ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در پروژه تازه خود به نام «ناتیک» دیتاسنترها را به زیر آب می برد

مایکروسافت امروز از پروژه جدیدی به نام Natick خبر داد که در اصل نوعی طرح تحقیقاتی است و به موجب آن زیرساخت های محاسباتی مبتنی بر کلاود به مجاورت شهرهای بزرگ و در نزدیکی آبهای وسیع انتقال می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

مایکروسافت امروز از پروژه جدیدی به نام Natick خبر داد که در اصل نوعی طرح تحقیقاتی است و به موجب آن زیرساخت های محاسباتی مبتنی بر کلاود به مجاورت شهرهای بزرگ و در نزدیکی آبهای وسیع انتقال می یابند و این یعنی ساخت دیتاسنترهایی که زیر آب قرار می گیرند.

البته لازم است اضافه نماییم که در حال حاضر هیچیک از سرویس های اینترنتی این شرکت نظیر آفیس 365 از طریق دیتاسنترهای مستقر در این کپسوب ها اجرا یا میزبانی نمی شوند.

اما مایکروسافت، در سال 2015 میلادی، یکی از این کپسول ها را (به نام Leona Philpot با اقتباس از کاراکتر Halo) ساخت و آن را به مدت چهار ماه در عمق 9 متری آب قرار داد.

تجهیزات داخلی آن کپسول اگر همچنان در زیر آب می ماند باید هر 5 سال یک بار عوض می شد اما دست آخر می شد آن را برای 20 سال یا بیشتر در آن محیط نگه داشت بی آنکه در معرض دید باشد و همچنین می شد از انرژی های تجدیدپذیر برایش استفاده کرد.

مایکروسافت در وبسایت خود پیرامون این پروژه اینطور گفته است: پروژه ناتیک خواست مایکروسافت برای دستیابی به دیتاسنترهای مبتنی بر کلاودی را نشان می دهد که هزینه پایین تری دارند، پاسخگویی شان بالاست و به لحاظ زیست محیطی هم پایداری بیشتری دارند.

این کار در واقع یک روش غیرمعمول و آینده نگرانه برای شرکتی به مقیاس مایکروسافت (یا هر ابعاد دیگر) است که برای فعالیت زیرساخت های مربوط به دیتاسنترهایش انتخاب نموده است.

چنین ایده ای در عین حال یادآور کشتی گوگل است که به باور برخی از مردم، غول جستجوگر برای نگهداری دیتاسنترهایش از آن استفاده می کرده است.

اما آن پروژه نیز مانند بسیاری از طرح های ناتمام گوگل به دست فراموشی سپرده شد. شرکت های بزرگ اینترنتی نظیر گوگل و فیسبوک حالا تمرکزشان را روی استفاده از هواپیماها قرار داده اند و می خواهند با استفاده از آنها اینترنت را در اختیار مردم قرار دهند و در ادامه کمپانی های مختلف در تلاش برای یافتن راه های بهتر ارائه سرویس به مشتریانشان به فکر استفاده از هواپیماها افتاده اند.

اما سرورها، فضای ذخیره سازی و تجهیزات شبکه باید در جایی نگه داری شوند و نمی توان مدام حرکتشان داد. ممکن است برخی اینطور استدلال نمایند که نگهداری دیتاسنترها در اقیانوس می تواند پیامدهای زیست محیطی متعددی را با خود به همراه داشته باشد اما مایکروسافت اعلام کرده که در مراحل اولیه آزمایشات خود با چنین مساله ای برخورد نداشته است.

در وبسایت مربوط به این پروژه آمده است: «در جریان فرایند نصب محفظه Leona Philpot متوجه شدیم که حیات دریایی در مجاورت این محفظه بلافاصله خود را به حضور آن وفق داده است.»

حالا غول نرم افزاری دنیا در تلاش است تا با ساخت کپسول های بزرگ تر تحقیقات خود در این زمینه را بهبود ببخشد. نیروهایی هم که روی این پروژه کار می کنند پروسه ساخت یک کپسول دیگر با ابعادی سه برابر بزرگ تر از نمونه اولیه را آغاز کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    برای در امان نگه داشتن اینترنت از دست داعشی ها دارند اینو میسازند ?

مطالب پیشنهادی