ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [8 الی 15 اسفند]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بخش اول - مقالات هفته

تحقق یک رویا؛ مایکروسافت چگونه اکس باکس لایو را پدید آورد؟

Capture3

جعبه ای تا حدی تخیلی، و تا حدی هم نوستالژی، سکویی که مردم را در یک جا جمع و سرگرم شان کند و برای آنان چشم اندازی از آینده را به ارمغان آورد. این ایده ی جعبه مجهولی بود که J Allard، مهندس کامپیوتر جوان، در سرش می پروراند. جعبه ای که قرار بود آینده را تغییر و آن را شکل دهد.

ایده این رویا از تبلیغ تلوزیونی دهه 80 آتاری 2600 شکل گرفت. این تبلیغ، خانواده ای را به تصویر می کشید که تمامی اعضای آن دور ماشینی چوبی-پلاستیکی جمع شده بودند، بازی های آرکید محبوب آن دوران را بازی می کردند و غرق در خوشی و شادی بودند. تبلیغی بود خجالت آور و مضحک، اما به موجب پیامی که در آن به تصویر کشیده شده بود، آتاری 2600، آن ماشین چوبی-پلاستیکی، فروشی سرسام آور تجربه کرد. پیام آن آگهی، این بود: «بازی کردن، مردم را دور هم جمع می کند».

اما آن ماشین محدود بود، تنها به اهل یک خانواده مردم یک محل مشخص بسنده می کرد. اما رویاهای آلارد، خیلی بزرگ تر از این حرف ها بودند؛ جعبه آلارد، می بایست که مردم سراسر دنیا را گرد هم می آورد. این جا بود که پای یک رمان، یکی دیگر از منابع الهام آلارد به میان کشیده شد.

بخش دوم رویاهای آلارد، از رمان Snow Crash سرچشمه می گیرند، رمانی که سال 1992 به قلم نیل استفنسن، نویسنده و روزنامه نگار رویا پرداز و نسبتا گمنام منتشر شد. شخصیت اصلی Snow Crash، کارش را به تازگی در مغازه پیتزا فروشی از دست داده بود، اما در دنیای مجازی خودش، در اینترنت، شمشیر باز قهاری بود و به نام طعنه آمیز Hiro Protagonist شناخته می شد (Hiro، طعنه ای است به کلمه Hero به معنی قهرمان).

قبل از این که اینترنت به زندگی روزمره مردم وارد شود و به بخشی از فرهنگ آنان بدل گردد، این رمان آن را به شکل دنیایی پویا، پر از فعل و انفعالات متنوع و گوناگون به تصویر می کشید. پیش از این که فیسبوک، اکس باکس لایو یا Second Life، شبکه هایی که مردم سراسر دنیا را در محلی واحد گرد هم بیاورند، پا به قید حیات بگذارند، استفنسن دنیایی را به رشته تحریر در آورده بود که مردم می توانستند از هر کجای دنیای واقعی، از آن سوی اقیانوس ها بدان وارد شوند و از آن لذت ببرند.

Snow Crash چشم اندازی بود از دنیایی به هم پیوسته، دنیایی که هر فردی، بدون محدودیت می توانست از آن بهره گیرد، برای مهندس کامپیوتر جوانی همانند آلارد، این چشم انداز، فوق العاده تاثیر گذار بود.

آلارد که به تازگی از دانشگاه بوستون فارق التحصیل شده بود، چنان به Snow Crash وابسته شد که گویی برای ادامه حیات به آن نیاز داشت. این کتاب او را مجاب کرد تا به رویاهایش، جامه عمل بپوشاند. تبلیغ آتاری و ایده های دوران جوانی اش، دوباره به خاطرش آمدند. این دو بخش از رویای او با هم ترکیب شدند و آرزویی واحد شکل دادند. در نتیجه، برای محقق ساختن ایده هایش، به دنبال شغلی گشت که بتواند جعبه ای بسازد تا این رویا را به حقیقت تبدیل کند.

این جا بود که مایروسافت وارد داستان شد.

برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک کنید

برای مطالعه بخش دوم مقاله کلیک کنید

ارتش های فرازمینی در فروشگاه استیم عرضه شد

y_shot011

عنوان ارتش های فرازمینی (ET. Armies) یک بازی شوتر اول شخص از سوی استودیوی راسپینا است که برای اولین بار در سال 1390 و در نمایشگاه رسانه های دیجیتال به طور رسمی معرفی شد (بررسی دیجیاتو). کار توسعه ی این بازی با موتور بازی سازی UDK محصول شرکت اپیک گیمز آغاز شد. اوایل سال گذشته بود که کار توسعه و ساخت بازی به اتمام رسید اما وجود مشکلات فراوان در مدیریت انتشار، سبب شد تا آخرین ساخته ی راسپینا در شهریور ماه برای گیمرهای ایرانی عرضه گردد.

خوشبختانه بازخوردها کلی نسبت به این عنوان مثبت بوده و آریا اسرافیلیان، مدیر عامل استودیوی راسپینا و کارگردان بازی ارتش های فرازمینی قول عرضه ی ET. Armies در سطح بین المللی و همچنین عرضه روی فروشگاه استیم در 14 اسفند سال جاری داد. حال با گذشت کمتر از یک ماه از آخرین سخنان مدیرعامل راسپینا، شاهد عرضه ی ارتش های فرازمینی روی استیم هستیم. وظیفه ی انتشار بازی برعهده ی Merge Games بریتانیایی گذاشته شده.

شرکتی که در زمینه ی بازی های ایندی فعالیت می کند و عرضه ی عناوین موفقی چون Commandos 2: Men of Courage را در کارنامه ی خود دارد. نسخه ی معمولی ارتش های فرازمینی هم اکنون با قیمت 14.99 دلار در دسترس است و شامل موارد استاندارد بازی می شود. اما نسخه ی Deluxe آن 19.99 دلار قیمت گذاری شده و با این حال توضیحاتی راجع به این نسخه از بازی داده نشده. همچنین تا تاریخ 10 مارس [20 اسفند] در صورت خرید ارتش های فرازمینی قادر خواهید بود هر نسخه را با 20 درصد تخفیف از فروشگاه استیم تهیه کنید.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

راهنمایی گام به گام حل پازل های بازی The Witness

witness

عنوان تحسین شده The Witness در سبک پازل چندی پیش عرضه شد. این عنوان، شامل حدود 650 پازل گوناگون هزار تو مانند می شود که بازیکنان برای حل هر پازلی باید از یک مبدا، به مقصدی مشخص برسند. در بررسی این بازی در دیجیاتو، گفتیم که هر کدام از این پازل ها، قوانین مخصوص به خودشان را دارند و برای حل آن ها، لازم است ابتدا، قانون حاکم بر هر کدام را بدست آورید.

در حقیقت، کسب دانش لازم برای بدست آوردن این قوانین، اگر اغراق نکنیم، به اندازه راه حل خود پازل مهم است. ویتنس، ابدا به بازیکنان راهنمایی نمی کند، بلکه انتظار دارد که آنان با تکیه بر تفکر و منطق خود بتوانند قانون حاکم بر هر پازل و راه حل آن ها را پیدا کنند.

تمامی این ها را گفتیم، برای این که بدانید که لذت اصلی ویتنس، این است که خود بازیکن، با اتکا به منطق خودش بتواند پازل های موجود در این بازی را حل کند. ارجاع به راهنمایی برای حل پازل ها، با روح بازی در تضاد است و از لذت آن می کاهد.

با این حال، این راهنما برای کسانی است که در پازل خاصی گیر کرده اند و هیچ راه حلی برای آن نیافته اند. باز هم تاکید می کنیم که استفاده از این راهنما برای حل تمامی پازل های بازی، به تجربه بازیکن از آن ضربه وارد خواهد کرد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

آیا سیاست پنهان کاری نینتندو، به فروش کنسول جدید NX آسیب خواهد زد؟

Nintendo-NX-620x388

چند روز پیش بود که توماس مالر، مدیر استودیوی Moon و سازنده عنوان Ori and the Blind Forest برای اکس باکس وان، سخنانی درباره کنسول جدید نینتندو، که با اسم رمز NX شناخته می شود، به زبان آورد.

مالر در وب سایت NeoGaf نوشت که استودیوی وی، با کمپانی نینتندو مذاکره کرده و در نتیجه آن، هیچ اطلاعاتی درباره کنسول NX دریافت نکرده است. به عقیده او، نینتندو حاضر نمی شود هیچ اطلاعاتی از NX را با بازیسازان به اشتراک بگذارد و اگر قرار باشد که این کنسول در سال 2016 عرضه شود، عدم دسترسی به بازی های مناسب کار دست کمپانی ژاپنی خواهد داد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

اولین بازی مایکروسافت برای ویندوز 10 عملکردی فاجعه بار دارد

Gears4-noscale

بازی Gears of War: Ultimate Edition بالاخره بعد از گذشت ماه ها امروز روی ویندوز استور منتشر شد و کاربران می توانند با پرداخت 30 دلار، ورژن بازسازی شده نسخه اول یکی از محبوب ترین فرنچایزهای مایکروسافت را دریافت کنند. کمپانی مورد بحث، قصد داشت که با عرضه اولین بازی انحصاری خود روی پلتفرم ویندوز 10، پی سی گیمرها را نسبت به خرید عناوین جدید خود مجاب کند، اما به نظر می رسد که شکستی فاجعه بار را تجربه کرده است.

Gears of War: Ultimate Edition یکی از نخستین عناوینی است که از تکنولوژی رابط برنامه نویسی DirectX 12 استفاده می کند؛ تکنولوژی ای که به گفته مایکروسافت، ضمن کاهش فشار روی سخت افزار، عملکرد و پرفورمنس بهتری از بازی را به نمایش می گذارد. اما حالا با عرضه GoW: Ultimate به نظر می رسد که بسیاری از دارندگان کارت های گرافیک AMD به هیچ وجه قادر به تجربه بازی نیستند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

بررسی بازی Street Fighter V؛ مبارزه ای دیگر در راه است

559865

Street Fighter، سری فایتینگ کپکام، وارد نسل جدیدی شده؛ بعد از سال ها خاطره خوش با SFIV و نسخه های مختلف آن، وقت آن رسیده که طرفداران یکی از برجسته ترین عناوین فایتینگ، طعم یک عنوان نسل جدید را بچشند. نسخه 4 انقلابی بود در سبک فایتینگ، و طی سال ها با پشتیبانی استودیو سازنده، همواره جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشتازان این ژانر حفظ کرده بود.

Street Fighter V، آخرین نسخه از این سری، ماموریت دشواری دارد، باید هر آن چه SFIV طی سالیان طولانی بنا کرده بود را از نو پایه ریزی کند، باید بتواند نظر طرفداران حرفه ای این سبک را به خود معطوف کند و در عین حال، سکویی باشد برای بازیکنانی که می خواهند اولین عنوان خودشان را در این سبک تجربه کنند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

مروری بر نینتندو دایرکت هفته گذشته

nintendo_direct_may

هفته گذشته، صنعت بازی های ویدیویی همراه بود با دایرکت مستقیم شرکت نینتندو، نینتندویی که حالا روز های کم فراز و نشیب خود را طی می کند. تمرکز اصلی این ارائه روی عناوینی بود که در بهار و تابستان پیش رو عرضه می شوند. در این دایرکت شرکت نینتندو اقدام به معرفی بازی های بزرگی چون Paper Mario: Color Splash و Kirby: Planet Robobot کرد. همچنین به جز این موارد مجموعه بازی هایی که در آینده ی نه چندان دور در فروشگاه اینترنتی نینتندو (eShop) برای دو کنسول بازی Wii U و 3DS عرضه می شوند را مشخص کرد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

نگاهی به نخستین اپلیکیشن ها و بازی های هدست واقعیت افزوده هولولنز

Autodesk_stills_02_1920x1080_v02-1024x576

روز گذشته برایتان نوشتیم که مایکروسافت، امکان پیش خرید کیت توسعه هدست واقعیت افزوده هولولنز خود را با قیمت 3000 دلار فراهم کرده و تولیدکنندگان محتوا می توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. طبیعی است که هولولنز در حال حاضر از اپلیکیشن ها و بازی های زیادی پشتیبانی نمی کند، اما مایکروسافت فعلا چند اپلیکیشن کوچک اما جالب برای هدست واقعیت افزوده خود تدارک دیده که تجربه آن ها نه تنها جالب خواهد بود بلکه توسعه دهندگان را با قابلیت های کلیدی هولولنز آشنا می سازد.

اولین اپلیکیشن هولولنز، HoloStudio است که سال گذشته در دسترس بسیاری از رسانه های مختلف خبری قرار گرفت و استقبال خوبی به همراه داشت. اپلیکیشن HoloStudio با ترکیب حرکات دست و فرمان های صوتی، اجازه ساخت اشیای سه بعدی مختلفی را به کاربر می دهد. در مجموع، HoloStudio اپلیکیشنی ساده با قابلیت های نسبتا پیچیده است اما به خوبی پتانسیل های هولولنز را در معرض نمایش می گذارد. بنابراین تولیدکنندگان محتوا می توانند به جای ساخت اپلیکیشن ها و بازی های معمولی و همیشگی، دست به ابداعات خلاقانه بیشتری بزنند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

پیش نمایش بازی Tom Clancy's The Division؛ آخرالزمانی چند نفره

tom-clancys-the-division-31003-1920x1080-1-2

آخرالزمان واژه ای عربی به معنی «پایان دنیا» است که در جنبه های گوناگون از آن، تعاریف مختلفی می بینیم. در اسلام آخرالزمان همراه با ظهور منجی از نسل پیامبر است، در یهودیت تصور آخر الزمان به معنی پایان دوره جهان و پیوستن آن به قیامت کبری بوده، در مسیحیت از آن به بازگشت عیسی مسیح و قبل از آن، وقوع پدیده های طبیعی مانند زلزله و بلاهای سخت تعبیر می شود اما در بازی های ویدیویی قضیه کمی متفاوت است.

«پایان دنیا» در بازی های ویدیویی و سینما، گاه به گونه ای متفاوت از دین و علوم دیگر به تصویر کشیده می شود. Tom Clancy's The Division عنوانی است چند نفره با المان های «نقش آفرینی» و «بقا» که می خواهد پایان دنیا را به شیوه ی یوبیسافت به نمایش در بیاورد.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید

بخش دوم - اخبار هفته

آهنگ ساز The Witcher 3، برای نوشتن موسیقی Cyberpunk 2077 باز خواهد گشت

Cyberpunk-2077

Cyberpunk 2077، پروژه کنونی CD Projekt Red، هنوز پشت ابر ها پنهان است و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. جز تیزری که سال 2013 از این عنوان منتشر شد، تا کنون خبر های زیادی از سایبرپانک به گوش مان نرسیده.

با این حال، توسعه دهندگان این عنوان، امروز تایید کردند که Marcin Przybylowicz آهنگ ساز عنوان ویچر 3، برای این عنوان به استودیو CD Projekt Red باز خواهد گشت. بازیکنانی که عنوان ویچر 3 را تجربه کرده اند، قطعا با جادوی قطعات Marcin Przybylowicz آشنایی دارند.

Marcin Przybylowicz پیش از این با کارش روی سری ویچر، عناوینی با تم فانتزی، شناخته می شد. سایبرپانک دقیقا در تضاد با ویچر، عنوانی علمی تخیلی است و باید ببینیم این آهنگ ساز چگونه از پس تجربه جدیدش بر خواهد آمد.

به گفته سران CD Projekt Red، تعداد قابل توجهی از کارمندان این شرکت روی Cyberpunk 2077 کار می کنند و می توان امید داشت که این بازی، در سال جاری میلادی نمایشی داشته باشد.

آیا بتلفیلد 5 در دوران جنگ جهانی اول جریان دارد؟

Battlefield_4

همه ما می دانیم که پس از اتمام ساخت Battlefield 4 و Star Wars: Battlefront، بخشی از تیم استودیوی DICE مشغول توسعه عنوان شماره دار بعدی از سری بتلفیلد شده اند. اما الکترونیک آرتز و استودیوی سوئدی نام برده، هیچگاه علاقه ای به صحبت در رابطه با این عنوان نداشته اند.

اخیرا یک فروشگاه آنلاین سوییسی، بتلفیلد 5 را به لیست فروش خود اضافه کرده است. در صفحه ی بتلفیلد 5، دو مورد جالب به چشم می خورد. اولی عبارت «جنگ جهانی اول» و دومی «شوتر تاکتیکی چندنفره» است. این فروشگاه ادعا می کند که بازی در تاریخ 26 اکتبر 2016 برابر با 5 آبان 1395 برای پلی استیشن 4، پی سی و اکس باکس وان عرضه می شود.

battlefield_5_listing-1152x739

الکترونیک آرتز در جریان جلسه مالی اخیر خود که ماه گذشته میلادی برگزار شد، تاریخ انتشار بتلفیلد 5 را تعطیلات سال 2016 اعلام نمود که با تاریخ اعلام شده از سوی سایت نام برده هماهنگی دارد.

پس از ساخته شدن Call of Duty: Modern Warfare 2 و Battlefield: Bad Company، توسعه دهندگان بازی فاصله عجیبی با ماجراهای جنگ جهانی گرفتند و شاید Call of Duty: World at War قابل توجه ترین بازی ساخته شده مربوط به آن دوران بود. پرداخت های سینمایی فوق العاده طی سال های اخیر، احتمالا داستان های بدیعی را به ذهن سازندگان سری بتلفیلد آورده است.

کاهش قیمت 3DS در راه است؛ زلدای جدید برای NX هم ساخته شده

the_legend_of_zelda_wii_u_2016-600x338

اوایل هفته گذشته، یکی از کاربران نئوگف (انجمنی مخصوص به علاقه مندان بازی های ویدیویی) به نقل از منبعی آگاه و تایید شده، اخباری پیرامون دو کنسول Nintendo 3DS و Nintendo NX منتشر ساخت. بخشی از اطلاعات و اخبار وی، روز گذشته در کنفرانس خبری-ویدیویی نینتندو تایید شدند، در حالی که برخی دیگر، اهداف بلند مدت نینتندو را اعلام می دارند.

وی در مورد سالگرد بیست سالگی سری بازی های Pokemon نوشته بود و انتظار معرفی بازی جدیدی داشت که روز گذشته چنین هم شد و Sun and Moon با علائمی که وی داده بودند، رسما معرفی شدند.

نکته قابل توجه دیگری که در این پست توسط وی ذکر شده، کاهش قیمت کنسول Nintendo 3DS، در اواخر سال جاری میلادی است. وی می گوید نینتندو قصد دارد قیمت این کنسول دستی را یک بار دیگر کاهش دهد، اما هنوز مشخص نیست که قیمت آن چقدر کم می شود.

وی در انتها ذکر می کند، جدیدترین بازی از سری The Legend of Zelda که قرار بود برای کنسول Wii U ساخته و عرضه شود، حالا برای مدتی پنهان شده تا به همراه کنسول جدید NX، در اواخر سال به بازار عرضه شود. جالب است که ادعای وی، با منبعی که می گفت NX در ماه ژوئن عرضه می شود تفاوت بسیاری دارد. با این حال، زلدای جدید احتمالا هم برای Wii U و هم برای NX عرضه خواهد شد.

ابزار تست عملکرد پی سی SteamVR از برتری کارت های گرافیک AMD نسبت به انویدیا حکایت دارد

AMD-620x349

با قیمت گذاری دو هدست آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو، دیگر زمان آن رسیده که خودمان را برای ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به بازار آماده کنیم. در همین راستا، شاید بد نباشد برخی از کاربران، تجدید نظری در سخت افزارهای پی سی خود کرده و در صورت نیاز، مشخصات آن را ارتقا دهند.

هفته گذشته برایتان نوشتیم که کمپانی والو، سازنده پلتفرم استیم و نیز شریک تجاری اچ تی سی در ساخت هدست وایو، به تازگی ابزاری برای تست عملکرد پی سی های سازگار با واقعیت مجازی منتشر کرده. این ابزار که از طریق پلتفرم استیم قابل دانلود است، از طریق اجرای دمویی 2 دقیقه ای، جوانب مختلف سخت افزار کاربر مانند پردازنده و کارت گرافیک را مورد بررسی قرار داده و امتیازی از میان 1 الی 11 به آن اختصاص می دهد.

انتشار این ابزار از سوی والو سبب شد تا کاربران، برترین کارت های گرافیک حال حاضر بازار را با یکدیگر بسنجند و میزان سازگاری آن ها با تکنولوژی واقعیت مجازی را بررسی کنند. همان طور که در جدول زیر قابل مشاهده است، از میان 11 کارت گرافیک برتر فعلی بازار، تنها 4 عدد از آن ها به کمپانی انویدیا تعلق دارند و 7 عدد باقی مانده، جز محصولات AMD به شمار می روند.

Oculus-Rift-HTC-Vive-SteamVR

باید توجه داشت که در جدول بالا، حتی ضعیف ترین کارت های گرافیک، به امتیازی بالاتر از 6 دست یافته اند؛ در واقع اگر کارت گرافیک، امتیازی پایین تر از 6 را در SteamVR دریافت کند قادر به اجرای عناوین واقعیت مجازی نیست.

علاوه بر این، عدم حضور کارت های گرافیک سری GTX 700 انویدیا در لیست بالا کمی تعجب برانگیز است؛ چرا که کارت گرافیک ارزان قیمت تر AMD R9 290 توانست در جایگاه آخر جدول قرار گیرد. در نهایت لیست عملکرد کارت های گرافیک به تناسب قیمت آن ها را می توان مشاهده کرد:

Oculus-Rift-HTC-Vive-SteamVR-2

اطلاعات جدیدی درباره کنسول NX نینتندو منتشر شد [شایعه]

nintendo_mario-600x337

کمپانی ژاپنی نینتندو چند وقتی است که هیچ تمایلی نسبت به صحبت درباره کنسول جدید NX نشان نمی دهد و به تبع همین موضوع، شایعات درباره آن روز به روز بیشتر و بیشتر می شوند؛ تا جایی که دیگر نمی توان خبرهای واقعی را از شایعات تمیز داد.

اما به تازگی کاربر Geno، که پیش از این اطلاعاتی درباره بازی های جدید Pokemon، مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 4 و هولولنز مایکروسافت را لو داده بود و همگی درست از آب درآمده بودند، به صحبت درباره کنسول NX پرداخته است. باید توجه داشت که علی رغم سابقه جالب توجه Geno در انتشار اطلاعات محصولات مختلف، هنوز این احتمال وجود دارد که سخنان وی اعتبار چندانی نداشته باشند.

به گفته Geno، کنسول NX به یک دانگل HDMI مجهز است که می توان را به هر پورت HDMI متصل کرد و در کل NX، از ورژن پیشرفته تری از تکنولوژی استریم بازی Wii U بهره مند خواهد بود. استیک های آنالوگ هم بازخورد لمسی خواهند داشت و برای مثال اگر شخصیت اصلی بازی به یک دیوار بخورد، استیک نوعی مقاومت لمسی در برابر حرکت به جلو نشان خواهد داد.

Geno گفته که NX می تواند از طریق بلوتوث، به هر دستگاهی متصل شود و به کمک همین قابلیت، کاربر می تواند تماس های تلفنی یا پیامک های خود را از طریق کنسول پاسخ دهد. از منظر سخت افزاری نیز، کنسول NX ظاهرا شبیه به اکس باکس وان است؛ هرچند که توسعه بازی روی آن بسیار راحت تر از کنسول نسل هشتمی مایکروسافت خواهد بود.

نینتندو می خواهد که با NX، قابلیت های اجتماعی جدیدی به کنسول های خانگی بیاورد. برای مثال بازی Pokemon Go، عنوانی مناسب برای آشنایی با خط مشی نینتندو به شمار می رود. در نهایت، Geno می گوید که NX به گونه ای ساخته شده که استفاده از آن راحت باشد و ترکیبی است از کنسول های خانگی پیشین نینتندو و محصولی که انتظار می رود توسط سامسونگ ساخته شود.

یک بار دیگر باید خاطر نشان کرد که هیچکدام از اطلاعات بالا، به صورت رسمی تایید نشده اند و صرفا شایعه اند. اما در همین حال، هیچ یک از آن ها چندان دور از ذهن نیستند و مسلما نینتندو برنامه های جاه طلبانه زیادی برای NX دارد تا یک بار دیگر خاطره تلخ Wii U و فروش نه چندان قابل قبول آن را تکرار نکند.

فروش هفتگی بازی های انگلیس؛ از صدرنشینی فارکرای پرایمال تا شکست طلسم بلک آپس 3

Far-Cry1

هفته گذشته، عنوان ماقبل تاریخی و مورد انتظار کمپانی یوبی سافت، یعنی فارکرای پرایمال بالاخره عرضه شد و نمراتی متوسط از سوی منتقدان دریافت کرد. اما به نظر می رسد که مخاطبان و دوست داران فرنچایز فارکرای، بازخوردی بهتر نسبت به پرایمال داشته اند؛ چرا که بازی مورد بحث، توانست به سلطنت بی چون و چرای بلک آپس 3 در هفته های اخیر پایان داده و صدر جدول فروش عناوین انگلیس را مال خود کند.

دیگر بازی جدیدی که هفته پیش به بازار آمد، نسخه دوم Planets Vs. Zombies: Garden Warfare بود که توسط استودیوی Pocap Games ساخته و انتشار آن به الکترونیک آرتز واگذار شده بود. PvZ: Garden Warfare 2 توانست در اولین هفته انتشار خود، در رده دوم و درست بعد از فارکرای پرایمال قرار گیرد.

uk_charts_feb_29_2016

طبق معمول، بازی فیفا 16 هم چنان در میان سه بازی برتر انگلیس از منظر فروش دیده می شود و حتی سقوط بلک آپس 3 به جایگاه چهارم، سبب نشد تا در موفقیت فیفا 16 خللی ایجاد شود. در کل، تنها تفاوت جدول هفته جاری با هفته پیشین، ورود دو بازی جدید پرایمال و Garden Warfare 2 است و عناوین دیگر جدول چون فال آوت 4، Rainbow Six Siege و البته Grand Theft Auto V کماکان شرایط قبل را دنبال می کنند.

شاید یکی از ناامید کننده ترین نکات جدول هفته فعلی، سقوط زودهنگام Street Fighter V باشد که در هفته دوم، به جایگاه هشتم سقوط کرده است. در همین حال، مدتی قابل توجه از عرضه بازی XCOM 2 به صورت انحصاری روی پی سی می گذرد و همچنان شاهد حضور آن در میان 20 عنوان برتر نیستیم. البته این موضوع لزوما به معنای فروش کم بازی نیست و با توجه به آمار وب سایت SteamSpy، در حال حاضر حدود 650 هزار نفر XCOM 2 را تهیه کرده اند که احتمالا بخش زیادی از این واحدها، به صورت دیجیتالی فروخته شده اند.

پیش فروش کیت توسعه هدست هولولنز با قیمت 3000 دلار آغاز شد

641d9e34-8f2b-441c-96a6-a778517bdcf6-copy

دوستداران واقعیت مجازی، تنها چند ماه با خرید هدست های آکیلس ریفت، وایو و دیگر محصولات مجهز به این تکنولوژی فاصله دارند. اما هنوز برای صحبت درباره تکنولوژی «واقعیت افزوده» و هدست هولولنز مایکروسافت زود است؛ هدستی که قرار است مرزهای میان واقعیت و دنیای مجازی را شکسته و لایه های دیجیتالی جدیدی به دنیای واقعی پیرامون ما اضافه کند.

کمپانی مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که کیت توسعه هولولنز، در دسترس قرار گرفته و علاقه مندان به تولید محتوا برای هدست واقعیت افزوده ساکنین ردموند، می توانند نسبت به پیش خرید آن اقدام کنند. این شاید خبری بسیار خوب برای توسعه دهندگان باشد، اما خبر بد اینست که برای خرید کیت هولولنز، مجبور به پرداخت مبلغی قابل توجه و بسیار گران هستید.

گفته می شود که کیت توسعه هدست هولولنز، قیمتی معادل 3000 دلار دارد و با خرید آن، به سه بازی کوچک نیز دست خواهید یافت که عملکردهای هولولنز را به نمایش می گذارند. این سه بازی، RoboRaid ،Fragments و Young Conker نامیده می شوند؛ عناوینی که پیش از این در کنفرانس های مختلف مایکروسافت به نمایش درآمده اند و حالا در صورت پیش خرید کیت هولولنز، قادر به تجربه آن ها خواهید بود.

مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد زمان زیادی را صرف توسعه هولولنز کند و به همین جهت، هدست واقعیت افزوده مورد بحث کماکان تاریخ انتشار مشخصی ندارد. اهالی ردموند چندی پیش گفتند که نمی خواهند اشتباه خود در قبال سنسور کینکت را تکرار کنند و هولولنز زمانی به بازار عرضه خواهد شد که مردم آمادگیش را داشته باشند. بنابراین فعلا تنها راه برای تجربه هولولنز، پرداخت 3000 دلار است.

بازی رایگان Forza Motorsport 6: Apex برای پلتفرم ویندوز 10 معرفی شد

Forza-Motorsport-6-Apex-1

همان طور که روز گذشته شایعات آن به گوش می رسید، مایکروسافت قصد دارد چندی دیگر، نسخه ای رایگان از سری بازی ریسینگ محبوب خود را با نام Forza Motorsport 6: Apex روی پلتفرم پی سی و ویندوز 10 عرضه کند. بنابر اعلام رسمی کمپانی ردموندی، Forza Motorsport 6: Apex در بهار آتی روی ویندوز استور قرار خواهد گرفت.

استودیوی Turn 10 که یک بار دیگر ساخت این نسخه از فورتزا موتور اسپورت را برعهده گرفته، قصد دارد عملکرد موتور بازیسازی ForzaTech را با رابط برنامه نویسی DirectX 12 درآمیخته و بازی را با رزولوشن حیرت انگیز 4K به نمایش در بیاورد. مایکروسافت ضمن معرفی بازی رایگان Apex، اعلام کرده که این اولین گام برای تولید تجارب بیشتری از دنیای فورتزا روی پلتفرم پی سی به شمار می رود.

Forza-Motorsport-6-Apex-2 copy

در بخش Career Mode بازی، جدا از مراحل اصلی، گیمر این فرصت را می یابد که با 12 اتومبیل جدید آشنا شود که معرفی آن ها توسط افراد مشهوری چون جیمز می و ریچارد هموند (مجریان سابق برنامه Top Gear) انجام می شود. بازی هم چنین از سیستم امتیاز کاملا جدیدی بهره می برد که امکان رقابت با دوستان و دیگر بازیکنان را فراهم می آورد. اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود، چرا که Apex دو امضای همیشگی سری فورتزا، یعنی Drivatar و Forzavista را هم در خود جای داده است.

بازیکنان در طول گیم پلی، به 67 اتومبیل مختلف قدیمی و جدید دسترسی دارند. با توجه به اطلاعات انتشار یافته، هر خودرویی که فکرش را کنید، از «آئودی تیم ژوست R18» گرفته تا «فورد جی تی» مدل 2017 و اتومبیل های قدرتمند آمریکایی نظیر «Pontiac Firebird 1973» در بازی قرار گرفته اند. در واقع Apex همان روند سابق سری فورتزا را دنبال کرده و احتمالا هر گیمر با هر سلیقه ای را راضی خواهد کرد.

علاوه بر این، Apex حدود 20 مسیر مسابقه در 6 لوکیشن مختلف را در خود جای داده که بدون شک، تنوعی بی نظیر به این عنوان رایگان خواهد بخشید. Forza Motorsport 6: Apex هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد اما در بهار امسال به صورت انحصاری روی ویندوز استور و ویندوز 10 عرضه خواهد شد. در پایین تریلر رسمی بازی قابل مشاهده است:

آپدیت بعدی پلی استیشن 4، امکان استریم بازی ها روی پی سی و مک را فراهم می کند

486687-how-to-use-a-ps4-dualshock-4-controller-on-a-pc

کمپانی سونی به تازگی اعلام کرده که روز آینده، کنسول های پلی استیشن 4 به ورژن بتای فرمور 3.50 بروزرسانی می شوند که قابلیت های جدیدی برای دارندگان این کنسول نسل هشتمی به همراه می آورد. طبق معمول، ورژن بتای آپدیت جدید، در اختیار همه کاربران قرار نمی گیرد و فعلا افرادی که در برنامه آزمایشی سونی مشارکت داشته باشند، به آن دست خواهند یافت.

آپدیت جدید پلی استیشن 4، پیش از هر چیز، قابلیت های اجتماعی کنسول را بهبود می بخشد. از این پس، می توان به محض آنلاین شدن دوستان، ناتیفیکشنی دریافت کرد و از این موضوع مطلع شد. علاوه بر این، کاربر می تواند در صورت نیاز، وضعیف خود را به آفلاین تغییر دهد تا فعالیت هایش از چشم سایر دوستان مخفی بماند.

اما شاید مهم ترین قابلیت آپدیت بعدی، امکان Remote Play باشد که قابلیت استریم بازی ها روی پی سی و مک را فراهم می سازد. Remote Play که پیشتر تجربه ای موفقیت آمیز روی کنسول دستی پلی استیشن ویتا به همراه داشت، حالا از پی سی و مک نیز پشتیبانی می کند و می توان به کمک کنترلر Dualshock 4، بازی ها را روی نمایشگر پی سی به انجام رساند.

البته باید خاطر نشان کرد که به گفته سونی، این قابلیت هنوز در دسترس قرار نگرفته اما «بزودی» کاربران قادر به بهره گیری از آن خواهند بود. افزوده شدن امکان استریم بازی ها روی پی سی، به سونی در رقابت با مایکروسافت و کنسول اکس باکس وان آن ها کمک می کند. کمپانی مایکروسافت، چندی پیش قابلیتی مشابه را به کنسول نسل هشتمی خود اضافه کرد؛ هرچند که برخلاف Remote Play، امکان استریم بازی های اکس باکس روی مک فراهم نیست.

آنچارتد 4 برای چهارمین بار تاخیر خورد

uncharted_4_a_thiefs_end_fi_8

امروز و برای چهارمین بار، سونی و ناتی داگ خبر ناراحت کننده ای را اعلام کردند. Uncharted 4: A Thief's End قرار نیست سر موعد منتشر شود، بلکه با دو هفته تاخیر، در تاریخ 10 ماه مه یا به عبارتی 21 اردیبهشت ماه به بازار عرضه خواهد شد.

سونی می گوید که ناتی داگ در مراحل پایانی ساخت بازی است و در پایان این ماه قصد دارند تا بازی را برای انتشار روی دیسک به کارخانه ها بفرستند. گویا علت این تاخیر دو هفته ای، آماده سازی کامل بازی در مرحله پس-تولید بوده و مشکلی متوجه ناتی داگ نیست.

پس از جدایی تیم اصلی سازنده ی بازی، کارگردانان The Last of Us و Uncharted 2: Among Thieves روی کار آمدند و توسعه نسخه چهارم را به دست گرفتند. همین مسئله سبب شد تا توسعه دهندگان چند ماه از برنامه خود عقب بیافتند.

ابتدا این بازی قرار بود که در سال 2015 عرضه شود اما سونی اعلام کرد که تا پیش از بهار سال 2016 منتظر بازی نمانید. دست آخر تاریخ 18 مارس مشخص شد و چندی پیش بود که ناتی داگ این تاریخ را تا 26 آوریل به پیش راند. اما حالا با دو هفته تاخیر، Uncharted 4: A Thief's End قرار است 21 اردیبهشت ماه سال آینده عرضه شود.

آپدیت بعدی Xbox One، امکان ایجاد پارتی های 16 نفره و خرید بازی های اکس باکس 360 را مهیا می کند

xboxonepartytwitch.0-copy

مایکروسافت قصد دارد که در آپدیت بعدی کنسول اکس باکس وان، چند قابلیت جدید اضافه کند که کاربران در چند وقت اخیر آن ها را درخواست کرده بودند. آپدیت جدید که فاز آزمایشی آن از امروز در دسترس کاربران Preview قرار گرفته، به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی بازی های اکس باکس 360 را خریداری و بازی کنند.

سال گذشته، قابلیت Backward Compatiblity برای کنسول نسل هشتمی اکس باکس وان عرضه شده بود اما مایکروسافت تا به امروز امکان خرید مستقیم بازی های 360 را به صورت مجزا در فروشگاه اکس باکس مهیا نکرده بود. بنابراین در آپدیت جدید، می توان وارد استور شد و علاوه بر خرید بازی های نسل پیش، عناوین رایگان سرویس اکس باکس لایو گلد را نیز به سرعت به لیست بازی های خود افزود.

در همین حال، اگر جز علاقه مندان به سرویس اشتراک ویدیوی Twitch نیز باشید، مایکروسافت قابلیت های قابل توجهی برایتان به ارمغان می آورد. کمپانی ردموندی اعلام کرده که از این پس، می توان چت گروهی یک پارتی مشخص را روی Twitch مخابره کرد. خوشبختانه، مدیر هر پارتی می تواند صدای کاربران مختلف را قطع نماید تا از بروز مسائل احتمالی جلوگیری شود. در نهایت، اعضای پارتی های ویندوز 10 هم می توانند از این ویژگی بهره ببرند.

مضاف بر این ها، مایکروسافت بهبودهایی در تجربه کاربری پارتی چت های اکس باکس وان به وجود آورده. برای مثال پیش از این، خروجی صدای این پارتی ها تنها به هدست محدود می شد اما حالا می توان تنظیمات را به گونه ای تغییر داد که صدا به صورت همزمان روی هدست و اسپیکر پخش شود. علاوه بر این، تعداد افراد حاضر در پارتی ها به 16 نفر افزایش یافته؛ رقمی که پیش از این محدود به 12 نفر بود.

در آخر، باید اشاره کرد که تمام این تغییرات، روی اپلیکیشن اکس باکس در اکس باکس وان و ویندوز 10 قابل دسترسی اند. البته همان طور که گفته شد، آپدیت جدید فعلا در انحصار مشترکین برنامه Preview است اما انتظار می رود که تا چند هفته آتی، برای سایر کاربران نیز منتشر شود.

بازی Mass Effect Andromeda تاخیر خورد؛ تایتانفال 2 و بتلفیلد 5 امسال عرضه می شوند

image.adaptive.full_.medium.

الکترونیک آرتز، خبرهای بدی برای طرفداران فرنچایز مس افکت دارد، چرا که به گفته این کمپانی، عرضه بازی Mass Effect: Andromeda به تاریخی نامعلوم در سه ماهه نخست سال 2017 موکول شده است. با این حال، نسخه دوم بازی تایتانفال و نیز بتلفیلد بعدی، هم چنان در سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

هر دو بازی بتلفیلد 5 و تایتانفال 2، در سه ماهه سوم سال جاری عرضه خواهند شد، این بدان معناست که احتمالا این دو با فاصله ای کوتاه و در اوایل پاییز آتی به بازار خواهند آمد. علاوه بر این ها، بازی Mirror's Edge Catalyst که چندی پیش برای مدتی نسبتا کوتاه تاخیر خورد، کماکان قرار است در تاریخ جدید، یعنی ماه 24 مه (4 خرداد) منتشر شود.

تا به امروز، شایعات زیادی مبنی بر احتمال تاخیر Mass Effect Andromeda به گوش می رسید و ظاهرا جدایی چند تن از اعضای کلیدی Bioware از این استودیو، بالاخره روند توسعه بازی را تحت تاثیر قرار داده. اما از سوی دیگر، هنوز هیچ اطلاعاتی درباره تایتانفال بعدی در دست نیست ولی بنابر آخرین شایعات، بازی دیگر در انحصار کنسول های اکس باکس نخواهد بود و احتمالا روی کنسول پلی استیشن 4 هم عرضه می شود.

در همین حال، بتلفیلد 5 از زمان معرفی، در سکوت خبری به سر می برد و احتمالا برای معرفی آن در کنار تایتانفال 2 باید منتظر برگزاری همایش E3 2016 ماند. لازم به ذکر است که بنابر لیست یک فروشگاه سوییسی، احتمالا بتلفیلد بعدی در دوران جنگ جهانی اول جریان دارد و در تاریخ 5 آبان به بازار عرضه می شود.

فیل اسپنسر خبر از احتمال ارتقای سخت افزاری کنسول اکس باکس وان می دهد

170297715

فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس، اخیرا در طی همایش جدید مایکروسافت اعلام کرده که اکس باکس وان به عنوان سخت افزاری مشابه پی سی، احتمالا در آینده ارتقای سخت افزاری خواهد یافت تا عملکرد آن بهبود یابد. این بیانیه اسپنسر، بسیار مهم تلقی می شود و خط مشی مایکروسافت در چند سال آتی را برایمان روشن می کند.

به گفته اسپنسر: «در ابتدای یک نسل جدید، کنسول های خانگی، پلتفرم های سخت افزاری و نرم افزاری ثابت و غیرقابل تغییری به همراه می آورند. بعد شما از کنسول های آن نسل برای 7 سال یا بیشتر استفاده می کنید و در همین حال، اکوسیستم حوزه های دیگر سریع تر، بهتر و قدرتمندتر می شوند. و بعد دوباره باید منتظر گام بلند نسل بعدی ماند.»

«وقتی که به حوزه کنسول های بازی نگاه می کنیم، به نظرم ابداعات سخت افزاری به بیشترین حد خود رسیده اند. ما دیدیم که در میانه یک نسل، سخت افزار فعلی این قابلیت را داشت که بازی های قدیمی و جدید را به اجرا در بیاورد [اشاره به Backward Compatibility] و این به خاطر بهره گیری از اپلیکیشن های فراگیر ویندوز [Universal Windows Apps] روی پلتفرم فراگیر ویندوز است که به ما اجازه می دهد تا روی ابداعات سخت افزاری تمرکز کنیم.»

«این موضوع سبب می شود که احساس کار با پی سی به ما دست بدهد. [روی پی سی] من می توانم به عقب بازگردم و بازی های قدیمی مانند Doom و Quake را بازی کنم، اما در همین حال، سخت افزار من امکان اجرای بازی های 4K را هم دارد و البته لیست بازی های خریداری شده در هرجایی همراهم هست. ابداعات سخت افزاری دائما به وقوع می پیوندد و نرم افزارها، از این موقعیت استفاده می کنند. پس دیگر نیازی نیست که با عوض شدن نسل، من تمام بازی های قدیمی ام را از دست بدهم.»

مایکروسافت مدتی طولانی است که ایده هایی برای پشتیبانی از بازی ها و اپلیکیشن ها به صورت همزمان روی اکس باکس وان و ویندوز 10 دارد، اما احتمال بهبود اکس باکس وان در طول زمان و از طریق ارتقای سخت افزاری، مسئله ای کاملا جدید است که البته ممکن است باعث واکنش گیمرها نیز شود.

مضاف بر این، به نظر می رسد که مایکروسافت برخلاف سونی، تمایل چندانی به بهره گیری از تکنولوژی و هدست های واقعیت مجازی روی کنسول نسل هشتمی خود ندارد. به گفته اسپنسر، مایکروسافت فعلا روی بهره گیری از اکوسیستم باز ویندوز 10 تمرکز کرده اما با این حال، برنامه هایی برای پشتیبانی از هدست های آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو نیز دارد.

الکترونیک آرتز می گوید مجموع فروش کنسول های نسل هشتم، به 60 میلیون واحد رسیده است

ps4_xbox_one_best_fwends-600x337

کمپانی الکترونیک آرتز معتقد است که نسل هشتم کنسول های بازی، شرایط بسیار مساعدی را پشت سر می گذارند و بنابر تخمین های صورت گرفته از سوی آنان، مجموع فروش دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4، از مرز 60 میلیون واحد عبور کرده است.

بلیک جورجنسن، مدیر ارشد مالی الکترونیک آرتز، به تازگی در کنفرانس «تکنولوژی، رسانه و تلکام» شرکت نموده و اعلام کرده که بازار صنعت بازی های ویدیویی، بسیار «بزرگ» است. آمار فروش 60 میلیون واحدی کنسول های نسل هشتم در حالی منتشر گشته که الکترونیک آرتز دقیقا یک ماه پیش، مجموع فروش اکس باکس وان و پلی استیشن 4 را 55 میلیون واحد تخمین زده بود.

علاوه بر این، جورجنسن بخشی از سخنان خود را به حوزه تکنولوژی واقعیت مجازی اختصاص داد و گفت که الکترونیک آرتز هنوز رغبت چندانی نسبت به ورود به این حوزه ندارد. البته این بدان معنا نیست که الکترونیک آرتز هیچ برنامه ای برای واقعیت مجازی ندارد، بلکه آن ها می خواهند با عرضه بازی های کوچک و کم هزینه، تا رشد کافی بازار منتظر بمانند و سپس عناوین بزرگ خود را روی هدست های واقعیت مجازی عرضه کنند.

در نهایت، جورجنسن اعلام کرده که فروش دیجیتالی بازی های کمپانی مورد بحث، رشد فزاینده ای داشته و 25 درصد از مجموع فروش را به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد که با گذشت هر روز، گیمرها تمایل بیشتری به خرید دیجیتالی پیدا می کنند و بنابر پیش بینی تحلیلگران، احتمالا بازی های فیزیکی تا چند سال آینده، سهم بسیار کمی از بازار را در اختیار خواهند داشت.

نقشه فارکرای 4 در فارکرای پرایمال بازسازی شده است

524558135

عرضه سالانه بازی های ویدیویی، کار چندان راحتی نیست و سازندگان این دست از عناوین، دائما مجبور به استفاده از کدها و Asset های نسخه های قبلی، در عناوین جدید خود هستند. کمپانی یوبی سافت به عنوان یکی از سردمداران عرضه سالانه عناوین مختلف، معمولا از این استراتژی برای بالا بردن سرعت روند ساخت بازی های جدید خود استفاده می کند.

در همین راستا و بنابر گزارش وب سایت GamePressure، به نظر می رسد که نقشه بازی ماقبل تاریخی «فارکرای پرایمال»، به صورت تمام و کمال با بازیافت نقشه فارکرای 4 ساخته شده است. ساده ترین راه برای تشخیص تشابه میان نقشه های دو بازی فارکرای 4 و فارکرای پرایمال، توجه به رودخانه ها و آبراهه هاست.

با توجه به این المان ها، می توان به راحتی پی برد که یوبی سافت، لوکیشن Kyrat در فارکرای 4 را برداشته و ضمن کوچک تر ساختن آن و اِعمال تغییراتی جزیی، یکبار دیگر همان نقشه را در اختیار گیمرها گذاشته و البته احتمالا امیدوار بوده که کسی به این موضوع پی نبرد. برای آن که به این تشابه پی ببرید، به مقایسه تصویری زیر نگاه کنید (برای مقایسه، ماوس را به سمت چپ و راست حرکت دهید):

image

همان طور که در تصاویر بالا قابل مشاهده است، نقشه پرایمال شباهتی غیرقابل انکار به فارکرای 4 دارد هرچند که با تغییراتی اندک همراه است. برای مثال بخش هایی از رودخانه ها که در فارکرای 4 روی آن ها پل قرار داشت، حالا تغییر کرده اند و البته برخی از رودخانه ها در چند نقطه، شعبه های جدیدی یافته اند. اما شاید جالب ترین مسئله آن باشد که روستای شخصیت تاکار، دقیقا در همان نقطه ای قرار دارد که یکی از روستاهای فارکرای 4 در آن جا واقع شده بود.

اما پاسخ یوبی سافت به این مسئله چیست؟ به نظر می رسد که ناشر فرانسوی، دیگر کار را به جایی رسانده که عملا عناوین مختلف فرنچایزهای خود را با کمترین تفاوت ممکن نسبت به دیگری عرضه می کند و بدون در نظرگیری خواسته های مخاطبان، تنها به دنبال کسب درآمد بیشتر است. نظر شما درباره حرکت یوبی سافت چیست؟ آیا زمان آن رسیده که گیمرها دست از خرید عناوین این کمپانی بردارند تا شاید در آینده روند کاری آن ها تغییر کند؟

بیشترین فروش سری The Witcher سهم پلتفرم پی سی بوده است

the-witcher-3

در طول یک دهه اخیر، بازار بازی های پی سی هیچ گاه به اندازه وضعیت کنونی خود پیشرفت نداشته اند. پس از ظهور پلتفرم های آنلاینی مانند استیم، بسیاری از دارندگان رایانه های شخصی تصمیم گرفتند با کوچ کردن به آن و خرید بازی های اورجینال، از مزایای گوناگون شان بهره مند گردند.

همین مسئله موجب شد تا برخی تولیدکنندگان این صنعت نیز کم کم ترغیب شوند آثار خود را روی پلتفرم مورد بحث عرضه نمایند. اما با تمام مشکلات گذشته پی سی، استودیوهایی هم بودند که از همان ابتدا نسبت به این پلتفرم تعهد داشتند؛ CD Project Red، خالق سری ویچر، یکی از آنان است. اکنون به نظر می رسد که استودیو مورد بحث پاسخ تعهدش را نیز گرفته.

بر اساس گفته Marcin Iwinki، ریاست این استودیو، با وجود عملکرد مثبت سری ویچر روی کنسول ها، بیشترین فروش این فرنچایز سهم پلتفرم پی سی بوده. وی در این رابطه گفت:

شاید نسل های کنسولی عوض شود اما پی سی همیشه با قدرت به کار خود ادامه می دهد. نسخه رایانه های شخصی سری ویچر نیز تاکنون فروش بیشتری نسبت به کنسول ها، با وجود عملکرد بسیار خوب آنان، داشته.

این مورد به خودی خود قابل پیشبینی بود. چون نسخه اولیه بازی تنها به صورت انحصاری برای پی سی عرضه شده و قسمت دوم نیز که در انحصار زمانی این پلتفرم بود، پس از حدود 6 ماه برای اکس باکس 360 انتشار یافت. به عبارت دیگر، تنها ویچر 3 بود که همزمان برای رایانه های شخصی و کنسول ها عرضه گشت.

the-witcher
فروش ویچر 3 تنها در 6 هفته به بیش از 6 میلیون نسخه رسید. این عنوان با کسب 245 گوتی [GOTY یا Game of the Year - بهترین بازی سال] از دید منتقدان و مردم به پرافتخار ترین عنوان سال 2015 تبدیل شد.

البته صحبت های بالا باعث نمی شوند تا فروش خوب ویچر 3 را روی پی سی نادیده بگیریم. بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی SteamSpy، بازی تنها توانسته در استیم حدود 1.5 میلیون نسخه فروش کند. این نکته زمانی جالب تر می گردد که می دانیم خود سی دی پراجکت رد نیز دارای پلتفرم آنلاینی، مشابه استیم، به نام GOG است.

مارسین ایونکی در صحبت هایش به زمان شروع پیشرفت سریع کنسول ها نیز اشاره کرد. به اعتقاد وی، بازار کنسول ها با پلی استیشن 2 رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و با اکس باکس 360 نیز مسیر موفقیت هایش را هموار نمود. او در این رابطه اذعان داشت:

من در زمان پلی استیشن 1 به عنوان توزیع کننده بازی ها فعالیت داشتم. این کنسول به دلیل گران بودن برای همه در دسترس نبود. خیلی ها از آن به عنوان یک اسباب بازی گران قیمت یاد می کردند. اما پلی استیشن 2 توانست با سیاست های خود قشر بیشتری از مردم را هدف قرار دهد.

آیا عنوان محبوب Beyond Good & Evil 2 در انحصار کنسول بعدی نینتندو خواهد بود؟

Beyond-good-and-evil

تصور کنید سال ها برای ادامه یک اثر انتظار کشیده اید اما به واسطه مشکلاتی قابلیت تجربه آن را ندارید. اگر از گیمرهای قدیمی هستید، شاید خبر پیش رو بتواند با قرار گیری در دسته اتفاقات مورد بحث، کام شیرین صبرتان را تلخ کند.

بر اساس گزارش وبسایت Destructoid، قسمت بعدی عنوان Beyond Good and Evil در انحصار کنسول جدید نینتندو، با نام رمز NX، بوده و سال 2017 منتشر می شود. جزییات به دست آمده نشان می دهند که بازی فعلا دارای پسوند The Prejudices of Philosophers [تعصبات فیلسوفان] است.

به نظر می رسد که این واژه اشاره به فصل اول کتاب Beyond Good and Evil نوشته فردریش نیچه دارد. برای اطلاعات بیشتر، منبع اصلی گزارش مورد بحث، شخصی به نام Alexander Maier است. وی در گذشته نیز قسمت جدید سری Pokémon و پروژه IllumiRoom مایکروسافت را لو داده بود.

قسمت اول سه گانه Beyond Good and Evil در سال 2003 منتشر شد. با وجود بازخوردهای مثبت منتقدان و کسب جوایز گوناگون، بازی متاسفانه نتوانست فروش بالایی کسب کند. همین عامل موجب شد تا ساخت قسمت های بعدی در هاله ای از ابهام فرو رفته و یوبی سافت نیز، ناشر بازی، روی خوشی به آنان نشان ندهد.

اما در سال 2008 بالاخره ساخت ادامه بازی تایید شد. با این وجود، به واسطه مشکلات گوناگونی، پروژه ساخت عنوان مورد بحث بسیار کند پیش می رفت. هم اکنون که خبر را می خوانید نیز هنوز اطلاعات موثقی از بازی در دسترس نیست.

البته اگر با کمی دقت به قضیه نگاه می کنیم، متوجه می شویم که شایعه انحصاری شدن Beyond Good and Evil خیلی سورپرایز کننده نبود. طبیعی است، هنگامی که ناشر بودجه مورد نیاز سازنده برای اثرش را تامین نکند، آنان به سمت شرکت های کنسول ساز کشیده می شوند.

از طرفی نینتندو هم در گذشته با تامین بودجه مورد نیاز Platinum Games، استودیو سازنده بایونتا 2، عنوان مورد بحث را به انحصار Wii U در آورد. پس در این کارها تازه وارد نیست. با تمام این صحبت ها، باید منتظر تایید رسمی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی