ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۱۰ مورد از مهم ترین حسرت هایی که کارآفرینان نهایتاً با آنها مواجه می شوند

کارآفرینی تجربه ی هیجان انگیز، چالش برانگیز، و رضایت بخشی به نظر می رسد؛ از زمانی که برای اولین بار به راه اندازی کسب و کار خودتان فکر می کنید تا زمانی که درهای آن ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

کارآفرینی تجربه ی هیجان انگیز، چالش برانگیز، و رضایت بخشی به نظر می رسد؛ از زمانی که برای اولین بار به راه اندازی کسب و کار خودتان فکر می کنید تا زمانی که درهای آن را به روی مشتریان می گشایید. حتی استرس زا ترین لحظه های آن نیز احساس منحصر به فردی دارند. تصور کنید هر روز با این دید به محل کار خود بروید که می دانید اشتباهاتتان از موانعی موقتی که بتوانید از آنها درس بگیرید کمی فراتر خواهند رفت.

با همه ی اینها، شاید هیچ کارآفرینی فکرش را هم نکند که روزی ممکن است به گذشته نگاه کند و با حسرت به برخی از جنبه های رویکرد های قبلی اش بنگرد. اما در حقیقت اغلب کارآفرینان نهایتاً در چنین موقعیتی قرار خواهند گرفت.

چنین حسرت هایی معمولاً در حدی نیستند که فرد حس کند به کل نباید کسب و کار خود را راه می انداخت. در عوض، فرصت های از دست رفته، ظرفیت های بلا استفاده مانده، و دیگر نادانسته هایی که هیچگاه ممکن است به وجودشان پی نبرید نقطه ی تمرکز حسرت های شما در آینده خواهند بود. در ادامه برخی از مهم ترین حسرت های کارآفرینان را از نظر خواهید گذراند.

۱- رشد بیش از حد سریع

جدا از اینکه اهدافتان چه هستند، پول در آوردن، رسیدن به موقعیتی ثابت، شناخته شدن، همه و همه شما را وسوسه می کنند هرچه زودتر کسب و کار خود را توسعه دهید. ممکن است بخواهید افراد بیشتری استخدام کنید، از لحاظ جغرافیایی گسترش یابید، و یا روی بازاریابی خود سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. اما مراقب باشید: رشد بیش از اندازه سریع می تواند بی ثباتی به همراه بیاورد و این شما را در برابر چیزهایی آسیب پذیر می کند که در حالت قبلی تان اساساً وجود خارجی نداشتند.

۲- احتیاط کاری بیش از اندازه

از طرف دیگر، بیش از اندازه کند حرکت کردن نیز به همان اندازه می تواند مشکل ساز شود. کارآفرینی بازی پر خطری است: برای اینکه از بقیه یک سر و گردن بالاتر بایستید، باید جدید، جسور و منحصر به فرد باشید. شما نمی توانید این ویژگی ها را داشته باشید مگر آنکه ریسک کنید. بنابراین اگر بیش از حد محتاطانه عمل کنید، فرصت های بزرگی را از دست خواهید داد.

۳- از بین بردن ارتباطات موجود

تعداد معدودی از آدم ها هستند که از روی کینه و به عمد رابطه ای را خراب می کنند. اما کارآفرینان اغلب به خاطر روابط زیادی که مجبورند حفظ کنند، اجازه می دهند بعضی از روابط خود به خود از بین بروند، بدون آنکه به بازگشتشان امیدی داشته باشند.

دیر یا زود، برای شما هم پیش می آید که مشتری یا کارمند خود را از دست بدهید و در لحظه آن را بی اهمیت بدانید. اما با گذشت مدتی متوجه خواهید شد چه چیزی را از دست داده اید. بنابراین تا جایی که می توانید روابط خود را حفظ کنید.

۴- تمرکز روی محصول به جای مشتری

فرض کنیم ایده ی شما فوق العاده است. اما تمرکز بیش از اندازه روی محصول به جای نیاز مشتری، آن را به نابودی می کشاند. بنابراین روی ایده هایی کار کنید که رضایت مشتریانتان را بالا ببرند نه پروژه هایی که خودتان فکر می کنید مناسب اند.

۵- بی توجهی به فرهنگ شرکت

blog_6

حتماً شما هم شنیده اید که فرهنگ شرکت مهم است، اما آیا آن را در اولویت قرار می دهید یا خیر؟ هر چه بیشتر در پایه ریزی فرهنگی که مد نظر دارید تعلل کنید، بنا کردن آن دشوار تر خواهد شد.

۶- استفاده نکردن از کمک راهنما

یک راهنمای کارآزموده در غلبه بر برخی از دشوار ترین و ظاهراً غیر قابل حل ترین مشکلاتی که به عنوان یک کارآفرین با آنها روبرو می شوید به شما کمک خواهد کرد. هرچه زودتر راهنمایی برای خود پیدا کنید، اشتباهات کمتری مرتکب خواهید شد.

۷- پافشاری های بیش از حد

به عنوان یک کارآفرین خیلی راحت ممکن است همه چیز را شخصی ببینید و آنقدر روی چارچوب های خود پافشاری کنید که ایده های اولیه تان از دست بروند. اما از مسامحه نترسید. مذاکره کنید، کوتاه بیایید، مسئولیت ها را به دیگران واگذار کنید. دست کشیدن از برخی چیز ها آسان نیست، اما گاهی تنها شانس موجود است.

۸- بازخور نگرفتن

در دنیای کارآفرینی هیچ کس کامل نیست؛ فرقی نمی کند چقدر تجربه یا دانش کسب کرده باشید. همیشه جا برای رشد هست، و اطرافیان شما بهترین منابعی هستند که می توانید برای درک چگونگی این رشد از آنها کمک بگیرید. بنابراین اعضای تیم خود را دعوت کنید و نظرات آنها را در مورد اداره ی کسب و کارتان جویا شوید و واقعاً ببینید چه حرف هایی برای گفتن دارند.

۹- استراحت ناکافی

10_habits_every_entrepreneur_should_have

کارآفرینان متعددی وجود دارند که به خاطر تمرکز خستگی ناپذیر روی کسب و کارشان، اجازه می دهند زندگی شخصی شان رو به افول بگذارد. آنها ۱۰۰ ساعت در هفته کار می کنند، در محل کارشان می خوابند و تمام وقت آزاد خود را به انجام کار بیشتر اختصاص می دهند.

آنها کار زیادی انجام می دهند اما با هزینه ای گزاف. بنابراین توجه داشته باشید: تا زمانی که وقت کافی به استراحت اختصاص ندهید، با مشکلات جسمانی و روانی زیادی مواجه خواهید شد و حتی ممکن است دچار فرسودگی شوید.

۱۰- در لحظه زندگی نکردن

این مورد مهم ترین حسرت بالقوه ی کارآفرینان در این فهرست به شمار می رود، چون بیشتر از موارد دیگر با شما خواهد بود. کارآفرینی سفر فوق العاده ای است، اما به راحتی ممکن است تنها به مقصد خلاصه شود.

شما ممکن است آنقدر روی کسب درآمد بیشتر یا فروش کسب و کار خود متمرکز شوید که لحظه ی کوچک اما مهمی را از قلم بیندازید، مثل مواقعی که باید تیم خود را دور هم جمع کنید و موفقیت هایتان در طول این مسیر را جشن بگیرید. این لحظه ها را مغتنم بشمرید.

اگر در حال تدوین طرح کسب و کار خود هستید یا حتی مراحل میانی راه اندازی کسب و کارتان را پشت سر می گذارید، هنوز برای اجتناب از این اشتباهات وقت دارید. شناسایی اغلب آنها دشوار است، اما به شم درونی خود اعتماد کنید و به یاد داشته باشید که این برای خیلی ها تجربه ای است که تنها یک بار در عمرشان تکرار می شود. باید بیشترین بهره را از آن ببرید، هم از لحاظ عملکرد کسب و کارتان، و هم از لحاظ رضایت روانی خودتان.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آرمین
    آرمین | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    ممنون .. خیلی مفید بود ..
    اگر پست در رابطه با قالب نویسی و طراحی سایت قرار بدید واقعا عالی میشه .. از پایه .. بطوری که سخت یا آسان بودن موضوع را بیان کنه .. البته پایه طراحی سایت یا آموزشهای لازم وورد پرس .. متشکرم

مطالب پیشنهادی