ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژو 208 محصول آینده ایران خودرو در برابر فولکس واگن پولو؛ مقایسه فنی دو هاچ بک اقتصادی

بعد از قرارداد جدید شرکت های پژو و ایران خودرو، و مشخص شدن مدل هایی که قرار است در ایران تولید و یا مونتاژ شوند، فضا را مناسب دیدیم تا یکی از این محصولات را ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

بعد از قرارداد جدید شرکت های پژو و ایران خودرو، و مشخص شدن مدل هایی که قرار است در ایران تولید و یا مونتاژ شوند، فضا را مناسب دیدیم تا یکی از این محصولات را معرفی کنیم. اما در این مطلب تنها به بررسی پژو208 که به عنوان جانشین پژو 206 به سرزمین ما خواهد آمد نمی پردازیم، و آن را به صورت مستقیم با یکی از رقبان قدرتمند اروپایی  مقایسه خواهیم کرد.

فولکس واگن پولو که ممکن است توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ شود رو در روی این محصول سایز کوچک پژو قرار گرفته.

در ادامه با ما همراه باشید تا به نقاط قوت و ضعف پژو 208 در برابر فولکس واگن پولو بپردازیم.

قیمت و امکانات

پژو این خودرو را با قیمت پایه ای 15.990 دلار استرالیا به فروش می رساند. فولکس واگن هم قیمت پایه ای برابر با 16.990 دلار دارد. اما اگر قیمت آن را با دیگر رقیبان مقایسه کنیم، در حدود 3.990 دلار از رنو کلیو داینامیک ارزان تر است. جالب تر آنکه نسخه معمولی رنو کلیو هم احتمالا با قیمت 70 الی 80 میلیون تومان راهی بازار ایران خواهد شد.

PEG 208-2

به هرحال قیمت نسخه فول آپشن پولو 20.990 دلار استرالیا برای شما تمام خواهد شد.

پولو از آپشن 500 دلاری رنگ متالیک در مدل مورد بررسی بهره می برد و پکیج اسپرتی آن قیمتی در حدود 1500 دلار دارد که شامل رینگ های 17 اینچی (رینگ های استاندارد 15 اینچ. رینگ پژو 16 اینچ است) سیستم تعلیق اسپرت تر، پنجره عقب تیره، چراغ های مه شکن مخصوص روشن کردن مسیر پیچ ها و نشانگر فشار لاستیکها از جمله آپشن هایی هستند که قیمت این فولکس را به رقم 22.990 دلار می رسانند.

البته این رقم بدون پرداخت مالیات است.

PEG 208-3

پژو هم برای رنگ متالیک از شما پول اضافه ای دریافت می کند که نسبت به فولکس واگن رقم بیشتری است. یعنی 990 دلار. دوربین دید عقب که به صورت استاندارد در پولو وجود دارد. به عنوان یک آپشن 300 دلاری درپژو عرضه می شود.

PEG 208-4

هزینه سیستم نویگیشن در حدود 1250 دلار است. گرچه این سیستم به عنوان بخشی از یک آپشن 1900 دلاری در فولکس واگن عرضه می شود، اما به دلیل استفاده از هر دو سیستم اپل کار/آندروید اتو، می توانید به کمک موبایل هوشمندتان از آن استفاده کنید.

PEG 208-5

پژو با قیمت نهایی 24.530 دلار استرالیا در این تست حضور دارد، آن هم بدون پرداخت مالیات. و با توجه به این که هاچبک های بزرگ تری همچون هیوندای i30 و تویوتا کرولا با قیمتی در حدود 25000 دلار با آپشن های یکسانی عرضه می شوند. قیمت این پژو اندکی بالا به نظر می رسد.

PEG 208-6

جدا از آپشن بازی هایی که خودروسازان امروزه به راه انداخته اند، پژو 208اکتیو به صورت استاندارد  از چراغ های LED بهره می برد. سنسورهای پارک عقب، آینه های برقی و...فولکس واگن هم سیستم پخش سی دی، کارت خوانSD و صندلی مجهز به تنظیم  قد را ارایه می کند.

PEG 208-8

هر دو خودرو مجهز به نمایشگر لمسی هستند، نمایشگر پژو7 اینچ است. و نمایشگر فولکس واگن 6.5 اینچ. سیستم صوتی با 6 بلندگو، اتصال بلوتوث، کروز کنترل و فرمان چرمی. در هر دو خودرو به صورت مشترک عرضه می شوند.

مصرف سوخت

در زمینه مصرف سوخت که فاکتور مهمی برای یک هاچ بک جمع و جور است، سازنده هر دو خودرو این ادعا را دارند که مصرف ترکیبی محصولاتشان زیر5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

PEG 208-7

(4.5 لیتر در 100 کیلومتر برای پژو و 4.8 لیتر در 100 کیلومتر برای پولو) با این وجود، در تست های عملی، مصرف سوخت پولو در حدود 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر محاسبه شد و مصرف 208 به 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر هم رسید. اگر بخواهیم مصرف سالیانه شما از خودرو را معادل 15 هزار کیلومتر بدانیم. با خرید فولکس واگن در حدود 300 دلار در سال صرف جویی در پرداخت برای بنزین خواهید داشت.

موتور و جعبه دنده

هر دو خودرو حاضر در این تست مجهز به موتور 1.2 لیتری توربو هستند و قدرت را به چرخ های جلو انتقال می دهند. پژو یک موتور 3 سیلندر دارد که به یک جعبه دنده 6 سرعته اتومات مجهز شده است.

PEG 208-9

فولکس واگن پولو یک موتور 4 سیلندر دارد که به همراه یک جعبه دنده دوبل کلاچ DSG عرضه می شود. پژو گشتاور بیشتری تولید می کند. 205 نیوتن متر در مقابل 175 نیوتن متر فولکس واگن.

PEG 208-10

گرچه پولو این گشتاور را در دور موتور 1400 تا 4000 rpm ارائه می کند، اما پژو از دور 1500rpm به بعد شروع به تولید پیک گشتاور خود کرده و این قدرت را به صورت خطی ارائه نمی کند.

PEG 208-11

به همین دلیل شتاب صفرتا 100 پولو در حدود 1.5 ثانیه از پژو سریع تر است.9.3 ثانیه برای فولکس واگن در مقابل 10.9 ثانیه پژو. این اتفاق در حالی رخ می دهد که پژو سبک تر است.

موتور پولو در عین حال صدای کم تری تولید می کند. ولی موتور 208 شخصیت کاریزماتیک تری دارد. قدرت موتور پولو معادل 90 اسب بخار است و قدرت موتور پژو به 82 اسب بخار می رسد.

PEG 208-12

جعبه دنده پولو نرم تر از 208 دنده ها را عوض می کند.

گرچه هر دو جعبه دنده سعی در ارائه بیشترین قدرت و بهره بروی دارند، اما گیربکس فولکس واگن سریع تر از پژو عمل می کند.

موتور پژو در هوای گرم تمام قابلیت های خود را ارائه نمی دهد. به گونه ای که سیستم استارت/استاپ آن به صورت خودکار برای این که به موتور فشار نیاید غیر فعال می شود.

PEG 208-13

سیستم استارت/استاپ پولو هم در هوای گرم چندان درست کار نمی کند و به صورت دائم حس تشنج و ضربه را به موتور خودرو وارد می کند. به خصوص در زمان هایی که سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی فعال باشد.

این سیستم درواقع وظیفه دارد تا در زمان توقف خودرو (برای مثال در پشت چراغ قرمز) با خاموش کردن موتور از مصرف سوخت و آلایندگی خودرو جلوگیری کند اما عملا باید گفت که در هوای گرم چنین اتفاقی رخ نمی دهد و حتی ممکن است بعد از خاموش شدن موتور ، استارت زدن برای آغاز مجدد حرکت به درستی انجام نشود.

PEG 208-14

ذکر این نکته ضروری است که هنوز مشخصات فنی پژو 208 عرضه شده در بازار ایران اعلام نشده است و خودرو مونتاژی در ایران ممکن است از نظر توانایی های فنی و عملکردی با نمونه حاضر در این تست متفاوت باشد.

سواری و هندلینگ

کارکتر سواری این دو خودرو بسیار متفاوت است.

208 از تعلیق نرم تری بهره می برد و در مسیرهای شهری عملکرد بهتری دارد. گرچه اگر پولو هم با تعلیق نمونه بلندتر و رینگ های کوچک تر استاندارد در شهر رانده شود، عملکرد نسبتا مشابه ای با پژو خواهد داشت.

با این وجود کیفیت ذاتی بیشتر فولکس واگن باعث می شود حس سواری توپر تری را القا کند و میزان لرزش آن هم کمتر از پژو به نظر می رسد.

PEG 208-15

در جاده های خارج شهری، پولو به دلیل تجهیز به رینگ و لاستیک بزرگ تر، احساس تعادل و کنترل بیشتری ارایه می کند و حس اعتماد به نفس بیشتری هم به راننده می دهد.

لاستیک های رنو مدل contipremuiumcontact 2 از شرکت کانتیننتال و لاستیک های پژو  Energy savers میشلن است. سیستم فرمان پژو 208  شما را بیشتر درگیر خود خواهد کرد تا پولو.

PEG 208-16

دریچه گاز ترمزها و فرمان، واکنش نسبتا فوری دارند. به همین دلیل رول بادی در پژو بیشتر اتفاق می افتد. اما پولو مانند 208 هیجانات ناگهانی را به راننده و سرنشینان تزریق نمی کند و رفتار آرام تری دارد.

وزن فرمان پژو هم بیشتر است، به همین دلیل در داخل شهر رانندگی با آن سخت تر است. ما فرمان پژو را به دلیل قابلیت های اسپرتی تر بیشتر می پسندیم.

PEG 208-17

راحتی صندلی و فضای بار

صندلی های جلو هر دو خودرو راحت هستند و بدن را به خوبی در بر می گیرند، اما دید عقب راننده در فولکس واگن کمی بهتر است.

به دلیل وجود پنجره های کوچک سوم، صندلی های عقب پولو نرم تر و زاویه بهتری نسبت به پژو دارند. اما فضای صندلی های پژو به خصوص در بخش جا زانویی بیشتر است.

PEG 208-19

گرچه فضا برای 3 نفر در عقب برای هر دو کافی نیست. فضای صندوق عقب پژو 311 لیتر است و رقم شگفت انگیزی در این کلاس به شمار می رود. فضای صندوق پولو هم در حدود 280 لیتر است.

در زیر صندوق عقب هر دو خودرو، رینگ فول سایز قرار داده شده است. گرچه رینگ قرار داده شده در پولو 15 اینچ است و با رینگ های 17 اینچی اسپرت آن منافات دارد.

PEG 208-18

نتیجه گیری

اگر به دنبال خرید یک پژو 208 بدون حضور نام GTI هستید، این نسخه بهترین مدل پژو208 عرضه شده است.

فضای داخلی شیک و راحت، رانندگی سرگرم کننده و چهره جذاب و مدرن همگی در این خودرو لحاظ شده اند، اما در هر صورت بیش از 3000 دلار از رقیب خود گران تر است.

PEG 208-20

فولکس واگن پولو را می توان به عنوان لیدر این کلاس از خودروها نامید. مدل 81TSI Comfortline توانست در بخش های بسیاری پژو 208 اکتیو را شکست دهد، و اگر نسخه دنده دستی آن را هم بخرید. در حدود 2500 دلار در هزینه تان صرف جویی خواهید کرد.

PEG 208-21

گرچه پولو هم نقطه ضعف هایی دارد، هزینه سرویس های آن بیشتر از پژو است، سواری خشک تری با وجود پکیج اسپرت دارد و صندلی های عقب کوچک تری دارد، اما سیستم انتقال قدرت آن کارآمد تر است و دینامیک سواری عمیق تری دارد.

PEG 208-22

سیستم های پیشرفته بسیاری در پولو استفاده شده است. در واقع با توجه به میزان رقم پرداختی، پولو می تواند بهترین انتخاب برای استفاده شهری باشد و به گزینه اول خریداران بسیاری تبدیل شود.

PEG 208-23

PEG 208-25

جدول امتیازی فولکس واگن پولو در برابر پژو 208

فولکس واگن پولو پژو 208
عملکرد فنی و شاخصه های اقتصادی 8 6.5
مشخصات کابین و راحتی 7.5 7.5
فناوری و ارتباطات 8 6.5
قیمت و مشخصات 7.5 6
کیفیت سواری و هندلینگ 8 7.5
امتیاز نهایی 8 7

PEG 208-24

PEG 208-26

PEG 208-27

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • ب.اسمعیلی
    ب.اسمعیلی | ۱ اسفند ۱۳۹۴

    هو الباقی
    معتقدیم فولکس پولو زیاد چنگی به دل نمی زند بهتر است نسل فعلی VW GOLF به بازار بیاید.

  • رامین
    رامین | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    چند بار با طناب این فرانسوی های آشغال ساز و از خود راضی توی چاه میرید؟
    چرا سراغ شرکتهای معتبر از نظر مهندسی و هم از نظر تعهد کاری و اخلاقی نمیرید؟ مگه چقدر پورسانت میگیرید که وطن فروشی میکنید؟
    چرا فولکس و نمیارید؟ چرا اشکودا(از زیرمجموعه های فولکس که توسط فولکس از ورشکستگی تمام نجات پیدا کرد و ... بحث مفصله) نمیارید کیفیت و مهندسی آلمانی و قیمت مناسب تر؟
    چرا سیات اسپانیا رو نمیارید؟ که اونم از زیر مجموعه های فولکس هستش با اون مهندسی درجه اول آلمانی؟
    فکر کردید الکی فولکس تونست رتبه نخست فروش رو از تویوتا بگیره؟
    کیفیت و تنوع و قیمت مناسب.
    زشد گروه فولکس و تو اروپا و آمریکا در سالهای گذشته ببینید.
    حالا برید سراغ فرانسویهای دغل که تو طراحی بیرون و درون خودرو واقعا مشکل دارند و جز با زور و دغل بازی در چند کشو محدود فروش ندارند.
    میدونستید توی آمریکا و کانادا اصلا پژو و رنو وجود نداره؟ حتی فیات که خودرو بسیار بدنامی بوده در گذشته تو بازار آمریکا که بهش میگفتن(F.I.A.T=Fix It Again Tony) دوباره با مدل 500 به آمریکا برگشته.یعنی همین که پژو و رنو یا همین گروه PSA از کیا و هیوندای هم کمترن که نمیتونن به استانداردهای اونها برسن.
    حالا مظلوم تر از مردم ایران دیگه نیست که این ماشینهای لگن فرانسوی رو با قیمت سرسام آور بهشون بدن و اونها هم از سر نداری برن ماشین چینی بخرن.

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    بچه ها بهتون افتخار میکنم.در هر زمینه حماسه خلق میکنین. تونستین سر تلفظ اسم ماشین volkswagon هم باهم دعوا کنین. واقعا باعث سربلندی جامعه علمی کشور هستین.مرحبا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی