ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تقابل هدست های واقعیت مجازی؛ کدام یک تجربه ای بهتر ارائه می دهند؟

تکنولوژی واقعیت مجازی در حال حاضر سرنوشتی نامشخص دارد و نمی توان به هیچ وجه موفقیت یا شکست آن ها را تضمین نمود. به زعم بسیاری، سال 2016، سال واقعیت مجازی خواهد بود و این ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

تکنولوژی واقعیت مجازی در حال حاضر سرنوشتی نامشخص دارد و نمی توان به هیچ وجه موفقیت یا شکست آن ها را تضمین نمود. به زعم بسیاری، سال 2016، سال واقعیت مجازی خواهد بود و این تکنولوژی شانس زیادی برای موفقیت و جذب مخاطبان دارد. اما از سوی دیگر، احتمال آن نیز وجود دارد که با عرضه نسخه خرده فروشی هدست های بهره مند از این تکنولوژی، هیچکس تمایلی به آن ها نشان ندهد و یکی از بزرگترین شکست های تکنولوژیکی چند سال اخیر رقم بخورد.

البته رشد چشمگیر و شکوفایی حوزه های مختلف تکنولوژی در چند سال اخیر به ما نشان داده که باید همواره با دیدی خوشبینانه به دستگاه های سرگرمی محور نگاه کرد. در هر صورت از همین حالا افراد زیادی هستند که به واقعیت مجازی و هدست های آن علاقه مند شده اند و احتمالا می خواهند با هدست های در حال توسعه آشنا شوند. در این مقاله سعی شده که هدست های واقعیت مجازی در حال توسعه با قیمت های مختلف معرفی شوند تا کاربران بیش از پیش با این محصولات آشنایی یابند.

قبل از هر چیز باید از خودمان بپرسیم که واقعیت مجازی (Virtual Reality) اصلا چیست؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، واقعیت مجازی تکنولوژی ادغام قدرت پردازشی کامپیوتری با جلوه های بصری است که در کنار شبیه سازی تجارب دیداری و شنیداری، کاربر را نسبت به حضور در دنیایی دیگر فریب می دهد. برخلاف واقعیت افزوده، واقعیت مجازی در پی آن است که دنیایی مجازی را جایگزین دنیای فیزیکی کند و تجاربی در اختیار کاربر بگذارد که در دنیای واقعی قادر به دستیابی به آن ها نیست.

این هدف معمولا با استفاده از لنزهای مختلف، هدفون و تکنولوژی دنبال کردن حرکات بدن محقق می شود؛ بنابراین کاربر می تواند با تکان دادن سر خود، اجزای مختلف دنیای مجازی را مشاهده کرده و در برخی از مواقع، حتی در آن حرکت نماید.

اما در همین حال، واقعیت افزوده (Augmented Reality) اهدافی کاملا متفاوت را دنبال کند. واقعیت افزوده در پی آن است که لایه هایی مجازی را روی واقعیت اصلی پیرامون کاربر قرار دهد. بنابراین در مقاله پیش رو، به این حوزه از تکنولوژی پرداخته نخواهد شد و به تبع آن، سخنی از هدست هایی مانند هولولنز مایکروسافت به میان نخواهد آمد.

نکته مهم و قابل توجه این است که تمام هدست های واقعیت مجازی، به یک سخت افزار خارجی برای اعمال پردازشی نیازمندند. بنابراین وقتی که شما برای مثال هدست Gear VR سامسونگ را خریداری می کنید، هم چنان به یک موبایل به عنوان صفحه نمایش و پردازنده نیاز خواهید داشت. حتی هدست گوگل کاردبورد، که ارزان ترین گزینه در دسترس به شمار می رود و ابتدا به آن خواهیم پرداخت، به یک موبایل اندروید و یا iOS نیازمند خواهد بود.

بنابر همه این ها، شناخت کامل نسبت به دستگاهی که می خواهید خریداری کنید و نیز دستگاه جانبی مورد نیاز برای آن، بسیار مهم است؛ در غیر این صورت متحمل ضرر مالی قابل توجهی خواهید شد.

Google Cardboard

Screen_Shot_2015-11-20_at_8.25.00_AM.0 copy

گوگل کاردبورد بدون شک ارزان ترین راه برای تجربه دنیای مجازی به شمار می رود. این هدست 20 دلاری، به گونه ای طراحی شده که تقریبا با تمام موبایل های موجود در بازار سازگار است. گوگل بارها تاکید نموده که برنامه هایی جدی برای واقعیت مجازی خود دارد و بنابراین با خرید کاردبورد به مجموعه ای قابل توجه از برنامه ها و دموهای آزمایشی روی این پلتفرم دسترسی خواهید یافت. با این حال تمام این برنامه ها کیفیتی یکسان ندارند و گاه تجربه آن ها چندان لذتبخش نیست.

در حال حاضر که این مقاله نگاشته می شود، کانال های بی شماری در وب سایت یوتوب وجود دارد که به صورت اختصاصی برای ویدیوهای واقعیت مجازی تدارک دیده شده اند. هم چنین گوگل اخیرا اعلام کرده که می توان تمام ویدیوهای موجود در یوتوب را در قالب واقعیت مجازی مشاهده کرد.

پس نتیجه گیری آن است که کمبود محتوا، آخرین مشکلی خواهد بود که کاربران کاردبورد ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند و احتمالا تا مدت های طولانی، با محتویات مختلف موجود برای کاردبورد سرگرم خواهید شد؛ خصوصا اگر پیش از این تجربه کار با واقعیت مجازی را نداشته باشید.

قیمت بسیار پایین هدست کاردبورد، که همان طور که از نامش پیداست از ورقه های کارتنی ساخته شده، تاثیری شگرف روی فروش این محصول گذاشته و تقریبا هرکسی را مجاب به خرید آن می کند. حتی روزنامه معروف نیویورک تایمز چندی پیش در یکی از ویژه نامه های خود، یک عدد کاردبورد به صورت رایگان به مشترکین خود هدیه داد.

3046369-poster-p-1-google-quietly-moves-their-lead-designer-of-search-to-virtual-reality

بنابراین یکی از مورد احترام ترین و بزرگ ترین کمپانی های فعال در حوزه تکنولوژی از این هدست ها پشتیبانی می کند، قیمت آن بسیار ارزان است، تقریبا با هر موبایلی سازگاری دارد و اکوسیستم آن به گونه ای است که محتویات بی شماری در اختیار کاربران قرار می دهد. دیگر چه دلیلی دارد که عاشق کاردبورد نشویم و آن را خریداری نکنیم؟

برای افراد تازه کار، تجربه کاربری کاردبورد شاید آنقدرها دلچسب نباشد. قیمت پایین هدست بدان معناست که کاردبورد به صورت تمام و کمال روی قدرت پردازشی اسمارت فونی که در آن قرار گرفته اتکا می کند و تمام اعمال مربوط به دنبال کردن حرکات سر و تشخیص حرکات بدن توسط موبایل صورت می پذیرند. سنسورهای موجود در موبایل های امروزی، شاید کاربردی باشند اما نمی توانند حس حضور در یک دنیای مجازی را به خوبی منتقل کنند.

اما در نهایت، کاردبورد از چند جهت محصولی جالب و حتی متمایز نسبت به سایر هدست های فعلی بازار است؛ برای مثال کاربر می تواند عکس های واقعیت مجازی مخصوص به خود را ثبت نماید و آن را در اپلیکیشنی رایگان و اختصاصی برای این کار به نمایش بگذارد.

با این حال مخاطبانی که از کاردبورد استفاده می کنند، خطری بزرگ برای تکنولوژی واقعیت مجازی به شمار می روند. بخشی از این کاربران ممکن است اشکالات مربوط به کاردبورد را مشکل رایج تمام هدست های واقعیت مجازی فرض کنند و تمایلشان نسبت به این تکنولوژی را از دست بدهند.

Samsung Gear VR

blog_hero_withLogo

سخت افزار Gear VR به تنهایی 100 دلار قیمت دارد و از همین حالا در دسترس قرار گرفته، اما تنها با چهار عدد از اسمارت فون های فعلی سامسونگ سازگاری دارد. اگر به یکی از اسمارت فون های گلکسی نوت 5، گلکسی اس 6 اج پلاس، گلکسی اس 6 یا گلکسی اس 6 اج دسترسی نداشته و قصد خرید آن ها را نیز ندارید، این هدست به هیچ عنوان برای شما ساخته نشده است. در حال حاضر، هیچ محصول مشابهی برای پلتفرم iOS نیز وجود ندارد؛ در واقع Gear VR به صورت اختصاصی توسط سامسونگ و آکیلس توسعه داده شده تا به فروش موبایل های جدید سامسونگ کمک کند.

با این وجود، Gear VR تجربه کاربری بی نظیری از واقعیت مجازی به ارمغان می آورد.برای مثال کاربر می تواند فیلم های موجود در سایت نت فلیکس را در دنیای مجازی و در ویلایی کوچک بالای یک کوه تماشا کند، یا می توان محتویات استریم شده وب سایت Twitch را درون یک سینمای خصوصی تماشا کرد. برخی از بازی های در دسترس برای Gear VR هم تجاربی فوق العاده رقم می زنند و تعداد آن ها به حدی است که تا مدت ها سرگرم باقی خواهید ماند.

Gear VR S6 review (5)-970-80

هدست Gear VR این قابلیت را دارد که حرکات سر را دنبال کند و بنابراین تجربه بسیار جذاب تری نسبت به کاردبورد به همراه می آورد. 4 موبایل سامسونگ که با این هدست سازگاری دارند، همه به نمایشگرهایی بسیار با کیفیت مجهز اند و به همین جهت تقریبا غیرممکن است که تجربه ضعیفی از کار با Gear VR حاصل شود. بی سیم بودن دستگاه و اندازه متناسبش که حمل آن را به هر مکانی ممکن می سازد، جز ویژگی های کلیدی Gear VR به شمار می رود.

بدون در نظر گیری محدودیت دستگاه های سازگار با Gear VR، هدست مورد بحث یکی از بهترین گزینه های موجود برای تجربه واقعیت مجازی از همین حالا برشمرده می شود. شاید یکی از نقاط ضعف Gear VR محدودیت های گرافیکی موبایل های فعلی باشد و از سوی دیگر، دستگاه تا حدودی با مشکلات گرمایشی روبرو است.

اما گذشته از این مشکلات جزیی، در حال حاضر Gear VR ارزان قیمت ترین محصولی است که می توان به کمک آن تجربه ای با کیفیت از واقعیت مجازی کسب نمود. هم چنین Gear VR گزینه ای به مراتب بهتر از کاردبورد گوگل به شمار می رود، چرا که از سنسورهای جداگانه بهره می برد و حرکات کاربر را به خوبی دنبال می کند.

Oculus Rift

Oculus-Rift-2-1024x576

هدست آکیلس ریفت محصولی است که با صحبت درباره آن، به قلمروی حقیقی تکنولوژی واقعیت مجازی پا می گذاریم. سازگاری آکیلس ریفت با پی سی های قدرتمند بدان معناست که به کمک آن تجاربی بسیار باورپذیرتر نسبت به Gear VR حاصل می شود. هدست مورد بحث قرار است از ماه مارس میلادی برای پیش خرید در دسترس قرار گیرد و مدتی بعد از آن به بازار عرضه شود. آکیلس ریفت خود 600 دلار قیمت دارد و برای کار با آن باید به یک پی سی قدرتمند 1500 دلاری یا بیشتر نیز دسترسی داشته باشید.

مجموعه آکیلس ریفت به همراه یک هدست، یک دستگاه تشخیص عمق میدان که روی میزتان قرار می گیرد، یک کنترلر اکس باکس وان و آکیلس ریموت عرضه می شود. در همین حال قرار است که در نیمه دوم سال جاری میلادی، کنترلر لمسی منحصر به فرد واقعیت مجازی ریفت نیز عرضه شود که به کلی تجربه کاربری این هدست را دگرگون خواهد کرد.

با خرید آکیلس ریفت، به یک کپی از بازی Eve: Valkyrie و Lucky's Tale نیز دسترسی خواهید یافت که با توجه به نمایش هایشان، عناوین ارزشمندی به شمار می روند. در واقع کمپانی آکیلس با این حرکت می خواسته مطمئن شود که تمام کاربران از همان ابتدا به عناوینی جالب دسترسی خواهند داشت. هر دوی این عناوین اگرچه به صورت معمولی نیز قابل بازی اند اما با واقعیت مجازی تجاربی بی نظیر خلق می کنند که دستیابی به آن ها روی نمایشگرهای رایج و استاندارد ممکن نیست.

Screen_Shot_2015-09-25_at_9.31.58_AM.0 copy

برای خرید آکیلس ریفت نیازمند یک پی سی با مشخصات زیر هستید:

  • کارت گرافیک: Nvidia GTX 970 یا AMD 290
  • پردازنده: Intel Core i5-4590 یا معادل آن
  • حافظه رم: 8 گیگابایت یا بیشتر
  • خروجی: HDMI 1.3
  • پورت: سه پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0
  • سیستم عامل: ویندوز 7 سرویس پک 1 یا جدیدتر (ورژن 64 بیتی)

اگر پی سی شما مشخصاتی پایین تر از مشخصات ذکر شده داشته باشد، بازهم قادر به اجرای برخی از بازی ها خواهید بود، اما در نتیجه آن ممکن است که بازی با فریم ریت کمتری اجرا شود و موجبات ناخوش احوالی کاربر فراهم آید.

آکیلس ریفت بدون شک محصولی است که آغازگر ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به خانه های مردم بود. با در نظر گیری مشخصات آکیلس ریفت و بسیاری از مغزهای متفکر پشت آن مانند جان کارمک افسانه ای و مایکل آبراش، به این نتیجه خواهیم رسید که ریفت، ایده آل ترین هدست موجود برای تجربه واقعیت مجازی به شمار می رود که البته برای کار با آن باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت کرد.

HTC Vive

DSC_6926+copy

هدست وایو، محصول مشترک کمپانی اچ تی سی و والو، سازنده پلتفرم محبوب استیم، است و با تمرکزی مضاعف روی گیمینگ و خواسته های گیمرها ساخته شده. یکی از ویژگی های بی نظیر هدست وایو، تکنولوژی Lighthouse آن است و می توان با نصب دو سنسور در دو گوشه از اتاق، در محیط حرکت کرد و به کمک دو کنترلر مجهز به حسگر حرکات بدن، به تعامل با اجزای دنیای مجازی پرداخت.

دنبال کردن حرکات بدن از طریق هدست و کنترلر به شکلی کاملا روان صورت می گیرد و نقشی اساسی در القای حس حضور در محیطی مجازی ایفا می کند. به کمک نرم افزاری به نام Tilt Brush نیز می توان از کنترلرها برای خلق اجسام و فضاهای سه بعدی استفاده کرد که مطمئنا برای بسیاری از کاربران فوق العاده خواهد بود.

کمپانی اچ تی سی هنوز مشخصات مورد نیاز برای کار با هدست وایو را منتشر نکرده اما انتظار می رود که مشخصات پی سی مورد نیاز آن، شباهت زیادی به مشخصات آکیلس ریفت داشته باشد؛ البته با این فرض که دستگاهی قدرتمندتر را طلب نکند. بنابراین، اگر بخواهید از واقعیت مجازی روی پی سی استفاده کنید و به مشخصات خواسته شده دسترسی ندارید، مطمئنا نیازمند ارتقای تجهیزات خود خواهید بود.

Screen_Shot_2016-01-05_at_4.26.08_PM.0 copy

والو و اچ تی سی بازها تاکید کرده اند که وایو محصولی به اصطلاح «پریمیوم» است و مجموعه ای بسیار بیشتر از سخت افزار را نسبت به آکیلس ریفت 600 دلاری به کاربر عرضه می کند. پس می توان انتظار داشت که وایو قیمتی میان 800 الی 1200 دلار داشته باشد و برای کار با آن، نیازمند محیطی وسیع هستید تا به تجربه کامل واقعیت مجازی دست پیدا کنید.

در همین حال نباید فراموش کرد که وایو به صورت مشترک توسط اچ تی سی و والو ساخته می شود. والو در حال حاضر به بزرگترین پلتفرم گیمینگ روی پی سی دسترسی دارد و در شبکه استیم از همین حالا بخش جدیدی به نام SteamVR به چشم می خورد. بنابراین پی سی گیمرها به احتمال بسیار زیاد به عناوین بی شمار و متنوعی روی این هدست دسترسی خواهند داشت و هیچ چیز به اندازه حرکت کردن در یک دنیای مجازی آن هم در یک اتاق عاری از موانع حرکتی لذتبخش نخواهد بود.

PlayStation VR

Project-Morpheus_Sony-VR

اما رسیدیم به آخرین و البته مورد انتظارترین هدست واقعیت مجازی که قرار است در سال 2016 به بازار عرضه شود. هدست پلی استیشن، از چند نظر نسبت به رقبای خود برتر است: کنسول پلی استیشن 4 قیمتی به مراتب کمتر از پی سی های قدرتمند دارد و حسگر موو و کنترلر Dualshock 4 به همراه دوربین پلی استیشن، در مجموع تجربه ای ارزان قیمت از دنبال کردن حرکات بدن را در اختیار کاربر می گذارند. توسعه دهندگان عناوین هدست پلی استیشن هم چنین این امکان را دارند که برای پلتفرم سخت افزاری واحدی تولید محتوا کنند که به کسب تجارب بهینه تر منجر می شود.

هدست پلی استیشن علاوه بر این، یکی از مناسب ترین هدست های موجود در هنگام قرارگیری روی سر به شمار می رود و استفاده از آن با عینک نسبت به ریفت و وایو راحت تر است. هم چنین سونی قصد دارد پشتیبانی کم نظیری از هدست واقعیت مجازی خود به عمل آورد و اعلام کرده که بیش از 200 توسعه دهنده در حال ساخت عناوین مختلف برای آن اند.

Screen_Shot_2016-01-08_at_11.03.13_AM.0

مثل تمام هدست های واقعیت مجازی قدرتمند، هدست پلی استیشن هم قیمتی نسبتا گران خواهد داشت و حتی ممکن است از خود پلی استیشن 4 345 دلاری نیز گران تر باشد. قابلیت تمرکز روی یک سخت افزار واحد مطمئنا به نفع توسعه دهندگان است اما در عوض ممکن است تجاربی با کیفیت کمتر نسبت به ریفت یا وایو به ارمغان آورد. در هر صورت باید توجه داشت که نمی توان کنسولی که حدودا دو سال از عمر آن می گذرد را با یک پی سی گیمینگ با قیمتی به مراتب بالاتر مقایسه کرد.

در مجموع هدست پلی استیشن حرکت تبلیغاتی بسیار خوبی برای سونی به حساب می آید که به کمک آن هم فروش پلی استیشن 4 افزایش خواهد یافت و هم کاربران نفع می برند؛ اما تا زمانی که قیمت آن مشخص نشود نمی توان درباره توانایی رقابت آن با ریفت و وایو سخن چندانی به میان آورد. با این حال، برخی از گزارش های تایید نشده حاکی از آن اند که سونی احتمالا با تحمل ضرر و زیان و کسب درآمد از طریق بازی ها، هدست واقعیت مجازی پلی استیشن خود را با کمترین قیمت ممکن (یعنی چیزی در حدود 300 الی 400 دلار) به بازار عرضه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • adud miner
    adud miner | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام

  • AMIR2015
    AMIR2015 | ۶ بهمن ۱۳۹۵

    من که هالولنز هدست واقعیت مجازی نمیخرم دیونه نیستم قیمتش از اچ تی سی و اکلیس ریفت هم بالا تره تازه از هدست برای واقعیت مجازی ساخته نشده

  • AMIR2015
    AMIR2015 | ۶ بهمن ۱۳۹۵

    بنظر من هم پلی استیشن وی ار خیلی خوبه چون باهاش میتونید بازی های اکلیس ریفت و اچ تی سی وایو را بازی کنید با وصل کردن هدست به کامپیوتر و به ایکس باکس وان هم وصل میشه هدستی عالی و هیجان انگیز و تازه که بهترین های جهان هست

  • محمد سپاهان
    محمد سپاهان | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    واقعا خودتون حسای کنین از هر دری هم میخواین حساب کنین اخرش درمیابیم که هیچکودوم بهتر از هدست سونی نیستن Playstation VR

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی