ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی ایرانی مگنیس؛ یک غافلگیری بزرگ

اخیرا شاهد این هستیم که صنعت بازی سازی در ایران به طور جدی تری دنبال شده و روزانه افراد بیشتری وارد این حوزه می شوند. علت اصلی این امر به تغییر تفکر تولیدکنندگان داخلی باز ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

اخیرا شاهد این هستیم که صنعت بازی سازی در ایران به طور جدی تری دنبال شده و روزانه افراد بیشتری وارد این حوزه می شوند. علت اصلی این امر به تغییر تفکر تولیدکنندگان داخلی باز می گردد.

برخلاف گذشته که خیلی ها سعی داشتند ره صد ساله را با ساخت عناوین پر هزینه یک شبه طی کنند، امروزه سازندگان ایرانی به ساخت بازی های کوچک تر، نه از دید ارزش بلکه حجم تولید و بودجه، روی آورده اند که در پی این تصمیم نیز، بازی هایی بودند که به موفقیت رسیدند.

راسپینا را خیلی ها با ارتش های فرازمینی می شناسند؛ عنوانی که بیشتر از همه به واسطه گرافیک زیبایش نسبت به دیگر آثار داخلی معروف شده. این استودیو در اقدامی بسیار عاقلانه تصمیم گرفت تا در پروژه بعدی اش به سمت اسمارت فون ها آمده و این بازار را هدف قرار دهد.

بدین ترتیب پروژه بعدی آنان با نام مگنیس معرفی شد؛ عنوانی که در پنجمین جشنواره ملی بازی های ویدیویی نیز جوایز گوناگونی به دست آورد. حدود چند روز از انتشار بازی می گذرد و در این مطلب سعی داریم نگاهی به این عنوان خلاقانه داشته باشیم.

Magnis 1

بیایید از همین ابتدا موضعمان را نسبت به مگنیس مشخص کنیم؛ از بازی غافلگیر شدیم! پس از چند ساعت تجربه، با احترام به ساخته قبلی این استودیو، با خود می گفتیم ای کاش راسپینا، سازنده بازی، وقت و هزینه ای که صرف ارتش های فرازمینی نمود را روی ایده های خلاقانه و کم هزینه ترش پیاده می کرد و عناوین بیشتری همانند مگنیس می ساخت.

در مگنیس کنترل رباتی با همین نام را بر عهده دارید که باید در یک مسیر عمودی از موانع عبور کرده و به مکان های جدیدی برود. اولین نکته ای که در همان ابتدا شما را جذب می کند، کنترل خلاقانه بازیست که به صورت قرینه انجام می شود.

به عبارت دیگر، اگر با انگشتتان صفحه موبایل را لمس کرده و آن را به سمت راست بکشید، مگنیس به سمت چپ می رود. این روند در تمامی جهات تکرار می گردد. البته، چون در اکثر مواقع باید دستتان را روی صفحه لمسی نگه دارید، این مورد می تواند مانع دید بازیکن شده و باخت را برای وی به همراه داشته باشد.

به نظرتان این یک نکته منفی است؟ ما که چنین فکری نمی کنیم. با پیشروی بیشتر در بازی و کسب تجربه، به خوبی یاد می گیرید که چگونه انگشت هایتان را روی صفحه قرار دهید. با این حساب، به نظر می رسد که می توان از این مکانیزم کنترل به عنوان یک چالش جدید یاد کرد.

Magnis 2

دیگر نکته جذاب عنوان مگنیس، نحوه مرگ ربات بازی است. برخلاف دیگر آثار هم سبک که برخورد به موانع مرگ شخصیت اصلی را به همراه دارد، این بار مگنیس با هر ضربه بزرگتر شده و اگر این اتفاق بیش از حد بیافتد، منفجر می شود.

بسیار خوب، این ویژگی چه نکته مثبتی دارد؟ در پاسخ باید گفت آخرین ساخته استودیو راسپینا عنوان سختی است و با پیشروی هر چه بیشتر می توان آن را بهتر درک نمود. با این حساب، امکان برخورد به موانع بسیار بالاست. تصور کنید با هر ضربه، مجبور بودید به ابتدا بازگردید؛ بدون شک در تجربه کلی تاثیر منفی می گذاشت.

بنابراین سازندگان طی یک اقدام خلاقانه، ایده جذاب بزرگ شدن مگنیس را جایگزین نوار کلیشه ای سلامت کردند. به واسطه قابلیت مورد بحث، اگر پس از مدتی به مانعی برخورد نکردید مگنیس به حالت عادی بازگشته و کوچک خواهد شد.

البته این ویژگی باعث می شود پس از پایان هر مرحله ستاره کمتری دریافت کنید. به طور کلی بازی دارای 5 فصل و 55 مرحله است که برای آزاد سازی فصل های دیگر باید به تعداد کافی ستاره داشته باشید. صحبت از مراحل شد؛ این نکته را نیز باید گفت که طراحی آنان بسیار هوشمندانه بوده و هر لحظه شاهد چالش جدیدی خواهید بود.

تا بحث در ارتباط نحوه مرگ مگنیس داغ است، بگذارید به بزرگترین مشکل بازی نیز اشاره کنیم؛ محدودیت در میزان جان. در طول بازی فقط 10 بار اجازه دارید بمیرید. زمانی که این جان ها تمام می شود، سه راه وجود دارد؛ از طریق خرید الماس آنان را افزایش دهید، تبلیغات ویدیویی تماشا کنید یا صبر کنید پس از مدتی جانتان پر شود.

این مورد به شدت در تجربه کلی بازیکن تاثیر می گذارد. در عناوینی مانند مگنیس، که با درجه سختی بالانس خود به طور تدریجی سخت تر و سخت تر می شوند، بازیکن علاقه دارد سریع بازی را از اول آورده و چالش هایش را پیش رو بگذارد.

Magnis 3

اما این ویژگی مگنیس و وقفه ای که ایجاد می کند، از عطش گیمر می کاهد. البته راسپینا سعی نمود تا با ارائه یک آپدیت، با کاهشِ مدت زمانِ کامل شدن تعداد سلامتی، مشکل یاد شده را حل کند، اما این اقدام چندان افاقه نکرد.

اگر بازی به جای رایگان بودن با پرداخت هزینه ای در دسترس قرار می گرفت، می توانستیم امیدوار باشیم که این مشکلات بر طرف شوند. حداقل امیدواریم در انتشار بازی برای گوگل پلی، تیم راسپینا در این رویه تغییری ایجاد کند.

از بخش گیم پلی به صداگذاری و گرافیک آن می رویم. مگنیس در مقوله گرافیک فنی و هنری به خوبی عمل کرده و در هر فصل شاهد محیطی متفاوت هستیم که رنگ بندی جذابی دارند. با این وجود، با کمی دقت می توان به عدم تنوع تصویر پس زمینه مراحل و تکرار برخی آبجکت ها پی برد.

در بخش موسیقی نیز همین مشکل به چشم می خورد. قطعه های انتخاب شده بسیار مناسب فضای بازی بوده و در هر فصل نیز متفاوت اند، اما اگر بازی را تا یک اندازه ادامه دهید تکراری شدن آن کمی تو ذوق می زند. این ها باعث می شوند تا با خود بگویید که ای کاش سازنده از موزیک های طولانی تری استفاده می کرد.

در جمع بندی باید گفت که مگنیس با وجود مشکلاتی که دارد، نشان داده که چگونه می توان با یک ایده خلاقانه و ساده، اثری جذاب و درگیرکننده عرضه کرد. امیدواریم با آپدیت های بیشتر مشکلات بازی نیز بر طرف شده و با انتشار جهانی آن، موفقیت های بیشتری به دست آورد. با یک خسته نباشید ویژه به تیم راسپینا، تجربه مگنیس را به هر فردی پیشنهاد می کنیم.

مگنیس

مگنیس

سازنده: پاییزان قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 32.8 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • si47ash
    si47ash | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    چقدر فونتها و تایپوگرافیش بده به نسبت گرافیک کل بازی.

  • امیر
    امیر | ۳ فروردین ۱۳۹۵

    این بازی ایرانی نیست. این بازی توسط LeonGo در تاریخ 94/12/3 در اپ استور منتشر شده.

  • ?
    ? | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    kheili bazi ghashangie eival awlie
    vali ghafel giri bozrg ... een che titri bud ...

  • محمد حسین
    محمد حسین | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    واقعا بازیش عالیه!گرافیک،موسیقی متن،کنترل بازی و...همه خوب کار شده.فقط باید از خلاقیت سازنده هامون حمایت بشه.همین...

  • فردین
    فردین | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

    اتفاقا همین محدودیت جان باعث میشه کاربر از بازی خسته نشه . دقیقا مثل Candy crush

مطالب پیشنهادی