ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا مشغول توسعه مودم های نوری برای بهبود راه های ارتباطی فضاپیماها با زمین است

حالا که چیپ های فوتونیک (یعنی مبتنی بر نور) رنگ واقعیت به خود گرفته اند، قرار است که تست های نهایی شان را پشت سر بگذارند و این تست در فضا صورت خواهد گرفت. ماجرا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۵

حالا که چیپ های فوتونیک (یعنی مبتنی بر نور) رنگ واقعیت به خود گرفته اند، قرار است که تست های نهایی شان را پشت سر بگذارند و این تست در فضا صورت خواهد گرفت.

ماجرا از این قرار است که ناسا توسعه یک مودم فوتونیک مجتمع را آغاز کرده و قصد دارد از آن برای آزمایش ارتباطات لیزری پر سرعت میان زمین و فضاپیماهایی که در مدارهای پایینی و زمین آهنگ هستند استفاده نماید.

این آزمایش، برخلاف تست داده های لیزری LADEE که در سال 2013 انجام شد، برای استفاده های عملی طراحی شده چراکه تکنولوژی مورد بحث که به اختصار LCRD خوانده می شود باید ظرف دو سال از آزمایش اولیه به شکلی کاملا عملیاتی و کاربردی قابل استفاده باشد.

البته بنابر اعلام ناسا، مودم طراحی شده قرار نیست که تا قبل از سال 2020 میلادی در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار گیرد چراکه در حال حاضر بسیار حجیم و جاگیر است (به اندازه دو توستر).

با این همه، طبق وعده های ناسا، مودم جدید می تواند مکانیزم های ارتباطی فضاپیماها با زمین و همپنین با یکدیگر را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

پهنای باند ارتباطات برقرار شده توسط این مودم بین 10 الی 100 برابر بیشتر از انواع فعلی است و به همین خاطر فضاپیماها می توانند اطلاعات و ویدئوهای با کیفیت تری را از سیارات دیگر برای زمین مخابره نمایند و به احتمال زیاد کاوشگر مریخ دیگر به جای ارسال عکس برایمان ویدئو می فرستد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که مودم های فوتونیک به انرژی پایین تر و فضای فیزیکی کمتری نیاز دارند و به همین خاطر حتی کوچک ترین فضاپیماها می توانند به لطف آنها حجم بالایی از داده را برای زمین مخابره نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    خیلی جالبه تو فظا ارسال اطلاعات خیلی سخته(جاهای دور تر از ماه ) با محدودیتهای بیشماری رو به رو هست پیشرفت تو این زمینه باید به فال نیک گرفت

مطالب پیشنهادی