ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۳ قدم برای سوق دادن مغز به سمت ایده های بزرگ تر و خلاقانه تر

سازمان ها و کارآفرینان به دنبال راه هایی برای تشویق بیشتر افراد به تفکر نوآورانه هستند. اما، به گفته ی جان آساراف از مجموعه ی راز، مشکل خود تفکر است. او اعتقاد دارد فرایند تفکر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

سازمان ها و کارآفرینان به دنبال راه هایی برای تشویق بیشتر افراد به تفکر نوآورانه هستند. اما، به گفته ی جان آساراف از مجموعه ی راز، مشکل خود تفکر است. او اعتقاد دارد فرایند تفکر به خودی خود فرایند عصبی لازم برای بروز خلاقیت را کنار می گذارد و نوآوری را از بین می برد. او در ادامه از فرایند های ذهنی لازم برای نوآوری بیشتر و همچنین راز های ترغیب و تشویق افراد به نوآوری پرده بر می دارد.

او می گوید: «خلاقیت، تخیل و نوآوری بخش هایی از فرایندی عصبی هستند که در برخی از جدید ترین ساختار های فرگشتی مغز رخ می دهند. خلاقیت پدیده ای است که کل مغز را در بر می گیرد و در سطح کاملاً متفاوتی از پیچیدگی عمل می کند». از قشر جلویی مغز شروع کنیم، که آساراف آن را مغز اینشتین، مدیرعامل، مدیر اجرایی، و سیستم جی پی اس می نامد؛ یعنی بخشی از مغز که در آن می توانید به تمام احتمالات فکر کنید و سپس برای تصور نتیجه، بخش پشتی مغز خود را فعال کنید. او ادامه می دهد «این فرایند به ما اجازه می دهد ارتباط بخش مربوط به تفکر مغز را قطع، و از شهود و تخیل خود استفاده کنیم؛ چیزی که اینشتین اعتقاد داشت از دانش نیز قدرتمند تر است».

آساراف شهود را اینگونه تعریف می کند: «آنچه که پیش از فکر کردن، می دانید». با این تفاسیر راز رسیدن به شهود در برابر تفکر چیست؟

۱- فکر کردن را متوقف کنید و اجازه دهید ذهنتان آزاد باشد

گاهی اوقات جایی مثل زیر دوش حمام، جرقه هایی از نبوغ به ذهن همه ی ما می رسد. قرار گرفتن در حالتی که فعالیت مغز بتواند آزادانه جریان داشته باشد به ذهن اجازه می دهد وارد حالت شبه خودآگاهی از رؤیاپردازی شود؛ حالتی که در آن می توانید به گستره ای از اطلاعات و الگوهایی خارج از شبکه ی عصبی معمول مغز خود دسترسی داشته باشید.

تنها ۴۰ تا ۵۰ موج مغزی در هر لحظه فعال هستند و این در حالی است که کار های گوناگون و زندگی های پر مشغله، ذهن را بیش از اندازه درگیر می کنند. فعال سازی آگاهانه ی طول موج های مرتبط یا شهود نیازمند سکونی آگاهانه است. آرامش گرفتن، ساکت و بی حرکت نشستن و در لحظه حضور داشتن به شکل گیری حالت آرامشی کمک می کنند که به خلاقیت شما اجازه می دهد از میان نویز های اطراف، فرصت ظهور بیابد.

۲- حرکت خود به سمت نوآوری را سرعت ببخشید

کمدین ها و موسیقیدان هایی که با ایده ی اجرای بداهه آشنایی دارند توانایی این را دارند که در «حالتی سیال قرار بگیرند، مغز بیش از اندازه متفکر خود را خاموش، و جریان سیال خلاقیت خود را روشن کنند». فعالیتی مثل طراحی فیگور نیز برای کسانی که با هنر آشنایی دارند حالت مشابهی دارد؛ این فعالیت ذهن را مجبور می کند تنها چکیده ی آنچه که اهمیت دارد را دریافت کند. هر تمرینی که با سرعت سر و کار داشته باشد از توانایی مغز شما پیش از تفکر بهره خواهد برد، و بخش متفکر مغز شما را از میان راه بر خواهد داشت». اگر برای فکر کردن فرصت نداشته باشید، نمی توانید بیش از حد روی طراحی یا فکر کردن به چیزی وقت بگذارید و می توانید فرایند نوآوری را خیلی سریع کلید بزنید.

۳-  جریان خلاق را تمرین کنید

تخیل نوآورانه برای بچه ها فعالیتی طبیعی است. تحصیل در مدرسه است که یک کودک کم سن و سال را وا می دارد بخش جلویی و سمت چپ مغز خود را توسعه دهد و تمرکز کند. این فرایند، تخیل او را با اختلال مواجه می کند. از لحاظ علمی ثابت نشده اما اعتقاد بر این است که اکثریت نرون های خلاق مغز ما تا سن ۳۰ سالگی از کار می افتند. بنابراین فعال سازی جریان شهود در سنین بالا تر نیازمند تلاشی مضاعف خواهد بود. می توان با استفاده از تمرینات آرام بخش ذهنی، این بخش از فعالیت مغز را بهتر حفظ کرد و ارتباطات و سلول های مغزی تازه ای در آن شکل داد.

تلاش برای تفکر نوآورانه از همان حالت آشنای مغز و در همان چارچوب استفاده خواهد کرد و به همین دلیل نمی تواند به راه حل های خلاقانه و نوآورانه ای منجر شود. در عوض سعی کنید مسیر ذهن خود را به سمت نوآوری بی واسطه باز کنید و خود را در این جریان قرار دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی