بررسی بازی ایرانی مگنیس؛ یک غافلگیری بزرگ

اخیرا شاهد این هستیم که صنعت بازی سازی در ایران به طور جدی تری دنبال شده و روزانه افراد بیشتری وارد این حوزه می شوند. علت اصلی این امر به تغییر تفکر تولیدکنندگان داخلی باز می گردد.

برخلاف گذشته که خیلی ها سعی داشتند ره صد ساله را با ساخت عناوین پر هزینه یک شبه طی کنند، امروزه سازندگان ایرانی به ساخت بازی های کوچک تر، نه از دید ارزش بلکه حجم تولید و بودجه، روی آورده اند که در پی این تصمیم نیز، بازی هایی بودند که به موفقیت رسیدند.

راسپینا را خیلی ها با ارتش های فرازمینی می شناسند؛ عنوانی که بیشتر از همه به واسطه گرافیک زیبایش نسبت به دیگر آثار داخلی معروف شده. این استودیو در اقدامی بسیار عاقلانه تصمیم گرفت تا در پروژه بعدی اش به سمت اسمارت فون ها آمده و این بازار را هدف قرار دهد.

بدین ترتیب پروژه بعدی آنان با نام مگنیس معرفی شد؛ عنوانی که در پنجمین جشنواره ملی بازی های ویدیویی نیز جوایز گوناگونی به دست آورد. حدود چند روز از انتشار بازی می گذرد و در این مطلب سعی داریم نگاهی به این عنوان خلاقانه داشته باشیم.

Magnis 1

بیایید از همین ابتدا موضعمان را نسبت به مگنیس مشخص کنیم؛ از بازی غافلگیر شدیم! پس از چند ساعت تجربه، با احترام به ساخته قبلی این استودیو، با خود می گفتیم ای کاش راسپینا، سازنده بازی، وقت و هزینه ای که صرف ارتش های فرازمینی نمود را روی ایده های خلاقانه و کم هزینه ترش پیاده می کرد و عناوین بیشتری همانند مگنیس می ساخت.

در مگنیس کنترل رباتی با همین نام را بر عهده دارید که باید در یک مسیر عمودی از موانع عبور کرده و به مکان های جدیدی برود. اولین نکته ای که در همان ابتدا شما را جذب می کند، کنترل خلاقانه بازیست که به صورت قرینه انجام می شود.

به عبارت دیگر، اگر با انگشتتان صفحه موبایل را لمس کرده و آن را به سمت راست بکشید، مگنیس به سمت چپ می رود. این روند در تمامی جهات تکرار می گردد. البته، چون در اکثر مواقع باید دستتان را روی صفحه لمسی نگه دارید، این مورد می تواند مانع دید بازیکن شده و باخت را برای وی به همراه داشته باشد.

به نظرتان این یک نکته منفی است؟ ما که چنین فکری نمی کنیم. با پیشروی بیشتر در بازی و کسب تجربه، به خوبی یاد می گیرید که چگونه انگشت هایتان را روی صفحه قرار دهید. با این حساب، به نظر می رسد که می توان از این مکانیزم کنترل به عنوان یک چالش جدید یاد کرد.

Magnis 2

دیگر نکته جذاب عنوان مگنیس، نحوه مرگ ربات بازی است. برخلاف دیگر آثار هم سبک که برخورد به موانع مرگ شخصیت اصلی را به همراه دارد، این بار مگنیس با هر ضربه بزرگتر شده و اگر این اتفاق بیش از حد بیافتد، منفجر می شود.

بسیار خوب، این ویژگی چه نکته مثبتی دارد؟ در پاسخ باید گفت آخرین ساخته استودیو راسپینا عنوان سختی است و با پیشروی هر چه بیشتر می توان آن را بهتر درک نمود. با این حساب، امکان برخورد به موانع بسیار بالاست. تصور کنید با هر ضربه، مجبور بودید به ابتدا بازگردید؛ بدون شک در تجربه کلی تاثیر منفی می گذاشت.

بنابراین سازندگان طی یک اقدام خلاقانه، ایده جذاب بزرگ شدن مگنیس را جایگزین نوار کلیشه ای سلامت کردند. به واسطه قابلیت مورد بحث، اگر پس از مدتی به مانعی برخورد نکردید مگنیس به حالت عادی بازگشته و کوچک خواهد شد.

البته این ویژگی باعث می شود پس از پایان هر مرحله ستاره کمتری دریافت کنید. به طور کلی بازی دارای 5 فصل و 55 مرحله است که برای آزاد سازی فصل های دیگر باید به تعداد کافی ستاره داشته باشید. صحبت از مراحل شد؛ این نکته را نیز باید گفت که طراحی آنان بسیار هوشمندانه بوده و هر لحظه شاهد چالش جدیدی خواهید بود.

تا بحث در ارتباط نحوه مرگ مگنیس داغ است، بگذارید به بزرگترین مشکل بازی نیز اشاره کنیم؛ محدودیت در میزان جان. در طول بازی فقط 10 بار اجازه دارید بمیرید. زمانی که این جان ها تمام می شود، سه راه وجود دارد؛ از طریق خرید الماس آنان را افزایش دهید، تبلیغات ویدیویی تماشا کنید یا صبر کنید پس از مدتی جانتان پر شود.

این مورد به شدت در تجربه کلی بازیکن تاثیر می گذارد. در عناوینی مانند مگنیس، که با درجه سختی بالانس خود به طور تدریجی سخت تر و سخت تر می شوند، بازیکن علاقه دارد سریع بازی را از اول آورده و چالش هایش را پیش رو بگذارد.

Magnis 3

اما این ویژگی مگنیس و وقفه ای که ایجاد می کند، از عطش گیمر می کاهد. البته راسپینا سعی نمود تا با ارائه یک آپدیت، با کاهشِ مدت زمانِ کامل شدن تعداد سلامتی، مشکل یاد شده را حل کند، اما این اقدام چندان افاقه نکرد.

اگر بازی به جای رایگان بودن با پرداخت هزینه ای در دسترس قرار می گرفت، می توانستیم امیدوار باشیم که این مشکلات بر طرف شوند. حداقل امیدواریم در انتشار بازی برای گوگل پلی، تیم راسپینا در این رویه تغییری ایجاد کند.

از بخش گیم پلی به صداگذاری و گرافیک آن می رویم. مگنیس در مقوله گرافیک فنی و هنری به خوبی عمل کرده و در هر فصل شاهد محیطی متفاوت هستیم که رنگ بندی جذابی دارند. با این وجود، با کمی دقت می توان به عدم تنوع تصویر پس زمینه مراحل و تکرار برخی آبجکت ها پی برد.

در بخش موسیقی نیز همین مشکل به چشم می خورد. قطعه های انتخاب شده بسیار مناسب فضای بازی بوده و در هر فصل نیز متفاوت اند، اما اگر بازی را تا یک اندازه ادامه دهید تکراری شدن آن کمی تو ذوق می زند. این ها باعث می شوند تا با خود بگویید که ای کاش سازنده از موزیک های طولانی تری استفاده می کرد.

در جمع بندی باید گفت که مگنیس با وجود مشکلاتی که دارد، نشان داده که چگونه می توان با یک ایده خلاقانه و ساده، اثری جذاب و درگیرکننده عرضه کرد. امیدواریم با آپدیت های بیشتر مشکلات بازی نیز بر طرف شده و با انتشار جهانی آن، موفقیت های بیشتری به دست آورد. با یک خسته نباشید ویژه به تیم راسپینا، تجربه مگنیس را به هر فردی پیشنهاد می کنیم.

مگنیس
  • مگنیس
  • قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای)
  • سازنده: پاییزان
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: 32.8 مگابایت

مطالب مرتبط

معرفی TSF Launcher 3D Shell؛ لانچر قدرتمند و سه بعدی اندروید

که گفته که لانچرهای اندروید همیشه باید «ساده» و «سبک» باشند؟ اگر گجتی دارید که از پس اجرای افکت های سنگین گرافیکی بر می آید، چرا نباید از این پتانسیل برای زیباسازی محیط کارتان استفاده کنید؟ با لانچری که امروز معرفی می کنیم قادر به این کار خواهید بود. TSF Launcher 3D Shell در مقایسه با بخش... ادامه مطلب

معرفی اپلیکیشن پاساژ؛ راهی برای خرید و فروش آسان کالا

در سال های اخیر فروشگاه های آنلاین بسیاری روی کار آمده اند که برخی از آنان با بازاریابی قوی و تبلیغات فراوان، به موفقیتی نسبی رسیده اند. اما در نقطه ی مقابل نیز بعضی از این فروشگاه ها با وجود استقبال مخاطبان به دست فراموشی سپرده شدند. در هر صورت وقتی از دور به فروشگاه... ادامه مطلب

مسابقه هوشمندان؛ معرفی بازی حدس بزن کلمه

بازی های جدول و حدس کلمات بین کاربران ایرانی بسیار پرطرفدارند، برای همین روند توسعه بازی های این چنینی همچنان با قدرت ادامه دارد و هر از گاهی، عناوینی پیدا می شوند که با گیم پلی نوآورانه شان از دیگر نمونه های تکراری و شبیه به هم، متمایز می شوند. "حدس بزن کلمه" را هم می توانیم... ادامه مطلب

جعبه ابزار: اپلیکیشن هایی برای ساخت و ویرایش تصاویر GIF

یک عکس ثابت هر چقدر هم که زیبا و چشم نواز باشد، به هیچ وجه در انتقال احساسات مثل تصاویر متحرک موفق نیست. به همین خاطر است که در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی، سالهاست که کاربران از فرمت GIF برای ساخت تصاویر متحرک استفاده می کنند؛ تصاویری که چیزی مابین عکس و ویدئو بوده و می... ادامه مطلب

هلیکوپتر نجات؛ معرفی بازی Helicopter Hill Rescue 2016

در میان خیل انبوه شبیه سازهای هلیکوپترهای نظامی، استودیوهای بازیسازی همچون TrimcoGames هم پیدا می شوند که به کاربرد دیگر این پرندگان غول پیکر توجه داشته باشند: نجات جان مردم از موقعیت های خطرناک. Helicopter Hill Rescue 2016 آخرین بازی موبایلی است که به سراغ این سوژه رفته، یک بازی شبیه ساز که در آن می... ادامه مطلب

چالش سرعت، دقت و تمرکز در بازی Bouncing Ball

استودیوهای بازی سازی خصوصیات منحصر به فردی دارند؛ بعضی گرافیک و جلوه های بصری را بر سایر المان ها ارجح می دانند و بعضی دیگر معتقدند که برای داشتن یک بازی سرگرم کننده، تنها و تنها یک گیم پلی خوب و درگیر کننده کافی است. Ketchapp جزء دسته دوم به حساب می آید و همیشه هم بر این اعتقاد... ادامه مطلب

نظرات ۵

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود