ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با Aquaris M10 آشنا شوید؛ تبلتی مبتنی بر اوبونتو که می تواند جای کامپیوتر شخصی شما را بگیرد

روند تکامل موبایل ها باعث شده تا همگی ما هم اکنون یک کامپیوتر شخصی را در درون جیب مان داشته باشیم، البته این امر منجر به این مسئله گشته که دیوایس هایی با ابعاد گوناگون ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۵

روند تکامل موبایل ها باعث شده تا همگی ما هم اکنون یک کامپیوتر شخصی را در درون جیب مان داشته باشیم، البته این امر منجر به این مسئله گشته که دیوایس هایی با ابعاد گوناگون نیز در اختیار کاربران قرار گیرد. بر همین اساس ممکن است فردی با خود یک موبایل، تبلت و لپ تاپ را حمل کند و در نهایت وقتی به مکانی معین می رسد تازه پشت یک کامپیوتر شخصی بنشیند.

در این راستا، کمپانی BQ‌ تبلت Aquaris M10 را توسعه داده که تحت پلتفرم اوبونتو کار می کند و می تواند نقش یک تبلت، لپ تاپ و یا حتی دسکتاپ را ایفا نماید. دیوایس یاد شده ابتدا دستگاهی به حساب می آید که از سیستم عامل مذکور به عنوان تبلت بهره می برد و می توان آن را با تلفن های هوشمند  Aquaris E4.5، E5 HD و MX4 میزو در یک خانواده قرار داد.

همانطور که به یقین می دانید، اوبونتو پلتفرمی است که طی سال های متمادی برای کامپیوترهای شخصی توسعه یافته. اما اخیراً کمپانی انگلیسی «Canonical» که در پس زمینه توسعه ی سیستم عامل یاد شده قرار دارد و بانی اصلی اش به حساب می آید، تمایل پیدا کرده تا راه حل هایی را برای بهره گیری از اوبونتو روی دیگر دیوایس ها -از اسمارت فون گرفته تا پهپاد- نیز ارائه کند.

نکته ی یکتا در مورد Canonical در این است که کوشش می نماید نرم افزاری واحد با عملکردهای متفاوت را روی تلفن های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی عرضه نماید و از این طریق نسبت به برندی مانند اپل که دو سیستم عامل برای کامپیوتر و موبایل عرضه می کند متمایز گردد. البته سیستم عامل های اپل در ظاهر بهم بسیار شبیه هستند ولی در باطن تفاوت های بنیادینی دارند.

چنین رویکردی باعث شده در نهایت شاهد تولید تبلتی باشیم که با اتصال اش از طریق درگاه میکرو HDMI به یک مانیتور نقش کامپیوتری کامل را عهده دار می شود؛ ضمن اینکه کاربر می تواند به وسیله بلوتوث ماوس و کیبرد را نیز به دیوایس متصل نموده و تجربه ای دقیقاً همتای دسکتاپ یا لپ تاپ اش را به دست آورد.

به محض انجام اموری که در بالا گفتیم، یعنی اتصال به مانیتور و برقراری ارتباط با ماوس و کیبرد، روی نمایشگر جانبی شاهد به تصویر کشیده شدن رابط کاربری مناسب ابزارهای ورودی سنتی (یا همان ماوس و کیبرد) خواهیم بود و می توانیم پنجره ی اپها را تمام صفحه ملاحظه کرده، ابعادشان را تغییر دهیم و چندین نرم افزار مختلف را در کنار هم باز داشته باشیم.

bq-aquaris-m10-tablet-and-monitor

در حالت تبلت هم M10 از ویژگی اسپلیت اسکرین بهره می گیرد و قادر هستید دو اپ را به صورت افقی (یکی در بالا و یکی در پایین) در کنار هم قرار دهید و داده ها را نیز از یکی به دیگری کپی کنید.

ویژگی که در بالا به آن پرداختیم (قابلیت تغییر رابط کاربری بر حسب ابعاد نمایشگر) «convergence» نام گرفته و با این هدف طراحی شده که به رشد اکو سیستم اوبونتو یاری برساند. توسعه دهندگان هم می توانند یک اپ را با رابط های کاربری گوناگون آماده سازی کرده و شاهد استفاده اش توسط افراد در دیوایس های مختلف باشند.

دیوایس مورد بحث نمایشگری ۱۰.۱ اینچی با رزولوشن HD دارد که توسط نوعی شیشه با نام «Asahi Dragontrail» مورد محافظت قرار گرفته؛ گفته می شود این نوع شیشه رقیب گوریلا گلس است. ضخامت دستگاه به ۸.۲ میلیمتر می رسد و وزنش نیز با ۴۷۰ گرم برابری می کند.

از دیگر مشخصه های آن نیز می توان به چیپست چهار هسته ای و ۱.۵ گیگاهرتزی MT8163A مدیاتک، ۲ گیگابایت حافظه رم، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی، درگاه کارت حافظه میکرو SD، دوربین ۸ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلش دوگانه، باتری ۷۲۸۰ میلی امپر ساعتی و درگاه میکرو HDMI اشاره کرد.

Aquaris M10 از ماه مارس از طریق سایت ‌BQ به صورت جهانی عرضه خواهد شد و ضمناً‌ دستگاه فاقد درگاه سیم کارت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

    ای کاش به جای پردازنده مدیاتک از اینتل اتم استفاده می کرد. از نظر قیمت هم فرق زیادی نمیکرد چون الان بعضی از تبلت های ارزان اندرویدی هم از پردازنده های اتم اینتل استفاده می کنن و درضمن این باعث میشه از معماری x86 استفاده کنن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی