموعه های پشتیبانی برای خدمات دهی به این هواپیمای غول پیکر نیز مسئله ای است که باید ظرف سال های آینده حل و فصل شود.

A380-2
مراسم رونمایی و معرفی ایرباس A380 در تولوز فرانسه

به گفته کارشناسان، تحویل تمام هواپیماهای خریداری شده در حدود پنج سال زمان خواهد برد اما از آنجا که مذاکرات برای امضای این قراداد چند ده میلیارد دلاری از ده ماه قبل آغاز شده بود، ایرباس توانایی دارد که چند فروند نخست را ظرف ماه های آینده تحویل ایران دهد.

با این وجود شکی نیست که سری A380 جزو آخرین هواپیماهای تحویلی به ایران خواهند بود، چرا که در شرایط فعلی تنها دو فرودگاه کشور از نظر عرض باند شرایط استفاده از این ابرهواپیما را دارند و آماده سازی مسیر سایر فرودگاه ها و توسعه آشیانه های غول پیکر برای سرویس A380 نیز به چند سال زمان نیاز خواهد داشت.

A 380-4
کابین خلبان ایرباس A380 که یکی از پیشرفته ترین ها در نوع خود است.

البته توسعه عرض باندهای فرود به دلیل عرض زیاد بال های A380 (معادل 79.65 متر) تنها مشکل استفاده از A380 نیست، بلکه این هواپیما با قابلیت حمل حدود 525 نفر مسافر (قابلیت افزایش به بیش از 830 نفر) به امکانات فرودگاهی زیادی از نظر پذیریش این حجم بزرگ از مسافر و بار نیاز دارد.

تاکنون فرودگاه بین المللی امام خمینی یکبار در هفتم مهرماه سال 1393 موفق به پذیرش این هواپیما شده است که البته برای این مورد استثنائی نیز تمهیدات فراوانی اندیشیده شده بود.

A380-3
یکی از چهار موتور جت ایرباس A380 که توسط رولزرویس ساخته می شود و حدود 70000 پوند کشش دارد.

قیمت فروش ایرباس A380 در حدود 300 میلیون دلار اعلام شده است هرچند این قیمت براساس حجم قرارداد، مشخصات مدل های تحویلی و بسیاری عوامل دیگر می تواند تا حد زیادی تغییر کند.

جالب است بدانید که پیشینه طراحی این هواپیما عظیم به سال های دهه 90 میلادی باز می گردد، زمانی که اقتصاد جهانی سال های با ثبات و مثبت را سپری می کرد و نیاز به یک ابر هواپیمای مسافر بری برای پوشش نیازهای نسل بعدی احساس می شد.

A380-5
فضا سازی داخلی ویژه خطوط هواپیمایی امارات

اما پس از معرفی اولیه A380 در سال 2005 و ورود اولین سری به ناوگان خطوط هوایی سنگاپور بود که ناگهان بحران اقتصاد جهانی در چند سال پایانی دهه گذشته میلادی شدت گرفت و از چند جهت به بازار این هواپیمای بزرگ و گران قیمت ضربه زد.

قیمت بالا، کمبود مسافر به دلیل بحران اقتصادی و عدم تامین بودجه بسیاری فرودگاه های بزرگ برای توسعه براساس نیازهای A380 از مشکلات غیر قابل پیش بینی ای بود که بر سر راه این پروژه قرار گرفت.

برای مثال در حد فاصل سال های 2007 تا 2014 تنها چهل و یک فرودگاه در سرتاسر جهان به شرایط لازم برای نشست و برخواست A380 دست یافته اند که از این میان برخی نیز شرایط نگهداری و سرویس دهی به این سلطان آسمان ها را ندارند.

A380-6

به هرحال اضافه شدن این هواپیما به ناوگان هوایی کشور را باید به فال نیک گرفت، امری که می تواند باعث به روز شدن امکانات فرودگاهی در حد استانداردهای روز جهانی شود و نام ایران را به عنوان دارنده یکی از برترین هواپیماهای جهان مطرح کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (50 مورد)
  • molavy
    molavy | ۴ تیر ۱۳۹۵

    این هواپیما به درد ایران نمیخوره چون هیچ فرودگاهی غیر یکی دو تا نمی تونه بشینه. مثل اینکه ایران مجبور شده ۱۱ عدد از اینا رو هم روش بخره. درهم بوده. خدا به کجا داریم میریم

  • محسن تختدار
    محسن تختدار | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    فقط 380 دیگه هیچ چیز ما رو دست عرب ها خواهیم زد فقط صبر کن و ببین به امید روزی که هر شرکت هواپیمایی ایرانی 380 داشته باشند به امید اون روز آقای ظریف دمت گرم که خرید 380 رو برای ما ممکن کردی ان شاء الله تا چند ساله دیگه تو فرست کلاس ایران ایر با بهترین صندلی با بهترین غذا ها پرواز می کنیم

  • امیرعلی
    امیرعلی | ۳ فروردین ۱۳۹۵

    من وقت نکردم کل نظرات رو بخونم ولی یه تیکه از این مقاله گفته
    " آماده سازی مسیر سایر فرودگاه ها و توسعه آشیانه های غول پیکر برای سرویس A380 نیز به چند سال زمان نیاز خواهد داشت. "
    باید بگم این هواپیما برای مسیر های دور برد بوده برای مثال تهران - لندن و... باید صرف اقتصادی داشته باشه اینطور نیست که مثلا استانبول اصفهان از این هواپیما استفاده بشه
    لذا تغییر در فرودگاه های کشور بی دلیل بوده و 100 البته این اتفاق نخواهد افتاد
    تنها ایراد از نظر من زیر ساخت خود فرودگاه امام خمینی بوده که در مقایسه با فرودگاه DXB یا فرودگاه دبی از نظر کترینگ، حجم مسافر، هتل برای پرواز های ترانزیت و ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی