ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موسس Epic Games: مایکروسافت می خواهد بازیسازی روی ویندوز 10 را به انحصار خود درآورد

صبح روز گذشته، یکی از موسسین کمپانی Epic Games، تیم سویینی، مقاله ای در روزنامه گاردین انگلیس به انتشار رسانده و می گوید که که مایکروسافت قصد دارد به کمک ویندوز استور و نیز استراتژی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۵

صبح روز گذشته، یکی از موسسین کمپانی Epic Games، تیم سویینی، مقاله ای در روزنامه گاردین انگلیس به انتشار رسانده و می گوید که که مایکروسافت قصد دارد به کمک ویندوز استور و نیز استراتژی های جدید خود در قبال ویندوز 10، دیواری پیرامون پلتفرم ایجاد کند که برنامه ها و بازی های جدید را در انحصار آن ها در می آورد.

به گفته سویینی، «پلتفرم فراگیر ویندوز - Universal Windows Platfrom»، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا یک برنامه واحد را روی پلتفرم های مختلف بهره مند از ویندوز مانند تبلت ها، موبایل ها، کامپیوترها و حتی هدست های واقعیت مجازی عرضه کنند، در واقع «پلتفرمی بسته در بطن پلتفرمی دیگر» است.

سویینی در نامه سرگشاده خود و نیز در مصاحبه با وب سایت Polygon به این مسئله اشاره کرده که مایکروسافت اخیرا چند بازی جدید روی ویندوز استور عرضه نموده و مراسم تبلیغاتی بزرگی نیز برای معرفی هرچه بیشتر استور و ادغام سرویس اکس باکس لایو و ویندوز برگزار کرده است. «این  کار مایکروسافت سبب خواهد شد تا برنامه های موجود برای پلتفرم فراگیر ویندوز، نسبت به سایر برنامه ها برتری یابند و مردم بیشتری جذب آن ها شوند.»

در واقع برای آن که بتوان اپلیکیشن های سازگار با پلتفرم فراگیر ویندوز را دریافت کرد، لازم است که کاربر حتما به ویندوز استور مراجعه کند. بنابراین، هیچ نرم افزاری به صورت مستقل قابلیت نصب ندارد و اگر بخواهید چنین قابلیتی را فعال کنید، باید تغییراتی فنی در رجیستری کامپیوتر ایجاد کنید. این مسئله، به گفته سویینی سبب خواهد شد تا ویندوز استور برتری ناعادلانه ای نسبت به سایر فروشگاه ها بیابد.

استفاده از استور مایکروسافت از سوی توسعه دهندگان به این معناست که آن ها باید 30 درصد از مجموع فروش خود را به اهالی ردموند بپردازند. علاوه بر این، مایکروسافت نقش مدیر محتوا را ایفا خواهد کرد و برای مثال می تواند از امکان نصب یک فروشگاه دیگر روی ویندوز جلوگیری کند.

سویینی می گوید که نگرانی وی نسبت به این مسئله، آن است که در نهایت توسعه دهندگان مجبور به استفاده از ویندوز استور شده و از سوی دیگر، تبلیغات گسنترده سبب گردد تا مردم نسبت به استفاده از آن مجاب شوند. در نهایت چنین اتفاقی، ویندوز استور به استاندارد رایج پلتفرم های امروزی تبدیل خواهد شد.

windows-10-cortana-screenshot_1920.0.0

اگر پلتفرم فراگیر ویندوز، به یک استاندارد رایج تبدیل شود، مایکروسافت دست از پشتیبانی از Win32 استاندارد برخواهد داشت و رقبای خود در صنعت گیمینگ مانند GOG، اوریجین، بتل.نت، استیم و دیگر فروشگاه های مطرح را از دور خارج خواهد کرد.

سویینی می گوید: «اگر شما یک قورباغه را در آب جوش بیندازید، از آن بیرون خواهد پرید. اما اگر قورباغه را در آب سرد بگذارید و بعد به آرامی دمای آن را افزایش دهید، می توان آن را جوشاند و قورباغه هم هیچوقت متوجه نمی شود که دمای آب بسیار زیاد شده است. امید من اینست که بتوانیم با تفکر، قورباغه را از مرگ تدریجی نجات دهیم و اجازه ندهیم که مایکروسافت بازار را به انحصار خود در بیاورد.»

بعد از انتشار این مقاله و مصاحبه، کوین گالو، نائب رییس بخش ویندوز مایکروسافت نیز نسبت به موضوع واکنش نشان داد و گفت: «پلتفرم فراگیر ویندوز، یک اکوسیستم کاملا باز است، در دسترس هر توسعه دهنده ای قرار دارد و قابل پشتیبانی از سوی هر استور دیگری است.»

گالو هم چنین بخشی از سخنان خود را به قابلیت Sideload، یعنی امکان دانلود و نصب اپلیکیشن های ویندوز از جایی خارج از محیط ویندوز استور، اختصاص داده است. گالو می گوید که در آپدیت ماه نوامبر ویندوز 10، این قابلیت افزوده شد و کاربران به سادگی می توانند اپلیکیشن های خود را Sideload کنند.

در همین حال، فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس، هم در طی مجموعه ای توییت ها، لینک مقاله اخیر گالو که هفته گذشته انتشار یافته بود را با سویینی به اشتراک گذاشت. در این مقاله، گالو درباره تلاش مایکروسافت برای پورت اپلیکیشن ها، زبان های برنامه نویسی و پلتفرم های مختلف به پلتفرم ویندوز صحبت کرده است. ضمنا مایکروسافت اخیرا Xamarin را به مالکیت خود در آورده که سبب می شود تا ابزارهایی برای ساخت اپلیکیشن های یکسان روی ویندوز، اندروید و iOS در دسترس توسعه دهندگان قرار گیرد.

در نهایت سویینی، اعلام کرد که پاسخ مایکروسافت، اهمیت زیادی دارد و می تواند بخشی از نگرانی های مربوط به پلتفرم ویندوز را از بین ببرد اما هنوز باید منتظر ارائه توضیحات و جزییات بیشتر در طی همایش Build 2016 ماند که از 30 مارس الی 1 آپریل (11 الی 13 فروردین) در سان فرانسیسکو برگزار می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حامد
    حامد | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

    به نظر من که یارو خیلی بد بینانه نوشته. اولاً که بنده خدا مایکروسافت دیگه اون دوران شکوه و جلال خودش رو نداره که زمانی داشت و الان به هر روشی فقط سعی می کنه که مردم رو ترغیب کنه از ویندوز 7 دل بکنن. ثانیاً تو ویندوز 10 برنامه نویسی یونیورسال یه طورایی خودش رو به زور به win32 داره میچسبونه و فکر نمی کنم برنامه ای داشته باشن که برنامه نویسی یونیورسال رو با win32 یکی کنند. چون این کار علاوه بر اینکه سخته، اشتباه هم هست. ذات برنامه های یونیورسال برای تمام دستگاه ها هست که کاملاً با ذات دسکتاپ تنها در تضاده. برای مایکروسافت همون طوری که اثبات کرده فقط مهم اینه که از سرویس هاش استفاده بشه. این که چطور و با استفاده از چه استوری باشه اهمیت نداره انقدر.

    • علي
      علي | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

      مي دونن واسه همين vulkan به وجود اومده راه چاره فقط vulkan هست

مطالب پیشنهادی