ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یاهو و احتمال ثبت زیان ۱ میلیارد دلاری برای خرید Tumblr

در سال ۲۰۱۳ یاهو با مبلغی معادل ۹۹۰ میلیون دلار توانست وب سایت Tumblr را از آن خود کند. البته این مبلغی بود که یاهو به این شرکت پرداخت کرد ولی قیمت تمام شده برای یاهو ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

در سال ۲۰۱۳ یاهو با مبلغی معادل ۹۹۰ میلیون دلار توانست وب سایت Tumblr را از آن خود کند. البته این مبلغی بود که یاهو به این شرکت پرداخت کرد ولی قیمت تمام شده برای یاهو ۱.۱ میلیارد دلار بود چرا که Tumblr مبلغی برابر با ۱۱۳ میلیون دلار بدهکار بود که این بدهی ها را نیز یاهو بر عهده گرفت.

ماه گذشته یاهو ۲۳۰ میلیون دلار از مبلغی برای خرید Tumblr صرف کرده بود را در تراز منفی خود جای داده و آن را زیان قلمداد کرد. ولی حالا نشانه هایی دیده می شوند که گویا این شرکت تصمیم دارد کل مبلغ حسن تفاهمی که برای خرید Tumblr صرف کرده را در ترازنامه خود به عنوان زیان تلقی نماید.

در پرونده K-10 که یاهو آن را به شکل سالانه منتشر می کند، گفته شده: « ... از آنجایی که انتظار ویژه ای از درآمدهای Tumblr می رفت و اختلالاتی که این موضوع در برآوردهای مالی بر جای گذاشته، شاید به طور کلی هزینه خرید این شرکت به عنوان زیان تلقی گردد.»

در زمانی که یاهو Tumblr را خریداری کرد، ۷۵۰ میلیون دلار را به عنوان «حسن تفاهم - حسن نیت» (Goodwill) به این شرکت پرداخت نمود. پرداخت حسن تفاهم در معاملات بزرگ امری متداول است و معمولا بر اساس تراز مالی شرکت و مثبت بودن آن صورت می پذیرد. از سوی دیگر حسن تفاهم برای مواردی استفاده می شود که به راحتی قابل برآورد نیستند و به آنها سرمایه نامشهود گفته می شود. مواردی نظیر ارزش برند، شهرت کمپانی یا ایده هایی که در آینده سودآور خواهند شد. در واقع یاهو ۷۵۰ میلیون دلار به Tumblr پرداخته چرا که به آینده اش امیدوار بوده، آینده ای که اکنون چندان روشن به نظر نمی رسد.

یاهو در همان پرونده یاد شده بیان نموده که Tumblr نتوانسته به هدف خود مبنی بر کسب درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری برای کل سال ۲۰۱۵ دست پیدا کند.

البته  باید خاطر نشان کرد که Tumblr اگرچه نتوانسته به هدف خود در سال ۲۰۱۵ دست پیدا کند اما درآمد آن در حال افزایش است و در گزارش مالی اخیر، یاهو بیان کرد که این سرویس جز بخش هایی به شمار می رود که در آینده می تواند تبدیل به یکی از سودآورترین قسمت های یاهو شود.

با این حال، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تراز مالی یاهو، به نظر می رسد که در آینده شاهد آن باشیم که ماریسا میر حسن تفاهم ۷۵۰ میلیون دلاری که برای Tumblr پرداخت کرده را به عنوان زیان تلقی نماید. اگر چنین اتفاقی در آینده رخ دهد، می توان خرید Tumblr را بزرگترین اشتباه ماریسا مایر در زمان مدیریت اش بر یاهو به حساب آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی