ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هواوی Shot X ؛ یک چشم و دو نظر

چند سال پیش که نوکیا هنوز مطابق میل خودش موبایل می ساخت، تلفن هوشمندی به نام Pureview 808 تحت سیستم عامل سیمبین (Symbian Belle) ساخت که دوربینی 41 مگاپیکسلی داشت. آن زمان نوکیا اوضاع خوبی ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چند سال پیش که نوکیا هنوز مطابق میل خودش موبایل می ساخت، تلفن هوشمندی به نام Pureview 808 تحت سیستم عامل سیمبین (Symbian Belle) ساخت که دوربینی 41 مگاپیکسلی داشت. آن زمان نوکیا اوضاع خوبی نداشت و از همینجا افول این شرکت فنلاندی شروع شد. بر اساس تجربه شخصی، دوربین نوکیا 808، بهترین دوربین موبایلی بوده که با آن کار کرده ام و هنوز تجربه کاربری و کیفیت مشابه آن را در هیچ موبایل دیگری پیدا نکرده ام. بگذریم؛ آن موقع همه به این حرکت نوکیا اعتراض کردند که کسی به دوربینی با این کیفیت در موبایلش نیاز ندارد و مشکل نوکیا چیز دیگری است.

به هر حال آن سال ها گذشت. نوکیا نیاز می ساخت اما هواوی نیاز سنجی می کند. امروز می بینیم که گردونه دوباره برگشته و سازندگان بخش زیادی از تمرکز خود را روی دوربین گذاشته اند. هواوی جزو شرکت هایی است که در این مورد هوشمندانه عمل کرده و موبایل جدیدش یعنی Shot X را با توجه به نیاز بازار عرضه کرده است.

امروز تب سلفی کل دنیا را فراگرفته است. ویژگی بارز تلفن هوشمند جدید هواوی که با نام Honor 7i نیز شناخته می شود، دوربین 13 مگاپیکسلی آن است که با چرخش 180 درجه ای به دوربین سلفی تبدیل می شود. دوربین خوب در در کنار نمایشگر بدون حاشیه 5.2 اینچی، حسگر اثر انگشت، کیفیت ساخت بالا و قدرت سخت افزاری قابل قبول، این موبایل را به گزینه ای شاخص در موبایل های میان رده بدل ساخته است.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم چرخ دوربین Shot X چه قدر می چرخد.

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

طراحی

IMG_1048

اولین نکته ای که در طراحی شات اکس توجه ما را جلب کرد، نمایشگر بدون حاشیه آن بود. بالا و پایین نمایشگر نوارهای سفیدی وجود دارند که دارای بافت ریز نقطه ای هستند و در نور خود را نشان می دهند. از آنجا که شات اکس فاقد دکمه های سخت افزاری اندروید است، جلوی دستگاه کاملاً ساده و خلوت طراحی شده است.

IMG_1095

با برگرداندن موبایل، دوربین آن که با پشت بدنه ناهماهنگ است، چشم تان را می گیرد. این دوربین برجستگی قابل توجهی نسبت به سطح بدنه دارد و همین مسأله امکان آسیب پذیری و خش برداشتن آن را افزایش می دهد. زیر دوربین شیار کوچکی برای قرار دادن ناخن وجود دارد تا بتوانید آن را راحت تر بیرون بیاورید.

IMG_1116

با چرخاندن دوربین، اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار اجرا می شود و می توانید سلفی های 13 مگاپیکسلی بگیرید. فکر می کنیم ایده دوربین چرخان هواوی واقعاً جالب است چون هم باعث می شود دوربین جلو کیفیت بالایی داشته باشد و هم با کاهش چیپ ها و سنسورهای دوربین، ضخامت بدنه کاهش می یابد. دوربین چرخان ما را به یاد نوستالژی هایی همچون نوکیا 3250 و 5700 می اندازد که بخش زیر بدنه آن ها چرخان بود و موبایل را به موزیک پلیر تبدیل می کرد.

IMG_1051

ضخامت بدنه Shot X به 7.8 میلی متر رسیده و ابعادی معادل 141.6 x 71.2 x 7.8 میلی متر دارد. وزن آن نیز معادل 160 گرم است که وزن زیادی محسوب می شود. این مورد را می توان به جنس بدنه شات اکس مربوط دانست. نوار دور دستگاه فلزی است؛ سطح جلوی دستگاه شیشه ای و پشت آن پلاستیکی است. هر چند هواوی سعی کرده در پشت دستگاه نیز حالتی مشابه شیشه ایجاد کند. پشت پلاستیکی آن ممکن است احساس عجیبی به شما بدهد اما کیفیت ساخت دستگاه در حد خوبی قرار دارد.

IMG_1065

با این وجود، دوربین چرخان آن ما را نگران کرده چون وقتی آن را بر می گردانید، کاملاً از بدنه بیرون است و کافیست به جایی گیر کند یا موبایل از دستتان بیفتد تا فاتحه دوربینش را بخوانید. همچنین ممکن است لولای دوربین با باز و بسته کردن آن طی مدتی هرز شود. هواوی پشت دوربین را با فلز پوشانده اما سایر بخش های دوربین پلاستیکی هستند و این مسأله باعث می شود نتوانیم چندان به استحکام آن اطمینان کنیم.

IMG_1062

کناره سمت راست شات اکس کمی شلوغ است؛ دکمه های پاور و تنظیم صدا و شیارهای سیم کارت در این قسمت جا گرفته اند. حسگر اثر انگشت نیز در سمت چپ دستگاه قرار دارد. در پایین دستگاه دو سری سوراخ وجود دارند که سمت راستی اسپیکر است و دیگری، میکروفون را در خود جا داده است. در اولین نگاه گول زننده است و هر کسی ببیند، فکر می کند شات اکس اسپیکرهای استریو دارد اما اولین بار نیست که هواوی چنین طرحی را پیاده می کند و قبلاً در بررسی هواوی P8 نیز این مسأله را بررسی کردیم.

IMG_1162

داخل جعبه Shot X علاوه بر آداپتور و کابل USB، یک جفت هندزفری و برچسب محافظ برای پشت و روی دستگاه وجود دارد. هندزفری شات اکس مشابه P8 است. ظاهر آن از EarPod اپل برگرفته شده (یا کپی شده یا هر چیزی که اسمش را می گذارید) و به راحتی در گوش جای می گیرد. کیفیت صدای بسیار خوبی نیز دارد و تنها اشکال آن، گره خوردن سیم اش است.

نمایشگر

IMG_1102

نمایشگرهای QHD نسبت به قبل جذابیت کمتری دارند و دلیل آن کیفیت راضی کننده نمایشگرهای Full HD ضمن مصرف باتری کمتر آن ها است. بنابراین بسیاری از شرکت ها از جمله هواوی هنوز هم حتی در پرچمداران خود از رزولوشن 1080p استفاده می کنند. شات اکس نیز از همین رزولوشن بهره می برد که برای یک میان رده رزولوشن خوبی به شمار می رود.

این موبایل دارای یک نمایشگر 5.2 اینچی IPS است که با چگالی 424 پیکسل بر اینچ، شفافیت و وضوح خوبی ارائه می کند. نمایشگر بدون حاشیه شات اکس بیش از 73 درصد مساحت جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده که برای یک تلفن میان رده ویژگی قابل توجهی محسوب می شود. یکی دیگر از ویژگی های نمایشگر که از بخش تنظیمات قابل فعال سازی است، Gloves Mode نام دارد که به کمک آن می توانید در فصل سرما با دستکش از نمایشگر استفاده کنید.

IMG_1050

رنگ ها کمی اشباع شده هستند و طیف رنگی نمایشگر کمی به سردی می گراید. با این حال نمایشگر شات اکس رنگ ها را پویا و با طراوت نشان می دهد و تماشای تصاویر با این نمایشگر لذت بخش است. خوانایی نمایشگر زیر نور مستقیم آفتاب نیز خوب است.

نرم افزار

1

شات اکس با اندروید 5.1.1 نسخه 3.1 رابط کاربری ویژه هواوی به نام Emotion UI یا به اختصار، EMUI عرضه شده است. این رابط کاربری جلوه های بصری مختلفی از جمله افکت ها و انیمیشن هایی است که بر زیبایی محیط کاربری می افزایند. البته به وضوح می توان تأثیر گرفتن چینی ها از iOS اپل را در این رابط کاربری مشاهده کرد: آیکن های یک دست، ادغام منوی اپلیکیشن ها و صفحه اصلی، افکت ماتی یا بلور (Blur) و سیستم پوشه ها کاملاً محیط iOS را یادآوری می کنند.

البته هواوی به خوبی این ویژگی ها را پیاده کرده و کارایی سیستم عامل را بهبود داده است. محیط کاربری ساده است و جا به جایی در منوها تقریباً روان و بدون لگ صورت می گیرد. به نظر نمی رسد پوسته سبکی روی سیستم عامل باشد چون گاهی با تأخیر یا لگ مواجه می شدیم.

2

قابلیت خاصی در رابط کاربری EMUI وجود ندارد و بیشتر همان جلوه های بصری آن است که جذابش می کند. اکثر قابلیت های ارائه شده در این رابط کاربری همان قابلیت های پایه اندروید هستند. اما یک سری دستورهای حرکتی جالب در آن وجود دارند. مثلاً وقتی نمایشگر خاموش است، با کشیدن حرف M روی آن اپلیکیشن Music اجرا می شود. یا اگر دو بار روی نمایشگر ضربه بزنید، روشن می شود. البته این قابلیت دومی در موبایل های LG و HTC هم وجود دارد.

3

یکی از مشکلاتی که کاربران هواوی همیشه از آن یاد می کنند، عدم به روز رسانی سیستم عامل و بی توجهی به مشکلات نرم افزاری از طرف هواوی است. سازندگان Shot X وعده داده اند که آن را به اندروید 6 مارشمالو به روز رسانی کنند. امیدواریم هواوی هوای کاربرانش را داشته باشد.

دوربین

IMG_1142

دوربین شات اکس بارز ترین ویژگی آن محسوب می شود. این موبایل در واقع از یک دوربین 13 مگاپیکسلی به همراه فلش دو گانه برخوردار است که با چرخش می تواند به عنوان دوربین جلو نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این قابلیت مزایا و معایب خودش را دارد. از جمله مزایای آن همانطور که در بخش طراحی نیز اشاره ای داشتیم، کاهش ضخامت دستگاه، بالا بودن کیفیت سلفی ها و داشتن فلش دو رنگ قوی برای دوربین جلو است. اما معایبی همچون عدم استحکام دوربین و محروم شدن از ویژگی هایی مثل لرزشگیر نیز دارد.

IMG_1108

اما از کیفیت تصاویر دوربین بگوییم. تصاویر دارای جزئیات بالایی هستند و با کیفیت بسیار خوبی ثبت می شوند. رنگ ها نیز در سطح متعادلی قرار دارند و عملکرد دوربین در کل قابل قبول است به ویژه سلفی های بسیار خوبی می گیرد. تنها مشکل آن این است که جذب نور آن بالا است و باعث می شود که گاهی اوقات محیط هایی مثل آسمان رنگ خود را در تصویر از دست بدهند.

IMG_1152

یکی از ویژگی های خوب دوربین رابط کاربری ساده آن به شمار می رود. هر چند کاملاً از رابط کاربری دوربین آیفون برگرفته شده است. با حرکت سوایپ می توانید بین حالت های مختلف حا به جا شوید و تنظیمات دم دست شما در حالت عادی فقط همین حالت ها و فیلترها هستند.

cam1

یکی از قابلیت های دوربین شات اکس، حالت All focus است که می توانید بعد از گرفتن عکس، فوکوس آن را تغییر دهید. حالت های جالب دیگری مثل Audio note و Watermark نیز وجود دارند. در حالت Audio note می توانید بعد از گرفتن عکس، 10 ثانیه صدا ضبط کنید و روی تصویرتان یادداشت صوتی بگذارید. در حالت Watermark نیز مشخصات جغرافیایی و آب و هوای محل ثبت عکس به صورت واترمارک به تصویر ضمیمه می شوند.

یکی دیگر از حالت ها Beauty نام دارد که تصویر را روتوش می کند. حالت دیگری به نام Good food برای عکاسی از غذا نیز وجود دارد که اینستاگرامی ها از آن استقبال خواهند کرد. حالت Time Lapse نیز برای ثبت ویدیوها در نظر گرفته شده است.

cam2

رابط کاربری دوربین شات اکس از نقاط قوت آن به شمار می رود اما طوری طراحی شده که کاربر تا حد امکان تنظیمات آن را دستکاری نکند. مثلاً هر بار بخواهید White Balance یا ISO را تغییر دهید باید مسیری طولانی را در تنظیمات دوربین طی کنید. هواوی با این کار سعی داشته کاربری دوربین را ساده کند و تنظیمات خودکار را برای راحتی بیشتر به کاربر پیشنهاد کند.

گالری تصاویر دوربین هواوی Shot X:

سخت افزار

IMG_1079

تلفن هوشمند هواوی Shot X در دو مدل 32 گیگابایتی با 3 گیگابایت رم و 16 گیگابایتی با 2 گیگابایت رم عرضه شده است. این موبایل از چیپ 8 هسته ای اسنپدراگون 616 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز بهره می برد و در کنار آن به چیپ گرافیکی Adreno 405 مجهز شده است. چنین سخت افزاری برای یک میان رده قابل توجه است. البته در رده قیمتی همین موبایل، LG G3 نیز وجود دارد که از چیپ اسنپدراگون 801 برخوردار است اما موبایلی قدیمی تر به شمار می رود.

hard

چیپ 64 بیتی اسنپدراگون 616 نسبت به مدل قبلی یعنی 615 بهبودهای کوچکی از جمله کاهش مصرف انرژی و کاهش دما به خود دیده است. شات اکس سخت افزار مناسبی دارد و نیاز اکثر افراد را پاسخ می دهد. این سخت افزار توانایی اجرای بازی های سنگین را نیز تا حدودی دارد. طبیعتاً بازی های خیلی سنگین با جزئیات گرافیکی پایین تری اجرا می شوند. بنچمارک آنتوتو با امتیازی بیش از 34000، بیانگر عملکرد سخت افزاری هواوی شات اکس است.

حسگر اثر انگشت

IMG_1084

حسگر اثر انگشت شات اکس در کناره سمت چپ آن قرار دارد. انتخاب این محل برای این حسگر ایده هوشمندانه ای است چون ظاهر دستگاه را چندان تحت تأثیر قرار نمی دهد و دسترسی به آن نیز آسان است. حال تنها عملکرد حسگر باقی می ماند که قبولی آن را در امتحان دیجیاتو رقم می زند.

تعریف اثر انگشت جدید به سرعت صورت می گیرد و کافیست در همان حالتی که موبایل را در دست گرفته اید، چند بار انگشتتان را روی حسگر جا به جا کنید. تشخیص اثر انگشت نیز با دقت قابل قبولی صورت می گیرد و اگر صفحه قفل و نمایشگر خاموش باشد، با قرار دادن انگشتتان روی حسگر، قفل صفحه در کسری از ثانیه باز می شود.

اما اگر انگشتتان با کمی زاویه روی حسگر قرار بگیرد، تشخیص آن با مشکل مواجه خواهد شد. این مشکل وقتی بیشتر خودش را نشان می دهد که موبایل را در حالت عادی در دست گرفته اید و انگشتتان ناخواسته روی حسگر قرار می گیرد. در این حالت موبایل فکر می کنید شما قصد دارید قفل صفحه را باز کنید و پیغام خطا می دهد. چند بار که این اتفاق بیفتد موبایل قفل می شود و تنها باید با پین کدی که از قبل تعریف کرده اید وارد شوید. از این جهت عملکرد غیر هوشمندانه حسگر اثر انگشت آزار دهنده است.

باتری

IMG_1051

این موبایل به یک باتری 3100 میلی آمپری غیر قابل تعویض مجهز است. با توجه به این که هواوی در این گوشی از چیپ اسنپدراگون 616 استفاده کرده، مصرف باتری نسبت به چیپ های 615 در آن بهینه تر است. عادلانه نیست که یک میان رده را با پرچمدارها مقایسه کنیم اما از آنجا که این تلفن امکانات قابل توجهی دارد، می طلبد که این کار را انجام دهیم. انتخاب نمایشگر FHD برای این موبایل باعث شده که هم کیفیت تصویر نسبت به پرچمدارهایی با نمایشگر QHD قابل قبول باشد و هم مصرف باتری در حد متعادلی باقی بماند.

هواوی وعده داده که شات اکس می تواند تا 1.5 الی 2 روز کامل شما را همراهی کند. در عمل نیز تقریباً همینطور است. با استفاده معمولی می توانید به این میزان دست پیدا کنید و اگر حسابی از موبایلتان کار می کشید، این مدت به 1 روز کاهش پیدا خواهد کرد.

امکانات ارتباطی

IMG_1158

شات اکس از بلوتوث 4 و NFC  بهره می برد. همچنین از وای فای سه بانده b/g/n برخوردار است. شات اکس در مدل دو سیم کارته نیز عرضه شده که از دو سیم کارت نانو به صورت همزمان پشتیبانی می کند. شیار دوم سیم کارت می تواند به عنوان درگاه کارت حافظه که قابلیت افزایش تا 128 گیگابایت را دارد نیز استفاده شود. بنابراین مجورید بین سیم کارت دوم یا کارت حافظه یکی را انتخاب کنید. چنین قابلیتی می تواند هم مزیت باشد و هم عیب. تعریف آن به کاربرد شما بستگی دارد.

این موبایل از شبکه مخابراتی 4G LTE پشتیبانی می کند. کیفیت صدای مکالمه آن در حد قابل قبولی قرار دارد و در مجموع قابلیت های ارتباطی مناسبی در Shot X تعبیه شده اند.

جمع بندی

IMG_1075

هواوی شات اکس با داشتن یک نمایشگر با کیفیت، بدنه خوش ساخت، دوربین خوب و امکانات ارتباطی مناسب، می تواند عمده نیازهای کاربران را برآورده کند. این موبایل در رده قیمتی خودش سخت افزار نسبتاً قوی و امکانات خوبی ارائه می دهد که آن را به انتخابی وسوسه برانگیز تبدیل می کند.

مهم ترین ویژگی این تلفن هوشمند یعنی دوربین چرخان 13 مگاپیکسلی آن، تصاویر با کیفیت و سلفی های خاطره انگیزی برایتان ثبت می کند. تنها باید در حین استفاده از موبایل مراقب باشید که به دوربین آن آسیب نرسید چون چرخان بودن آن امکان آسیب دیدنش با این قابلیت افزایش پیدا کرده است.

هواوی Shot X با قیمتی حدود 1 میلیون تومان در ایران عرضه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • امید
    امید | ۴ فروردین ۱۳۹۵

    مشکل اصلی. اون صدای کم باند اونه ولی صدای هنذفری اون خوبه در کل نسبت به قیمتش خوبه کسی تو این رنج میتونه گوشی پیشنهد بده بسم الله....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی