ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فراخوان ثبت نام مسابقات نبرد هوش مصنوعی شریف

۱۲ و ۱۳ اسفند ۹۴، انجمن علمی دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در این دانشگاه میزبان مسابقات بین ‏المللی برنامه‌ نویسی نبرد هوش مصنوعی شریف خواهد بود. ثبت نام این دوره از مسابقات نبرد هوش مصنوعی شریف ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۵

۱۲ و ۱۳ اسفند ۹۴، انجمن علمی دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در این دانشگاه میزبان مسابقات بین ‏المللی برنامه‌ نویسی نبرد هوش مصنوعی شریف خواهد بود.

ثبت نام این دوره از مسابقات نبرد هوش مصنوعی شریف (Sharif AI Challenge) از روز ۱۲ بهمن ‌ماه در سایت مسابقه آغاز شده است و تا روز ۱۹ بهمن‌‌ ماه ادامه خواهد داشت. این مسابقات به پشتوانه ی ۷ دوره برگزاری مسابقات «نبرد به زبان جاوا» برگزار می‌ گردد ولی بعد از تجربه ی موفق دوره ی گذشته ی این مسابقات که افزودن آزمایشی دو زبان برنامه‌ نویسی دیگر علاوه بر جاوا بود، در این دوره پشتیبانی رسمی از زبان ‎های پایتون و سی‌ پلاس‌ پلاس نیز توسط تیم فنی مسابقات اضافه شده است. با این حساب تقریباً تمام علاقه مندان به کامپیوتر و برنامه‌ نویسی می‎‌ توانند با دانش برنامه‌ نویسی خود و با زبان موردعلاقه‌ شان در این مسابقه شرکت کنند.

نبرد هوش مصنوعی شریف با هدف سنجش توانایی شرکت‌ کنندگان در زمینه ی برنامه‌ نویسی و نگاهی به توانایی تیم‌ ها در پیاده‌ سازی و استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی برگزار می‌ شود. شاید در نگاه اول تمرکز اسم مسابقات روی هوش مصنوعی ترسناک باشد، اما همین‌ که اسم الگوریتم‌ های معروف هوش مصنوعی مثل DFS و BFS و A* به گوش‌ تان خورده باشد برای شرکت در این مسابقه از حد کافی هم بیشتر است. در واقع شرکت‌ کنندگان برای شرکت در این مسابقه و رقابت در سطح بین ‎المللی، نیازی به داشتن دانش پیشرفته‌ ای در زمینه ی هوش مصنوعی ندارند، اما توانایی استفاده و پیاده‌ سازی الگوریتم‌ های هوش مصنوعی، امکان کسب امتیاز بیشتر و احتمال موفقیت تیم را افزایش می‌ دهد.

این مسابقات به همت انجمن علمی دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و با بدنه ی کاملاً دانشجویی برگزار می‌ شود که می‌ توان این مسئله را نقطه ی قوت آن دانست. معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت دانش‌ بنیان بیان نیز حامیان این مسابقه هستند. برای ارزیابی این مسابقه می‌ توان گفت: فضای دانشجویی با نشاط، به همراه کیفیت برگزاری بالا به پشتوانه ی سابقه ی ۷ ساله ی مسابقات، در کنار رقابت تیم‌ ها در چارچوب یک بازی جذاب با قوانینی خاص، در سطح بین‌المللی.

شرکت‌ کنندگان در این مسابقه در قالب تیم‌ های سه نفره، باید برای شرکت در بازی طراحی شده توسط تیم فنی مسابقات که دارای قوانین خاصی است برنامه ‏ای پیاده‌ سازی کنند. ویژگی اصلی بازی، امکان بازی کردن چند تیم با همدیگر در قالب قوانینی است که به عادلانه بودن و اصطلاحاً fair بودن رقابت کمک می‌ کنند. کد ها در چارچوب (frame work) طراحی شده توسط تیم فنی مسابقات قرار می‌ گیرند و با یکدیگر به رقابت می‌ پردازند و برای کسب امتیاز بیشتر از رقبا تلاش می‌ کنند. در پایان مسابقه تیم‌ های برتر بر اساس امتیاز کسب شده مشخص می‌ شوند.

این دوره از رقابت‏ ها در دو مرحله برگزار می‌ شود: مرحله ی غیرحضوری (آنلاین) از تاریخ ۲۰ بهمن آغاز خواهد شد و تا ۲۸ بهمن ادامه خواهد داشت و تیم‌ ها فرصت خواهند داشت که در این مدت یک برنامه ارسال کنند. البته تیم‌ هایی که تا روز قبل از برگزاری این مرحله در سایت مسابقه ثبت نام کرده‌ باشند. بعد از این تاریخ، تیم فنی به ارزیابی کد ها با برگزاری مسابقه بین آنها و مشخص کردن امتیاز ها می‌ پردازد. با مشخص شدن تیم‌ های برتر این مرحله که به مرحله ی بعد راه یافته اند، در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه، انجمن علمی دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در این دانشگاه میزبان مسابقات بین‏ المللی برنامه‌ نویسی نبرد هوش مصنوعی شریف خواهد بود. در این مرحله تیم‌ ها در فرصت مشخص شده به نوشتن برنامه مشغول می‌ شوند تا در پایان این مرحله نیز برنامه‌ ی تیم‌ ها با یکدیگر به رقابت بپردازند و در پایان تیم‌ های برتر مرحله ی حضوری مشخص شوند. در پایان به تیم‌ های برتر مرحله ی حضوری جوایزی شامل سکه ی بهار آزادی و تندیس مسابقات، و به سایر تیم‌ های برگزیده، یادبود مسابقات (ماگ، تی‌شرت و ...) اهدا می‌ شود.

اخبار و اطلاعات تکمیلی مسابقه از طریق وبلاگ مسابقه در دسترس شما خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌ شود اخبار و نکات مهم مسابقه را از طریق کانال‌ های اطلاع‌ رسانی اینستاگرام و توئیتر مسابقه (@aichallenge) پیگیری کنید.

farsi-v5

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    این مسابقات پولی هست یا نه؟
    سوالات مسابقه چه جوریه؟ یه جا خونده بودم که باید برای بازی که خودشون طراحیش کردند رو کد بزنیم بعد تیم های مختلف با هم مسابقه می دهند و برنده مشخص می شه یا سوالا شبیه مسابقات ای سی امه؟

    • ایمان
      ایمان | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

      سلام

      توی سایت مسابقه جواب همه این سوالا هست. aichallenge.sharif.edu

      مرحله غیر حضوری رایگان است و مرحلهی حضوری برای تیم‌های راه‌یافته به فینال مقدار بسیار کمی هزینه داره.
      سوال مسابقه هم همین طور هست که فرمودین یک بازی هست که شرکت‌کنندگان باید براش هوش مصنوعی بنویسند و با ای سی ام تفاوت داره.

مطالب پیشنهادی