ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سونی از حسگر 22.5 مگاپیکسلی IMX318 پرده برداشت: آیا اکسپریا Z6 به آن مجهز خواهد شد؟

سونی امروز از حسگر دوربین تازه خود به نام Sony IMX318 برای تلفن های هوشمند پرده برداشت. این حسگر دو مشخصه جدید و قابل توجه دارد: فوکوس خودکار بسیار سریع و لرزشگیر ویدئویی سه محوره ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

سونی امروز از حسگر دوربین تازه خود به نام Sony IMX318 برای تلفن های هوشمند پرده برداشت. این حسگر دو مشخصه جدید و قابل توجه دارد: فوکوس خودکار بسیار سریع و لرزشگیر ویدئویی سه محوره که طبق اعلام شرکت سازنده در نوع خود اولین است.

سونی مدعی شده که حسگر تازه اش تنها به 0.03 ثانیه برای فوکوس کردن خودکار نیاز دارد و لرزشگیر آن نیز بی مانند است اما برای آنکه منظور شرکت مورد بحث از آمار و ارقام اعلام شده را به صورت کامل متوجه شوید بهتر است نگاهی به دو ویدئوی زیر بیاندازید.

فوکوس خودکار هیبریدی

حال بگذارید ببینیم که تکنولوژی تازه فوکوس خودکار هیبریدی سونی چگونه کار می کند؟ این کمپانی ژاپنی اعلام کرده که فوکوس خودکاری هیبریدی آن ترکیبی است از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فازی با فوکوس خوکار تشخیص کنتراست و پیشتر این فناوری با تلفیق حسگر تصویر و پردازنده موبایل تولید شده است.

در IMX318 اما سونی، برای نخستین بار در دنیا یک حسگر تصویر CMOS را با تکنولوژی فوکوس خودکار هیبریدی درون پردازنده سیگنال های داخلی تعبیه کرده است. به این ترتیب فوکوس خودکار دستگاه می تواند سرعت خیره کننده ای برابر با 0.03 ثانیه داشته باشد و در زمان فیلم برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز سرعت 0.017 ثانیه را برای فوکوس از خود به نمایش بگذارد.

ویدئوهای 4K عالی با لرزشگیر سه محوره داخلی

پیشتر تلفن های همراه بهره مند از لرزشگیرهای سه محوره به بازار معرفی شده بودند (برای نمونه LG G4)، اما حسگر تازه IMX318 سونی نخستین محصولی است که لرزشگیر سه محوره اش درون پردازنده سیگنال داخلی آن گنجانده شده است.

این یعنی، می توان حتی با وجود لرزش موبایل، ویدئوهای 4K با کیفیتی را به لطف خروجی سیگنال به دست آمده از ژیروسکوپ سه محوره بیرونی آن تهیه کرد.

تکنولوژی جدید به خدمت گرفته شده درون IMX318 نتنها لرزش دوربین بلکه انحراف لنز را نیز اصلاح می کند و مهم تر از همه اینکه چون فرایند حذف لرزش درون سخت افزار خود حسگر اتفاق می افتد به انرژی کمتری برای آن نیاز خواهد بود.

با در نظر داشتن موارد ذکر شده می توان گفت تکنولوژی لرزشگیر فوق العاده ای که درون این حسگر به خدمت گرفته شده آن را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در دوربین ها هم بدل خواهد کرد.

کوچک ترین ابعاد برای پیکسل ها

img02

Sony IMX318 یک حسگر 1/2.6 اینچی 22.5 مگاپیکسلی است و با این ابعاد، کوچکترین پیکسل های به خدمت گرفته شده درون دوربین دستگاه های موبایل را دارد: تنها یک میکرون.

ابعاد پیکسل فاکتوری کلیدی برای قضاوت در مورد نحوه عملکرد یک دوربین در نور کم محسوب می شود و هرچه این ابعاد بزرگ تر باشد، می تواند نور بیشتری را دریافت کرده و عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

اگر بخواهیم مقایسه ای در این رابطه انجام دهیم، این روزها تعداد زیادی از تلفن های هوشمند پیکسل هایی با ابعاد 1.12 میکرون دارند و برخی مدل ها که به خاطر عملکرد خوبشان در نور کم به خود می بالند، پیکسل هایی با اندازه 1.55 پیکسل دارند.

حال با در نظر داشتن اینکه حسگر جدید سونی چنین پیکسل های کوچکی دارد، این شرکت ادعا کرده افتی در کیفیت تصویر آن رخ نداده و این کیفیت با مدل IMX230 برابری می کند.

تاریخ عرضه

عرضه این حسگر به سه ماهه دوم سال 2016 میلادی موکول شده است (اوایل تیرماه) و به همین خاطر انتظار می رود که سونی آن را در موبایل اکسپریا Z6 خود مورد استفاده قرار دهد.

اما داستان به اینجا ختم نمی شود؛ اگر قابلیت های این محصول به همان اندازه ای باشند که سونی وعده داده، بعید نیست که در آینده نزدیک از آن در گلکسی نوت 6 و حتی آیفون 7 هم استفاده شود چراکه هم سامسونگ و هم اپل از مشتریان وفادار حسگرهای سونی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • meity
    meity | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    عالی اگه اینجوری که میگه باشه
    خیلی خوبه که تو راه رفتن لرزشگیر انقدر قوی باشه
    خوشم اومد ایول

  • محمد سپاهان
    محمد سپاهان | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    خدای دوربین سازیه سونی

  • امیر
    امیر | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    واسه یه ادم عادی(اکثریت) دوربین سونی مفتش گرونه
    رنگا بی روح
    فوکوس خراب
    و
    همون سنسور روی ال حی و سامی عالی
    ای خاک

    • m.a
      m.a | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

      Sony make believe. pas siktir

      • امیر
        امیر | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

        کلا این سوتی فن ها توی اغل بزرگ شدن
        یه مششت تر ک بی تر بیت

        • Ali
          Ali | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

          بی تربیت که میگی درست ولی قومی رو مسخره نکن.من که ترک نیستم ولی مگه ترک ها چه گناهی کردن که میگی تزک؟

  • امیر
    امیر | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    چه فایده
    وقتی اپل و سامی از گوشی که خودش میسازه دوربین قوی تری دارند
    عکسای سونی روی اتوماتیک داغونه

  • للش
    للش | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    درسته از سونی خوشم میاد ولی سامسونگ استفاده میکنم انشاللهدر نوت ۶ اس ۸ شاهد استفاده از این حسگر عالی سونی استفاده کنه بلند صلوات بفرست

مطالب پیشنهادی