ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

غواصی با ماشین های شاسی بلند؛ بررسی استفاده از اسنورکل در آفرود

آفرود به خودی خود از جمله مهیج ترین رشته‌های اتومبیل‌رانی و تفریحات سالم است. سفر به نقاط دور دست که از عهده هر وسیله نقلیه ای بر نمی آید باعث شده، ماجراجوی در آفرود به ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

آفرود به خودی خود از جمله مهیج ترین رشته‌های اتومبیل‌رانی و تفریحات سالم است. سفر به نقاط دور دست که از عهده هر وسیله نقلیه ای بر نمی آید باعث شده، ماجراجوی در آفرود به اوجش برسد.

حالا تصور کنید برای رسیدن به مقصد مجبور هستید از عرض یک رودخانه هم عبور کنید، اینجاست که آدرنالین خونتان خواه و ناخواه بالا می رود. اما برای عبور از رودخانه نباید بی مهابا به دل آب بزنید چون به احتمال زیاد هم خودتان را گرفتار می کنید هم زحمت بیرون کشیدن خودروی شما به گردن همسفرانتان می افتد.

25

رشته آفرود هم مثل دیگر رشته های ورزشهای موتوری دارای ابزار ها و قطعات تخصصی است. حتی می توان گفت قطعات و ابزارهای مخصوص این رشته تعدد بیشتری نسبت به دیگر رشته های ورزشهای موتوری دارند.

خب از بحث دور نشوم و به لب رودخانه باز گردیم! حالا سوال اینجاست که عمق آب چقدر است؟ کدام مسیر برای عبور از آب بهتر است؟ آیا در آب گرفتار می شید یا به سلامت به ساحل مقابل می رسید؟

آنچه که برای عبور از یک رودخانه بسیار حائز اهمیت است، عمق آب و مسیر انتخابی است. تا آنجا که می توانید، بهتر است از کم عمق ترین قسمت ها عبور کنید.

ممکن است در نقاطی از مسیر رود، عرض رودخانه کم شود اما نباید گول کاهش مسیر حرکتی در آب را بخورید زیرا معمولا در نقاطی که عرض رودخانه کمتر شده عمق آب بیشتر می شود و در ضمن سرعت حرکت آب هم افزایش می یابد. البته ممکن است عبور فقط از یک نقطه عمیق امکانپذیر باشد، در این صورت بهتر است سنجیده عمل کنید.

با سرعت بالا وارد آب نشوید و اجازه دهید خودرو کم کم در جریان رود قرار گیرد. سعی کنید به صورت مورب از آب عبور کنید زیرا در این حالت فشار آب بر روی خودرو کاهش یافته و آب می تواند از سمتی دیگر جریان یابد در نتیجه سطح بدنه خودروی شما مقاومت کمتری در برابر جریان آب دارد.

28

در هنگام عبور از رودخانه نباید به صورت ناگهانی پدال گاز را بفشارید زیرا ممکن است چرخ ها در حالت هرزگردی قرار گیرند و این به معنی گود شدن زیر چرخ ها و در نهایت گیرکردن خودرو است.

قبل از ورود به آب سعی کنید اشیائی مثل گوشی تلفن همراه و هر چیزی که در اثر برخودر با آب دچار آسیب می شود را درون کیسه های نایلونی و یا در بالاترین نقطه از خودرو قرار دهید زیرا ممکن است آب به کابین خودرو نفوذ کند و در بدترین شرایط حتی مجبور شوید درب خودرو را باز کنید.

برسیم به یکی از مهمترین قطعاتی که می تواند در عبور از رودخانه عصای دستتان باشد! حتما شاسی بلندهای را دیده اید که قطعه ای لوله ای شکل از کنار درب پوش محفظه موتورشان مثل یک دودکش تا بالای یکی از ستون های جلو امتداد یافته است. این قطعه Snorkel  نام دارد.

اسنورکل در واقع حکم لوله تنفسی یک غواص را برای یک شاسی بلند دارد. وقتی که خودرو وارد آب می شود، اگر نگوییم آب وارد محفظه فیلتر شده و آن را مسدود می کند، دسته کم زیر محفظه درب پوش موتور پر از بخار می شود. این بخار ناشی از برخورد آب با بدنه موتور و سیستم اگزوز است که در اثر کارکرد پیشرانه کاملا داغ شده اند.

30

همزمان با مکش موتور بخار آب به محفظه سیلندر نفوذ می کند و چون بخار قابلیت اشتعال ندارد باعث ریپ زدن و اختلال در کار موتور می شود.

از آن بدتر ورود آب به محفظه موتور است، زیرا آب در لحظه رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا( نقطه ای که سرعت پیستون صفر می شود و به بالاترین نقطه در سیلندر می رسد) مثل گاز متراکم نمی شود و این نکته کافی است که سرسیلندر و ... دچار پدیده هیدرولاک شده و به شدت آسیب ببینند.

31

با استفاد از اسنورکل در واقع نقطه تنفس پیشرانه را از زیر درب پوش محفظه موتور که تحت تاثیر بخار یا آب است، به هوای آزاد انتقال داده اید.

اگر از ظاهر زیبای اسنورکل که باعث می شود خودروی شما جلوه ای ویژه به خود بگیرد بگذریم، باید بدانید از نظر فنی هم اسنورکل قطعه ای ارشمند است. می دانیم که هر قدر هوای ورودی به موتور خنک تر باشد مولکول های سوخت می توانند درصد بیشتری از مولکول های هوا (اکسیژن) را جذب کنند.

به این ترتیب علاوه بر افزایش راندمان حجمی موتور، قدرت پیشرانه نیز ممکن است اندکی افزایش یابد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

یکی از راه های مهم در خنک کردن هوا افزایش طول مسیری است که هوا از آن عبور کرده تا به مانیفولد ورودی برسد. ناگفته پیداست که افزایش طول مسیر باعث افزایش طول زمان رسیدن سوخت به مانیفولد هم می شود.

به همین دلیل در پیشرانه های مجهز به توربوشارژ از اینتر کولر استفاده می کنند و یا در پیشرانه های اتمسفریک از مانیفولدهای با ارتفاع بیشتر بهره می برند. با استناد به مباحث ذکر شده در بالا باید بدانید نصب اسنورکل علاوه بر رهایی پیشرانه از شر بخار و آب و گرد و خاک، حتی مقداری هرچند کم باعث افزایش راندمان پیشرانه نیز می شود.

شاید از خود بپرسید ممکن است در روزهای بارانی و حتی برفی نفوذ این دو به درون اسنورکل مشکل ساز شود اما باید بدانید طراحی ورودی محفظه اسنورکل به گونه ای است که از ورود گرد و خاک، باران و برف به داخل آن جلوگیری می کند.

ضمن اینکه اغلب سازندگان معتبر اسنورکل محفظه ورودی را طوری طراحی می کنند که می تواند تا 360 درجه چرخش کند و به همین دلیل حتی امکان تغییر جهت مکش نیز در این قطعه میسر است.

33

مثلا اگر جهت بارش باران مایل به جلو خودرو است می توانید کلاهک اسنورکل را به سمت عقب(مخالف)  بچرخانید.

اگر هم مقداری آب به محفظه ورودی نفوذ کرد، نیاز نیست نگران باشید زیرا منافذی در طراحی کلاهک وجود دارد که آب از آنها خارج می شود. نکته دیگر در مورد این قطعه اینکه اگر در حین حرکت با سرعت بالا باشید، هوا با سرعت بیشتری نسبت به زیر درب محفظه موتور به اسنورکل می رسد که به خودی خود باعث افزایش حجم هوای ورودی به موتور و بالا رفتن راندمان پیشرانه می شود.

خودروهای که در مسیرهای آفرود زیاد تردد می کنند، در معرض گرد و غبار زیادی قرار دارند. در نتیجه فیلتر هوای این خودروها بسیار زود تر از یک خودروی شهری مستهلک شده و مسدود می شود.

29

باید توجه کنید که در صورت کثیف شدن فیلتر، عمل فیلترینگ هوا به درستی صورت نمی گیرد و علاوه بر نفوذ گرد و خاک به دورن محفظه سیلندر، قدرت موتور نیز کاهش می یابد. از این رو در اسنورکل ها از فیلترهای استفاده می شود که تا چند بار قابل شست و شو و بکارگیری هستند.

نوع خاصی از این فیلترها که مخصوص تردد زیاد در مسیرهای آفرود است Head Snorkel نام دارد. این فیلتر که دارای محفظه خاصی هم هست، از الیاف اسفنجی ساخته شده که جایگزین کلاهک اسنورکل می شود. همچنین انواع دیگر که  Pro Filter  نام دارند دقیقا جلوی جداره ورودی اسنورکل نصب می شوند.

در خرید اسنورکل باید توجه کنید که قطر و ورودی محفظه این قطعه طبق استانداردهای خاصی ساخته شده اند که بستگی به حجم هوای مورد نیاز پیشرانه خودرو دارد.

26

اسنورکلی که برای یک پیشرانه 4 سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد نمی تواند در پیشرانه 8 سیلندر عملکرد مناسبی داشته باشد.

البته راهنمای استفاده و انتخاب این قطعه در کاتالوگ ها و سایت های فروشندگان معتبر آن وجود دارد که کار انتخاب را برای شما آسان تر می کند.

در بحث نصب هم باید دقت کنید منفذی بخصوص در آب بندی محل نصب آن با بدنه وجود نداشته باشد چرا که در صورت وجود اتصالی با آب بندی نامناسب کار اسنورکل ضایع می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسام
    حسام | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    حیف که تب شاسی بلند آفرد قیمت های ماشین هاشو تو چند سال اخیر چندین برابر کرد مثلا km دو ملیونی میشه بیست ملیون :(
    من که عاشقشم :)

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    با تشکر از شما.خیلی مقاله ی خوبی بود

مطالب پیشنهادی