ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۳ تأثیر استقبال مشتریان از خدمات فوری در محل، بر زندگی روزمره ما

امروزه مردم شهر های بزرگ دنیا در صورت نیاز به تاکسی، کافی است اپلیکیشن اوبر را روی موبایل هوشمند خود باز کنند تا یک راننده ی شخصی، هر کجا که لازم باشد به سراغشان بیاید. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

امروزه مردم شهر های بزرگ دنیا در صورت نیاز به تاکسی، کافی است اپلیکیشن اوبر را روی موبایل هوشمند خود باز کنند تا یک راننده ی شخصی، هر کجا که لازم باشد به سراغشان بیاید. در کشور خودمان نیز خیلی ها مشتری اپلیکیشن های تحویل غذا هستند و وقتی می خواهند غذا سفارش دهند، نگاهی به منوی چنین اپلیکیشن هایی می اندازند و سفارش خود را ثبت می کنند. تقریباً می توان گفت زندگی برای خیلی ها بدون چنین خدماتی غیر قابل تصور می شود. این نوع اقتصاد، زندگی ما را ساده تر و راحت تر کرده است.

گسترش بازار خدمات فوری در محل در حال شتاب گرفتن است. مصرف کنندگان کم کم به برطرف کردن نیاز هایشان از این طریق عادت کرده اند و استارتاپ ها پتانسیل موجود در ساخت پلتفرم هایی که بتوانند این نیاز ها را برطرف کنند را به رسمیت شناخته اند. کارآفرینان، دنیای این خدمات را تا جایی اشباع کرده اند که مصرف کنندگان از شنیدن هیچ خبری در این زمینه دیگر تعجب نمی کنند؛ این روز ها تقریباً هر چیزی که بخواهید را می توانید درب منزل خود تحویل بگیرید.

در ادامه ۳ تأثیر محبوبیت روز افزون خدمات فوری در محل، روی جامعه را از نظر خواهید گذراند.

۱- شخصی سازی فوق العاده زیاد

با خدماتی نظیر اینستاکارت (تحویل یک ساعته مایحتاج منزل) و نتفلیکس (دسترسی به مجموعه ی بزرگی از سریال ها و فیلم های سینمایی در هر زمان و مکان)، مصرف کنندگان می توانند تمام جنبه های روز خود را، از خرید منزل گرفته تا تفریح، شخصی سازی کنند.

اینها تنها گوشه ای از انواع خدماتی است که به برطرف کردن انتظارات مصرف کننده به این شکل می پردازد. ما ظرف تنها چند سال یاد گرفته ایم هر چیزی که می خواهیم، می تواند درب منزل به ما تحویل داده شود، حتی تفریح. خدماتی نظیر تلویزیون های اینترنتی یا خدمات استریم ویدیویی در حال یاد دادن این حقیقت به مصرف کنندگان هستند که تا وقتی به اینترنت دسترسی وجود داشته باشد، حتی رسانه نیز می تواند بر اساس خواسته ها و نیاز های هر کسی شخصی سازی شود و هر زمانی که فرد خواست در اختیارش قرار بگیرد.

۲- انعطاف پذیری در محل کار

روز های کاری متداول با ساعات ثابت (مثلاً از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) نفس های آخر خود را می کشند؛ به ویژه با وجود اپلیکیشن هایی که برای این نوع تقاضا طراحی شده اند. داده ها نشان می دهند کارمندان پلتفرم های خدماتی به صورت پاره وقت کار می کند. ۷۲ درصد از کارکنان پاره وقت نیز تصمیم می گیرند به عنوان پیمانکار قراردادی فعالیت کنند تا بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند.

برای نمونه می توان اوبر را در نظر گرفت. راننده ی اوبر به ۸ ساعت کار روزانه و ۵ روز کار در هفته محدود نیست. با وجود افزایش چشمگیر تقاضا برای راننده ی شخصی در هر ساعتی از شبانه روز، رانندگان اوبر قادر خواهند بود هر چند ساعت که مایلند به کار بپردازند و هر زمان که خواستند کار را متوقف کنند. سال گذشته، آنها به طور متوسط ساعتی ۱۹ دلار درآمد داشته اند، ۷۱ درصد از آنان در دوره ای که برای اوبر کار می کرده اند درآمد خود را افزایش داده اند و اکثریت آنها نیز به کار با اوبر ادامه می دهند چون از انعطاف پذیری کارشان لذت می برند.

۳- استقلال بیشتر با بالا رفتن سن

یکی از اثرات غیر منتظره ای که اقتصاد مبتنی بر نیاز فوری در محل بر مصرف کنندگان داشته است، استقلالی است که قشر مسن جامعه تجربه کرده اند. این قشر تا کنون با بالا رفتن سن خود به کمک پرستاران خصوصی و یا دیگر اعضای خانواده متکی بوده اند. اما اکنون شاهد روندی بوده ایم که به قشر سالمند اجازه می دهد خودشان از خودشان مراقبت کنند. ظرف ۱۵ سال آینده جمعیت بالای ۶۵ سال آمریکا ۱۸ میلیون نفر رشد خواهد داشت و شرکت های مبتنی بر این نوع تقاضا به دنبال جذب آنها به عنوان مشتری هستند.

به این ترتیب جمعیت سالمند به جای زندگی در خانه ی سالمندان می تواند با خدماتی نظیر «آنر» به راحتی در منزل خود از خدمات متخصصین پزشکی مورد نیاز استفاده کند. خرید ها و نیازمندی های منزل نیز به همین ترتیب می توانند از طریق اینستاکارت درب منزل قشر سالمند تحویل داده شوند و خدمات نظافت نیز با لمس یک دکمه در اختیار آنها قرار می گیرد.

اپلیکیشن ها و خدمات فوری در محل، در حال ساده تر و راحت تر کردن زندگی ما هستند؛ امروزه تقریباً هر چیزی که به آن نیاز داریم یا ممکن است داشته باشیم از طریق تلفن های هوشمند در دسترس ماست و ظرف چند ساعت درب منزل به ما تحویل داده می شود. این فناوری ها در حال متحول کردن صنایع سنتی نظیر حمل و نقل و ساخت و ساز هستند و به نظر نمی رسد از سرعتشان کاسته شود. خدمات مبتنی بر این نوع تقاضا، که زمانی نوآورانه و تازه قلمداد می شد حالا جزئی جدایی ناپذیر از جامعه ی مصرف کنندگان است و هر یک از ما را به بخشی از جامعه ی بزرگ تر و به هم پیوسته ی دیجیتال بدل می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی