ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تایم لپس یکساله از خورشید و تاج سوزان آن [تماشا کنید]

رصدخانه پویای خورشیدی ناسا برای آن طراحی شده بود که به مدت پنج سال رفتار این ستاره را تحت نظر بگیرد اما در تاریخ 11 فوریه امسال (یعنی سه روز پیش) این رصدخانه ششمین سال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰

رصدخانه پویای خورشیدی ناسا برای آن طراحی شده بود که به مدت پنج سال رفتار این ستاره را تحت نظر بگیرد اما در تاریخ 11 فوریه امسال (یعنی سه روز پیش) این رصدخانه ششمین سال پایش 24 ساعته خورشید را جشن گرفت.

ویدئویی که در ادامه می بینید تایم لپستی است که از کنار هم قرار دادن عکس های گرفته شده توسط این رصدخانه در جریان بازه زمانی شش ساله (از یکم ژانویه 2015 تا 28 ژانویه 2016) تهیه شده است.

چون هر فریم معرف دو ساعت است و عکس ها در طیف نوری فرابنفش پرانرژی (EUV) گرفته شده اند می توانید به سادگی تاج سوزانی که روی آن موج می زند را مشاهده نمایید.

فرابنفش شدید معمولا در تصویربرداری خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد و عکس هایی که در این طول موج گرفته شده اند بخش هایی از تاج خورشید را نشان میدهند؛ همان تشعشع پلاسما که این گوی آتشین را احاطه کرده است و با دمایی در حدود 599726.6667 درجه سلسیوس می سوزد.

در کنار این پلاسمای موجدار ممکن است متوجه شوید که خورشید در داخل ویدئو مرتبا کوچک و بزرگ می شود. علت این است که سیستم تصویربرداری SDO در حین حرکت خود روی مدار دور زمین، از فاصله های مختلفی از خورشید تصویر می گیرد.

گفتنی است که ناسا این رصدخانه سیار را به مدار فرستاد تا فعالیت خورشید را مورد پایش قرار دهد و از این طریق سیستم الکترومغناطیسی آن و همچنین پدیده های خورشیدی نظیر شراره (Flares) و خروج جرم از تاج خورشید (CME) را بهتر درک کند.

محض اطلاع شما باید بگوییم که CME می تواند به شکل گیری طوفان های ژئومغناطیسی بیانجامد و در نهایت ماهواره ها و حتی شبکه های توزیع برق را غیرفعال نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی