ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل خواستار تعیین مجازات برای وکلای اوراکل شد

گوگل و اوراکل از سال 2010 میلادی تا به امروز، دعواهای حقوقی متعددی را در مورد کاربرد برخی APIهای مشخص جاوا در اندروید با یکدیگر داشته اند و در این بین رای دادگاه های برگزار شده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

گوگل و اوراکل از سال 2010 میلادی تا به امروز، دعواهای حقوقی متعددی را در مورد کاربرد برخی APIهای مشخص جاوا در اندروید با یکدیگر داشته اند و در این بین رای دادگاه های برگزار شده گاه به نفع غول جستجوگر بوده و گاه منافع رقیبش را تامین کرده است.

همین مناقشات، شرکت ساکن مانتین ویو را بر آن داشت تا نحوه استفاده اندروید از این APIها را تغییر داده و به این طریق از حجم گله ها و شکایت های اوراکل در مورد سیستم عامل خود بکاهد. کنار گذاشتن پردازشگر ماشین مجازی دالویک و جایگزین کردن آن با ART در نسخه 5.0 اندروید یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

البته تغییرات اعمال شده از سوی گوگل در نحوه کاربرد API جاوا در اندروید صرفا به این مورد ختم نمی شود و برای نمونه غول جستجوگر حتی بر آن شد تا به جای تکنولوژی اوراکل از یک جایگزین متن باز استفاده نماید.

با این همه، ظاهرا دعواهای حقوقی این دو شرکت از دایره APIهای جاوا خارج شده و به حوزه های دیگری کشیده شده است. می خواهید بدانید چگونه، برایتان می گوییم: خبر یک میلیارد دلار پولی که گوگل برای باقی ماندن اپلیکیشن سرچ در iOS به اپل پرداخت کرده بود از پرونده ای تحت عنوان «صرفا برای ملاحظه دادستان» استخراج شده بود که تحت عنوان اطلاعات محرمانه نگهداری می شد.

با این همه، یکی از وکلای اوراکل در دادگاه به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخته و اطلاعات مالی حساسی را در رابطه با توافقی که میان گوگل و شرکت ثالث صورت گرفته بود، مطرح کرد و همین افشاگری ها ظرف تنها چند روز خبرساز شدند.

حالا گوگل در واکنش به این افشاگری غیرقانونی اوراکل، نامه ای را برای ویلیام الساپ یکی از قضات آمریکایی و Donna Ryu دادرس ارسال کرده و در آن خواستار برقراری مجازات هایی علیه اوراکل شده است.

گوگل درخواست داده که به پرونده یاد شده دسترسی پیدا کند و از این طریق شواهد مورد نیازش برای اثبات جرم را ارائه نماید و همزمان خواستار آن شده که دسترسی آتی وکیل اوراکل به اطلاعات محرمانه در مورد گوگل یا ارتباطات آن با شرکت های ثالث قطع گردد.

اما علت ارائه چنین درخواستی همانطور که گفته شد، فاش شدن اطلاعات در مورد داد و ستدی است که میان گوگل و اپل صورت گرفته در حالی که این اطلاعات باید محرمانه باقی می ماندند.

در این نامه آمده است:

پیامدهای وحشتناک احتمالی از افشای عمومی اطلاعات به سرعت رنگ واقعیت به خود گرفتند.

گفتنی است که خبر این پول و پرداخت شدنش از سوی گوگل نخستین بار توسط بلومبرگ منتشر شد که رونوشتی از شرح دادرسی را به سمع و نظر مخاطبانش رساند و همین مساله در نهایت ماجرای پرداخت پول به اپل برای نگه داشتن نوار سرچ در آیفون را بر سر زبان ها انداخت.

گفتنی است که گوگل درصدی از درآمد حاصله از این اپ را که از محل آیفون به دست می آید به اپل می پردازد اما این اطلاعات تا به حال به صورت عمومی منتشر نشده بودند. وکیل اوراکل نیز مدعی شده که اندروید به عنوان یک سیستم عامل تا به حال 31 میلیارد درآمد داشته که از این میزان 22 میلیارد دلار آن سود بوده است.

هنوز مشخص نیست که انتشار این خبر چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت و قضات چه تصمیمی می گیرند. در هر حال به نظر نمی آید که ماجرا تاثیری بر پرونده اصلی گشوده شده در رابطه با دعوی حقوقی میان گوگل و اوراکل داشته باشد اما این هشدار را به وکلای سراسر دنیا می دهد که در حفظ اطلاعات محرمانه کوشا بوده و در امانت خیانت نکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی