ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاهش سود و افزایش درآمد شرکت مدیاتک
تکنولوژی

مدیاتک پیش بینی می کند درآمدش در سال جاری ۱۰ درصد رشد کند

مدیاتک به عنوان یکی بزرگترین شرکت های فعال در زمینه تولید نیمه هادی ها در دنیا، رشد خوبی را در چند سال اخیر تجربه کرده و حالا شانه به شانه غول های دیگر تولید چیپست ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

مدیاتک به عنوان یکی بزرگترین شرکت های فعال در زمینه تولید نیمه هادی ها در دنیا، رشد خوبی را در چند سال اخیر تجربه کرده و حالا شانه به شانه غول های دیگر تولید چیپست های پردازنده دنیا حرکت می کند.

برگ برنده این برند تایوانی به مانند بسیاری از تولیدکننده های دیگر جنوب شرق آسیا، قیمت تمام شده پایین محصولاتش است. این قیمت ارزان در کنار بازده مطلوب و قدرت مناسب پردازنده، حتی توانسته در رده های میانی بازار محصولات سایر رقبا از جمله کوالکام را کنار زده و به گزینه اول موبایل های میان رده و اقتصادی تبدیل شود.

همین گسترش بازار پردازنده های ارزان قیمت مدیاتک، خود یکی از عوامل موثر در سقوط درآمد برندهایی چون کوالکام و انویدیا بوده است. اما گذشته از همه این ها، بازاری که این چیپ ساز آسیایی در آن فعالیت می کند، در یکی دو سال اخیر دستخوش تغییرات چشمگیری شده و روند فعلی، خبر از سالی سخت برای همه فعالان بازار می دهد.

مسئله اصلی اینجاست که مدیاتک دیگر نمی تواند مثل سابق تنها با تکیه بر قیمت پایین به فروش دلخواه خود دست یابد، به خصوص که رقبای دیگر نیز با استفاده از همین الگو محصولات ارزان قیمت مناسبی را روانه بازار کرده اند. بنابراین آنها ناچار شده اند به تدریج رو به افزایش کارایی و توانایی پردازنده های جدید خود بیاورند، که این نیز به نوبه خود منجر به افزایش قیمت تمام شده آنها شده است.

به بیان دیگر، این کمپانی یکی از اولین قربانیان همان رویکردی است که خود مبدع آن بوده؛ محصولات آنها حالا مثل گذشته ارزان نیست و قابلیت رقابتی خود در بخش قیمت را تا حدودی از دست داده اند، و از آن طرف کیفیت و قدرت پردازنده های آنها هنوز به پای محصولات رده بالای کوالکام، سامسونگ و انویدیا نمی رسد.

شرکت تایوانی به تازگی گزارش عملکرد مالی خود را در سه ماهه چهارم سال 2015 منتشر کرد. آمار و ارقام منتشر شده نشان می دهد که نرخ رشد درآمد آنها نسبت به دوره قبل شاهد افتی حدود 39 درصد بوده و متوسط سود عملیاتی شرکت نیز با کاهشی 50 درصدی، به رقم 130 میلیون دلار رسیده است. این کاهش سود علی رغم افزایش درآمد کلی شرکت و رسیدن به رقم 1.85 میلیارد دلار است.

به عبارتی، مدیاتک در این سه ماهه پردازنده و چیپ های بیشتری را به فروش رسانده، اما سود کمتری از این بابت نصیبش شده است.

بیش از نیمی از درآمد این کمپانی از تولید چیپ های مرتبط با موبایل ها و اسمارت فون ها حاصل می شود و باقی آن از بابت فروش چیپست برای ابزارهای سرگرمی خانگی و چیپ های مخصوص اینترنت اشیا به دست می آید.

CJ Hsieh به عنوان مدیرعامل مدیاتک معتقد است که در سال پیش رو نیز شرکت مطبوعش نمی تواند رکوردهای گذشته در کسب درآمد و رشد کسب و کار را به ثبت برساند. او شدیدتر شدن رقابت در بازار و افزایش هزینه های سربار تولید را دو عامل اساسی در این مسئله می داند.

آنها در مدت اخیر تلاش های زیادی برای کاهش هزینه های داخلی شرکت خود مبذول داشته اند، اما با این وجود پیش بینی می شود که در سال پیش رو نیز هزینه های تولید چیزی در حدود 3 تا 5 درصد افزایش بیابد.

با همه اینها، CJ Hsieh معتقد است که این چیپ ساز مطرح با تکیه بر محصولات خوش نامی چون  Helio X10 و پردازنده مورد انتظار Helio X20، می تواند تا انتهای سال رشد درآمدی 10 درصدی را تجربه کرده و چیزی حدود 100 تا 150 میلیون پردازنده موبایل و تبلت را به فروش برساند. آنها در نظر دارند در این سال از پردازنده های 16 نانومتری نسل جدید خود رونمایی کرده و مقدمات لازم برای تولید چیپ های 10 نانومتری را در سال آینده فراهم سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی