ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موبایل سازهایی که سازنده کامپیوتر شخصی شدند؛ مایکروسافت چه بر سر «PC» آورد؟

زمانی که ویندوز ۱۰ عرضه شد، مایکروسافت چند هدف بزرگ را دنبال می کرد. یکی از آنها، این بود که متنفران از ویندوز ۸ را راضی کند تا دوباره به نسخه جدید ویندوز شانسی داده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

زمانی که ویندوز ۱۰ عرضه شد، مایکروسافت چند هدف بزرگ را دنبال می کرد. یکی از آنها، این بود که متنفران از ویندوز ۸ را راضی کند تا دوباره به نسخه جدید ویندوز شانسی داده و امتحان اش کنند. هدف والا تر اما، چنین بود که از یک پلتفرم نرم افزاری در همه ابزارها استفاده شود.

این ایده اکنون با کندی بیش از اندازه ای به پیش می رود و بخش موبایلی ویندوز، سهمی برابر با ۱.۷ درصد از تلفن های هوشمند دارد (بر اساس داده های موسسه آماری گارتنر) و البته خود مدیر عامل مایکروسافت، آقای نادلا نیز در مصاحبه ای بیان نموده که سهم شرکت اش از دنیای موبایل "ناپایدار" است.

با این حال، در عرضه محصولات هیبریدی — دستگاه هایی که هم تبلت هستند و هم می توان از آنها به عنوان لپ تاپ استفاده کرد — داستان کمی فرق می کند. از ماه ژوئن ۲۰۱۴ و همزمان با عرضه سرفس پرو ۳، مایکروسافت توانسته درآمدی در قالب ۴.۲۸ میلیارد دلار از فروش سرفس های خود به دست آورد.

حال تصور کنید که مایکروسافت ادعا می کند که ویندوز ۱۰، باید در همه ابزارها مورد استفاده قرار گیرد، اما به علت اینکه موبایل های ویندوزی خریداری ندارند، سازندگان تلفن های هوشمند از تولید چنین ابزارهایی سر باز زده اند و به جای آن، اقدام به حضور در عرصه ای جدید کرده و خود را در حد تولید کننده کامپیوترهای شخصی می بینند.

در حالی که سازندگان نامدار این عرصه نظیر ایسوس، ایسر، اچ پی، دل و توشیبا روند تازه ای را شروع کرده و به سوی تولید تبلت های تغییر پذیر روی آورده اند، موبایل ساز ها نیز از آن سوی میدان وارد شده و اکنون در حال ارائه محصولاتی هستند که بیشتر شبیه به گجت های امروزی به نظر می رسند تا کامپیوترهای شخصی سنتی.

کامپیوترهای شخصی و موبایل ها، نقاط تشابه ویژه ای دارند که مهم ترینِ آنها، مربوط به طراحی صنعتی و انتخاب سخت افزار شان می شود.

مایکروسافت اما با سرفس، در میان میدان قرار دارد؛ محصولی که زندگی خود را با طراحی صنعتی غیر قابل قبول و دوست نداشتتی اما سخت افزار قدرتمند آغاز کرد و حالا به نقطه ای رسیده که می توان گفت این گجت، از نظر طراحی وسیله ای جذاب به نظر می رسد. سرفس هنوز DNA یک PC را دارد اما تبدیل شده است به محصولی باریک و سبک.

در این میان اما شرکت هایی نظیر «هوآوی» هستند که موجب نگرانی «اچ پی» های زمانه شده اند. جدیدترین تبلت هوآوی، MateBook، همه آن چیزی است که یک کامپیوتر شخصی سنتی، نیست.

4404

از پردازنده Core M اینتل بهره می گیرد، سبک و نازک است و البته وظیفه اش در انتقال احساس مرغوب بودن را نیز به خوبی انجام می دهد. در واقع می توان گفت احساسی که از خرید و حمل آن در میان دوستان، حس شرم نخواهید داشت.

«کالین جایلس» (Colin Giles)، معاون ارشد گروه تجاری محصولات مصرفی هوآوی باور دارد که مردم دیگر به داشتن دو دستگاه علاقه ای ندارند: «ما به دنبال جذب کاربر حرفه ای هستیم، کسی که بخواهد با کامیپوتر خود کارهایش را انجام دهد و سپس بخواهد با دستگاهی سرگرم شود که هم سبک است و هم حس ناب مرغوبیت در آن وجود دارد.»

«دن دری» (Dan Dery) یکی از معاونین ارشد آلکاتل می گوید: «ذات ویندوز ۱۰ که می توان آن را در موبایل های هوشمند تا کامپیوترهای شخصی به کار گرفت، به ما کمک می کند تا به دستاوردهای تازه ای در "پردازش کامپیوتری موبایلی" برسیم؛ دستاوردهایی که البته بیشتر با طرز فکر سازنده یک موبایل ترسیم شده و توسعه یافته اند نه تولید کننده یک کامپیوتر شخصی.»

وی ادامه می دهد: «این خبر خوبی برای مصرف کنندگان که با پیش زمینه و سابقه ما آشنایی دارند است اما در عین حال، خبری بد برای سازندگان کامپیوترهای سنتی به شمار می رود.»

3257

تبلت پلاس از آلکاتل که مبنتی بر ویندوز ۱۰ است هم در کنگره جهانی موبایل رونمایی شد و همان راهی را می رود که MateBook هوآوی از آن عبور می کند — یک تبلت ویندوزی که به داک کیبورد متصل شده و تلاش می کند تا در قالب یک لپ تاپ ویندوزی انجام وظیفه کند.

باید در آینده دید که آیا کاربران به این همه محصول مختلف هیبریدی پاسخ مثبت خواهند داد یا خیر. فروش تبلت ها در سال های اخیر کاهش شدیدی داشته و این اُفت تقاضا حتی دامن اپل و آپید این شرکت را نیز گرفته. با این حال، موسسه آماری گارتنر باور دارد که در آینده رشد فروش تبلت های تغییر پذیر به ۶۴ درصد خواهد رسید.

فروش کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۵ در قیاس با سال ۲۰۱۴ با ۸.۳ درصد کاهش رو به رو بود و اکنون هجوم سازندگان موبایل به این بازار به واسطه افزودن یک داک کیبورد به تبلت های شان، از نظر سازندگان سنتی کامپیوتر های شخصی، پیوندی نامبارک است.

از نظر مصرف کنندگان ولی، شاید روزی در حال استفاده از دستگاهی هیبریدی باشیم که اتفاقا از سوی مایکروسافت توسعه نیافته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۳ اسفند ۱۳۹۴

    چند تا تلفن معرفی شده داخل mwc امسال که ویندوز موبایل دارن / hp Elite x3 و VAIO Phone Biz و ALCATEL Fierce XL و Trinity Nuans NEO و Panasonic Toughpad FZ-F1 / معرفی 5 تا تلفن مختلف از 5 تا شرکت مختلف من به این می گم اینده روشن ویندوز موبایل

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۳ اسفند ۱۳۹۴

      راستی سرفیس پرو 4 جایزه بهترین تبلت رو از نظر mwc برد

  • آرمین.ب
    آرمین.ب | ۳ اسفند ۱۳۹۴

    بنظرم تمرکز اصلی مایکروسافت بیشتر روی گسترده کردن سیستم عاملش باشه تا اینکه نگران تولید و فروش بیشتر گجت های مبتنی بر ویندوز از طرف خودش باشه.
    مثلا گوشیه HP که معرفی شد واقعا من که وینفونی نیستم عاشقش شدم.ظاهر عالی.قابلیت های فوق العاده اش.خب همین خودش میتونه به مایکروسافت در ترویج ویندوز کمک کنه و بازار ها و شرکتهای دیگه هم رغبت پیدا کنن واسه تولید گجتهای مبتنی بر ویندوز
    حالا همین تبلت های هیبریدی مثل هواوی هم دقیقا همین کارو میکنه وقتی فضای رقابتی گسترده تر بشه باعث پیشرفت سریع ترشون میشه و واسه مصرف کننده ها بهتر میشه.دیگه الانم اصلا مهم نیس که چه شرکتی تولید کننده چی بوده چون الان دیگه باید گفت تقریبا همه شرکتها توی انواع زمینه های تکنولوژی دست میبرن(چون رقابت بینشون فقط به یه چیز خاص محدود نمیشه)

مطالب پیشنهادی