ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

آیا زمان آن رسیده که Playstation 4 خود را به SSD تجهیز کنیم؟

زمان نصب و لودینگ بازی به یکی از مشکلات زجرآور کنسول های نسل هشتمی بدل گشته و بازیکنان روی هم رفته مدت زمان زیادی را در انتظار آغاز بازی مقابل مانیتور های خود به سر ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

زمان نصب و لودینگ بازی به یکی از مشکلات زجرآور کنسول های نسل هشتمی بدل گشته و بازیکنان روی هم رفته مدت زمان زیادی را در انتظار آغاز بازی مقابل مانیتور های خود به سر می برند. مشاهدات و بررسی ها نشان می دهد آخرین عنوان جهان بازی استودیو آوالانچ، Just Cause 3، در بدترین حالت به حدود دو دقیقه زمان برای لود شدن نیاز دارد! انتظار می رود همانند Bloodborne، در عنوان Just Cause 3 هم با عرضه شدن پچ از سمت سازندگان، این مشکل را مرتفع شود.

اما تا کی بازیکنان باید منتظر پچ برای رفع مشکل لودینگ های طولانی بمانند، البته اگر فرض کنیم پچی عرضه شود!؟ چرا سراغ یک راه حل دائمی نروند؟ اولین و البته تنها راه حلی که به ذهن می رسد، تعویض هارد درایو کنسول با SSD است.

55_playstation-1421506908

قیمت حافظه های Solid-State Drive، در سال های اخیر، البته نه در تمامی کشور ها، به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته. حتی قیمت یک چنین درایوی با 480 گیگ حافظه، که حجمی تقریبا اندازه مدل های 500GB ای PS4 دارد، معقول و نسبتا مناسب است، البته باز هم نه در همه کشور ها! تعویض هارد درایو 5400 دور در دقیقه ای PS4 و ارتقا آن به SSD، فرایندی آسان است که با توجه به وضعیت فعلی زمان نصب و لود بازی ها، تا حدی ضرورت هم یافته.

به همین جهت، بر آن شدیم تا بین هارد درایو اصلی PS4، یک SSD با حافظه 480GB مدل Trion 100 برند OCZ، و یک درایو هیبرید SSHD با حافظه 1 ترابایت، شامل درایو مکانیکی با 5400 دور در دقیقه و یک SSD با ظرفیت 8 گیگابایت، مقایسه ای انجام دهیم. اما هدف از این مقایسه این نیست که ببینیم تکنولوژی Solid State بر درایو های مکانیکی به پیروزی دست می یابد یا خیر، چون جواب این سوال یک بلی کاملا واضح است! بلکه می خواهیم ببینیم آیا SSD ارزش خرج پول اضافه را دارد، یا این که فقط در برخی عنواین محدود شاهد کاهش زمان نصب و لودینگ هستیم.

استفاده از درایو هیبرید موجب شده بتوانیم ترکیبی از هر دو تکنولوژی را در آزمایش خود داشته باشیم، اما چرا حافظه 1 ترابایت؟ زیرا می توانیم با خرج کمتری، حافظه ای با حدود دو برابر ظرفیت بیشتر نسبت به سایر شرکت کنندگان این آزمایش بدست بیاوریم. این ترکیب تکنولوژی Solid State و درایو های مکانیکی، مزیت های خوبی برای PS4 دارد، کاهش زمان لودینگ ها و جلوگیری از نیاز به تعویض مداوم بازی های نصب شده، به لطف ظرفیت بالای شان، اما مشکل این تکنولوژی ترکیبی کجاست؟ ضعف آن شکست از حالتی است که به طور کامل از SSD استفاده کنیم و خبری از درایور مکانیکی و چرخش صفحات دیسک نباشد.

playstation_ps4-600x337

اما قبل از این که به سراغ آزمایش و نتایج آن برویم، باید ذکر کنیم که استفاده از تکنولوژی های ذخیره سازی مختلف، تاثیری روی کیفیت و نحوه اجرا بازی نمی گذارد. در تمامی بررسی های انجام شده، نرخ فریم بین تمامی حالات یکسان و فاصله دید هم ثابت بوده. تنها در برخی بازی ها که از تکنولوژی های مجازی استفاده می کنند، تنها تفاوتی بسیار جزئی دیده شده.

صد البته، نسل قبل که بازی از روی دیسک و بخشی از حافظه خوانده می شد، شرایط با نسل حاضر فرق می کرد، اما در این نسل وضعیت به گونه ایست که استفاده از تکنولوژی های ذخیره سازی مختلف، تنها روی زمان لودینگ و نصب تاثیر دارد و ما می خواهیم بدانیم که با کاهش دادن این زمان، تا چه حد می توانیم تجربه بازی را بهبود ببخشیم.

یادتان باشد که طی این مقاله، زمان لود بازی ها را در دو وضع بررسی خواهیم کرد، یکی هنگام لود اولیه یک منطقه، برای مثال هنگامی که از Fast Travel استفاده می کنیم یا بازی را از منوی اصلی لود می کنیم، یکی لود مجدد، بعد از هر بار کشته شدن یا Retry، که موجب می شود منطقه ای که پیش تر در آن بودیم و در آن دار فانی را وداع گفتیم بار دیگر لود شود.

وضعیت اسف بار زمان لودینگ های ورژن نخست Just Cause 3، لودینگ های طولانی تر از دو دقیقه، حتی بعد از هر Retry، ما را به این فکر انداخت که استفاده از SSD تا چه حد می تواند به صرفه باشد. هر چند استودیو آوالانچ در پچ 1.02 توانست مدت زمان لازم برای لود شدن سیو بازی را کاهش دهد، اما همچنان لودینگ ها به بیش از یک دقیقه زمان نیاز داشتند. با استفاده از SSD، در آزمایش ها توانستیم زمان لود را به 43 ثانیه کاهش دهیم و روی درایو هیبرید هم به نتیجه 59 ثانیه ای رسیدیم.

Playstation-4

چنین نتیجه ای خارق العاده است، به لطف SSD، توانستیم 37.3 درصد نسبت به زمان لود هارد درایو معمولی PS4 بکاهیم، و این درصد کاهش زمان در میان تمامی بازی های تست شده در این آزمایش، بهترین نتیجه کسب شده بود. هرچند به لطف پچ های منتشر شده از سمت استودیو سازنده، با یک بار لود شدن کامل بازی، لودینگ ها، بخصوص زنده شدن مجدد، به اندازه گذشته زمان بر نیستند، اما از آن جایی که با سخت تر شدن بازی به مرور زمان، ممکن است آمار مرگ و میر بازیکنان بالا برود و شاهد صفحات لودینگ زیادی باشند، این زمان که حدود 23 ثانیه به طول می انجامد، همچنان زیاد است. به لطف SSD توانستیم حدود 8 ثانیه از آن بکاهیم.

در میان تمامی بازی های تست شده، Just Cause 3 بیشترین بهره را با استفاده از SSD برده، برای مقایسه باید بگوییم که درایو هیبرید، توانسته به حدود نیمی از آن چه SSD موفق به کسب آن شده برسد و زمان ثبت شده در این حالت، بین SSD و درایو مکانیکی PS4 قرار دارد. البته لازم به ذکر است که بازی کردن Just Cause 3 در حالت آفلاین، صرف نظر از تکنولوژی به کار رفته در درایو، حدود 10 ثانیه از زمان لودینگ ها می کاهد! در این آزمایش ما در تمامی وضعیت ها، بازی را در حالت آنلاین اجرا نمودیم، اما مطمئنا با قطع کردن ویژگی های آنلاین و استفاده از SSD در Just Cause 3، بیشترین کاهش در زمان لود ها را بدست خواهیم آورد.

سایر عناوین Open world از قبیل Fallout 4 و The Witcher 3 نیز دیگر عناوینی هستند که از سرعت SSD بهره مند شدند. با استفاده از SSD، لودینگ ها در این عناوین، کاهش 15 تا 25 ثانیه ای به خود دیدند، در حالی که SSHD به حدود 40 تا 60 درصد این اعداد رسید. اما مشکل اصلی در این بازی ها، لود شدن مجدد با هر بار Retry بعد از مرگ شخصیت اصلی است.

1

نتایج بدست آمده در ویچر 3 تا حدی ناامید کننده است، هرچند با SSD توانستیم 23.3 ثانیه از زمان لازم برای لود شدن Novigrad، یکی از شهر های بازی را بکاهیم، اما مشکل اصلی این جا است که در مناطقی مانند Crookback bog، صرف نظر از تکنولوژی ذخیره سازی استفاده شده، زمان لازم برای لود شدن با هر بار Retry، بیشتر از لودینگ آغازین آن منطقه ( با استفاده از Fast Travel) طول می کشد. SSD توانست زمان retry ها را تنها 8 ثانیه، و SSHD آن ها را فقط 3 ثانیه کاهش دهد.

نتیجه آزمایشات انجام شده به ما نشان داد که زمان لودینگ های ویچر 3، بر روی تمامی درایو ها و تکنولوژی های ذخیره سازی، همچنان طولانی و خسته کننده هستند و بیشترین ضربه را هم بازیکنانی می خورند که طی داستان بازی، زیاد کشته می شوند و ارتقا درایو PS4 هم کمک چندانی به آن ها نمی کند. تقصیر تا حدودی هم متوجه معماری بازی و نحوه مدیریت حافظه هست، زیرا آن گونه که متوجه شدیم، تمامی منابع بازی با هر بار ریلود، حتی با وجود این که دقیقا در همان جایی که مرده بودیم دوباره زنده می شویم، از نو بازیابی می شوند

خوشبختانه، Blodborne از آن بازی هایی است که از نعمت ارتقا درایو PS4 به SSD بهره زیادی برده. قبل از اینکه اصلا وارد مقوله تعویض هارد درایو شویم، باید بگوییم From Software با بروزرسانی های متعددی که برای Bloodborne عرضه کرده توانسته زمان لودینگ ها را تا حد ممکن کاهش دهد. در نتیجه در پچ 1.09، آخرین بروز رسانی عرضه شده، لود اولیه در لوکیشن هایی مانند Central Yharnam یا Old Yharnam تنها حدود 30 ثانیه و لود مجدد آن ها حدود 16 ثانیه به طول می انجامد.

تاثیر SSD هم به خوبی مشخص است و لود آغازین این مناطق را حدودا نصف کرده و به 15 ثانیه رسانده. اما از آن جا که Bloodborne عنوانی بسیار سخت است، آن چه بیشتر برای ما اهمیت دارد، زمان های لود مجدد هستند. متاسافنه آن نتیجه ای که انتظار داشتیم توسط تکنولوزی Solid state حاصل نشد و با رسیدن به 14 ثانیه، تنها کاهش 2 ثانیه ای در لود مجدد این مناطق دیدیم. اما به هر حال بازیکنانی که از طریق Hunter’s Dream زیاد به سایر لوکیشن ها سفر می کنند، می توانند از کاهش لود آغازین ان مناطق به لطف SSD لذت ببرند.

2

Project Cars دیگر عنوانی بود که آن را آزمایش کردیم و نکته جالب در مورد این بازی آن است که میان تعداد ماشین ها در هر مسابقه و زمان لودینگ رابطه مستقیم وجود دارد. بسته به تعداد اتوموبیل ها، از بین 16 تا 44، لود شدن پیست مسابقه هم حدود 38 تا 50 ثانیه زمان روی درایو اصلی PS4 نیاز دارد. با SSD این مدت زمان به 31 تا 45 ثانیه کاهش می یابد و SSHD هم دقیقا میان این دو قرار می گیرد. اما از آن جایی که تعداد لودینگ ها در این بازی ها به طور کلی کم است، لودینگ های نسبتا طولانی مشکل بزرگی برای بازی نیستند. هر چند باز هم دارندگان SSD، از مدت زمان کمتر لودینگ ها بهره مند می شوند.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain دیگر عنوان تست شده در این آزمایش بود. زمان لودینگ ها فقط هنگام آغاز یک مرحله محسوس هستند و هر کدام حدود بیست ثانیه به طول می انجامند. خوشبختانه این زمان با استفاده از SSD، ده ثانیه و با SSHD، هفت ثانیه کاهش یافته. هر چند مدت لودینگ ها حدودا نصف شده اند، اما در همان ابتدا نیز، این زمان زیاد و اذیت کننده نبود. مهم تر اینکه زمان لازم برای لود شدن یک مرحله پس از هر بار مردن هم در این بازی مساله خاصی نیست و در چند ثانیه مجددا به صحنه نبرد باز می گردید. در مورد این بازی، هر چند باید ذکر کنیم که تاثیر SSD و SSHD به خوبی مشخص است، اما استفاده از آن ها به هیچ عنوان ضروری نیست.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که در بسیاری اوقات، بهینه سازی زمان لودینگ ها از دغدغه های استودیو سازنده نیست، بلکه سازندگان سعی می کنند این مشکل را از طریق پچ ها و در صورت معترض شدن مخاطبین حل کنند. جدول پایین، وضعیت کنونی عنوان Bloodborne را با نسخه اولیه آن مقایسه می کند. همان طور که می بینید، به مرور زمان و با عرضه پچ های مختلف، وضعیت بازی به مراتب بهبود یافته، اما در نسخه های اولیه، استفاده از SSD، موجب صرفه جویی زیاد در وقت شده، تعداد دفعاتی را هم که در بلادبورن می میرید در نظر داشته باشید تا متوجه شوید چقدر این رمان می تواند زیاد شود.

شوربختانه، این هم دلیل دیگری است برای استفاده از SSD، که تا هنگامی که سازنده به خود بیاید و مشکلات را بر طرف نماید، حداقل با تکنولوژی Solid State بتوان زمان لودینگ ها را تا حد ممکن کاهش داد. اگر سونی اجازه اتصال هارد از طریق پورت USB را هم می داد، شرایط بسیار بهتر می شود و برای عناوینی که مشکل لودینگ های طولانی داشتند، می شد به راحتی از SSD استفاده کرد.

3

جمع بندی

ارزش ارتقا به SSD به طور کلی بسته به عنوانی دارد که بازی می کنید، طرفداران بلادبورن بی شک با بهره گیری از SSD تاثیر شگرفی در لذت خود از بازی مشاهده خواهند کرد و زمانی که پشت صفحه نمایش خود در انتظار آغاز بازی نشسته اند را کاهش دهند. اما برای کسانی که بیشتر عناوینی همچون MGSV بازی می کنند، هر چند در نهایت SSD موجب نصف شدن زمان لودینگ ها می شود، اما ارتقا به آن چندان ضروری به نظر نمی رسد.

اما قرار نیست تمامی گیمر ها تک بعدی باشند و بسیاری از آن ها احتمالا تمامی این عناوین را بر روی کنسول خود تجربه خواهند کرد. لودینگ های محاسبه شده روی درایو اصلی PS4 در تمامی این 6 بازی، 15 دقیقه و 50 ثانیه زمان برد. این زمان با استفاده از SSD به 11 دقیقه و 10 ثانیه کاهش یافت، یعنی 28.6 درصد صرفه جویی. هر چند درصد کاهش لودینگ ها در هر بازی متفاوت بود، اما به طور کلی، نتیجه بهره گیری از SSD کاملا محسوس است.

از SSHD که در مقایسه ما تا حدی محو قدرت SSD شده بود هم قافل نشویم، لودینگ ها روی این درایو هیبرید به 13 دقیقه و 30 ثانیه کاهش یافتند، یعنی صرفه جویی 13.2 درصدی. اگر ظرفیت دو برایر و قیمت معقول آن را در نظر بگیرید، SSHD گزینه اقتصادی تری است، اما از نظر سرعت به پای SSD نمی رسد.

در نهایت به مسئاله بودجه می رسیم، قیمت SSD هر چند به مرور کاهش می یابد، اما در برخی کشور ها و مناطق همچنان گران قیمت گذاری می شود و خرید آن ها برای کنسول، تصمیمی اقتصادی نیست. اما طرفدارانی که می خواهند بیشتر لذت را از عناوین مختلف روی کنسول خود ببرند و از انتظار کشیدن برای آغاز بازی شان تا حد ممکن بکاهند، راهی جز استفاده از SSD ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

    اگر بخوام به دوستان یک پیشنهاد بدم اینه که حتما یک هارد SSD تهیه کنن. من این کارو کردم و الان واقعا راحت شدم. هاردهای HDD بر اثر استرس و عذابی که برای کاربر ایجاد می کنند طول عمر انسان را کاهش می دهند. یک SSD با حجم 250 بگیرید برای نصب سیستم عامل و اپلیکیشن ها و یک هارد اکسترنال هم برای دیتا مثل فیلم، آهنگ، عکس، بک آپ و... که به نصب نیاز ندارند. من همچین کاری کردم و خیلی راضی هستم.

    • سعید
      سعید | ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

      دوست عزيز شما چقدر هزینه کردی واسه اینا

  • arsham
    arsham | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

    نصف لذت لازی کردن به انتظار برای لودینگاست تازه موقع انتظار واسه لودینگ ها یه استراحتی هم میکنی و چشات به فنا نمیره
    من که تو این مدت میشینم به داستان بازی تا جایی که انجامش دادم فکر میکنم :)

مطالب پیشنهادی