ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چینی ها با همجوشی هسته ای، دمایی معادل 50 میلیون درجه سلسیوس را ایجاد کردند

روز گذشته آزمایشات هسته ای در یکی از رآکتورهای اتمی چین وارد مرحله جدیدی شدند. در جریان این آزمایشات، دانشمندان پلاسمایی با دمای 90 میلیون درجه فارنهایت معادل 50 میلیون درجه سلسیوس ایجاد کردند که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۵

روز گذشته آزمایشات هسته ای در یکی از رآکتورهای اتمی چین وارد مرحله جدیدی شدند. در جریان این آزمایشات، دانشمندان پلاسمایی با دمای 90 میلیون درجه فارنهایت معادل 50 میلیون درجه سلسیوس ایجاد کردند که از هسته خورشید خودمان داغ تر است و آن گاز یونیزه شده را برای مدت بیش از یک و نیم دقیقه در همان دما نگه داشتند.

این آزمایشات در توکاماک آزمایشی ابررسانای پیشرفته صورت گرفتند که با نام اختصاری EAST شناخته می شود. این دستگاه در خود نوعی رآکتور دونات شکل را جای داده است که در داخل آن پلاسمای فوق العاده داغ قرار گرفته.

کنترل دقیق میدان مغناطیسی قدرتمندی که اطراف آن به وجود می آید به پلاسما امکان می دهد که درون یک حلقه محکم متحرک در مرکز سازه دوناتی شکل جای بگیرد و این یعنی دیواره های سازه هیچگاه مستقیما در معرض دمای بالای پلاسما قرار نمی گیرند.

برای ایجاد انرژی لازم است که دانشمندان مطمئن شوند آن دماها می توانند برای مدت کافی پایدار بمانند که این نیز هدف دراز مدت چنین رآکتورهایی محسوب می شود.

در واقع لازم است که واکنش ها برای مدت طولانی اتفاق بیافتند چراکه آغاز این واکنش ها نیازمند مقدار بالایی از انرژی است: به بیان دیگر، اگر این واکنش ها بیش از اندازه زود به پایان برسند، به لحاظ انرژی ارزشی ندارند.

اما کنترل این گرمای بالا هم دشوار است چراکه چنین انرژی های زیادی بی ثباتی های قابل توجهی را به وجود می آورند که به سختی می شود محدودشان کرد. بنابراین، انجام چنین آزمایشاتی برای 102 ثانیه گامی مثبت محسوب می شود.

گفتنی است که این خبر به دنبال انجام آزمایشات موفقی در همین رابطه در موسسه مکس پلانک منتشر می شود که هفته پیش صورت گرفت و در جریان آن برای نخستین بار در استلراتور  7-X آن از سوخت هیدروژنی استفاده شد.

البته لازم است یادآور شویم که این بالاترین دمای مصنوعی ایجاد شده روی زمین نیست و داغ ترین شرایط پیشتر توسط برخورد دهنده هادرونی بزرگ ایجاد شد که توانست از گلوئونهای زیراتمی و کوارک ها نوعی «مایع» پلاسما با دمای حدودی 10 تریلیون درجه ایجاد کند.

این میزان حدودا 250 هزار برابر داغ تر از مرکز خورشید است اما چنین شرایطی صرفا برای کسری از ثانیه پایدار می مانند و به همین خاطر برای ایجاد انرژی بی فایده هستند.

در واقع اغلب دانشمندان اعلام کرده اند که سوختگی طولانی و در عین حال شدید مورد نیاز برای همجوشی باید حدودا دمایی برابر با 180 میلیون درجه داشته باشد، از همین رو، هنوز راه درازی در پیش داریم.

در خوشبینانه ترین حالت، یک دهه یا بیشتر زمان نیاز است تا بشود با این شیوه برق تولید کرد با این همه، فعلا می توانیم دستاورد عظیمی مانند این را به فال نیک بگیریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی