ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

طراحی محیط کار در مورد رضایت کارکنان به ما چه می آموزد؟

مقوله ی طراحی محیط کار هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. با اینکه معماران و طراحان داخلی چندین دهه است در تلاش برای تطبیق محیط کار با خواسته های متغیر کارکنان، به تدوین اصول و قواعدی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

مقوله ی طراحی محیط کار هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. با اینکه معماران و طراحان داخلی چندین دهه است در تلاش برای تطبیق محیط کار با خواسته های متغیر کارکنان، به تدوین اصول و قواعدی نوآورانه ای در این زمینه پرداخته اند، به نقل از مقاله ای به قلم نیکیل ساوال در مجله ی نیویورک تایمز، حفظ رضایت کارکنان در محل کار می تواند هدف دشواری باشد.

در ادامه می توانید سه درسی که می توان از یک قرن تغییر و تحول در عرصه ی طراحی محیط کار فرا گرفت را به نقل از تایمز از نظر بگذرانید.

۱- کارآمدی خوب است، اما همه چیز به کارآمدی خلاصه نمی شود

در مقاله ای تحت عنوان «مدیریت علمی محیط کار» به قلم دبلیو اچ لفینگوِل که در سال ۱۹۱۷ به چاپ رسیده آمده است آبنمایی که در محل نادرستی از محیط کار قرار گرفته باشد باعث خواهد شد کارکنان در سال ده ها هزار مایل مسیر اضافه را داخل دفتر طی کنند. به همین دلیل بسیاری از محیط های کاری روی طراحی کارآمدی تکیه کردند که تمرکز شدیدی روی بازده داشته است. اینگونه محیط های کاری اغلب از چندین ردیف میز های مجزا تشکیل می شد که به افراد اجازه می داد به راحتی عبور و مرور داشته باشند.

با این حال، خستگی کارکنان از چنین محیط کاربردیِ ناشی از طراحی کارآمد، درس مهمی برای طراحان داشت: محیط کار خود را به گونه ای طراحی نکنید که کارکنان را از مرتبه ی انسانی به درجه ی اعداد و ارقام تنزل دهد.

۲- در استفاده از فضا های باز زیاده روی نکنید

هم استارتاپ ها و هم شرکت های بزرگ به دنبال راه هایی برای تشویق کارکنان به کار گروهی هستند، اما طراحی های باز در این زمینه جادو نمی کنند. به نقل از پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال روانشناسی محیطی به چاپ رسید، ۵۰ درصد از کارکنانی که در محیط های کاری باز به کار مشغول بوده اند از تأثیر منفی این مسئله بر حریم خصوصی خود و آزردگی ناشی از سر و صدای اطراف گله کرده اند، ۳۰ درصد از آنها نیز اعتقاد داشته اند از لحاظ بصری به حریم خصوصی بیشتری احتیاج دارند.

بنابراین، اگر برای طراحی محیط شرکت خود قصد استفاده از طرح های باز را دارید، از فراهم کردن نوعی حریم خصوصی برای کارکنان و اعضای تیم خود اطمینان حاصل کنید.

۳- روی طراحی «مطابق با اخلاق حرفه ای» تمرکز کنید

شرکت طراحی تکنیون سال گذشته مقاله ای درباره ی طراحی محیط کار و ترکیبی از اخلاق و اقتصاد منتشر کرد که می تواند باعث بالا بردن رضایت کارکنان در محل کارشان شود. تایمز در این باره می نویسد: «ایده این است که طراحی، با ترغیب نرم کارکنان به تحرک و فعالیت بیشتر، درآمیختن طبیعت با استفاده ی سخاوتمندانه از گیاهان و نورپردازی بهتر، و خلق محیط های خلاقانه از طریق به کارگیری مواد گوناگون و القای بافت ها و حال و هوا های مختلف، به شکل گیری محیط کاری مطابق با اخلاق حرفه ای کمک کند». به بیان ساده، برای آنکه به کارمندان خود انگیزه ی کاری لازم را بدهید، به دنبال ترویج فعالیت بدنی در محیطی روشن و متنوع باشید.

یکی از تازه ترین مسائلی که در ارتباط با طراحی محیط کار مطرح شده این است که قرار دادن ابزار هایی مثل تبلت در اختیار کارمندان، به راحتی می تواند شرایطی را فراهم آورد که کار آنها به منزلشان تسری پیدا کند. شما هم مثل خیلی های دیگر می خواهید محیط کاری فراهم کنید که در آن بتوان از فناوری بهترین استفاده را برد، اما از طرف دیگر باید کارمندان خود را به حفظ تعادل میان زندگی شغلی و شخصی خودشان تشویق کنید. یک راه برای این کار می تواند منع ارسال ایمیل های کاری خارج از ساعات کاری افراد باشد.

تایمز می نویسد: «محیط های کاری نه تنها به بقای خود ادامه داده اند، بلکه بزرگ تر، عجیب و غریب تر و تعجب برانگیز تر هم شده اند. این نشانه ای بر حضور بیش از حد آنها در زندگی روزمره ی ماست».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sam7
    Sam7 | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    سلام دوستان اگر اینستاگرامی هستین و مهربان بیاید به پیج من به نام sam7_ta و فالو کنید خیلی ممنون میشم دیجیاتو پیامم رو پاک نکن چون تو پیجم چیزای بدی ندارم

مطالب پیشنهادی