ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیائومی و راهکارهای تازه اش برای موفقیت؛ این بار پای تقلید از اپل در میان نیست

در منطقه هایدیان (Haidian) از شهر پکن قرار گرفته؛ فروشگاهی که شاید در آن شلوغی، به راحتی از کنارش رد شوید. فروشگاهی که در آن میزهای چوبی زیادی آرام گرفته اند در حالی که می توانید ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در منطقه هایدیان (Haidian) از شهر پکن قرار گرفته؛ فروشگاهی که شاید در آن شلوغی، به راحتی از کنارش رد شوید. فروشگاهی که در آن میزهای چوبی زیادی آرام گرفته اند در حالی که می توانید به عنوان یک بازدید کننده، کمی روی آنها خم شده و سپس با محصولات قرار گرفته روی همان میزهای چوبی و اپل-استور-مانند کار کنید؛ با محصولاتی که در نام همه آنها، حتما یک «Mi» گنجانده شده است.

در حالی که Mi Pad و Mi Phone ها روی میزهای چوبی و زیبا گرفته اند، کارکنان در گوشه و کنار فروشگاه با تی-شرت هایی بر تن دیده می شوند و به مشتریان پیشنهاد راهنمایی برای سینک (هماهنگ) کردن Mi TV با Mi Cloud می دهند.

روی میز چوبی می توان Mi Pad را با رنگ های صورتی، سبز، زرد، آبی و سفید مشاهده کرد. تصور نکنید که این ترکیب رنگی، ارتباطی با رنگ های ارائه شده در iPhone 5c دارد. Mi Pad به نمایشگری ۷.۹ اینچ تجهیز گشته؛ نمایشگری که رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل را به ارمغان می آورد و همین ترکیب کیفیت و اندازه نمایشگر، باعث می شود تا شاهد حضور ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ باشیم؛ حتی تعداد پیکسل ها در هر اینچ نیز دقیقا با آیپد مینی ۴ و نمایشگر ۷.۹ اینچی اش، یکی است.

3xaomistore_2-w700

فضا و روح مینیمالیستی فروشگاه، جای شکی برای تان باقی نخواهد گذاشت که ایده ها از شرکت ساکن کالیفرنیا گرفته شده اند؛ حتی شارژر و قاب موبایل ها نیز به شکلی زیبا به دیوار آویخته شده اند. تنها تفاوت، حضور یک علامت بزرگ و قرمز رنگ «Mi» روی دیوار است که خبر می دهد اینجا اپل استور نیست، بلکه فروشگاه فیزیکی برند چینی، موسوم به «شیائومی» است.

شرکتی که موسس آن، «لی جون» (Lei Jun)، خود می گوید که در زمان دانشجویی اش، به شدت تحت تاثیر شخصیت «استیو جابز» قرار داشته. زمانی که Jun در جولای سال ۲۰۱۴ از Mi 4 روی صحنه پرده برداشت، بیان نمود که شیائومی به سراغ تامین کنندگان اپل رفته تا ببیند چگونه می تواند محصولی پویاتر ارائه دهد. در انتهای همان مراسم، به سراغ استفاده از عبارت «One more thing» رفت و سپس در همان بخش، دستبند سلامتی این شرکت را معرفی نمود.

اگرچه سال گذشته جاناتان آیو، مدیر ارشد بخش طراحی در اپل، شیائومی را بدون هیچ تعارفی "دزد" خطاب کرد ولی در این نوشته قرار نیست کپی برداری های شیائومی از اپل و محصولات مهم آن را از نظر بگذرانیم. به جای آن، می خواهیم تمرکز خود را بر نحوه ساخته شدن یک امپراطوری ۴۵ میلیارد دلاری توسط «لی جون» معطوف کنیم؛ شرکتی که سهام اش هنوز به شکل عمومی عرضه نشده و می توان به آن لقب بزرگترین استارتاپ جهان را اعطا کرد – شرکتی که موفقیت خود را مدیون چند عدد تلفن هوشمند نیست، بلکه مدیون نحوه ایجاد تفکری است که در ذهن کاربران خود جای داده؛ تفکر و سپس اکوسیستمی که مشتری را تبدیل به طرفدار می کند.

طرفداری که در طراحی محصول، شرکت مورد بحث را یاری می دهد و البته آن را به سوی سعادت رهسپار می کند. همین استراتژی، ریسک تولید سخت افزار را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. هزینه طراحی نیز تا حد بسیار بالایی کمتر می شود. شبکه های توزیع هم که بدون هزینه به کار خود مشغول هستند. به همین طریق شیائومی محصولاتی با کیفیت و ارزان قیمت تولید می کند و سپس، آنها را با حاشیه سود اندک به مشتریان یا طرفداران خود می دهد و البته بعدا، از سرویس ها، محتوای رسانه ای یا لوازم جانبی که در اختیار آنها قرار می دهد نیز کسب درآمد می کند.

در عرض پنج سال، شیائومی قادر شده به ۱۶۰ میلیون کاربر دست پیدا کند و وارد کشورهایی نظیر اندونزی و هند شود. با انجام تمام این اقدامات، نحوه نگرش غرب، و جهان را نسبت به برندهای چینی تغییر داده؛ پنداری حال باید آماده باشیم تا در روزهای آتی، خبر کپی برداری غربی ها از شیائومی را بشنویم.

3iphone_2-w700

Lei که تا حد اندکی می تواند انگلیسی صحبت کند، در مصاحبه اش با وایرد می گوید: «ما یک شرکت چینی بسیار متفاوت هستیم: از صرف هیچ هزینه ای برای بهتر کردن محصولات تحت برند Mi دریغ نمی کنیم. تصور می کنم که حضور شیائومی در میان شرکت های چینی باعث می شود تا آنها نیز سطح کیفی محصولات خود را بالاتر ببرند. همین اقدامات باعث می شود تا در تصورات جهانی، این تفکر جای گیرد که چین دیگر یک "محصول چیپ (بی ارزش) ساز" و البته تقلیدگر نیست. در طول این چند سال، ماموریت شیائومی تکامل یافته و اکنون می خواهد تصور کاربران در گوشه و کنار جهان را در خصوص محصولات چینی تغییر دهد.»

شیائومی به شدت اصرار دارد که یک شرکت اینترنتی است و نه صرفا یک سازنده تلفن هوشمند. حساب کاربری توییتر این شرکت نیز تاریخچه و اطلاعاتی جالب و قابل توجه توجه منتشر می کند: در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱، گزارش می دهد که شیائومی موفق به فروش ۱۰۰ هزار موبایل در سه ساعت شده. ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ می گوید ۱۵۰ هزار موبایل را در ۱۵ دقیقه به فروش رسانده و در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲ خبر می دهد که این رقم به ۳۰۰ هزار موبایل در تنها چهار دقیقه رسیده است.

در سال ۲۰۱۲، شیائومی ۷.۲ میلیون دستگاه موبایل فروخت. سال بعدی موفق به فروش ۱۸.۷ میلیون موبایل شد و در سال ۲۰۱۴ این رقم به ۶۱ میلیون رسید. رقم دقیق برای سال ۲۰۱۵ مشخص نیست اما شرکت مورد اشاره می گوید که موفق به فروش بالای ۷۰ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در کل سال ۲۰۱۵ شده و به همین ترتیب، یک رقابت بسیار تنگاتنگ با «هوآوی» را برای حضور در صدر بازار چین آغاز نموده است.

تحت نظارت «هوگو بارا» (Hugo Barra)، شخصی که پیشتر برای خود گوگل کار می کرد و یکی از مسئولین توسعه اندروید بود، شیائومی توانسته به بازارهای جهانی و البته در حال توسعه، راه پیدا کند. جالب است بدانید که در آوریل ۲۰۱۴، شیائومی دامین Mi.com را با مبلغ ۳.۶ میلیون دلار خریداری کرد که یک رکورد در کشور چین به شمار می رود.

۴.۲ ثانیه: زمانی لازم برای فروش ۱۰۰ هزار موبایل در اکتبر ۲۰۱۴

Lei در طول مصاحبه اش با وایرد، می گوید که نمی خواهد خوانندگان تصور کنند که شیائومی صرفا توسعه دهنده سخت افزارهای مرغوب است: «شیائومی شرکتی است که نوآوری را به دست همه می رساند، ما تاکید بسیار بالایی بر کیفیت مرغوب محصولات خود داریم؛ محصولاتی که زندگی متصل به اینترنت را برای کاربران به ارمغان خواهند آورد در حالی که مشغول ورود به دوره بعدی نوآوری هستیم. در مورد موبایل، تبلت، روتر و... صحبت نمی کنم. در استارتاپ هایی سرمایه گذاری کرده و همه آنها را به یک اکوسیستم تبدیل خواهیم کرد. محصولاتی توسعه خواهیم داد که همه در Mi.com به فروش خواهند رسید؛ از پاوربانک گرفته تا ابزارهای پوشیدنی یا حتی دستگاه تصفیه هوا، محصولاتی بی شمار در این فروشگاه خواهیم داشت که همه می توانند یک اکوسیستم را در زندگی شما تشکیل دهند.»

وی همچنین باور دارد که تقلید شرکت های چینی از غرب، یک افسانه است: «نوآوری های بسیاری در چین وجود دارد که تصور می کنم غرب هنوز به آنها نرسیده. به WeChat نگاه کنید. مردم به آن همانند یک اپ پیام رسان نگاه می کنند اما حالا تبدیل به یک پلتفرم گیمینگ، سرویس های اینترنتی و حتی پرداخت موبایلی شده است. شیائومی اگرچه یک شرکت تولید کننده موبایل هوشمند است اما ما همچنین یک شرکت فعال در زمینه تجارت الکترونیک و سرویس اینترنتی هستیم –Mi.com سومین فروشگاه بزرگ چین قلمداد می شود– که حتی در انتشار بازی های کامپیوتری نیز نقش دارد. ما همچنین در استارتاپ های بسیاری سرمایه گذاری کرده و به آنها کمک می کنیم تا محصولات خود را ارائه دهند؛ محصولاتی که بعدا در همان Mi.com به فروش خواهند رسید.»

آقای Lei ادامه می دهد: «شعار ما این است: "کمتر، بیشتر است." با تمرکز بر محصولات کمتر، می توانیم در کاری که انجام می دهیم بهترین باشیم. اما زمانی که واقعا کمتر، بیشتر باشد، نیازمند یاری سایر شرکت ها نیز خواهید بود تا برخی کارها را برای تان انجام دهند. به همین دلیل است که در شرکت های دیگر سرمایه گذاری کرده و در حال ایجاد یک اکوسیستم برای محصولات خود هستیم.»

4onemorething_2-w700
لی جون در سال ۲۰۱۴ و هنگام معرفی موبایل Mi 4؛ پس از One More Thing، او از Mi Band پرده برداشت.

یک سگ ولگرد به شکل بی وقفه در نزدیکی مقر اصلی شیائومی در جاده Maofang در پکن، به بازدید کنندگان خوش آمد می گوید در حالی که دیوارهای راهروی ساختمان با نقاشی های فرانسوی به سبک امپرسیونیسم پر شده اند.

فضای داخلی دفاتر با میزهای متعدد پر گشته و سخنگوی شیائومی می گوید که اینجا، شرکتی ۹/۹/۶ است؛ به این منظور که در طول هفته، کارمندان شش روز کاری دارند که باید از ساعت ۹ صبح الی ۹ عصر در شرکت حضور داشته باشند.

روی دیوار، چند پوستر از میهمانی هایی دیده می شود که پیشتر میان مدیران ارشد شیائومی و طرفداران این برند برگزار شده، پوسترهایی که در آن هوگو بارار و لی جون، از سوی طرفداران هدایایی دریافت کرده اند که می توان در میان آنها مجسمه خودشان، کفش یا قاب موبایل طرح دار موبایل را دید. لی خبر می دهد که Mi، اول کلمات "موبایل" و "اینترنت" است و از سوی دیگر کمپانی اش، "ماموریتی غیر ممکن" (Mission Impossible) در پیش دارد.

خودش می گوید: «ده سال پیش به این نتیجه رسیدم که آینده از آن ترکیب موبایل و اینترنت است. دیوانه تلفن های هوشمند هستم و زمانی که اولین آیفون و موبایل های اندرویدی به بازار رسیدند، به این نتیجه دست یافتم که باید محصولی اندرویدی توسعه دهم.»

اندرویدی که شیائومی به دست کاربران خود می رساند با اندروید خالص گوگل تفاوت های زیادی دارد. روی این پلتفرم نرم افزاری، پوسته ای به نام «MIUI» جای می گیرد؛ کاربران در طراحی این رابط کاربری نظرات خود را اعمال می کنند و پس از صرفا یک هفته، می توانند همین تغییرات را در MIUI مشاهده کنند.

آوریل گذشته و در تولد پنج سالگی شیائومی، آقای لی جون گفت: «ما با مشتریان خود همچون دوستان مان رفتار می کنیم و همه بازخوردهای ارائه شده از سوی آنها را نیز از نظر می گذرانیم. به کاربران خود باور داریم، به آنها گوش داده و سپس با آنها دوست می شویم.»

لی جون، ۴۶ ساله، در شهر Xiantao از استان Hubei که در شرق چین جای دارد، متولد شد. در دانشگاه Wuhan به تحصیل در رشته علوم کامپیوتری پرداخت. در سال ۲۰۱۳، در مصاحبه ای با New York Times گفته بود که در همان زمان دانشجویی، کتابی به نام «آتش در دره» (Fire in the Valley) به قلم Paul Freiberger و Michael Swaine را مطالعه نموده؛ کتابی که در مورد تولد و آغاز صنعت و دنیای کامپیوترها در دره سیلیکون (سیلیکون ولی) بوده و در همین کتاب، شیفته شخصیت استیو جابز شده است. به گفته خودش، همین شیفتگی باعث گشته تا بخواهد شرکتی تراز اول تاسیس کند. در سال ۱۹۹۲، یک سال پس از فارغ التحصیلی، به یک شرکت نرم افزاری به نام «Kingsoft» پیوست و تا جایی پیش رفت که به مقام نماینده و مدیر عامل رسید.

او تا سال ۲۰۰۷ در Kingsoft باقی ماند،‌ زمانی که این شرکت سهام خود را به شکل عمومی در بازار بورس هنگ کنگ عرضه کرد. اما در همان فاصله چند ساله، یک کتاب فروشی آنلاین به نام Joyo.com نیز تاسیس کرده بود که البته آمازون در سال ۲۰۰۴ آن را با پرداخت مبلغ ۷۵ میلیون دلار خریداری کرد.

پس از ترک Kingsoft، تبدیل شد به یک فرشته سرمایه گذار. او در پلتفرم گیمینگ چینی به نام YY و همچنین شرکت موبایل-اینترنتی UCWeb سرمایه گذاری کرد و سپس، در آوریل ۲۰۱۰ «شیائومی» را تاسیس نمود، البته پیش از آن، هفت نفر دیگر را نیز در این راه با خود همراه کرده بود.

(توضیح مترجم: Angel Investor یا فرشته سرمایه گذار، یک اصطلاح مرسوم در دنیای سرمایه گذاری است. به اشخاصی که سرمایه گذاری کلان در استارتاپ یا شرکت ها انجام می دهند، Angel Investor گفته می شود.)

5liudehouse_1-w700
تصویری از Liu De، مسئول ارشد بهینه سازی اکوسیستم محصولات شیائومی.

Liu De، مسئول ارشد اکوسیستم محصولات شیائومی می گوید: «پیش از اینکه لی جون را ببینم، اصلا اسم او را هم نشنیده بودم. تاسیس کنندگان شرکت شیائومی افرادی ناشناخته بودند که از شرکت هایی نظیر گوگل، موتورولا و کینگ سافت گرد هم جمع شدند بودند. زمانی که لی جون برای اولین بار مرا دید، از پتانسیل بالای تلفن های هوشمند گفت و پرسید که آیا به تیم او خواهم پیوست یا خیر. جواب رد دادم. سپس رفتم و یک ماه به این موقعیت بی نظیر فکر کردم.»

در آن زمان Liu De ۳۷ سال سن داشت و طراحی داخلی تدریس می کرد. طریقه آشنایی او با لی جون، از این راه بوده که همسر Liu De در زمان دانشجویی با همسر یکی دیگر از موسسین به نام «Hong Feng» همکلاس بوده است.

Liu اکنون ۴۲ سال سن دارد و با یک پیراهن مشکی و شلوار لی، پشت میز خود نشسته در حالی که کنار دست او یک دستگاه تصفیه هوای Mi و در برابرش یک Mi TV شصت اینچی جای گرفته. در اتاق او همچنین می توان ترازوی هوشمند Mi و چراغ هوشمند Yeelight را مشاهده کرد؛ محصولاتی که همه توسط خود شیائومی به فروش می رسند.

آقای Liu و تیم ۷۰ نفره ای که تحت نظر او کار می کنند، مسئولیت لوازم جانبی که در Mi.com به فروش می رسد را بر عهده دارند. وی همچنین مسئول Mi Home هاست؛ مکان هایی که در آن اکوسیستم کامل شیائومی به نمایش کشیده می شود. اکنون در خود چین ۲۲ مرکز Mi Home وجود دارد. در این مراکز می توان محصولات مختلفی را مشاهده کرد؛ از دوربین اکشن کم Yi گرفته تا Mi Band، پاوربانک، تلویزیون ۶۰ اینچ و البته عروسک Mi Bunny که دو میلیون عدد از همین عروسک ها در سال ۲۰۱۴ فروخته شد.

شیائومی محصولات مختلفی را به فروش می رساند اما تنها موبایل ها، تبلت ها و تلویزیون ها هستند که به دست خود شیائومی توسعه پیدا می کنند. سایر محصولاتی که در Mi.com به فروش می رسند، توسعه یافته از سوی شرکت های دیگر هستند که شیائومی بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ هزار دلار در آنها سرمایه گذاری کرده است؛ از دستگاه اندازه گیری فشار خون که توسط iHealth Labs در کالیفرنیای آمریکا توسعه یافته بگیرید تا دستگاه تصفیه آب که توسط شرکتی به نام Yunmi Technology خلق گشته.

مدیر عامل شیائومی می گوید: «ما ۶۰۰ محصول در وب سایت خود به فروش می رسانیم. اگر قرار بود همه این محصولات را خودمان توسعه دهیم، به ۲۰ هزار کارمند نیاز داشتیم در حالی که اکنون ۸۰۰۰ کارمند داریم. در دو سال اخیر ۶۰۰ استارتاپ را مورد بررسی قرار داده ایم اما تنها در ۵۴ عدد از آنها سرمایه گذاری کردیم. به آنها کمک نموده ایم تا محصولات خود را باز-تعریف کرده و بتوانند از طریق کانال توزیع و برند ما، محصولات شان را به فروش برسانند. آنها در نقش نیروهای ویژه ما فعالیت دارند، و ما نیز در نقش فرمانده آنها ایفای نقش می کنیم.»

مدیر عامل شیائومی: برای استارتاپ ها و رویاهای آنها، ارزش قائل بوده و هیچگاه نظر مخالف نمی دهیم

حسابداران و تحلیلگران نیستند که در نقش تصمیم گیرنده قرار خواهند گرفت، بلکه صرفا ۲۰ مهندس، تصمیم گیری برای سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در یک استارتاپ را بر عهده دارند. Liu می گوید: «این تصمیم در یک نشست و در یک جلسه گرفته می شود. با سرعتی بسیار زیاد به استارتاپ ها پاسخ می دهیم که روشی بسیار نوین است. بیشتر سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ، تمایل دارند تا در استارتاپ های نرم افزاری سرمایه گذاری کنند اما اکنون بیشتر سرمایه گذاران چینی، دنباله روی شیائومی شده اند.»

اگر از مدیر عامل شیائومی بپرسید که چرا به طور کلی استارتاپ ها را نمی خرد و صرفا به سرمایه گذاری در آنها رضایت می دهد، پاسخ اش اینچنین خواهد بود: «شرکت های کوچک می توانند حرکتی بسیار سریع تر از ما داشته باشند. برای حرکت سریع، باید زیرک باشید. برای مثال، AT&T برای ۷۰ سال پیشتاز بود اما توسط IBM جا گذاشته شد. ۲۰ سال بعد، مایکروسافت IBM را جا گذاشت. ده سال بعد، نوبت به گوگل رسید تا جای مایکروسافت را بگیرد و در چهار سال اخیر فیسبوک توانسته رشدی باور نکردنی داشته باشد.»

وی ادامه می دهد: «شرکت های سنتی همچون درخت هستند و رشد کردن آنها، زمان می گیرد. این در حالیست که سقوط آنها، سرعتی بالا دارد. اما عملکرد شیائومی همچون جنگلی از درخت های خیزران (بامبو) است؛ درختی که سقوط ندارد و همیشه در حال ریشه دواندن است. در حال ساخت اکوسیستمی هستیم که بی شباهت به جنگلی از درخت های بامبو نیست.

برای مان مهم نیست ارزش شرکت ما چقدر تعیین شود. تنها نکته مهم، داشتن بهترین تیم و بهترین محصول است. این ۲۰ مهندس، در قالب اعضای اصلی استارتاپ ها انجام وظیفه خواهند کرد اما حق ندارند در تصمیمات آنها نظر مخالف دهند. ما برای موسسین و رویاهای آنها، ارزش قائل هستیم.»

البته باید در نظر داشت که استارتاپ ها نیز در این میان به جمعیتی معادل ۱۶۰ میلیون کاربر دست پیدا خواهند کرد. Liu می گوید استارتاپ توسعه پاوربانک ZMI توانسته تبدیل به بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان شود. توسعه دهنده Mi Band به نام Huami نیز، در عرض شش ماه موفق به فروش ۱۰ میلیون از این محصول شده.

7louiegao_1-w700
Louie Gao، مدیر عامل استارتاپ پنج ساله ی Ninebot که محصول آنها از طریق Mi.com و تحت نام Ninebot Mini به فروش می رسد.

شیائومی سال گذشته از Ninebot Mini پرده برداشت: یک تخته دو چرخ تعادلی که می تواند به سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این محصول نیز توسط یکی دیگر از استارتاپ های تحت حمایت شیائومی به نام Ninebot توسعه یافته. Louie Gao، مدیر عامل این استارتاپ، توضیح می دهد که شیائومی خود را بسیار بیشتر از یک سرمایه گذار، در شرکت شما درگیر خواهد کرد: «بازخوردهای خود را به شما منتقل می کنند، در تکرار طراحی های متفاوت به شما یاری می رسانند، تامین کنندگان را به شما معرفی می کنند و البته شبکه فروش خود را در اختیارتان قرار می دهند. حضور دسته ای که در این تخته دوچرخ تعادلی وجود دارد و تا زانوی شخص می رسد، پیشنهاد خود Lei Jun بود.»

تیم شیائومی، استارتاپ پنج ساله Ninebot را در خرید شرکت Segway یاری کرد. Gao می گوید: «Segway نتوانست همهمه اولیه ای که در مورد محصول اش به راه افتاده بود را حفظ کند. اما در Ninebot، مردم زمانی که محصول بعدی ما را می بینند، شگفت زده خواهند شد، و البته بیشتر این شگفت زدگی، مربوط به قیمت آن است. ما در ادامه تصمیم داریم ربات های خدمتگذار نیز توسعه دهیم.»

وی اشاره می کند که در چین، مشکل این است که پس از اینکه کاربران از محصول شما خوششان می آید، پاسخگویی به تقاضای گسترده آنها بسیار دشوار خواهد بود.

هوگو بارا، توضیح می دهد که ارزش حقیقی تجارت اینترنتی در چین، در این موضوع نهفته که شما به سادگی می توانید به جمعیت بسیار گسترده ای از کاربران دست پیدا کنید، حتی اگر قرار نباشد بخشی از آنها، برای شما درآمدی مستقیم داشته باشند. این رویکردی است که پیش از این، برخی شرکت های غربی نیز از آن منفعت دیده اند.

6hugobarra_1-w700

آقای بارا، که اکنون ۳۹ سال سن دارد، می گوید: «تنها موردی که امروز بیشتر از هر چیز دیگر به آن اهمیت می دهیم، پلتفرم موبایل-اینترنتی ماست. موبایل های ما، همچون وسیله نقلیه ای برای توزیع سایر محصولات مان هستند. در واقع خود فروش موبایل اهمیتی برای مان ندارد، اما این راهیست که به واسطه آن، می توانیم جمعیت کاربران خود را بیشتر کنیم. سپس می توانیم وارد تجارت گیمینگ شویم، محتوا بفروشیم، خبر ارائه دهیم و با اپراتورهای مجازی کار کنیم – اکنون یک اپراتور مجازی داریم که صرفا ۱۰ کارمند آن را می گردانند، می توانیم یک کسب و کار مالی راه انداخته و نام آن را Mi Finance بگذاریم که به شما اجازه می دهد وام بگیرید، و همان پول را در استارتاپ ها یا هر کجای دیگر که می خواهید سرمایه گذاری کنید. همه این ها، با حجم کاربر بالا امکان پذیر است، کاربرانی که در پلتفرم خود داریم. مردم همچنان تصور می کنند که ما یک شرکت موبایل ساز هستیم، در صورتی که ما به معنای واقعی کلمه، تبدیل به شرکتی اینترنتی شده ایم.»

بارا می گوید که چنین تفکری، زاییده فکر Liu De و اکوسیستم او برای محصولات بوده و شاید یکی از تنها راه ها برای بازار رقابتی و امروزی موبایل های هوشمند باشد. بارا ادامه می دهد: «از نقطه نظر ما، صرفا داشتن موبایل هایی که در رقابت سخت امروزی بهترین باشند، کافی نیست. باید همواره محصولاتی جذاب برای عرضه داشته باشیم تا همیشه مردم با علاقه بخواهند به وب سایت ما سر بزنند. این اکوسیستم که باعث سرمایه گذاری در استارتاپ های فراوانی شده، استراتژی اصلی ما را تشریح می کند. کاربر با خرید یکی از همین محصولات، در یک چرخه زیبا قرار می گیرد و با تناسب از رضایتی که داشته، تصمیم می گیرد تا محصول دیگری را نیز امتحان کند.»

۲.۱ میلیون: تعداد موبایل هایی که شیائومی در آوریل ۲۰۱۵، در ۱۲ ساعت به فروش رساند

بارا در ادامه صحبت هایش می گوید: «اگر یک کارآفرین هستید که از سوی شرکت دیگری سرمایه تان تامین می شود، موفقیت شما در گروی موفقیت محصولی خواهد بود که در حال توسعه اش هستید. به همین دلیل با اشتیاق بسیار بیشتری به کار خود مشغول خواهید شد. اگر کارآفرینی باشید که صرفا با یک شرکت بزرگ شریک شده، موفقیت محصول اهمیت بالایی ندارد. در هر صورت شما سهم خودتان را دارید. اما اگر کارآفرینی باشید که موفقیت تان در گروی موفقیت محصول باشد و محصول موفق نشود، کارتان تمام است، و همین یک مورد باعث خواهد شد تا کارآفرینان محصولی شگفت انگیز خلق کنند.»

«شرکت ZMI را در نظر بگیرید که برای ما پاوربانک می سازد. ماهانه دو میلیون پاوربانک تولید می کند و همه شان را نیز به فروش می رسانند؛ محصولی که البته با برند شیائومی به فروش می رسد. دومین پاوربانک پرخریدار جهان، شیائومی تقلبی است! شرکت ها در حال کپی کردن طراحی ما هستند! شرکت Huami که برای مان گجت پوشیدنی توسعه می دهد، ماهانه ۱.۵ میلیون دستبند سلامتی می فروشد. همه این ها بر می گردد به تفکر اولیه و جذب کاربر؛ جلب توجه کاربر با ارائه محصولی با کیفیت، آنها را وفادار نگه می دارد، بیشتر به شما نزدیک شان می کند و در نهایت همین رویداد تبدیل به کسب درآمد می شود.»

بارا می گوید برخی از شرکت های غربی، به شکل مشابهی در ایجاد حس وفاداری در کاربران خود استاد شده اند و در میان آنها، Uber و تیم توسعه اندروید در گوگل را مثال می زند: «در این میان اما چین یکتایی خاص خودش را دارد. افرادی مانند Jack Ma (از Alibaba) یا Pony Ma (از TenCent) دارای تفکری خارج از تصور ما هستند. باور کردنی نیست که چگونه در عرض چند هفته، می توانند ایده ای را دریافت کرده، در مورد آن فکر نموده و سپس رشدش دهند. با قابلیت بالای تولیدی که اینجا وجود دارد، چین در آینده تبدیل به رهبر تولید محصولات الکتریکی خواهد شد، آن هم نه صرفا در تولید، بلکه در نوآوری. کافیست به همین اکوسیستم چند سالی زمان بدهید.»

هوگو بارا ادامه می دهد: «اگر می خواهید چنین اکوسیستمی داشته باشید، به تمرکز و مقیاس گسترده فروش نیاز دارید. در شیائومی، ما تنها یک نمونه از هر محصول تولید می کنیم و با این وجود، باز هم هزینه های بخش تحقیق و توسعه (R&D) ما به ازای هر عدد محصول فروش رفته، کمتر از سایر شرکت هاست. علت در فروش بسیار بالای ماست و همین موضوع باعث می شود تا هزینه تحقیقات در ازای هر محصول به شدت پایین آید. ضمن اینکه کاربر خودمان را نیز می شناسیم. جامعه طرفدار برند Mi، زمان زیادی را به شکل گسترده و به شکل داوطلبانه اختصاص داده و برای ما محتوا می سازند. چنین جامعه ای را نمی توان با هیچ استراتژی دیگری در جهان تعویض نمود.»

8pinboard_1-w700
تصاویری از رویدادهای مختلف Mi Pop در مقر اصلی شیائومی.

پلتفرم ساده ای که شیائومی برای چت کردن کاربران توسعه داده، ۵۸ میلیون کاربر دارد در حالی که به شکل روزانه ۱ میلیون نفر از آن استفاده می کنند. Li Ming، کارمند شماره ۹ شیائومی، تیمی ۲۰ نفره دارد که انجمن های این شرکت و رویدادهایش را مدیریت می کنند. شیائومی طرفداران خود را به رویدادهای «Mi Pop» دعوت کرده و در آنجا، از آنها با پاپکورن پذیرایی می کند. در این میان صدها نفر وقت احوالپرسی با Hugo Barra را پیدا می کنند که برای چینی ها، همچون یک ستاره راک است یا گاهی اوقات می توانند با محصولاتی که هنوز به بازار عرضه نشده اند، کار کنند.

Li Ming، سی و چهار ساله، در همین رابطه می گوید: «این ها کاربر و مشتری نیستند، دوستان ما هستند که در قلب مان جای دارند.» این در حالیست که جدا از رویدادهایی که از سوی خود شیائومی برگزار می شوند، جامعه Mi و طرفداران این برند نیز سالانه بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ تجمع دیگر در ۱۲۰ شهر مختلف این کشور دارند که به شکل خودجوش، شکل می گیرند.

زمانی که شیائومی پنجمین سال تولد خود را در فستیوال Mi Fan جشن گرفت، موفق شد به یک رکورد جهانی نیز دست پیدا کند: فروش ۲.۱۱۲.۰۱۰ عدد موبایل در ۲۴ ساعت.

9limin_1-w700
Li Ming، کارمند شماره ۹ شیائومی.

Ming ادامه می دهد: «شرکت های دیگر صرفا می خواهند محصول خودشان را به فروش برسانند. ما می خواهیم با کاربران به شکل مستقیم تعامل داشته و بازخورد آنها را داشته باشیم. ما موبایل Mi 4i را برای هند توسعه دادیم اما پس از اینکه بسیاری از کاربران چینی به ما گفتند که یک نمونه از آن را می خواهند، به سراغ تولید Mi 4c رفتیم و آن را در اختیار علاقمندان قرار دادیم. بازخورد آنها را بیش از اندازه جدی می گیریم.»

حضور شیائومی در غرب ، هنوز زیر سایه یک علامت سوال بسیار بزرگ قرار دارد

نهمین کارمند شیائومی همچنین در خصوص وان پلاس اظهار نظر می کند و می گوید که این شرکت نیز چنین رویکردی را برای تعامل با کاربران خود برگزیده، اما راهکارهایش به اندازه شیائومی جامع نیستند: «احتمالا برخی از نکات را از رویکردهای ما برداشت نموده اند. شرکت های توسعه دهنده موبایل چینی، همه می خواهند ارتباطی که شیائومی با کاربران خود دارد را به دست آورند. این کار با استخدام چند کارمند امکان پذیر نیست؛ این یک فرهنگ است که از سوی خود Lei Jun سرچشمه گرفته.»

سال گذشته هوآوی، رتبه اول شیائومی در چین در زمینه فروش موبایل را به چالش کشید اما کمپانی داستان ما نیز آرام نمانده است. در جولای ۲۰۱۴ وارد هند شد و سپس راه خود را به سنگاپور، فیلیپین، مالزی و... باز کرد. در خاورمیانه و شمال آفریقا، سایر شرکت ها کار توزیع موبایل های شیائومی را بر عهده داشته اند. حضور شیائومی در غرب ولی، هنوز زیر سایه یک علامت سوال بسیار بزرگ قرار دارد. با این حال، آقای Lei Jun خبر می دهد که از سال ۲۰۱۴ تا کنون، شیائومی بیش از ۶۰۰۰ پتنت را به ثبت رسانده است.

وی همچنین در اکتبر گذشته در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت: «هر روز، کاربران ما بیش از ۱۱۵ بار از موبایل شیائومی خود استفاده کرده و در روز بیش از ۴ الی ۴.۵ ساعت با آن مشغول به کار هستند. تصور کنید من چه پلتفرم قدرتمندی برای عرضه محتوای ویدیویی دارم.»

شش ماه پس از همین اظهار نظر، Lei یک سخنرانی تحت عنوان «آینده شیائومی چیست؟» ترتیب می دهد و در آن حرف های جالبی می زند. وی می گوید: «شیائومی یک روز همانند سونی در دهه ۷۰ میلادی خواهد بود، شرکتی که کمپانی های ژاپنی را رهبری می کرد. مانند سامسونگ در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی خواهد بود. در ده سال آینده، چین در بسیاری از زمینه ها جهان را رهبری خواهد کرد.»

۱۴ ساعت: زمانی که روزانه و شش روز در هفته، Lei Jun، مدیر عامل شیائومی به کار مشغول است

Lei Jun در میان انبوه مسئولیت های خود، تلاش می کند تا این تصور که "شیائومی زیر سایه تقلید از اپل است" را نیز تغییر دهد. سخنگوی شیائومی با اصرار بی نظیری می گوید که استفاده از عبارت «One More Thing» در مراسم سال ۲۰۱۴ صرفا یک شوخی بوده است. در این میان Liu De باور دارد: «آقای جابز مردی بی نظیر بود، اقدامات وی شگفت انگیز بوده اند، وی جهان را تغییر داد و البته الهام بخش شیائومی نیز بوده است. اما ما مورد مقایسه قرار گرفتن با او را نمی پذیریم.» وی در ادامه مصاحبه اش با مجله وایرد، از طریق مترجم خود می گوید: «من برای دستاوردهای آقای جابز احترام زیادی قائل هستم، اما شیائومی شرکتی متفاوت از اپل است. ما فرهنگ بسیار بازتری داریم و تمرکز خود را نیز بر تداوم رابطه خود با کاربران مان قرار داده ایم. باور داریم که می توانیم نوآوری را به دست همه برسانیم، به همین دلیل است که در مورد قیمت گذاری محصولات خود، بیش از اندازه مراقب هستیم.»

هوگو بارا می گوید:‌ «نقش چین در جهان، تا چند سال آینده به شکلی بسیار بهتر درک خواهد شد. نقش کارآفرینی، تمرکز و فروش گسترده در این کشور پر رنگ تر خواهد شد. جهان در ادامه یک یا دو درس بسیار مهم از استراتژی های اینترنتی چین خواهد آموخت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • ﻣﻬﺮاﻥ
    ﻣﻬﺮاﻥ | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻡ ﺩﻭﺗﺎ اﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺘﻮ ﺩاﺭﻡ ﮔﻮﺷﻲ ﺭﺩﻣﻲ ﻧﻮﺕ 3 ﭘﺮﻭ و ﭘﺎﻭﺭﺑﺎﻧﻚ ﺷﻴﺎﻭﻣﻲ
    ﺩﺭﻛﻞ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ ﺑﮕﻢ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺶ ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺎﻣﺴﻮﻧﮓ و اﻟﺠﻲ ﺑﺮاﺑﺮﻱ ﻣﻴﻜﻨﻪ و ﺩﺭﻣﻮاﺭﺩﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺗﻮﻱ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ اﭘﻞ ﻳﻚ اﻧﺴﺠﺎﻣﻲ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﻦ ﺳﺨﺖ اﻓﺰاﺭ و ﻧﺮﻡ اﻓﺰاﺭ و ﻃﺮاﺣﻴﺶ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ اﻭﻧﻮ اﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﻴﻜﻨﻪ و ﺑﺮﻧﺪ ﺷﻴﺎﻭﻣﻲ ﻫﻢ ﺷﺎﻳﺪ ﻳﻜﻢ اﺯ اﭘﻞ اﻟﮕﻮ ﻛﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﻭﻟﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺶ ﻛﺎﻣﻼ اﻳﻦ اﻧﺴﺠﺎﻡ ﺭﻭ ﺩاﺭﻩ ﻭﻟﻲ ﻣﻦ ﻣﺜﻼ ﺗﻮ ﮔﻮﺷﻲ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﻣﺴﻮﻧﮓ و اﻟﺠﻲ اﻳﻦ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻣﻬﻤﻮ ﻧﺪﻳﺪﻡ ﻧﻤﻴﮕﻢ ﺑﺪ ﻫﺴﺘﻦ ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﭼﻲ ﺗﻮﺵ ﺩﺭﻫﻤﻪ و ﻣﺜﻞ ﺁﺵ ﻣﻴﻤﻮﻧﻪ ﻣﺜﻼ ﻃﺮاﺣﻲ ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ ﮔﻮﺷﻲ ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﻲ ﮔﺮاﻓﻴﻜﻲ ﻧﺮﻡ اﻓﺰاﺭﺵ ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﻧﺪﻱ ﺑﺎ ﻣﺤﺼﻭﻻﺕ ﺩﺭﺟﻪ 2ﻭ 3 ﻣﺜﻞ ﻫﻮاﻭﻱ ﺭﻭ اﺻﻼ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺪ ﻳﻜﻲ ﻛﺮﺩ.و ﺩﺭ ﺁﺧﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﻧﺪ meizuﺭﻭ ﻫﻢ ﺧﻴﻠﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﮔﻮﺷﻲ ﭘﺮﻭ 5 اﺻﻼ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﻲ ﻧﻘﺼﻪ.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی