ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بررسی دیجیاتو: هوندا سیویک ۲۰۱۳؛ تجلی بازاریابی اشتباه یک محصول موفق

همانقدر که خوب فروختن یک محصول ضعیف به هنر بازاریابی و تبلیغات محتاج است، شکست خوردن با یک خودرو فوق العاده هم به مهارت بی نظیری در توانایی گل نکردن دروازه خالی احتیاج دارد، مهارتی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

همانقدر که خوب فروختن یک محصول ضعیف به هنر بازاریابی و تبلیغات محتاج است، شکست خوردن با یک خودرو فوق العاده هم به مهارت بی نظیری در توانایی گل نکردن دروازه خالی احتیاج دارد، مهارتی که بی شک در حیطه توانمندی مدیران شرکت های ایرانی به کررات دیده می شود.

هوندا سیویک ۲۰۱۲ با تدبیر بلند مدیران هوندا به عنوان یک خودرو اقتصادی برای دوران خارج شدن از رکود اقتصادی جهان غرب ساخته شد و درست به دلیل همین نگرش و بازارسنجی توانمند توانست به پر فروش ترین خودرو سگمنت خود در بازار امریکا مبدل شود.

20150908_2732R

این درحالی بود که اغلب کارشناسان و ژورنالیست های به نام صنعت خودرو به دلیل کاراکتر اقتصادی، طراحی خاص ظاهری و عملکرد نه چندان جالب فنی از این مدل انتقاد می کردند.

در نهایت هوندا نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد و با عرضه فیس لیفتی زود هنگام طراحی ظاهری سیویک را برای سال ۲۰۱۳ اندکی اصلاح کرد.

طراحی بدنه هوندا سیویک 2013

طراحی ظاهری بدنه این نسل از سیویک، خاص، آیرودینامیک و گوه ای شکل است، شیب زیاد درب موتور و شیشه بزرگ جلو هماهنگی چندانی با فرم سقف و سطح افقی صندوق عقب ندارد.

واضح است که مهندسان هوندا، تا حدی زیبایی را فدای عملکرد آیرودینامیکی خودرو کرده اند.

20150908_2738R

این نسل از سیویک برخلاف مدل جذابی که از سالهای اوایل دهه ۹۰ میلادی در بازار ایران به یادگار مانده است،خودرو چندان اسپرتی نیست و بیشتر نقش یک مرکب قابل اطمینان و اقتصادی ارزان قیمت را بازی میکند.

هرچند حتی با چنین تعریفی هم نمیتوان با طراحی این مدل ارتباط نزدیکی برقرار کرد.

جالب است بدانید که مدل اصلی این نسل که در سال 2012 عرضه شد، به مراتب از نظر ظاهری ساده تر از مدل نهایی و 2013 بود.

20150908_2757

طراحی این خودرو آنچنان ساده و غیر جذاب انجام شده بود که می توان آن را در حد خودرویی چون تندر 90 توصیف کرد، اما انتقادات بسیار شدید کارشناسان باعث شد تا هوندا ظرف چند ماه مدل فیس لیفت را طراحی و تولید کند.

چراغ های جلو و عقب و جلوپنجره متفاوت، سپر های دوباره طراحی شده و افزوده شدن قطعات کرومی بیشتر به ظاهر خودرو از جمله مهمترین تفاوت هاییست که می توان میان مدل های 2012 و 2013 سیویوک قائل شد.

طراحی و فضای داخلی

طراحی داخلی ماجرایی کاملا متفاوت است. سیویک از دیرباز به ارگونومی بالا و موقعیت عالی راننده پشت فرمان شهرت داشته و در این مدل هم شاهد ادامه همین روند هستیم.

20150908_2740R

داشبورد طرحی فضایی دارد و طرح دو پله ای مجموعه پشت آمپر گواه این امر است. علیرغم اقتصادی بودن خودرو، کیفیت متریال پلاستیکی داخلی قابل قبول است و احساسی از کیفیت و استحکام را با خود به همراه دارد.

فضای داخلی برای چهارسرنشین مناسب است اما سرنشینان عقب از نظر راحتی فضایی اندازه تویوتا کرولا را در اختیار ندارند.

2015 CIVIC-3

با این حال به لطف طراحی خاص بدنه خودرو، صندوق عقب وسیع و مکعبی شکل از آب در آمده و فضای درخور توجهی را به سرنشینان ارائه می دهد. بنابراین در مجموع می توان سیویک را یک سدان مناسب برای استفاده خانواده های کوچک و جوان توصیف کرد.

مشخصات فنی

هوندا سیویک 2013 موجود در ایران، از یک پیشرانه 1.8 لیتری به قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 173 نیوتن متر بهره می برد که بنا بر اطلاعات رسمی هوندا برای شتاب بخشیدن به این خودرو 1281 کیلوگرمی ظرف 9.4 ثانیه کافیست.

با این وجود در شرایط و ارتفاع تهران پروسه شتاب گیری صفر تا صد حدود 13 ثانیه به طول می انجامد که رقم چندان جالبی نیست.

20150908_2796R

سیویک برخلاف کرولا که هنوز از یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک استفاده می کند، به یک گیربکس مدرن تر و پنج سرعته مجهز است.

همچنین سیستم تعلیق نیز در چرخ های عقب به صورت مستقل انتخاب شده است و از این نظر هم نسبت به کرولا مزیت دارد.

تحمل شتاب جانبی 0.81 جی علیرغم تقسیم وزن 60 به 40 در چرخ های جلو  عقب، از مزایای استفاده از این سیستم تعلیق برای سیویک است.

20150908_2802

تجربه رانندگی

موقعیت عالی راننده پشت فرمان سیویک به معنای دید و تسلط چندان خوب راننده بر ابعاد خودرو نیست، چرا که به دلیل شیب زیاد درب موتور، عملا اثری از این قسمت در زمان رانندگی دیده نمی شود و این مسئله برای برخی رانندگان می تواند مشکل ساز باشد.

CIVIC-1

صندلی ها راحت هستند و به خوبی بدن سرنشینان را درون خود حفظ می کنند. به همین دلیل هم احساس راننده از انجام مانورهای تند و سریع با سیویک نسبتا خوب است، هرچند وزن زیاد قسمت جلو و سبکی محور عقب گاها بر روی فرمان احساس می شود.

CIVIC-5
مقایسه فضای داخلی هوندا سیویک و تویوتا کرولا

موتور گوش به فرمان عمل می کند و گیربکس هم واکنش های مناسبی نسبت به شرایط رانندگی نشان می دهد، هر چند با فشردن دکمه ECO همه چیز برای دستیابی به اهداف اقتصادی نظیر کاهش مصرف سوخت، اندکی کُند می شود و هیجان نسبی رانندگی با سیویک کاهش می یابد.

CIVIC-6
مقایسه طراحی هوندا سیویک 2013 و تویوتا کرولا هم مدل

ارتباط برقرار کردن با طرح خاص داشبورد نیز چندان ساده نیست ولی ارگونومی داشبورد از بهترین های این کلاس است و دسترسی بی نقصی به تمام دکمه ها و ادوات داخلی جود دارد.

2015 CIVIC

با این حساب می توان رانندگی با سیویک را با توجه به سگمنت اقتصادی این خودرو 20 هزار دلاری، لذت بخش تر از مهمترین رقیبش یعنی تویوتا کرولا توصیف کرد. هرچند در زمینه زیبایی فضای داخلی و طراحی بدنه، شاید برخی کرولا را زیباتر بدانند.

قیمت و شرایط بازار

هوندا سیویک 2013 با قیمتی در حدود 140 الی 160 میلیون تومان به بازار عرضه شد اما تبلیغات ضعیف و ناشناخته بودن شرکت وارد کننده در کنار قیمت بسیار بالاتر نسبت به رقبایی چون تویوتا کرولا و هیوندای النترا عملا باعث شکست این خودرو در بازار فروش شد.

CIVIC-4
تاثیر پذیری هوندا از نظرات کارشناسان طراحی و فیس لیفت سیویک تنها چند ماه پس از عرضه به بازار

جالب آنکه برادر بزرگتر سیویک یعنی هوندا آکورد که فروش نسبتا مناسبی را در بازار تجربه کرد نیز توسط همین شرکت به بازار عرضه شد با این حال هر دو نمونه این روزها با کمبود قطعات یدکی مواجه هستند و در پی نقل و انتقالات امتیاز واردات هوندا نیز سرنوشت ادامه واردات این مدل ها و حتی خدمات پس از فروش آن ها چندان روشن نیست.

CIVIC-3
سمت چپ سیویک 2012 و سمت راست مدل 2013

با این حساب معدود خریداران سیویک افت قیمت قابل توجهی را در زمان فروش خودرو تجربه کرده اند و عملا یک خودرو موفق و برتر در بازارهای جهانی به یک محصول نه چندان محبوب در بازار ایران مبدل شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این خودروهای هوندا پس از عرضه توسط یک شرکت جدید در بازار ایران چه خواهد شد.

به خصوص آنکه به تازگی نسل دهم سیویک نیز در بازارهای جهانی معرفی شده است و در صورت ادامه واردات این محصول قاعدتا شاهد عرضه مدل جدیدتر خواهیم بود.

امری که می تواند بازار راکد مدل های نسل نهم را بیش از پیش تضعیف کند و باعث ضرر و زیان مضاعف خریداران این خودروها شود.

[با تشکر از مالک خودرو، جناب آقای اشراقی، این مقاله با همکاری و عکس برداری “علیرضا تارا” تهیه شده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Amir
    Amir | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    به درد نمی خوره من به شخصه پژو 208 رو دوست دارم هر چند می دونم نوع خودرو ها با هم فرق دارن و 208 یه خود رو هاچبک هستش .

  • sorush33
    sorush33 | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    از پست های "بررسی خودرو" لذت میبریم
    ممنون

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    بهتره که درباره هیبریدی های بازار ایران مقاله بنویسید

  • علی
    علی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    این اقتصادی که گفتید منظورتون اقتصادی واسه مایه دارا بود دیگه؟؟؟
    وقتی 95 درصد مردم ایران (شایدم بیشتر) قدرت خرید این خودرو رو ندارن، چرا برچسب اقتصادی روش خورده میشه! البته امیدوارم که نگید اقتصادی واسه کشورهای اروپایی یا آمریکا! چون تا اونجا که من میدونم ما تو ایران زندگی می کنیم نه خارج از کشور!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی